Rettigheder ved privat køb/salg?
Fra : El Jayz

Dato : 11-03-02 16:00

Hvilke rettigheder har jeg som køber af en brugt vare af anden privat
person?
Når der intet skriftligt foreligger?

Evt. henvisning til mere info!

Hvis du ikke kan sige hvad du mener
Så mener du aldrig hvad du siger! (Kinesisk)

Fra : Henrik

Dato : 11-03-02 16:03

> Hvilke rettigheder har jeg som køber af en brugt vare af anden privat
> person?
> Når der intet skriftligt foreligger?
>
> Evt. henvisning til mere info!

Her gælder købelovens regler om civilkøb - men du må nok uddybe lidt, så er
det lettere at vejlede dig... Er der en konflikt?

Henrik

Fra : El Jayz

Dato : 11-03-02 16:27

"Henrik" skrev:

> Her gælder købelovens regler om civilkøb - men du må nok uddybe lidt, så
er
> det lettere at vejlede dig... Er der en konflikt?

Nej ikke endnu. Sagen er som følger
Jeg solgte en brugt bærbar, som blev demonstreret og fungerede upåklageligt,
hvilket den har gjort i al den tid jeg har ejet maskinen. I dag ringer køber
og siger at efter installation af et eller andet stykke software, virker den
ikke længere. Køber kan ikke få den genetablering CD, som fulgte med til at
virke. Men siger at den kun kommer til at skulle vælge land. Jeg mistænker
stærkt købers manglende 'indsigt' i computere, som problemet og ikke
maskinen. Køber siger at, køber vil tage kontakt til en bekendt, som vil
forsøge at 'reparere' maskinen, og ellers vil jeg få den retur med posten...
altså et indirekte krav om at lade handlen gå tilbage. Jeg kunne godt
(teoretisk) tage maskinen, bruge et par timer på at få den op at køre igen,
men har egentlig ikke den store lyst til dette, da jeg kunne forestille mig,
at det ikke ville være den eneste gang, at køber løber ind i dette
'problem'...

Så vidt jeg ved gælder i en civilhandel, at varen er købt som beset, men
ville lige tjekke med jer

Pft. El Jayz

Fra : Peter G C

Dato : 11-03-02 16:35

"El Jayz" <eljayz@Hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Så vidt jeg ved gælder i en civilhandel, at varen er købt som beset, men
> ville lige tjekke med jer

Det er ikke korrekt.

Du kan læse mere om køb og salg her (artiklen er om biler, men gælder alle
varer):

http://www.stevns.net/dkfritidbil/diverse/garanti.htm

/Peter

--