Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvordan gøre et billede mere gennemsigtigt~
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 11-03-02 15:30

Hvordan gør man et billede mere gennemsigtigt i Photoshop 6? Altså
ligesom man med penslen eller malerbøtten kan stille på opacity'en
(min Photoshop er engelsk, jeg ved ikke hvad det hedder på dansk), kan
man så også på opacity'en på hele billedet?

Jeg har forsøgt med at lave et hvidt lag ovenover, som jeg giver en
opacity på ca. 70, men jeg har på fornemmelsen, at der findes en mere
professionel måde at gøre det på??? Men jeg aner ikke, hvad jeg skal
kigge efter.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Kim Larsen

Dato : 11-03-02 15:42

I layer-menuen er der en lille skydeknap, den kan du bruge til at justere
gennemsigtigheden i hvert enkelt lag.

Kim Larsen

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 11-03-02 16:14

On Mon, 11 Mar 2002 15:41:40 +0100, "Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk>
wrote:

>I layer-menuen er der en lille skydeknap, den kan du bruge til at justere
>gennemsigtigheden i hvert enkelt lag.

Tusind tak, Kim! Hvor elegant, og hvor enkelt. Det ser straks meget
mere prof ud

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Madsen

Dato : 11-03-02 16:13

Kirsten Bjorneboe skrev:

> [...]
> opacity på ca. 70, men jeg har på fornemmelsen, at der findes en mere
> professionel måde at gøre det på??? Men jeg aner ikke, hvad jeg skal

Prøv at dobbeltklikke på baggrundslaget i din lagpalette og svar OK til
at omdøbe det til 'Lag 0'. På den måde bliver det lavet om til et
ganske almindeligt lag og du har så mulighed for at gøre det mere eller
mindre gennemsigtigt med "Opacity-skyderen."

Det var en måde at gøre det på, men der findes flere. :)

Madsen.

Fra : Ammitz

Dato : 11-03-02 16:34

Lav et nyt lag, - et 'Nyt justeringslag'. Her kan du indstille det
outputniveau du ønsker, f.eks. 200/255. Når du har gjort dette, kan du
på sædvanlig vis anvende pacitetsskyderen og vælge den gennemsigtighed
du ønsker.
Håber du kan bruge det.
Ammitz

http://www.kandu.dk/

Fra : R.O.

Dato : 11-03-02 17:20

"Ammitz" <Ammitz.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
> outputniveau du ønsker, f.eks. 200/255. Når du har gjort dette, kan du
> på sædvanlig vis anvende pacitetsskyderen og vælge den gennemsigtighed

En nybegynder kan da ikke bruge dette til dyt : /

Denne metode er sgudda også "dobbelt konfekt"...opacity og du er done badam!

/R.O.

Fra : Madsen

Dato : 11-03-02 17:52

R.O. skrev:

> done badam!

Hvad betyder det?

Madsen.

Fra : R.O.

Dato : 11-03-02 20:58

> Hvad betyder det?

Tjaa, lidt ligesom "che' chiing" (aner ikke hvordan dette skal staves, men
det udtales a la [tje tjiiing])

Det var ment som et "sådán" udtryk...altså til det oprindelige spørgsmål
"hvordan gøres et billede mere gennemsigtigt?".
--
Regards/Hilsen
/R.O

Mail [REMOVE]

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 11-03-02 22:59

On Mon, 11 Mar 2002 17:20:09 +0100, "R.O."
<punisherolsen[REMOVE]@hotmail.com> wrote:

>En nybegynder kan da ikke bruge dette til dyt : /

Det er jeg så sandelig heller ikke og det ved Kim godt.
I øvrigt var Kim's måde at gøre det på lige præcis den rigtige for
mig.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : R.O.

Dato : 11-03-02 23:24

"Kirsten Bjorneboe" <kirstenb@image.dk> wrote in message

> Det er jeg så sandelig heller ikke og det ved Kim godt.
> I øvrigt var Kim's måde at gøre det på lige præcis den rigtige for
> mig.

Ja lige præcis! Det var den første metode Ammitz beskrev jeg krittede...well
metoden opnår dog samme resultat men det er vist ikke lige det en nybegynder
skal starte med. I øvrigt har jeg lidt svært ved at se hvordan du kan være
alt andet end en "begynende bruger" til Photoshop når du ikke er klar over
hvordan man justerer opacity?

--
Regards/Hilsen
/R.O

Mail [REMOVE]

Porno?
Beklager at skuffe dig, men jeg har intet lige nu.
Citat fra www.rene.hjorth.com

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 11-03-02 23:57

On Mon, 11 Mar 2002 23:23:49 +0100, "R.O."
> [...]

>alt andet end en "begynende bruger" til Photoshop når du ikke er klar over

Meget enkelt: Jeg har aldrig nogensinde haft brug for at gøre et lag
lidt/meget transparent før - eller også har jeg bare glemt det

Jeg har såmænd brugt Photoshop siden version 4 var sprit-ny.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : R.O.

Dato : 12-03-02 00:09

> Meget enkelt: Jeg har aldrig nogensinde haft brug for at gøre et lag
> lidt/meget transparent før - eller også har jeg bare glemt det
>
> Jeg har såmænd brugt Photoshop siden version 4 var sprit-ny.

Tilgiv mig udtrykket, men du er helt bestemt den første deciderede Photoshop
søndagsbruger jeg nogensinde er stødt på. Hvordan i h** h** kan man undgå
opacity slideren efter jeg-ved-ikke-hvor-mange-påståede-års-brug af PS??
Seriøst; jeg er _virkelig_ nysgerrig.

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 12-03-02 00:28

On Tue, 12 Mar 2002 00:09:19 +0100, "R.O."
> [...]

>opacity slideren efter jeg-ved-ikke-hvor-mange-påståede-års-brug af PS??

Jeg er såmænd professionel layouter, men har ikke gjort meget i fine
farvebilleder, snarere kedelige sort-hvide akademiske rapporter. Men
jeg har lavet masser af webgrafik for mig selv og andre, men har altså
ikke haft brug for at gøre et lag gennemsigtigt.

Lige nu er jeg i gang med et større værk med en hulens masse
farvebilleder, der dels er rene fotografier taget af en professionel
fotograf, og dels er en hel masse brikker i et spil (mahjong), som jeg
har formet. Og så fik forfatteren den ide, at vi skulle prøve at vise
nogle brikker fra bagsiden, men sådan at man kunne ane, hvilken brik
det er. Så jeg lavede brikken med bagsiden, hentede nogle forsider,
spejlvendte dem og ville så gøre dem transparente, og gik heli stå.
Der var bare slukket for lanternen i øverste etage. Og efter at have
brugt nogle timer med at søge i bøger og manualer, blev jeg enig med
mig selv om, at det var lidt fjollet, for der sad selvfølgelig nogle
smadder dygtige fyre og piger her, som altså nok bare lige kunne
slynge det ud. Og det gjorde der så også.

Jeg bruger Photoshop, men det er ikke det, jeg bruger allermest af min
tid med. For tiden er det InDesign 2.0.

Men i forbindelse med diskussionen lidt længere oppe i listen om psp
versus ps kan jeg da sige, at jeg har gjort mig ulejlighed med at lære
psp - men jeg vænner mig aldrig til den. Der er et eller andet akavet
og bagvendt ved den.

Mange venlige hilsener
Kirsten

Fra : R.O.

Dato : 12-03-02 00:36

Photoshop

[KLIP ARBEJDE]

Heh...jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal sige...så har da også hørt det

> [...]
> smadder dygtige fyre og piger her, som altså nok bare lige kunne
> slynge det ud. Og det gjorde der så også.

Ja, jeg kan selvfølgelig godt se det er lidt et problem at søge efter en
funktion når man ikke er klar over det hedder <opacity>.

> [...]
> versus ps kan jeg da sige, at jeg har gjort mig ulejlighed med at lære
> psp - men jeg vænner mig aldrig til den. Der er et eller andet akavet

Jeps PS er gud...men det får man også lov at betale for!
Har du forresten afprøvet GIMP?

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 12-03-02 00:59

On Tue, 12 Mar 2002 00:35:45 +0100, "R.O."
<punisherolsen[REMOVE]@hotmail.com> wrote:

>Jeps PS er gud...men det får man også lov at betale for!
>Har du forresten afprøvet GIMP?

Jeg har prøvet at installere det en gang, og løb skrigende ud af
lokalet. Det er i hvert fald ikke noget for mig. Jeg er også i den
heldige situation, at jeg har fået Photoshop forærende af en
arbejdsgiver - det er den slags ekstra goder det giver at arbejde
freelance.

Og jeg HAR altså ikke haft brug for at lave et lag mere gennemsigtigt
- har du virkelig haft brug for alt det flix-flax Photoshop har?

Jeg ved godt, at det hedder opacity -Og jeg vidste da også godt, hvad
det handlede op, da Kim fortalte det, men det kan jo altså også hedde
noget med transparence - jamen står din hjerne aldrig stille bare
nogle få sekunder??? <grin> Det skulle du ellers prøve, det er ganske
sundt.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : R.O.

Dato : 12-03-02 01:14

> Jeg har prøvet at installere det en gang, og løb skrigende ud af
> lokalet. Det er i hvert fald ikke noget for mig.

Hehe det er os' uheldigt ;)

>Jeg er også i den
> heldige situation, at jeg har fået Photoshop forærende af en
> arbejdsgiver - det er den slags ekstra goder det giver at arbejde
> freelance.

Ja det ved jeg så intet om.

> Og jeg HAR altså ikke haft brug for at lave et lag mere gennemsigtigt
> - har du virkelig haft brug for alt det flix-flax Photoshop har?

Tjoee....tjaeee....well jeg er helt "frisk" mediegrafisk elev...så nej,
indtil videre har jeg ikke haft sønderligt brug for al den PS viden jeg
tilegner mig konstant. Men det er kun et spørgsmål om tid før mine evner
bliver en god ting for både firmaet og mig....ikke ment pralende, men det
faktisk lidt min drøm at opnå en form for "guru status" selvom dette
sandsynligvis tager lidt tid endnu. På den anden side er jeg også ved at
lære at tegne godt (mål: tegne det jeg ser rimeligt realistisk)... hehe jeg
håber sgu chefen får øjnene op for mig en dag når jeg tænker på alle de
knapper jeg kan kombinere til den tid

> [...]
> noget med transparence - jamen står din hjerne aldrig stille bare
> nogle få sekunder??? <grin> Det skulle du ellers prøve, det er ganske

Det er ikke fordi jeg har de store PS overvejelser om morgenen når jeg er
"morgengrim". Men generelt køre min gråmasse på højtryk konstant....jeg vil
dog nødig påstå at det er alt som er lige relevant ;) ....i forhold til
dette står jeg faktisk ret stille en gang imellem.