Korrekt tilkøring af lille 2-takter?
Fra : Pein

Dato : 11-03-02 20:11

Jeg har lige fået nyt stempel (blandt andet) i min Yamaha DT 125 R og så
skal den køres lidt til.
Så mig ud og trille. Let og frit i omdrejninger, ikke for højt op, slet ikke
for lavt. Varieret kørsel, ikke konstant hastighed for længe.

Men så - en fristende grusvej. Broaap - brooaaaaap - helt ud i omdr. -
slippe igen. Ikke presse den for meget.
Må man det? I korte byger?

Vejen endte i en skov og sporet forsvandt efterhånden helt. Fedest! Tæt
skov, hverken hjulspor eller stier. Mit yndlingselement! Men sådan et sted
er det ikke til at undgå at komme ned i lave omdrejninger, når man snor sig
frem nærmest trial-agtigt. Bare sådan 5-15 sekunder ad gangen i 1.-2. gear.
Må man det? Kort tid en gang imellem?
Eller skal enhver form for sejtræk undgås for enhver pris?

Mvh. Pein
Yamaha DT125R (forandret)

Fra : Troels Sørensen

Dato : 11-03-02 20:26

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> wrote in message
> [...]
gear.
> Må man det? Kort tid en gang imellem?
> Eller skal enhver form for sejtræk undgås for enhver pris?

Hmm jeg mener nu at enhver form for mere end 1/3 gas bør undgåes de først
300 km ? det er ihvertfald de instrukser der fulgte med min gamle fs-1, men
idag er et stempel nok lavet mere præcist end dengang og sikkert er det jo
nok at det har ændret på sig...

MVH Troels

Fra : origo@earthling.net

Dato : 11-03-02 20:34

"Troels Sørensen" <troels@tdc.broadband.dk> wrote in message

> [...]
men
> idag er et stempel nok lavet mere præcist end dengang og sikkert er det jo

For mest mulig effekt, bør motoren kjøres hardt. For lengst mulig levetid er
fabrikantens anbefalinger å foretrekke. Selv følger jeg en mellomvei, og det
har aldri skadet motoren i mine MC'ere.

JS

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-03-02 21:34

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:a6j0qq$ih8$1@sunsite.dk...

> men

Gashåndtagets stilling er ret ligegyldig.

> For mest mulig effekt, bør motoren kjøres hardt.

Så bliver det da ret let at få den til at sætte sig? Vi taler om en
1-cylindret 2-takter her.

> For lengst mulig levetid er
> fabrikantens anbefalinger å foretrekke. Selv følger jeg en mellomvei, og
det
> har aldri skadet motoren i mine MC'ere.

En mellemvej lyder fornuftigt, men alle "fabrikant-forskrifter" jeg har set
fraråder sejtræk - overhovedet - under tilkøring.
At den kortvarigt kommer lidt op i omdrejninger har ikke skadet mine racere,
bare det kun er kort tid af gangen. Husk at motorbremse køler stemplet ret
meget.

Rittig

Fra : origo@earthling.net

Dato : 11-03-02 22:07

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> En mellemvej lyder fornuftigt, men alle "fabrikant-forskrifter" jeg har
set
> fraråder sejtræk - overhovedet - under tilkøring.
Det er jeg forsåvidt enig i. Med hardt, tenkte jeg på at den bør ha
omdreininger. Dette for at stempelringen skal forsegle ordentlig.

> At den kortvarigt kommer lidt op i omdrejninger har ikke skadet mine
racere,
> bare det kun er kort tid af gangen. Husk at motorbremse køler stemplet ret
> meget.
Det er også hva jeg har blitt anbefalt for maks effekt: Opp i omdreininger,
la motoren bremse farten ned igjen, noen flere omdreininger osv. Har også
blitt anbefalt tilkjørsel med varmesykluser, dvs at motoren bør kjøres
omkring 20 minutter, kjøle ned i 20 minutter og så nye 20 minutter kjørsel.
Dette de første 2-300km.

JS

Fra : Pein

Dato : 11-03-02 22:31

"Claus Rittig" wrote ...

>Husk at motorbremse køler stemplet ret meget.

Det vidste jeg ikke. Det må kunne bruges aktivt under tilkøring, eller skal
man stoppe helt og vente 10 min. inden man kører videre?

På onsdag havde jeg tænkt at køre ud på den lokale crossbane (meget sandet),
køre nogle forsigtige omgange (uden sejtræk), holde pause (køle), køre et
par omgange igen, pause, og så videre.
Kan det gå an som tilkøring?
(det vil passe fint til kondien)

Og det skal være forsigtigt, for forskiven blev for lille, så klodserne
napper kun lige fat. Det kommer til at koste et par klodser, men den bremser
nu effektivt nok.
Den skal jo køres til inden 3-timers!

/Pein

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-03-02 23:17

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Det vidste jeg ikke. Det må kunne bruges aktivt under tilkøring, eller
skal
> man stoppe helt og vente 10 min. inden man kører videre?

Som Jøreund også skriver, ja, brug motorbremse under tilkøringen, det er
meget fint.
"Vente" er ikke den bedste køling, for kølevandet cirkulerer ikke når
motoren er stoppet.

> [...]
sandet),
> køre nogle forsigtige omgange (uden sejtræk), holde pause (køle), køre et

Nej, det er nok ikke så godt. På en sandbane belaster du motoren ret meget,
du kommer let til at sejtrække og hvine afsted det meste af tiden. En
stubmark, nogle skovstier eller en hårdbane er meget bedre.
Hvad med Brusgård ved Randers? Det er en hårdbane, og du bor vist ikke langt
væk?

3-timers løbet er på stubmark, men der får du klø af min MonsterDT

Rittig

Fra : Pein

Dato : 11-03-02 23:46

"Claus Rittig" wrote ...

> 3-timers løbet er på stubmark, men der får du klø af min MonsterDT

Sikkert. Men hvis vi byttede DT'ere fik jeg endnu mere klø

/Pein

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-03-02 18:01

> Som Jøreund også skriver,

Ups, undskyld Jørund Korrekturlæsning er ikke min stærke side.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 12-03-02 00:56

> [...]
(køle),
> køre et par omgange igen, pause, og så videre.

RR-piloterne kører deres nye stempler til under de 10 minutter en
søndags-træning varer, så mon ikke :-/
Hvorledes kører de hårde cross-typer mon deres stempler til :-/

--
Armand.

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 12-03-02 19:06

> Hvorledes kører de hårde cross-typer mon deres stempler til :-/

Fuld knald! lige fra den er tøffet varm i tomgang.
det er ihvertfald hvad jeg har set..

Tror som nævnt, at hvis man vil ha' holdbar hed, skal den køres blidt til,
og hvis man ønsker ydelse skal den fyres af fra start af!
En knallert kører man til ca 300km.

0-50km - 1/4 gas, køres varm først, ingen sej træk
50-150km - 1/2 gas, ellers som ovenstående
150-300km - 3/4 gas, samme som... bah, det må væres logisk at lade den tøffe
lunken før man kører!

Det er den procedure jeg har brugt og anbefaler til dem jeg kender, har
aldrig givet problemer, så længe man dyse den højt nok og først dyser den
ned når den er kørt til..
Den skal helst dysses op når man kører til og så dysses ind til en lidt mere
mager blanding for at opnå højest ydelse..

Det er ihvertfald hvad jeg altid har gjort og hørt!

--
Michael Frederiksen
Honda SFX :,-/ mig ha' MC

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-03-02 21:03

"Michael Frederiksen" <chipmasterNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> En knallert kører man til ca 300km.

Aha. Nu er emnet herinde jo ikke ret tit knallerter.

Rittig

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 13-03-02 20:12

> Aha. Nu er emnet herinde jo ikke ret tit knallerter.

Princippet i at køre en to-takter til er vel grundlæggende det sammen,
Knalbasse eller ej?

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-03-02 22:44

> Princippet i at køre en to-takter til er vel grundlæggende det sammen,
> Knalbasse eller ej?

Det skal jeg ikke gøre mig klog på, men min 54 hestes Kawasaki 250 blev kørt
til over ca. 20 km, efter 300km er mit stempel vist slidt ned.

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-03-02 21:17

Michael Frederiksen skrev:

> 150-300km - 3/4 gas, samme som... bah, det må væres logisk at lade den
> tøffe lunken før man kører!

Nok ikke lige 3/4 gas på en RS250'er gennem 150 km
Well, i din anbefaling mangler du altså det med at motoren ikke må køre ved
jævne omdrejningstal; man skal som Rittig siger, jodle rundt i gearene!

--
mvh Jes Vestervang - der kun har tilkørt et par knallertstempler og et par
traktorer. På traktorer er det skidt at køre med høje omdrejninger uden

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 13-03-02 20:17

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Nok ikke lige 3/4 gas på en RS250'er gennem 150 km

.. nah, okay.. Det var også mindedet på mofa's! do'h, skriver nogen gange
før jeg tænker..

> Well, i din anbefaling mangler du altså det med at motoren ikke må køre
ved
> jævne omdrejningstal; man skal som Rittig siger, jodle rundt i gearene!

jae.... forglemmelsen er min!

> [...]
> belastning kan man næsten gøre som man vil. Det med belastningen kan nok
> godt være lidt svært at finde på en mc, måske derfor man skal jodele i

Det hedder sig for traktore at de skal arbejde/trække, men der skal være
frie omdrejninger til rådighed! men hvis ikke jeg må samligne med knallert
for Rittig, så vil jeg mene traktorene ligger endnu længere væk

--
Michael Frederiksen
Der også selv har tilkørt, 2x puch maxi, 1x Caio og 1x MF 690!

Fra : Jes Vestervang

Dato : 15-03-02 00:26

Michael Frederiksen skrev:

> .. nah, okay.. Det var også mindedet på mofa's! do'h, skriver nogen
> :gange
> før jeg tænker..

Lad hellere være med det!

> jae.... forglemmelsen er min!

Ok... Michael, væn dig til at mange af de der skriver herinde har meget
mere erfaring med alle former for motorcykler end du, jeg og mange andre
har. Du er selvfølgelig meget velkommen her i ng'en (ikke at det er op til
mig), men når det kommer til de tekniske spørgsmål, så lad de erfarne
svare. Deres svar kan man oftest lære meget af!

> Det hedder sig for traktore at de skal arbejde/trække, men der skal være
> frie omdrejninger til rådighed! men hvis ikke jeg må samligne med knallert
> for Rittig, så vil jeg mene traktorene ligger endnu længere væk

En signatur behøver ikke at være on topic

> --
> Michael Frederiksen
> Der også selv har tilkørt, 2x puch maxi, 1x Caio og 1x MF 690!

Hardcore racing

--
mvh Jes Vestervang

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 20-03-02 19:29

> [...]
> mig), men når det kommer til de tekniske spørgsmål, så lad de erfarne
> svare. Deres svar kan man oftest lære meget af!

Jae.. det er nok også det jeg så småt er ved at indse.. tak for du lige gør
mig opmærksom på det!
Det er ihvertfald nogle skrapsakker der sidder rundt omkring!!

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-03-02 23:31

Michael Frederiksen skrev:

>....... tak for du lige gør mig opmærksom på det!

Det var så lidt Så skal du da også have en tak fordi du tager det pænt,
for det sker jo desværre af og til at nye i ng'en istedet bliver fornærmede
over at netop deres guldkorn ikke spises råt

> Det er ihvertfald nogle skrapsakker der sidder rundt omkring!!

Jeps! De har jo også haft nogle år til at høste viden

--
mvh Jes Vestervang

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-03-02 17:59

> Jeps! De har jo også haft nogle år til at høste viden

Hva fanden?!? SKAL DU KALDE MIG GAMMEL?!?

Rittig

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-03-02 21:03

> Hva fanden?!? SKAL DU KALDE MIG GAMMEL?!?

Tror du han snakker om dig?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-03-02 21:49

Martin Sørensen skrev:

> Tror du han snakker om dig?

Det er altså dem med erfaring jeg taler om!

--
mvh Jes Vestervang

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-03-02 21:59

--
mvh Jes Vestervang

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 21-03-02 18:23

> [...]
> for det sker jo desværre af og til at nye i ng'en istedet bliver
fornærmede
> over at netop deres guldkorn ikke spises råt

Der kommer jo ikk noget positivt ud af at blive fornærmet..
Det er jo mening med ng'er at diskutere erfaringer og gode råd..

> Jeps! De har jo også haft nogle år til at høste viden

Det undlader jeg at kommentere yderligere.. "Nogen" kunne føle sig truffet

Fra : Rune Larsen

Dato : 12-03-02 00:07

Claus Rittig wrote:

> At den kortvarigt kommer lidt op i omdrejninger har ikke skadet mine
> racere, bare det kun er kort tid af gangen. Husk at motorbremse køler
> stemplet ret meget.

Der er den betænkelighed ved motorbremsning, at man lukker for den kølende
benzin, og også for olien.
Man kunne tænke sig, at hvis stemplet er _lige_ved_ at sætte sig, kan en
lænngere omgang motorbremsning være dråben der får bægeret til at flyde
over.

En del RDere er gået til på den konto igennem tiden, ved at ejeren har
kørt med fuld knald på motorvejen over et langt stræk, og derefter har
rullet gassen af for at køre op af afkørslen og motorbremset op ad denne.
Manglende køling/smøring forårsager så en lille sætter, typisk på
udstødningssiden af stemplet.

Personligt ville jeg varme den og gi den lidt gas, og så lade den køle ved
blot at køre med let gas og lavere omdrejninger, og så skifte mellem disse
tilstande.
Dette svarer til hvad tunere beskriver som "heatcycles".

/Rune

Fra : Pein

Dato : 12-03-02 00:26

"Rune Larsen" wrote ...

> Personligt ville jeg varme den og gi den lidt gas, og så lade den køle
> ved blot at køre med let gas og lavere omdrejninger, og så skifte
> mellem disse tilstande.

Håber det er en god metode, for det var præcis sådan jeg kørte det meste af
vejen.

/Pein

Fra : Armand

Dato : 12-03-02 17:42

Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en

> [...]
denne.
> Manglende køling/smøring forårsager så en lille sætter, typisk på

Nu må i lige blive enige: Køler påløb eller ej?

--
Armand.

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 12-03-02 19:47

> Nu må i lige blive enige: Køler påløb eller ej?
>
> --
> Armand.

På en 4-takt ja, der kommer jo olie op på stemplet hele tiden.
På en 2-takt? Måske, der kommer ingen kølende olie eller bensin men stadig
en del luft, men der er heller ingen nævneværdig forbrænding, så det er vel
kun gnidningsmodstanden der varmer.

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Armand

Dato : 13-03-02 18:48

Henrik B. Larsen <hbl@stubnet.dk> skrev i en

> På en 2-takt? Måske, der kommer ingen kølende olie eller bensin men
> stadig en del luft,

- -- - som på en totagger køler nedefra (fra krumtaphuset) også !!!

--
Armand.

Fra : Rune Larsen

Dato : 12-03-02 21:57

Armand wrote:

> Nu må i lige blive enige: Køler påløb eller ej?

Det varmer ikke, og det smører ikke

Der er ingen forbrænding, da der ikke er nogen benzin. Samtidig er der
mindre køling, da der ingen benzin er.

/Rune

Fra : Rune Larsen

Dato : 11-03-02 21:06

Pein wrote:

> Men så - en fristende grusvej. Broaap - brooaaaaap - helt ud i omdr. -
> slippe igen. Ikke presse den for meget.
> Må man det? I korte byger?

Forudsat at det ikke er indenfor de første par minutter efter at motoren er
startet, ja.

> sig frem nærmest trial-agtigt. Bare sådan 5-15 sekunder ad gangen i 1.-2.
> gear. Må man det? Kort tid en gang imellem?
> Eller skal enhver form for sejtræk undgås for enhver pris?

Jeg ville personligt nok undgå at køre den 15 sekunder ad gangen med
sejtræk. Maks de 5 sekunder
Hvordan gør du i det hele taget det - jeg kan da kun holde sejtræk i 6.
gear i 15 sekunder ad gangen

Men ellers er du inde på det rigtige. Varier omdrejningerne lidt, giv den
lidt at leve af, men husk at lade stemplet køle af, hver gang du kan tænke
dig til at det har været varmt.

/Rune

Fra : Pein

Dato : 11-03-02 22:23

"Rune Larsen" wrote ...

> Hvordan gør du i det hele taget det - jeg kan da kun holde
> sejtræk i 6. gear i 15 sekunder ad gangen

Heh. Lad os lægge en fiks lille 45 graders stigning overdrysset med solide
træer, så der ikke er nogle lige linier, efter Ford svinget på
Jyllandsringen, og lad os se hvordan det går.

> den lidt at leve af, men husk at lade stemplet køle af, hver gang du
> kan tænke dig til at det har været varmt.

Det må jeg gøre. Godt jeg kun kørte 30 km.
Og Rittigs reminder om at motorbremsning køler vidste jeg faktisk slet ikke.

Mvh. Pein

Fra : Bendt Grunge

Dato : 11-03-02 22:36

"Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> wrote in message
> [...]

Den bør ikke køres med mere end 1/3 gas de første 100 Km, og derefter max
1/2 gas indtil 300Km, og som også skrevet før ikke sejtrække eller mange
omd. over 6-7000. men ikke med mere gas end skrevet, og jeg har ingen steder
se eller selv haft bedre resultat ved at køre en 2T til med "hård hånd" en
ved den forskrevne måde som fra fab. eller tunings sælgere, og hvad skulle
fordelen være ved hard tilkøring, udover at ricikere at køre delene varme og
rive cyl. ?

og gerne korte ture på en 10-15min de første Ca. 75km men hvis du ikke kan
vente de 300km så køre du da bare som du har lyst, og får ikke den optimale
tilkøring og skifter det ud igen lidt før.

Bendt G

Fra : Pein

Dato : 11-03-02 22:48

"Bendt Grunge" wrote ...

> og som også skrevet før ikke sejtrække eller mange omd. over 6-7000.

Så skal jeg vist finde en strækning hvor der ingen bakker er overhovedet.
For på en DT125R trækker den ikke noget særligt under 6-7000 omdrejninger,
og så føles det som at sejtrække hvis det går op ad bakke i de omdrejninger.

Men jeg kan se der er delte meninger om emnet.

/Pein

Fra : Desperate Dan

Dato : 11-03-02 23:14

Her er hvordan man tilkører en crosser
1: man starter cyklen lader den køre til den er fuldstændig varm og slukker
motoren og lader den køle af
2:så gentager man den procedure 1 gang mere
3: så er den tilkørt og klar til ræs
4:har gjort dette på alle mine totaktere og det er en del gennem de 20 år
jeg har kørt og husk man må ikke sejtrække med en totakter det ødelægger
mere en at give gas
Mvh.Desperate Dan Den evige totakter
Pein <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fj7j8.4165$RB.131935@news010.worldonline.dk...

Fra : Pein

Dato : 11-03-02 23:35

Hey - er du også med her?!
Vi ses vel på de Lund'ske marker til 3-times om 2 uger?

"Desperate Dan" wrote ...
> [...]
> slukker motoren og lader den køle af
> 2:så gentager man den procedure 1 gang mere

Ja det foreslog Cross-Jan godt nok også. Så nu har jeg hørt den metode fra 2
forskellige.

> 4:har gjort dette på alle mine totaktere og det er en del gennem de 20
> år jeg har kørt og husk man må ikke sejtrække med en totakter det
> ødelægger mere end at give gas

Jaeh - men hvordan klarer man så lige det der snævre skov vi nu og da møder
i enduro? Det er jo ikke til at styre de små skarpe sving ved høje
omdrejninger, og når det så går lidt opad..... ?
Eller det gælder måske kun under tilkøring, og indtil da må man så holde sig
væk fra sådanne steder? (nu havde jeg ellers lige fundet...)

/Pein
der skal ud og "køre forsigtigt" igen i morgen :-|