Hæfter Farum Kommune?
Fra : Peder Porse

Dato : 11-03-02 23:04

Det meget berømmelige lån på en 250.000.000 kr er tilsyneladende optaget
i strid med styrelseslovens regler, da det ikke er besluttet af byrådet.

Er det på den baggrund alene Peter Brixtofte der hæfter i forhold til
långiver?

Burde långiver ikke i det mindste sikre sig at lånet var bevilget på
lovformelig vis? En udskrift af beslutningsprotokollen var vel ret let
at skaffe sig, på samme måde som andre långivere ønsker at sikre sig
gennem et tinglyst pantebrev?

Eller hæfter kommunen fordi borgmesteren evt. sammen med en anden kan
tegne kommunen?

Peder Porse

Fra : Peter G C

Dato : 13-03-02 15:42

"Peder Porse" <boesvej2@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i strid med styrelseslovens regler, da det ikke er besluttet af byrådet.
>
> Er det på den baggrund alene Peter Brixtofte der hæfter i forhold til

Nej - borgmesteren er vel i sin egenskab af borgmester legitimeret
(tegningsberettiget) til at optaget lån.

[klip]

> [...]
> lovformelig vis? En udskrift af beslutningsprotokollen var vel ret let
> at skaffe sig, på samme måde som andre långivere ønsker at sikre sig

Jeg kender ikke lige den praktiske fremgangsmåde ved optagelse af lån i den
størrelsesorden.

/Peter

--
http://www.grauslund.com - nu med billede af dytten!

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-03-02 19:54

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Nej - borgmesteren er vel i sin egenskab af borgmester legitimeret
> (tegningsberettiget) til at optaget lån.

Er du sikker på det? Borgmesterens legitimation til at handle på
kommunens vegne er vel styrelsesloven, og den siger udtrykkeligt
(§32 stk 1) at borgmesteren ikke på egen hånd kan tegne kommunen
i forbindelse med optagelse af lån.

Men netop derfor må långiver også have været i ond tro, så Brixtofte
slipper for fuldmægtigansvar (aftl §25 stk 2).

Under alle omstændigheder vil Farum Kommune jo stadig, i tilfælde af
at lånet er ugyldigt, jo skylde pengene som uberettiget modtagne. Og
ifølge pressen ser det ud som om pengene er brugt, så det kan være
at det kan betale sig for kommunen at ratihabere lånet (hvis den får
lov at indenrigsministeren), så den kun skal betale den aftalte rente
i stedet for mora/procesrente.

--
Henning Makholm "En tapper tinsoldat. En dame i
spagat. Du er en lykkelig mand ..."

Fra : John Damm Sørensen

Dato : 13-03-02 23:30

Henning Makholm wrote:

> [...]
> kommunens vegne er vel styrelsesloven, og den siger udtrykkeligt
> (§32 stk 1) at borgmesteren ikke på egen hånd kan tegne kommunen

Der er vist ingen tvivl om, at lånet er optaget ulovligt, alene fordi §41 siger,
at det kun er kommunalbestyrelsen, der kan træffe beslutning om optagelse af
lån. Bestemmelse indeholder også et forbud mod delegation til udvalg. Derfor
holder Brixtoftes forklaring om, at økonomiudvalget har godkendt lånet heller
ikke.
At lånet skal godkendes af et flertal i kommunalbestyrelsen, betyder efter min
opfattelse, at sagen skal behandles under et særskilt dagsordenpunkt, fordi
kommunalbestyrelsen ikke kan træffe bindende beslutninger, hvis ikke sagen er
sat på dagsordnen.

> Men netop derfor må långiver også have været i ond tro, så Brixtofte
> slipper for fuldmægtigansvar (aftl §25 stk 2).

Det er jo et interessant emne. Hvis lånet er tinglyst, vil tinglysningsdommeren
vel være forpligtet til at kontrollere om lånet er bevilget lovligt.
Kan dommeren pådrage sig et ansvar?
F.eks. straffeloven §157 om pligtforsømmelse?

Fra : Peter G C

Dato : 14-03-02 12:37

"John Damm Sørensen" <jdsoerensen@geocities.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Kan dommeren pådrage sig et ansvar?
> F.eks. straffeloven §157 om pligtforsømmelse?

Erstatningsansvar? Ja.

Strafansvar? Næppe.

/Peter

--
http://www.grauslund.com - nu med billede af dytten!

Fra : John Damm Sørensen

Dato : 14-03-02 20:32

Peter G C wrote:

> "John Damm Sørensen" <jdsoerensen@geocities.com> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Erstatningsansvar? Ja.

Farum kommune har muligvis ikke haft hjemmel til ejendomskøbet, fordi det
falder uden for kommunalfuldmagten at drive erhvervsvirksomhed
(ejendomshandel med formål sat opnå fortjeneste).
Begrundelsen for at købe Rørmosegård og Farum Kaserne var at tjene penge,
altså at konkurrere med private ejendomshandlere.
SF begrundede bl.a. sin støtte til købene med, at det var bedre at Farum
kommune skorede fortjenesten end den gik til en eller anden spekulant.

Skal handlen nu gå tilbage?

Det er det enkelte medlem af kommunalbestyrelsen, der hæfter personligt
for det tab Farum kommune herved pådrages. Kan medlemmer af
kommunalbestyrelse tørre denne erstatning af i tinglysningsdommeren?

> Strafansvar? Næppe.

Mener dermed, at der ikke er tale om pligtforsømmelse, når han undlader at
undersøge om handlen er indgået på lovlig vis? I denne forbindelse
henviser jeg ikke til ovenstående om manglende hjemmel til at spekulere i
jordkøb/salg.

Fra : Peder Porse

Dato : 13-03-02 22:49

Peter G C wrote:

> Nej - borgmesteren er vel i sin egenskab af borgmester legitimeret
> (tegningsberettiget) til at optaget lån.

Det er jo loge det han ikke er jf. styrelseslovens bestemmelse...