Kristusnavnet
Fra : Live4Him

Dato : 11-03-02 20:51

Af Jørn Nielsen.

11:26.
Ap.G. 26:28.

Da jeg gik på handelsskole som ung mand, bemærkede min sidemand på
skolebænken et lille rødt emblem i mit revers med bogstaverne "Kristus døde
for mig". Jeg var af en ældre troende blevet opmuntret til at bære dette
emblem som en "hjælp" til at vidne for andre mennesker om min tro på
Kristus. (l parentes bemærket kom jeg aldrig til at føle mig rigtig frigjort
ved at bære et sådant emblem, selvom det gav anledning til spørgsmål og
samtaler, som jeg følte blev fremprovokeret på en lidt kunstig måde). Min
sidemands spørgsmål gav mig anledning til at bekende mig som en kristen. Han
svarede mig: "Det har du ikke lov at sige om dig selv. Det er noget, andre
skal sige om dig!"

Hans ord afficerede mig ikke noget videre. Jeg tænkte: Han er et verdsligt
menneske og kender ikke evange- liet. Derfor taler han sådan! -Og jeg
fortsatte at bære -stadig ikke særligt frigjort -mit lille iøjnefaldende,
røde emblem, der gavanledninger til så mange "vidnesbyrd". Senere har min
vantro sidemands "belæring" givet mig stof til eftertanke. Tager vi i
virkeligheden ikke for ofte kristennavnet for selvfølgeligt og letkøbt i vor
mund?

Et smæde- og hædersnavn.
Min medstuderende på handelsskolen havde jo et point. På aposteltiden var
omgivelser, altså af verden, som måtte konstatere, at disse mennesker tog
discipelforholdet, efterfølgelsen af Jesus Kristus, alvorligt -og derfor
"kristen" er kun nævnt tre gange i DNT og hver gang er det brugt som verdens
smædenavn mod Kristi disciple. I l. Pet.4: 16 siges der til den lidende
discipel: »lider han, fordi han er kristen, så skal han ikke skamme sig, men
ved dette navn gøre Gud ære!» I sammenhængen fremgår det, at dette ord
æressag -en forsmædelse, som skal gøre Gud ære.
I sandhed, kristennavnet blev i løbet af de næste godt 100 år et hædersnavn
for Kristi efterfølgere. Og selve ordet »kristen> knytter sig jo direkte til
Kristus Jesus -ikke til tradition, ritualer, organisation, kirke eller

Fra "Lys på vegen".

Fortsættes
--
http://www.carm.org/mormon.htm

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 11-03-02 23:10

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

> http://www.carm.org/mormon.htm

Gentagelse fremmer måske forståelsen

Jeg kan se at Jørgen bruger sin signatur plads til noget
"konstruktivt".....!

Nu når han har killfiltret Bodil og mig, er der så nogle som kan
viderebringe en meddelelse til Jørgen.

Fortæl ham at det ikke er pænt at angribe andre EFTER man har killfiltret
dem. Medmindre man ikke lige ønsker modspil

Med venlig hilsen

Kenn L. Schjødt

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 11-03-02 23:18

"Kenn L. Schjødt" <kenn_ingen_spam_til_mig@schjodt.net> mælte sligt:

>Gentagelse fremmer måske forståelsen

Jeg tror, Jørgen *har* forstået dig.

>Nu når han har killfiltret Bodil og mig, er der så nogle som kan
>viderebringe en meddelelse til Jørgen.

Det tjener næppe noget formål at blive ved med det.

>Fortæl ham at det ikke er pænt at angribe andre EFTER man har killfiltret
>dem. Medmindre man ikke lige ønsker modspil

Det ønsker han nok ikke så.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"En smule filosofi gør en mand til ateist,
men fordybelse i filosofi fører frem til religion."

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 11-03-02 23:33

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> wrote in message

> Jeg tror, Jørgen *har* forstået dig.

Det synes jeg nu ikke det lyder som om umiddelbart.

> Det tjener næppe noget formål at blive ved med det.

Nææ....du har nok ret

Med venlig hilsen

Kenn L. Schjødt