Ven skylder mig penge
Fra : Henrik

Dato : 11-03-02 14:43

Hej,

En af mine venner skylder mig 25.000 som han har lånt. Vi har lavet en
tilbagebetalingsordning fordi han ikke kan betale med det samme - men han
overholder den ikke. Gang på gang lover han at få det ordnet, men han
"glemmer" det sjovt nok lige så ofte.

Jeg er udmærket klar over hvad man kan lære af dette - men det er der jo nu
engang ikke noget at gøre ved på dette stadie.

Hvad kan jeg gøre for at få pengene?

Henrik

Fra : Claus Tondering

Dato : 11-03-02 15:29

"Henrik" <h@enr.ik> writes:

> [...]
>
> Jeg er udmærket klar over hvad man kan lære af dette - men det er der jo nu
> engang ikke noget at gøre ved på dette stadie.

Er der tale om en mundlig eller skriftlig aftale? Kan du eventuelt få
ham til at indgå en skriftlig aftale om at afdrage gælden?

Hvis aftalen er skriftlig, og du er villig til at ofre dit venskab, kan
du jo altid gå til en advokat; men hvis aftalen er mundlig, vil meget
afhænge af om din ven erkender at han skylder dig penge.

--
Claus Tøndering

Fra : Henrik

Dato : 11-03-02 15:56

> [...]
> du jo altid gå til en advokat; men hvis aftalen er mundlig, vil meget
> afhænge af om din ven erkender at han skylder dig penge.

Aftalen er skriftlig. Hvad gør en advokat i en sådan situation? Han snupper
vel også sin bid af kagen....

Henrik

Fra : Pgr

Dato : 11-03-02 16:33

"Henrik" skrev i en meddelelse:
klip
> Aftalen er skriftlig. Hvad gør en advokat i en sådan situation? Han
snupper
> vel også sin bid af kagen....
>
> Henrik

Hej Henrik.
Jeg er lidt usikker på, hvad sagsgangen er, når der er tale om et privat
forhold. Men jeg mener, det må være nogenlunde som nedenfor, da der
foreligger en skriftlig aftale (gældsbrev).

En advokat vil starte med at sende et påkrav til din "ven", hvor han vil
anmode om betaling af gælden og omkostningerne til advokaten. I påkravet
gives en 10-dages frist. Salæret nedsættes til halvdelen, hvis beløbet
indbetales unden indsigelser inden fristens udløb.
Hvis beløbet ikke bliver betalt, vil advokaten som regel sende en rykker
skrivelse, hvor muligheden for halvt salær nu er væk og der kun gives en
kort frist til betaling (3-5 dage).
Advokaten kan sammen med den første påkravsskrivelse vedlægge et forslag til
frivilligt forlig. Hvis din ven skriver under på et frivilligt forlig,
forpligter han sig til at afdrage gælden med bestemte beløb på nærmere
fastsatte tidspunkter. Normalt vil et frivilligt forlig kunne lægges til
grund for en udlægsforretning, hvis betalingerne ikke overholdes.

For et beløb på 25.000 kr., vil jeg bestemt mene, at det er værd at tage
sagen til en advokat. Du skal selvfølgelig betale noget i sælær for hans
ekspedition af sagen, men det er jo også et temmelig stort beløb, du har
"ude". Men som Claus er inde på, ofrer du jo nok dit venskab på sagen.

mvh.
Karina

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-03-02 20:29

Pgr skrev:

>Men som Claus er inde på, ofrer du jo nok dit venskab på sagen.

Hvilket venskab?

--
Bertel

Fra : Henrik

Dato : 11-03-02 22:29

> Hvilket venskab?

Præcis!

Henrik

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 11-03-02 22:33

> Præcis!

Så er bare at komme igang med advokaten.

Hr. Bjørn

Fra : Jakob Paikin

Dato : 11-03-02 16:52

On Mon, 11 Mar 2002 15:56:21 +0100, "Henrik" <h@enr.ik> wrote:

>Aftalen er skriftlig.

Så er du rimelig godt stillet.

>Hvad gør en advokat i en sådan situation?

Afhænger af hvordan dokumentet er udformet. Formentlig vil første
skridt være en formel inkassoskrivelse og opfordring til at indgå et
såkaldt eksegibelt forlig, dvs. en aftale der kan håndhæves af
fogedretten.

Lykkes det ikke må der anlægges en retssag - det bliver næppe
nødvendigt i din sag, da skyldneren allerede har erkendt gælden og
dermed tilsyneladende er "samarbejdsvillig" i et eller andet omfang.

>Han snupper vel også sin bid af kagen....

Ja, men ikke nødvendigvis din kage

Normalen i inkassosager er, at skyldneren skal betale kreditors
omkostninger til f.eks. advokat. Kun hvis skyldneren ikke kan betale
kommer du til at betale advokatens arbejde.

Du kan se et eksempel på inkassoprocedure på
www.dklaw.dk/info/inkasso.html

--
Jakob Paikin