Stoker- eller olieyfr
Fra : Stationsforstanderen

Dato : 12-03-02 02:40

Hej
Hvis man skal skift sit oliefyr ud, skal man skifte til et stoker fyr. Er
der stadig økonomi i at fyre med træpiller ?
Træpilleprisen er jo steget noget det sidste års tid.
Hvor lang tid om dagen/ugen skal der anvendes på et stoker fyr ?
Sidst men ikke mindst, hvad skal man vælge hvis man skal anskaffe et stoker
fyr ?

Med venlig hilsen
Asbjørn

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 12-03-02 15:50

Hej Asbjørn,

> Træpilleprisen er jo steget noget det sidste års tid.

JA - alt for meget

Derfor vil jeg anbefale et 'rigtigt' stokerfyr med vandret snegl der kan
tage flis/piller/korn/smuld mm. Jeg har selv et og er nogenlunde tilfreds,
det er et pp25 fra www.rosen-dal.dk til kr. 18.000 + moms, det er incl. en
fastbrændselskedel. Det skal lige siges jeg har problemer med at fyre med
flis i det.

> Hvor lang tid om dagen/ugen skal der anvendes på et stoker fyr ?

Hvis du fyrer med rene træpiller, så er det vel 1/2 time om ugen til
påfyldning og udrensning af aske.

> Sidst men ikke mindst, hvad skal man vælge hvis man skal anskaffe et
stoker
> fyr ?

Det er næsten som at spørge hvilken bil man skal købe, Vil du KUN bruge
træpiller ? Så er TB-mini meget populær, og du kan sikkert bruge din gamle
oliekeddel, vil du også bruge korn/flis/smuld ? Hvad med fastbrændsel ?

Kig eft. på www.pilleklub.dk - der er også diskutionsgrupper.

/HHA

Fra : Egholm

Dato : 14-03-02 12:08

Hej Asbjørn,
Med de nuværende træpillepriser er der ikke meget økonomisk incitament til
at investere i træpillestoker. Du bør videre altid vurdere udfra
totaløkonomien - ikke blot sammenligne træpillepris med oliepris.
Vi anvender cirka 15 tons træpiller p.a. som brændes af i en TB mini stoker
og ny kedel placeret i en nærliggende udbygning.
Vi sparer umiddelbart penge - men indkalkuleres bygningsvedligeholdelse
etc - pillerne skal jo opbevares et sted samt energi tab - varmen produceres
nu i en udbygning og ikke nede i kælderen, samt ekstra tid til pasning af
stokeren, så er regnestykket meget mindre fordelagtigt !
Vi synes imidlertid bedre om duften fra træpiller end stanken fra
oliefyret - samt at det er bedre for miljøet at anvende træ til opvarmning
kontra olie.
Ellers - god fornøjelse med dine overvejelser - ! - skriv såfremt du har
yderligere spm.
Hilsner
Klaus Egholm

Stationsforstanderen <asbjoern.baek.stop@post1.tele.dk> skrev i en