digital-kopiering/omgåelse af retspraksis
Fra : Per

Dato : 11-03-02 16:03

Jeg har i en tidligere tråd læst og forstået, at det er lovligt at digitalt
kopiere sine egne cd´er til eget forbrug.

Hvorimod det ikke er tilladt at kopiere til venner osv.

Vi danskere kan jo godt lide at finde huller i loven så derfor dette
spørgsmål:

Må jeg digitalt kopiere min egen cd til eget brug og så efterfølgende give
den originale væk i gave f.eks.
Det forudsættes naturligvis, at jeg ikke fra starten har forsæt til at give
den originale væk.

Og hvad hvis jeg har mistet den originale cd, vil det så være ulovligt at
give den kopierede væk eller hænger jeg på den resten at livet, med mindre
jeg smider den i skraldespanden. - Og hvad hvis jeg så finder den originale
igen.

Ja jeg ved det er et tankespind - men jeg tror det er lovligt, hvis der
netop ikke er forsæt til snyd. (altså - kan man ikke bevise bevidst
omgåelse, ja så kan man vel ikke dømmes)

Betyder det overhovedet noget, om man har forsæt i særlovgivningen? Gælder
det ikke kun i Straffeloven.

Håber i forstår mit spørgsmål.

Mvh. Per!

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-03-02 16:08

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev:

> Jeg har i en tidligere tråd læst og forstået, at det er lovligt at
> digitalt kopiere sine egne cd´er til eget forbrug.

Ja og du må låne originale CDere og kopiere.

> Hvorimod det ikke er tilladt at kopiere til venner osv.

Men vennen må skam godt låne CDen og kopiere sålænge, der er tale om en
original.

> Må jeg digitalt kopiere min egen cd til eget brug og så
> efterfølgende give den originale væk i gave f.eks.

Ja.

> Det forudsættes naturligvis, at jeg ikke fra starten har forsæt
> til at give den originale væk.

Det er underordnet.

> Og hvad hvis jeg har mistet den originale cd, vil det så være
> ulovligt at give den kopierede væk eller hænger jeg på den resten
> at livet, med mindre jeg smider den i skraldespanden.

Den kopierede CD må du ikke give væk da digital kopiering kun er
tilladt til personlig brug samt indenfor husstanden.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-03-02 16:16

Scripsit "Per" <mesked@hotmail.com>

> [...]

Ja.

> Det forudsættes naturligvis, at jeg ikke fra starten har forsæt til at give

Det er ligegyldigt.

> Og hvad hvis jeg har mistet den originale cd, vil det så være ulovligt at
> give den kopierede væk

Ja.

> Betyder det overhovedet noget, om man har forsæt i særlovgivningen?

Normalt vil strafbestemmelsen i loven udtrykkelig tage stilling til
forsætskravet. I ophavsretsloven fordrer de fleste af
strafbestemmelserne fx enten forsæt eller grov uagtsomhed. Men selv
uagtsomme krænkelser kan medføre at man kommer til at skylde vederlag
til rettighedshaveren (jf lovens §83).

> Gælder det ikke kun i Straffeloven.

Det er rigtigt at hovedreglen i særlovgivningen er at uagtsomhed
også er strafbart. Men det gælder altså kun så længe den pågældende
lov ikke siger andet.

--
Henning Makholm "Det må være spændende at bo på
en kugle. Har I nogen sinde besøgt de

Fra : Claus Tondering

Dato : 11-03-02 16:18

"Per" <mesked@hotmail.com> writes:
> Jeg har i en tidligere tråd læst og forstået, at det er lovligt at digitalt
> kopiere sine egne cd´er til eget forbrug.

Der er i loven intet krav om at du skal eje originalen.

Ophavsretslovens §12 stk. 2 fortæller at det er forbudt at "fremstille
.... eksemplarer i digital form ..., medmindre det udelukkende sker til
personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand." Altså intet
krav om at du skal eje originalen.

--
Claus Tøndering

Fra : kc

Dato : 11-03-02 16:32

> [...]
> den originale væk i gave f.eks.
> Det forudsættes naturligvis, at jeg ikke fra starten har forsæt til at

Nej - se forarbejderne som siger "Den digitale kopiering må udelukkende ske
til personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand. Det betyder, at
de fremstillede eksemplarer ikke fysisk må spredes uden for husstandssfæren,
ligesom eksemplarerne heller ikke må videresendes til venner og bekendte via
e-mail og lign."

> [...]
> give den kopierede væk eller hænger jeg på den resten at livet, med mindre
> jeg smider den i skraldespanden. - Og hvad hvis jeg så finder den

Du skal blot sikre dig, at originalen ikke bliver brugt uden for hustanden.
Så hvis du ikke længere ønsker at have den, skal du destruere den!

> Betyder det overhovedet noget, om man har forsæt i særlovgivningen? Gælder
> det ikke kun i Straffeloven.

Ja, men det har ikke den helt store betydning inden for ophavsretsloven (se
dog fx. ophavslovens §83 og §76). Se i øvrigt straffelovens §19
mht.forsættets betydning i almindelighed. Af straffelovens §19 følger, at
udenfor straffeloven er selv simpel uagtsomhed - hvor intet andet er
bestemt - også strafbart. Det er altså kun i straffeloven, at det kræver
"særskilt angivelse heraf" for også at simpel uagtsomhed er strafbart.
Ligegyldigt hvad kræves der dog hjemmel for at et forhold er strafbart jfr.
straffelovens §1.

KC

Fra : boe

Dato : 11-03-02 16:34

"kc" <a@a.dk> wrote in message
> [...]
hustanden.
> Så hvis du ikke længere ønsker at have den, skal du destruere den!

KC, hvad er det nu lige en original er i denne forbindelse Du taler om
kopien.

Mvh Bo

Fra : Claus Tondering

Dato : 11-03-02 16:53

"kc" <a@a.dk> writes:
> Du skal blot sikre dig, at originalen ikke bliver brugt uden for hustanden.
> Så hvis du ikke længere ønsker at have den, skal du destruere den!

Hvor i ophavsretsloven står der at man selv skal eje originalen?

Så vidt jeg kan se må jeg gerne låne en musik-CD, kopiere den til eget
brug og levere originalen tilbage.

--
Claus Tøndering

Fra : boe

Dato : 11-03-02 16:55

"Claus Tondering" <ct@filanet.dk> wrote in message

> Hvor i ophavsretsloven står der at man selv skal eje originalen?
>
> Så vidt jeg kan se må jeg gerne låne en musik-CD, kopiere den til eget
> brug og levere originalen tilbage.

Korrekt, f.eks. kan du jo låne en CD på biblioteket.

Mvh Bo

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-03-02 16:58

Claus Tondering <ct@filanet.dk> skrev:

> Hvor i ophavsretsloven står der at man selv skal eje originalen?

Ingen steder.

> Så vidt jeg kan se må jeg gerne låne en musik-CD, kopiere den til
> eget brug og levere originalen tilbage.

Det er også helt korrekt. KC sludrer lidt rigeligt og har taget fejl
af, hvad der er original og hvad der er kopi.

Fra : kc

Dato : 12-03-02 18:57

Rettelse - jeg havde desværre ikke læst, at det var originalen, du ville
forære væk. Måske fordi jeg opfattede dit spørgsmål som en selvfølge, og det
modsatte var mere interessant...

Der er jo ingen problemer i at give originalen videre, dog måske et
bevismæssigt problem senere i forhold til at bevise, at kopien var lavet ud
fra en original CD og dermed lovlig.

KC

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-03-02 21:43

"kc" <a@a.dk> skrev:

> Der er jo ingen problemer i at give originalen videre, dog måske
> et bevismæssigt problem senere i forhold til at bevise, at kopien
> var lavet ud fra en original CD og dermed lovlig.

Men så er spørgsmålet vel, hvordan bevisbyrden skal fordeles (hvis man
kan sige sådan). Som udgangspunkt må det jo være den, der kommer med en
påstand, der skal sandsynliggøre, at denne påstand har noget på sig og
her vil det allerede være ualmindeligt svært at sandsynliggøre, at
kopien ikke skulle stamme fra en original. Jeg kan ihvertfald ikke se,
hvordan det nemt kan gøres.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 11-03-02 16:54

On Mon, 11 Mar 2002 16:02:51 +0100, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

> [...]
>den originale væk i gave f.eks.
>Det forudsættes naturligvis, at jeg ikke fra starten har forsæt til at give

Det er helt underordnet hvad du planlagde fra starten af.

Du må endda tage en kopi til personligt brug af en CD du låner på
biblioteket.

Loven kræver _IKKE_ at man er i besiddelse af originalen (en udbredt
misforståelse).

>Og hvad hvis jeg har mistet den originale cd, vil det så være ulovligt at
>give den kopierede væk

Det vil altid være ulovligt at give kopien væk, da den så ikke er til
fremstillerens (dit) personlige brug.

Se i øvrigt www.dklaw.dk/nyheder/jnyt01-2.html hvor de nye regler
beskrives.

--
Jakob Paikin

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-03-02 17:20

Scripsit Jakob Paikin <news@paikin.dk>

> Loven kræver _IKKE_ at man er i besiddelse af originalen (en udbredt
> misforståelse).

Men rent praktisk er det svært at kopiere en original man ikke er i
besiddelse af...

--
Henning Makholm "These are a nasty breed. They sting
you without waiting to be insulted first."

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-03-02 17:26

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

> Men rent praktisk er det svært at kopiere en original man ikke er i
> besiddelse af...

Efter kopieringen leverer man jo originalen tilbage til ejermanden, og
derved er man ikke i besiddelse af originalen.

Hvor ser du problemet?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 11-03-02 17:30

On 11 Mar 2002 17:19:51 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Men rent praktisk er det svært at kopiere en original man ikke er i
>besiddelse af...

Til gengæld er det let at have en kopi, hvor man ikke _længere_ er i
besiddelse af originalen, hvilket netop er relevant at understrege
overfor spørgeren angående at tage en kopi af den cd, man overvejer at
give som gave.

--
- Peter Brodersen

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-03-02 17:52

Scripsit Peter Brodersen <professionel@nerd.dk>
> On 11 Mar 2002 17:19:51 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>

> Til gengæld er det let at have en kopi, hvor man ikke _længere_ er i
> besiddelse af originalen,

Klart nok. Jeg var vist bare lidt langsom.

--
Henning Makholm "They have a word for people our age.
They call us children and treat us like mice."

Fra : Kim Larsen

Dato : 12-03-02 09:42

Gælder det også DVD film ?

Hvis det er rigtigt, at man må lave digitale kopier til eget brug, af
værker man ikke selv ejer, viser det igen, at vore politikkere er
imbecile tåber.

Hvordan vil man bevise, at jeg har brændt kopien til naboen, og ikke
har lånt ham min pc + brænder + original cd, og lader ham brænde den
selv.

Hvordan vil man bevise, om den kopi jeg har, er kopieret fra min vens
originale cd eller fra hans egen kopi. Den originale cd har han ikke
mere, da han tilfældigvis, har solgt den eller på anden måde mistet
den.

Ikke fordi jeg synes lovændringen er en dårlig ting for os
skatteplagede danskere, nu kan vi da få noget gratis musik, og
formentlig også film, på lovlig vis, men jeg mener bare, at denne lov
er lavet for at stoppe piratkopiering, men med dette skridt, har den
overhovedet ikke nogen virkning.

Jeg bliver sgu så sur, når jeg tænker på hvad de politikkere rager til
sig i form af løn, benefits og pensioner, betalt af skatteyderne, og
så laver de sådan en gang lort og makværk.

Tak fordi i lagde øre til, så fik jeg luft.

Med venlig hilsen

Kim Larsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-03-02 09:46

kimlarsen@mail.dk (Kim Larsen) skrev:

> Gælder det også DVD film ?

Det vil jeg umiddelbart tro. Jeg tvivler på, at DVDmenuen mv. kan
betegnes som software.

> Hvis det er rigtigt, at man må lave digitale kopier til eget brug,
> af værker man ikke selv ejer, viser det igen, at vore politikkere
> er imbecile tåber.

Overhovedet ikke.

> Hvordan vil man bevise, at jeg har brændt kopien til naboen, og
> ikke har lånt ham min pc + brænder + original cd, og lader ham
> brænde den selv.

Det er nok næsten umuligt og egentligt også ret så underordnet, da jeg
er så godt som sikker på, at der aldrig vil komme en sag omkring dette.

> [...]
> lov er lavet for at stoppe piratkopiering, men med dette skridt,
> har den overhovedet ikke nogen virkning.

Loven er skam ikke lavet for at stoppe piratkopiering. Den er nærmere
lavet for at lovliggøre piratkopiering og give musikbranchen mulighed
for kompensation.

Fra : boe

Dato : 12-03-02 09:48

"Kim Larsen" <kimlarsen@mail.dk> wrote in message

> [...]
> formentlig også film, på lovlig vis, men jeg mener bare, at denne lov
> er lavet for at stoppe piratkopiering, men med dette skridt, har den

Jo da, det stopper da en hel masse piratkopiering. Nu er det jo ikke pirat
kopiering mere
Husk lige på, at reglerne faktisk nu begynder at ligne reglerne for analog
kopiering - endda er de stadig lidt mere restriktive. Du har jo altid måttet
optage musikbånd og optage dine venners plader ind på kassetter. Det kaldtes
bare ikke piratkopiering, dels fordi det var lovligt og dels fordi begrebet
ikke var opfundet....

> Tak fordi i lagde øre til, så fik jeg luft.

Selv tak

Mvh Bo

Fra : Kim Larsen

Dato : 12-03-02 17:58

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote:

>"Kim Larsen" <kimlarsen@mail.dk> wrote in message

>Jo da, det stopper da en hel masse piratkopiering. Nu er det jo ikke pirat
>kopiering mere

Sikke da noget sludder, det er da stadig piratkopiering, hvis man ikke
kopierer fra en original cd, eller hvis man kopierer til venner og
bekendte. Min pointe er, at reglerne er for nemme at omgåes.

> [...]
>bare ikke piratkopiering, dels fordi det var lovligt og dels fordi begrebet

Ja bortset fra, at en digital kopi er 100 % magen til originalen, men
i de analoge dage, ville mange selv investere i vinylpladen, istedet
for en dårlig kopi på bånd.

Kim

Fra : boe

Dato : 13-03-02 08:29

> Sikke da noget sludder, det er da stadig piratkopiering, hvis man ikke
> kopierer fra en original cd, eller hvis man kopierer til venner og
> bekendte. Min pointe er, at reglerne er for nemme at omgåes.

Hov hov, små slag. Jeg sludrer aldeles ikke. Jeg skrev da ikke noget om at
man har fjernet *al* piratkopiering. Den del af den digitale kopiering, der
nu er lovliggjort, har jo tidligere været defineret som piratkopiering. Det
er det ikke mere, ergo har loven fjernet en stor del af piratkopieringen.
Det svarer til at mange ikke kunne stave til mayonnaise, og derfor blev det
tilladt at stave det majonæse. Derved eliminerede man en masse stavefejl.

Mvh Bo

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 12-03-02 20:27

On Mon, 11 Mar 2002 16:54:06 +0100,

> Det vil altid være ulovligt at give kopien væk, da den så ikke er til
> fremstillerens (dit) personlige brug.

Hvad nu hvis ejeren af kopien stiller træskoene. Må arvingerne så bruge
kopien? Så vidt jeg kan se, er kopieringen sket til eget brug, og
arvinger har ikke ladet den fremstille.

--
Like a rat in a maze Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
The path before me lies Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk