Andet multimedie
bentjuul 3670
Trace bitmap i Illustrator
Fra : Ricki

Dato : 11-03-02 20:59

Hej,

Jeg ejer Illustrator 9.01 ( endda købt og betalt ) og nu vil jeg altså gerne
lære at bruge det lidt mere end bare sådan. Jeg har så bl.a. brug for at
finde ud af om der er en funktion der konverterer et billede ( bitmap ) til
vector-grafik. Kan Illustrator det, og evt. hvordan ?

Hilsen Ricki

Fra : Madsen

Dato : 11-03-02 21:10

Ricki skrev:

> [...]
> bl.a. brug for at finde ud af om der er en funktion der
> konverterer et billede ( bitmap ) til vector-grafik. Kan

Prøv at tjekke Trace-værktøjet.

Madsen.

Fra : Ricki

Dato : 11-03-02 21:48

> Prøv at tjekke Trace-værktøjet.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.

Jeg har prøvet, men såvidt jeg kan se, så tegner det kun en outline af
udvalgt område på billedet, og så skal man selv farvelægge fladerne osv. Det
er ikke helt det jeg er ude efter. Billedet skulle gerne på automatisk vis
blive konverteret til vector.

Ricki

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 11-03-02 21:57

"Ricki" <webfabrikken_NOSPAM@pc.dk> wrote in message

> [...]
Det
> er ikke helt det jeg er ude efter. Billedet skulle gerne på automatisk vis

Hej Ricki.

Jeg har ikke rigtig nogen erfaring med AI, men Flash kan faktisk gøre det du
efterlyser. Og man *behøver* jo ikke at bruge billedet til en flashfilm
bagefter. Nu er det længe siden jeg har prøvet men jeg mener den kan gemme i
flere formater.

Hilsen
Lisbeth
--
~~~~~No outfit is complete without a few cat hairs~~~~~
http://cutiecats.dk

Fra : Madsen

Dato : 11-03-02 22:20

Ricki skrev:

> [...]
> farvelægge fladerne osv. Det er ikke helt det jeg er ude efter.
> Billedet skulle gerne på automatisk vis blive konverteret til

Du kan næppe finde nogle programmer som automatisk laver et bitmap-
billede om til vektor med farveflader, præcise streger med få punkter
osv. Den dag de kommer med et sådant program, så begynder det jo
ligefrem at blive kedeligt, men prøv at trykke F1 i Illustrator, klik
på Search og skriv: trace.
Det giver en del hits med en ret god og grundig forklaring på hvordan
værktøjet virker. (Adobe Streamline var måske også en mulighed.)

Dog ville jeg sikkert vælge at tegne billedet op med penværktøjet i
stedet. Det giver langt det bedste resultat, hvis man behersker
værktøjet forstås.

Madsen.

Fra : R.O.

Dato : 11-03-02 22:31

>Den dag de kommer med et sådant program, så begynder det jo
> ligefrem at blive kedeligt

Så står vi I hvertfald med mange arbejdsløse Jensen'er (bl.a.)

--
Regards/Hilsen
/R.O

Mail [REMOVE]

Fra : Madsen

Dato : 11-03-02 22:37

R.O. skrev:

> Så står vi I hvertfald med mange arbejdsløse Jensen'er (bl.a.)

Ja og det ville jo være synd. ;)

Madsen.

Fra : R.O.

Dato : 11-03-02 22:43

> Ja og det ville jo være synd. ;)

Hehæ ja. Jensen selv er nok heller ikke for glad.

--
Regards/Hilsen
/R.O

Mail [REMOVE]

Fra : S. Peters

Dato : 12-03-02 00:43

Ricki skrev

> Jeg har prøvet, men såvidt jeg kan se, så tegner det kun en outline af
> udvalgt område på billedet, og så skal man selv farvelægge fladerne osv.

Helt rigtigt set

Det
> er ikke helt det jeg er ude efter. Billedet skulle gerne på automatisk vis
> blive konverteret til vector.

Dette kan Illustrator ikke men Adobe har lavet et program der virker som
hjælpeprogram til Illustrator og som kan det du efterlyser, det hedder
Streamline.

Men det kan absolut anbefales selv at lære det med rentegningen af en
skabelon (bitmap billede) En automatisk optegning bliver aldrig nær så god
som en mennesketegnet ditto. Endnu er mennesker bedre end computere til at
vurdere hvad, der skal laves og hvordan.

Hvis du kun vil bruge Illustrator til automatisk optegning har du foretaget
en fejlinvestering, så kunne du have nøjes med Streamline til under det
halve

Men iøvrigt er Illustrator verdens bedste tegneprogram. Men som verdens
bedste blyant ikke tegner selv så gør Illustrator det heller ikke.

m.v.h
S. Peters