Kan de gi' sig
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-03-02 13:26

Jeg er erhvervet mig en gl. brugt Axis printserver (NPS 550). Fin ser
den ud, og meget stabilt udført i metal. Den er egentligt købt med det
formål, at fungere sammen med en kommende HP eller Brother printer, idet
min nuværende LW 4/600 ps har mistet sin forbindelse til ethernet (en
Farallon ethernetbridge som gik i spunk - og der er ikke meget der taler
for at bruge op til kr. 1500,- på en ny lign. dims.)

Nå, men da jeg modtager Axis printserveren ser jeg, at den udover de to
parallelle porte også har en seriel port. Alle tre porte kan iøvrigt
køre AppleTalk. Efter lidt "grave arbejde" i den fyldige pdf manual, som
ligger på Axis' site (man lavede virkelig manualer for den seriøse
gør-det-selv mand dengang) fandt jeg frem til den serielle ports
pin-out, og så går tanken på, at der måske er nogen i denne NG, som kan
fortælle mig om man kan lave sit eget kabel, så jeg kan sætte
4/600'erens runde serielle stiK i forbindelse med printserverens
PC-agtige "male 9-pin D-sub" stik.

Pin-out for stikket på printserveren ser således ud:

pin no.1 - Not used
pin no. 2 - Receive Data (RXD)
pin no. 3 - Transmit Data (TXD)
pin no. 4, 7 - Request to Send (RTS)
pin no. 5 - Signal Ground (GND)
pin no. 6 - Clear to Send (CTS)
pin no. 8, 9 - Not used

Martin

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 11-03-02 15:48

"Martin Bredthauer" <mb@talent.dk> skrev i en meddelelse
> fortælle mig om man kan lave sit eget kabel, så jeg kan sætte
> 4/600'erens runde serielle stiK i forbindelse med printserverens
> PC-agtige "male 9-pin D-sub" stik.

Mit gæt vil være, at det ikke er muligt at tilslutte en printer til den
port. Men at porten derimod er beregnet til konsol-adgang til
printerserveren. Således at man kan konfigurere således, at man fremover kan
"nøjes" med konfig via ethernet...

Er du sikker på, at der kan tilsluttes printer til seriel-porten ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-03-02 17:09

Søren C. Fischer <soren@fischer-streton.dk> wrote:

> [...]
> "nøjes" med konfig via ethernet...
>
> Er du sikker på, at der kan tilsluttes printer til seriel-porten ?

Ja, se det troede jeg også, da jeg læste lidt om produktet inden jeg
købte det, og især også fordi jeg har en D-Link router som netop
betjener sig af såden en seriel port til konfig.

Men... denne printserver konfigureres ved at man går til den via FTP og
henter en konfig-fil, som man så ændre som man ønsker det, hvorefter man
downloader den til serveren igen - smart! (Bortset fra at jeg endnu ikke
har kunnet få kontakt med den - endnu :-/)

Alle tre porte fremkommer også når man går ind i vælger/chooser eller
print center - så de er der og AppleTalk er aktiv på alle tre porte,
hvilket iøvrigt også femgår af printserverens testside (hentet via en PC
printer). Der står:

Apple EtherTalk: enabled

Printername
AXIS10E1E8_LPT1
AXIS10E1E8_LPT2
AXIS10E1E8_COM1

Jo den COM port må virke (håber jeg), men jeg mangler et kabel

Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-03-02 18:55

In article <1f8vts5.2x9drn18z0hxyN%mb@talent.dk>,
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> [...]
> fortælle mig om man kan lave sit eget kabel, så jeg kan sætte
> 4/600'erens runde serielle stiK i forbindelse med printserverens

Det kan du og du kan også købe en adapter.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-03-02 19:52

> Det kan du og du kan også købe en adapter.

Herligt! Så behøver jeg ikke sælge min 4/600 ps til en eller anden
latterlig lille sum og bruge det 4-dobbelte på noget jeg i bund og grund
havde i forvejen ))

(Ja, jeg ved godt at sådan en gl. printer ikke er ret meget værd i ren
handel, men funktionaliteten fejle jo ikke noget... den er bare
laaaangsom)

Øh hvor skal man lede efter sådan en adapter og hvad skal den hedde,
så'n helt præcist?
Martin

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 12-03-02 00:33

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Herligt! Så behøver jeg ikke sælge min 4/600 ps til en eller anden
> latterlig lille sum og bruge det 4-dobbelte på noget jeg i bund og grund
> havde i forvejen ))

Jeg tvivler!

Jeg tror, serielporten i din printboks kører RS 232, mens porten i din
LW 4/600 kører RS 422. Desuden kører din LW ikke rå
seriel-kommunikation, men AppleTalk over RS 422. (Apple kalder det for
LocalTalk.) At din printboks kører AppleTalk gælder kun ethernet.

Hvis du havde en gammel LW NT eller lignende, så kunne du gøre det. Den
havde et stik til RS 232 foruden LocalTalk-porten.

Hvis du alliegvel får det til at virke, så er jeg interesseret. Jeg har
også en LW 4/600.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-03-02 00:57

In article <1f8wola.1kj4vts3ouzlwN%thorkil.spam-block@pip.dknet.dk>,
thorkil.spam-block@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) wrote:

> At din printboks kører AppleTalk gælder kun ethernet.

Hvorfor tror du set?

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 14-03-02 00:10

> Hvorfor tror du det?

Kun fordi det plejer at være sådan. Sådan har det været for de
printbokse, som jeg har set. Og det er jo også ideen med sådan en; at
tilslutte en ikke-netværksprinter til et netværk
(IP/IPX/NetBEUI/AppleTalk). Din printer er jo født som en
netværksprinter, men du mangler en ethernet/localtalk-bro.

(Som nævnt står jeg i samme situation...)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-03-02 01:11

In article <1f90dj1.1vwyuao1q45eyoN%thorkil.spam-block@pip.dknet.dk>,
> [...]

> printbokse, som jeg har set. Og det er jo også ideen med sådan en; at
> tilslutte en ikke-netværksprinter til et netværk

Det kan også være at slutte en netværksprinter til en anden slags
netværk. Hvis portene på printerboksen dukker op i vælgeren når man
markerer Laserwriter 8, så er der Appletalk på portene.

> Din printer er jo født som en
> netværksprinter, men du mangler en ethernet/localtalk-bro.

Det er nu ikke min printer, og det er en ethertalk/lokaltalk-bro.

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-03-02 00:39

In article <1f8wc6q.1hhg1us1mh6fh8N%mb@talent.dk>,
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Øh hvor skal man lede efter sådan en adapter og hvad skal den hedde,
> så'n helt præcist?

Jævnfør den for tiden meget omdiskuterede Palme Pilot, så kan du lede
efter en seriel Mac-adapter til sådan en fyr. En billigere løsning er
nok bare en PC-seriel til Mac-adapter, som enhver Mac-butik med respekt
for sig selv burde kunne fremskaffe.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 12-03-02 00:11

I artiklen <1f8w4c8.1nmmrja2hx6lkN%mb@talent.dk> , mb@talent.dk (Martin
Bredthauer) skrev:

> Ja, se det troede jeg også, da jeg læste lidt om produktet inden jeg
> købte det, og især også fordi jeg har en D-Link router som netop
> betjener sig af såden en seriel port til konfig.

Har du så prøvet med det Mac-til-PC seriel kabel du sikkert har?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-03-02 08:08

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> Har du så prøvet med det Mac-til-PC seriel kabel du sikkert har?

Jeg måtte desværre ty til en PC for at gi' D-link routeren en IP
adresse, og har så siden brugt Telnet via ethernetportene for at komme
til den fra Mac'en.

Martin

Fra : Morten Reippuert

Dato : 12-03-02 00:54

In article <1f8vts5.2x9drn18z0hxyN%mb@talent.dk>,
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> en Farallon ethernetbridge som gik i spunk - og der er ikke meget der
> taler for at bruge op til kr. 1500,- på en ny lign. dims.

Fik du undersøgt om Farallon ville reparere eller ombytte den på den
livsvarige garanti?