Købelov vedr. Bilsalg
Fra : Aprilia Vuu

Dato : 11-03-02 14:11

Hej Ng

Gælder der nogen former for købelov når der handles med brugt bil mellem
privat personer. Grunden til at jeg spørger er at jeg har købt en gammel
bil, som ifølge sælger skulle være synet år 2001 med statens
bilinspektion mærke på forruden. Efter at have modtaget
registreringsattesten viser det sig at bilen ikke er synet år 2001 men
år 2000.

På forhånd tak for ulejligheden
Aprilia

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-03-02 15:41

Scripsit "Aprilia Vuu" <vuha@sol.dk>

> Gælder der nogen former for købelov når der handles med brugt bil mellem
> privat personer.

Ja - foruden en række formue- og aftaleretlige grundregler, der ikke
allesammen er lovfæstede, gælder den almindelige købelov:

http://www.retsinfo.dk/delfin/html/a1990/1141014.htm

> [...]
> bilinspektion mærke på forruden. Efter at have modtaget
> registreringsattesten viser det sig at bilen ikke er synet år 2001

Vil det sige at mærket på forruden var falsk?

--
Henning Makholm "Ambiguous cases are defined as those for which the
compiler being used finds a legitimate interpretation

Fra : Aprilia Vuu

Dato : 11-03-02 19:25

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

> Vil det sige at mærket på forruden var falsk?

Ja det værdste er at manden som solgte mig bilen er autoforhandler, men
han
solgte mig bilen som privat person, ellers kunne han ikke sælge den så
billigt(sagde han).

Venlig hilsen
Aprilia

Fra : Peter G C

Dato : 11-03-02 20:03

"Aprilia Vuu" <vuha@sol.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ja det værdste er at manden som solgte mig bilen er autoforhandler, men
> han
> solgte mig bilen som privat person, ellers kunne han ikke sælge den så
> billigt(sagde han).

Det er noget vrøvl, og det holder ikke en meter.

Hvis du synes, at det er et problem, så kontakt en advokat.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : alexbo

Dato : 07-03-02 20:07

Aprilia Vuu <vuha@sol.dk> skrev

> Ja det værdste er at manden som solgte mig bilen er autoforhandler, men
> han

Hvis du har købt bilen af en autoforhandler, så kan han kalde det privat så
meget han vil, det er det ikke.
Juristerne her i NGén kan finde de rette §.

Du har en god sag, men måske ikke noget at have den i.

mvh
Alex Christensen

Fra : Aprilia Vuu

Dato : 11-03-02 20:13

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

Hej Alex

> Du har en god sag, men måske ikke noget at have den i.

Jeg forstår ikke hvad du mener med ovenstående, gider du venligst at
uddybe?
Han Kalder sig PZ auto, men man kan ikke finde ham i fagbøgerne. Han
påstår
/siger at han er registreret på adressen møllestien 9, Lyngby men der
bor
hans gamle mor. Det sjove er at han, som privatperson har mellem 5-6
biler
om ugen sat i den blå avis.

Tak for interessen
Aprilia

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-03-02 21:05

Aprilia Vuu skrev:

>Jeg forstår ikke hvad du mener med ovenstående, gider du venligst at
>uddybe?

Købeloven:

§ 4 a.   Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger)
   foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i
   sit erhverv, når det købte hovedsagelig er bestemt til
   ikke-erhvervsmæssig anvendelse for køberen, og sælgeren
   vidste eller burde vide dette. Sælgeren har bevisbyrden
   for, at købet ikke er et forbrugerkøb.

En autohandler der sælger biler, handler som led i sit erhverv -
uanset om han sælger i sin fritid hjemme fra sin have.

Fidusen er at man som kunde har en bedre beskyttelse ved
forbrugerkøb end ved privat handel. Det er en af de ting han
prøver at omgå ved at påstå at han handler privat.

> [...]
>bor hans gamle mor. Det sjove er at han, som privatperson har mellem 5-6

Det lyder som en fusker. Han vil nok nødigt trækkes i retten.

--
Bertel

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 13-03-02 15:20

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forbrugerkøb end ved privat handel. Det er en af de ting han
> prøver at omgå ved at påstå at han handler privat.

Uenig. Hvis en mand er indhaver af en bilhandel hvor han helt lovligt
sælger biler, og derefter en eftermiddag efter arbejdstid, på sin
privatadresse, sælger sin private bil vil dette ikke nødvendigvis være et
forbrugerkøb iht. kbl § 4 a. Situationen her er naturligvis anderledes, men
pointen er, at dit udsagn er alt for kategorisk.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-03-02 20:07

Scripsit "Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk>
> [...]

> sælger biler, og derefter en eftermiddag efter arbejdstid, på sin
> privatadresse, sælger sin private bil vil dette ikke nødvendigvis være et

Det vil jeg nu mene det er. Jeg forstå "som led i sit erhverv" som
synonymt med "når der er tale om en handel af den slags som sælgers
erhverv består i at udføre" - især når det udtrykkeligt er sælger der
har bevisbyrden for at det ikke er et forbrugerkøb. Jeg kan ikke lige
finde nogen kilder der belyser spørgsmålet, men måske nogen af alle
juristerne med Karnov på CD kan blande sig?

--
Henning Makholm "Hell, every other article you read
is about the Mars underground, and how

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 14-03-02 10:09

> [...]
> finde nogen kilder der belyser spørgsmålet, men måske nogen af alle
> juristerne med Karnov på CD kan blande sig?

Den eneste tilsyneladende relevante note er, at "Salget skal således stå
i forbindelse med sælgerens erhvervsvirksomhed, jf herved § 4, stk 1, med
note ad »bedrift«".
Under alle omstændigheder fastholder jeg mit synspunkt: For at sælgeren
betragtes som erhvervsdrivende må salget, som ovenfor anført, ske i
forbindelse med virksonheden - altså f.eks. fra butikken. Ellers ville
f.eks. en isenkramhandler aldrig kunne sælge f.eks. nogle af sine gamle
haveredskaber uden at det blev et forbrugerkøb. Den her slags salg (hvor
sælgeren ikke sælger i tilknytning til sin virksomhed) har det slet ikke
været meningen, at man ville beskytte med forbrugerkøbsreglerne.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Peter G C

Dato : 14-03-02 12:36

"Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Den her slags salg (hvor
> sælgeren ikke sælger i tilknytning til sin virksomhed) har det slet ikke
> været meningen, at man ville beskytte med forbrugerkøbsreglerne.

Sikker?

Bilsælgers fremgangsmåde er på kanten.

/Peter

--
http://www.grauslund.com - nu med billede af dytten!

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 16-03-02 17:19

> Sikker?

Med forbrugerkøbsreglerne har man vel almindeligvis tilsigtet at
beskytte den præsumptivt svage og uvidende forbruger mod den præsumptivt
stærke handlende, som handler indenfor sit erhverv og sin virksomhed, og
_derfor har hele dennes økonomiske og forhandlingspsykologiske vægt bag
sig_. Det hensyn mener jeg helt klart ikke gør sig gældende med nær samme
styrke i den situation, hvor en erhvervsdrivende handler som privat, jf. det
almindelige udgangspunkt om, at det ikke skal komme en part til skade, at
denne er bedre inde i tingene end medkontrahenten.

> Bilsælgers fremgangsmåde er på kanten.

Helt sikkert, og som jeg også skriver længere oppe i tråden, er der
formentlig i dette konkrete tilfælde tale om omgåelse, men jeg udtalte mig
mere generelt om BLH's meget kategoriske påstand.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Peter G C

Dato : 17-03-02 11:31

"Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> almindelige udgangspunkt om, at det ikke skal komme en part til skade, at
> denne er bedre inde i tingene end medkontrahenten.

Dette hensyn gør sig da helt klart gældende her. Det er jo en
erhvervsdrivende, som sælger nøjagtig den samme genstand som han driver
erhverv med.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 17-03-02 13:16

> [...]
>
> Dette hensyn gør sig da helt klart gældende her. Det er jo en
> erhvervsdrivende, som sælger nøjagtig den samme genstand som han driver

Nej det gør ej. Den væsentlige forskel er, at sælgeren her ikke handler
i forbindelse med sin virksomhed, men derimod som privatperson. Det ville
være helt urimeligt, hvis en bilsælger aldrig kunne sælge sin private bil
uden at komme ind i forbrugerkøbsreglerne.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : alexbo

Dato : 11-03-02 22:15

Aprilia Vuu <vuha@sol.dk>

> Jeg forstår ikke hvad du mener med ovenstående, gider du venligst at
> uddybe?

Jeg mener at du er blevet snydt, og kan nærmest bevise det, men det er ikke
sikkert du får noget ud af det, den mand får du ikke nogen penge ud af.
Du kan slæbe ham i retten, og vinde, men penge får du ikke, kun flere
udgifter.
Hvis du vil gøre noget, kommer du ikke uden om en advokat, det er nok det
eneste der kan trænge igennem.

mvh
Alex Christensen

Fra : Aprilia Vuu

Dato : 12-03-02 06:41

> [...]
> udgifter.
> Hvis du vil gøre noget, kommer du ikke uden om en advokat, det er nok det

Kan jeg i det mindste ikke melde ham til Told & Skat for moms svindel,
og
i såfald hvordan gør man? Jeg ved at han som "privat person" sælger
flere
biler om ugen, også er det vel ikke længere privathandel?

Er det ustrafbart at sætte statens bilinspektionsklistermærker i ruden,
uden at den er synet det pågældende år

Fra : alexbo

Dato : 12-03-02 09:52

Aprilia Vuu <vuha@sol.dk> skrev

> Kan jeg i det mindste ikke melde ham til Told & Skat for moms svindel,
> og i såfald hvordan gør man.

Du skriver/mailer til Told/Skat de har en hjemmeside du kan starte på
http://www.toldskat.dk/
Fortæl dem hvad du ved om ham, og foreslå dem at kigge nærmere på ham.
Du kunne også fortælle PZauto, at det vil du gøre, hvis ikke han lader
handelen gå tilbage.
Under alle omstændigheder bør han meldes, men forsøg først at få dine penge
igen.
Lad NGén vide hvordan det går, jeg rejser selv på ferie onsdag, så jeg kan
ikke følge med.

> Er det ustrafbart at sætte statens bilinspektionsklistermærker i ruden,
> uden at den er synet det pågældende år.

Nja, hvis det er i ens egen bil, er det næppe strafbart i sig selv, men hvis
det bliver brugt til at narre andre, er det jo strafbart.
Lige efter klistermærket blev indført, var det synsmanden selv, der satte
mærket på, netop for at forhindre den slags numre, det blev de hurtigt
trætte af.
Mærkerne sidder på en stor rulle der ligger i synshallen, hvis man er lidt
behændig kan man sagtens nappe en stribe.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-03-02 16:04

alexbo skrev:

>Du kunne også fortælle PZauto, at det vil du gøre, hvis ikke han lader
>handelen gå tilbage.

Nærmer det sig ikke afpresning? Er det for resten et juridisk
begreb?

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-03-02 17:09

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

> Nærmer det sig ikke afpresning?

Tja, muligvis kan det falde ind under nummer 2 af

§260. Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes for ulovlig tvang den, som
1) ved vold eller ved trussel om vold, om betydelig skade på gods, om
frihedsberøvelse eller om at fremsætte usand sigtelse for strafbart
eller ærerørigt forhold eller at åbenbare privatlivet tilhørende
forhold tvinger nogen til at gøre, tåle eller undlade noget,
2) ved trussel om at anmelde eller åbenbare et strafbart forhold eller
om at fremsætte sande ærerørige beskyldninger tvinger nogen til at
gøre, tåle eller undlade noget, for så vidt fremtvingelsen ikke kan
anses tilbørlig begrundet ved det forhold, som truslen angår.

> Er det for resten et juridisk begreb?

§281. For afpresning straffes, for så vidt forholdet ikke falder ind under
§288 [som beskriver røveri, HM],
1) den, som, for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget
vinding, truer nogen med vold, betydelig skade på gods eller
frihedsberøvelse, med at fremsætte usand sigtelse for strafbart eller
ærerørigt forhold eller åbenbare privatlivet tilhørende forhold,
2) den, som truer nogen med at anmelde eller åbenbare et strafbart
forhold eller med at fremsætte sande ærerørige beskyldninger for
derigennem at skaffe sig eller andre en vinding, der ikke er
tilbørligt begrundet ved det forhold, som har givet anledning til
truslens fremsættelse.

I det beskrevne tilfælde tror jeg ikke at betingelsen til sidst i
nummer 2 er opfyldt - selv om det giver en vinding at hæve handlen,
*vil* den vinding være tilbørligt begrundet ved at "Aprilia" faktisk
har *ret* til at hæve handlen efter det oplyste.

--
Henning Makholm "It's kind of scary. Win a revolution and
a bunch of lawyers pop out of the woodwork."

Fra : Peter G C

Dato : 12-03-02 17:55

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Nærmer det sig ikke afpresning? Er det for resten et juridisk
> begreb?

Det er en lovlig trussel.

Du husker nok: "det er lovligt at true med noget lovligt til noget lovligt".

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-03-02 16:07

Aprilia Vuu skrev:

>Gælder der nogen former for købelov når der handles med brugt bil mellem
>privat personer.

Ja. I købeloven står der:

§ 1 a.   Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast
   ejendom.

> [...]
>bilinspektion mærke på forruden. Efter at have modtaget
>registreringsattesten viser det sig at bilen ikke er synet år 2001 men

§ 42.   Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en
   mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et
   forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som
   uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve
   købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.

Stk. 2.   Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som
   må anses tilsikrede, eller er manglen efter købets
   indgåelse forårsaget ved sælgerens forsømmelse, eller har
   sælgeren handlet svigagtigt, kan køberen kræve
   skadeserstatning.

Der foreligger en mangel. Jeg tør ikke vurdere om mangelen er
væsentlig, men jeg vil klart mene at du er berettiget til en
kompensation. Du skal før til syn med bilen end du havde regnet
med.

PS. Næste gang forlanger du at se attesten før du betaler.

--
Bertel

Fra : Aprilia Vuu

Dato : 11-03-02 19:40

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

Hej

Jeg købte den som nysynet ifølge sælgeren. Sælgeren sagde at feltet
ændringsdato(04.12.2001) på registreringsattesten er det samme som
sidste
synsdato, og dum som jeg var, troede jeg på det. Der var jo også et
påsat
et synsmærke fra år 2001 på bilen.

Jeg har fået en håndskrevet slutseddel hvor jeg har 45 dages garanti på
motor, gear osv. I mellemtiden er motoren begyndt at brokke sig. Vi har
pr. telefon aftalt at jeg kan få en anden nysynet bil istedet, men han
besvarer ikke sin telefon mere. Det er da regulært snyd eller hvad?

Jeg har kontaktet forbrugerinformationen, men de siger at man ikke kan
gøre noget når det er privathandel.

På forhånd mange tak for jeres besvarelser
Aprilia

Fra : Peter G C

Dato : 11-03-02 20:05

"Aprilia Vuu" <vuha@sol.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det er da regulært snyd eller hvad?

Det ser sådan ud.

> Jeg har kontaktet forbrugerinformationen, men de siger at man ikke kan
> gøre noget når det er privathandel.

Det er noget vrøvl.

Hvis du har brugt mange penge på bilen, kan det nok betale sig at kontakte
en advokat for en samtale om problemet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : PHK

Dato : 11-03-02 20:24

"Aprilia Vuu" <vuha@sol.dk> skrev i en meddelelse
> men han
> besvarer ikke sin telefon mere. Det er da regulært snyd eller hvad?

Næh, det er fordi han kan se det nummer, du kalder fra. Tryk *31* eller #31#
foran dit nummer, afhængig af om du bruger fastnet eller mobil, så skal du
bare se løjer :)

--
_
|_|

Fra : alexbo

Dato : 11-03-02 16:05

> [...]

> bilinspektion mærke på forruden. Efter at have modtaget
> registreringsattesten viser det sig at bilen ikke er synet år 2001 men

Hvilken reg.attest har du fået, en med dit navn eller en med sælgers navn.
Hvis det er med sælgers navn kan den være synet senere end den dato der står
på attesten.
År 2000 contra år 2001 kan være en forskel på 1 uge eller 23 mdr., det er
ikke særlig præcist.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter G C

Dato : 11-03-02 16:33

> [...]
> bilinspektion mærke på forruden. Efter at have modtaget
> registreringsattesten viser det sig at bilen ikke er synet år 2001 men

Du kan læse mere om emnet her:
http://www.stevns.net/dkfritidbil/diverse/garanti.htm

/Peter

--