OpenGL på powerbooks (OSX)
Fra : walther

Dato : 11-03-02 11:13

Hej,

Hvordan ser det ud med afvikling af OpenGL på powerbooks/ibooks
(specielt gamle farvede 300MHz G3'ere og de nye 500MHz G3'ere).
Har de hardware accelleration ?

Jeg kan se at den OSX skulle være 20% hurtigere end den første mht.
OpenGL, vil det sige at OpenGL kører lige så godt under OSX som OS9X,
og dur' OSX overhovedet på en 300MHz ibook?

(jeg er ikke gamer, men bruger OpenGL i forbindelse med medicinsk
billedbehandling)

Tusind tak for hjælpen endnu en gang,
walther

Fra : Morten Reippuert

Dato : 11-03-02 11:39

walther <walther_hansen@hotmail.com> wrote:

> Hvordan ser det ud med afvikling af OpenGL på powerbooks/ibooks
> (specielt gamle farvede 300MHz G3'ere og de nye 500MHz G3'ere). Har de
> hardware accelleration ?

Ja, under Mac OS 9. Kun book's med 128bit ATI kort har accelleration
under mac OS X, dvs det har din iBook ikke.

> Jeg kan se at den OSX skulle være 20% hurtigere end den første mht.
> OpenGL, vil det sige at OpenGL kører lige så godt under OSX som OS9X.

På et understøttet grafikort kører OpenGL bedre på Mac OS X.

> og dur' OSX overhovedet på en 300MHz ibook?

Ja, men der er ingen hardware accelleration, heller ikke af 2D og QT
Hold dig til mac OS 9 på den maskine.

<icq:131382336>

Fra : walther

Dato : 11-03-02 11:57

In article <1f8vp7w.x5hrgehsdhl4N%spam@reippuert.dk>, Morten Reippuert
<spam@reippuert.dk> wrote:

> Ja, under Mac OS 9. Kun book's med 128bit ATI kort har accelleration
> under mac OS X, dvs det har din iBook ikke.

Jeg har ikke nogen ibook endnu, jeg overvejer bare at skifte min B/W G3
ud med en ibook. Jeg vil bare være sikker på at OpenGL og OSX kører
smertefrit.

Ved du hvilke books der vil dú ?

Jeg kan se at den ibook man kan købe nu har "ATI RAGE Mobility 128",
vil det du?. Brugt er også en mulighed så hvad med Wallstreet eller en
anden ældre god model?

tusind tak for hjælpen,
walther

Fra : Morten Reippuert

Dato : 11-03-02 23:59

In article <110320021156566982%walther_hansen@hotmail.com>,
> [...]

> Jeg har ikke nogen ibook endnu, jeg overvejer bare at skifte min B/W G3
> ud med en ibook. Jeg vil bare være sikker på at OpenGL og OSX kører

Glimrende eksmpel på at man* bør læse det man* svarer på

> Ved du hvilke books der vil dú ?

Pismo, Titanium, iBook 366/466 m. Firewire og selvfølgelig den seneste
iBook 500/600.

> Jeg kan se at den ibook man kan købe nu har "ATI RAGE Mobility 128",
> vil det du?. Brugt er også en mulighed så hvad med Wallstreet eller en
> anden ældre god model?

Hold dig fra Wallstreet og Lombard hvis du vil køre Mac OS X. Hvis ikke
du har råd til en G4 eller en 600Mhz iBook, kan du overveje en brugt
Pismo 400/500 eller en brugt iBook 500 - iBook 366/466 vil du blive ked
af i længden pga. skærmens opløsnning.

* man = Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-03-02 11:35

walther <walther_hansen@hotmail.com> wrote:

> (jeg er ikke gamer, men bruger OpenGL i forbindelse med medicinsk
> billedbehandling)

Det lyder ellers spændende. Jeg er selv radiolog. Hvad er det for
medicinsk billedbehandling, du laver?
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : walther

Dato : 12-03-02 11:41

In article <1f8xji2.1q5tz1x448xiaN%muenster@esenet.dk>, Henrik Münster
<muenster@esenet.dk> wrote:

> Det lyder ellers spændende. Jeg er selv radiolog. Hvad er det for
> medicinsk billedbehandling, du laver?

Vi undersøger hornhinden med en konfokalt mikroskop, og får således en
3D volumen af hornhinden. Den bliver så rekonstrueret med OpenGL, og
der laves forskellige analyser af cellerne.

OpenGL udmærker sig ved at være temmelig portabel, og har en acceptabel
hastigehed.

mvhwf

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-03-02 11:46

walther <walther_hansen@hotmail.com> writes:

> [...]
> der laves forskellige analyser af cellerne.
>
> OpenGL udmærker sig ved at være temmelig portabel, og har en acceptabel

Det lyder faktisk så interessant at jeg godt kunne tænke mig at vide
mere om det ud fra en faglig vinkel. Hvorhenne gør i det?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : walther

Dato : 12-03-02 13:24

In article <kkd6yagj2q.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjørn Ravn Andersen
<ravn@mac.com> wrote:

> Det lyder faktisk så interessant at jeg godt kunne tænke mig at vide
> mere om det ud fra en faglig vinkel. Hvorhenne gør i det?

Det er på Øjenafdelingen, Århus Kommunehospital. Jeg har arbejdet med
det i et års tid, og er ved at påbegynde en Ph.D. med det som projekt.

Vi har brug for portabiliteten da jeg foretrækker at udvikle på Mac,
men vi har flest Linux maskiner til at køre applikationerne på.

mvh,
walther

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-03-02 23:27

> [...]

> Vi har brug for portabiliteten da jeg foretrækker at udvikle på Mac,
> men vi har flest Linux maskiner til at køre applikationerne på.

Jeg går jævnligt gennem øjenafdelingen her i Esbjerg. De har et
rullebord med noget avanceret elektronisk udstyr. Et af apparaterne er
en beige G3 Mac. På et af de andre apparater står der, og det er ikke
noget, jeg finder på: iScan.
Er det ikke utroligt morsomt? Nu har vi den her bølge, hvor alt
skal hedde noget med i-, og på engelsk udtales bogstavet i ligesom øje.
Det er nok et apparat til at undersøge øjne med; det gør man jo på en
øjenafdeling og... øøhhh - I havde måske fattet den?
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark