Medicin
Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 11-03-02 19:18

Hejsa jurister.

Min læge ordinerede et medikament kaldet Spiron til min hjertelidelse.

Apoteket sender en lignende vare kaldet Spirix, og jeg spørger i email
hvorfor de ikke sender det rigtige.

Apotekeren svarer, at iflg. loven skal de levere det billigste
tilsvarende produkt, når ikke andet udtrykkeligt er nævnt på recepten.

Iflg. http://www.medicinpriser.dk koster de 2 varer nøjagtig det
samme.

En henvendelse ved disken afslører, at apoteket ikke lagerfører Spiron
i den foreskrevne pakningsstørrelse, det gør derimod Spirix.

Spørgsmål:
Kan omtalte lov(e) bruges/bøjes til også at gælde 'det vi har' uanset
prisen?
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 11-03-02 19:31

On Mon, 11 Mar 2002 19:18:01 +0100, Kaj Svenningsen
<newssvar@kajsvenningsen.dk> wrote:

>Kan omtalte lov(e) bruges/bøjes til også at gælde 'det vi har' uanset
>prisen?

Måske ikke - men ville du hellere have været foruden din
hjertemedicin??

--
Jakob Paikin

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 11-03-02 20:23

Jakob Paikin skrev:

>Måske ikke - men ville du hellere have været foruden din
>hjertemedicin??

Jeg forstår ikke argumentet.
De havde det rigtige medicin på hylden i 30 stks. pakninger.
De kunne have det på lager eller udlevere 3x30 eller bare 30 stk. i
første omgang.

Er det juridiske aspekt i spørgsmålet afhængig af, om jeg helst vil
det ene eller andet?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 11-03-02 21:49

On Mon, 11 Mar 2002 20:22:50 +0100, Kaj Svenningsen

>Jeg forstår ikke argumentet.

OK - det var mest som en ironisk bemærkning. Ved godt det ikke hører
hjemme her, beklager.

Jeg er ikke inde i medicinallovgivningen og kan derfor ikke
umiddelbart give et svar.

--
Jakob Paikin

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 12-03-02 01:41

Jakob Paikin skrev:

>OK - det var mest som en ironisk bemærkning. Ved godt det ikke hører
>hjemme her, beklager.

Nej det er i orden Jakob. Jeg plejer bare ikke se dig med ironi, så
jeg gik glip af den.

>Jeg er ikke inde i medicinallovgivningen og kan derfor ikke
>umiddelbart give et svar.

Ærligt snak.

Fra : alexbo

Dato : 07-03-02 20:04

Kaj Svenningsen <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev

> [...]
>
> Spørgsmål:
> Kan omtalte lov(e) bruges/bøjes til også at gælde 'det vi har' uanset
Jeg synes lige du har skrevet at prisen var den samme.

Apoteket må ikke sælge dig Spiron i en større pakning.
De kunne muligvis ved hjælp af 2 små pakninger opnå det ønskede antal, men
til højere pris.
De må ikke uden tilladelse lade dig vente på den korrekte pakstørrelse.
De kunne have givet dig valget, mellem en anden vare, vente, købe et andet
sted.
De valgte at give dig en tilsvarende medicin til samme pris.
Hvad synes du de skulle have gjort?

Forøvrigt tror jeg ikke at Spirix lagerfører Spiron.

> Behandl dig selv som du vil behandles af andre.
Et glimrende valgsprog

mvh
Alex Christensen

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 11-03-02 20:38

alexbo skrev:

>Jeg synes lige du har skrevet at prisen var den samme.

Meningen var 'uden prisen som argument'.

>Apoteket må ikke sælge dig Spiron i en større pakning.

Det var den store, der var bestilt.

> [...]
>sted.
>De valgte at give dig en tilsvarende medicin til samme pris.

Givet mig valget.

>Forøvrigt tror jeg ikke at Spirix lagerfører Spiron.

Tyrkfejl. Håber du forstod meningen. Apoteket lagerfører normalt
Spirix i 100 og 30 stks. pakninger men Spiron kun i 30 stks.

Fra : alexbo

Dato : 11-03-02 22:35

Kaj Svenningsen <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev

> Givet mig valget.

Det ville også være mere kundevenligt, men jeg kan sagtens forestille mig,
at der er mange forskellige præparater med samme virkning, hvoraf nogle
lagerføres på dit apotek, andre på andre apoteker, så kunne man forlange at
apoteket inden hver præparatudlevering, gav kunden en lang udredning om de
utallige forskellige muligheder der var.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 12-03-02 01:39

alexbo skrev:

> [...]
>apoteket inden hver præparatudlevering, gav kunden en lang udredning om de
>utallige forskellige muligheder der var.

De havde jo det bestilte produkt i en anden pakkestørrelse.

Fra : alexbo

Dato : 12-03-02 09:56

Kaj Svenningsen <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev

> De havde jo det bestilte produkt i en anden pakkestørrelse.

Nu begynder vi at gå i ring, den mængde der er angivet på recepten, er den
der skal leveres.

mvh
Alex Christensen