Bambus Gratis!
Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 11-03-02 02:07

Jeg har lige opgravet min bambus så i kan kontakte mig hvis i vil have
"affaldet"
Med andre ord giver jeg 10m2 opgravet bambus væk!
Det er skåret i stykker der kan transporteres og klippet ned.
Planten har IKKE blomstret, og jeg aner ikke om/hvornår den gør det.

MVH
Thomas

Fra : Iben Holst

Dato : 11-03-02 08:26

Hej Thomas !

Jeg er ikke interesseret i at få din bambus - til gengæld hvordan du har
fået den gravet op. Jeg har nemlig selv en karl jeg gerne vil have væk, men
har kun hørt om, at den eneste måde er at sprænge den væk !!! - fordi den
skulle være ganske umulig at grave væk; men det lader jo så til at du har
præsteret det "umulige" ?!

Iben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-03-02 10:53

On Mon, 11 Mar 2002 08:26:15 +0100, "Iben Holst" <ria@os.dk> wrote:

> [...]
>skulle være ganske umulig at grave væk; men det lader jo så til at du har

Jeg har flere gange gravet bambus op... på den hårde manuelle måde. (men
det skulle jo være så sundt

Rødderne kommer ikke ret langt udenfor klumpen, så jeg plejer at grave
en rende rundt om planten, og så stikke spaden i jorden _i_ denne rende
og lidt skråt ind under rodklumpen. Så får man skåret nogle af rødderne
af. Samtidig skal man vrikke og vride i spaden.
Hvis man så _lader være_ med at klippe toppen af, så har man også noget
der at rykke i. Er man to kan den ene rykke i toppen, tvinge den mod
jorden, mens den anden står i modsatte side og graver ind under roden.
Gentages hele vejen rundt.

Efter denne metode har jeg gravet bambus op som var omkring 80 cm i
diameter. (Ja, faktisk også bambus som var nok omkring 120 cm, men så er
det ikke sjovt længere... så bliver det for hårdt.)

Men jeg vil til enhver tid vente med at klippe toppen af bambussen til
den er gravet op.Når man har den at rykke i går det efter min mening
lettere.

Man kan også komme langt med et solidt reb som bindes om planten og som
så spændes efter en traktor... Men pas lidt på, for sådan et reb slår
pokkers hårdt hvis det springer...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 11-03-02 12:02

OK !

> Efter denne metode har jeg gravet bambus op som var omkring 80 cm i
> diameter. (Ja, faktisk også bambus som var nok omkring 120 cm, men så er
> det ikke sjovt længere... så bliver det for hårdt.)

Jamen vores er ligesom aflang. Den er velsagtens 1 meter bred og 1,5 meter
lang - så der er altså hårdt arbejde forude ?!

> [...]
> Man kan også komme langt med et solidt reb som bindes om planten og som
> så spændes efter en traktor... Men pas lidt på, for sådan et reb slår

Tja, nu bor vi jo på en gård og har et par traktorer, så det kunne gå hen og
blive meget aktuelt. Men mener du så, at vi bare skal spænde kæden omkring
og trække eller er det også med at grave for og skære nogle rødder over ??

Iben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-03-02 10:28

On Mon, 11 Mar 2002 12:02:03 +0100, "Iben Holst" <ria@os.dk> wrote:

>OK !

>Jamen vores er ligesom aflang. Den er velsagtens 1 meter bred og 1,5 meter
>lang - så der er altså hårdt arbejde forude ?!

Tjaa.. det vil jeg gå ud fra - men det kommer også meget an på hvilken
jord de står i - jeg har gravet bambus op i sandjord, det var som at
grave gulerødder op. Men jeg har også gravet bambus op i bede som har
været kantet med sten og hvor bambussen har nået helt ud til/over disse
sten - så er det hårdt.

> [...]
>og trække eller er det også med at grave for og skære nogle rødder over ??

Ja, lav en en glideknude omkring bambussen (så rebet strammes mere om
planten jo mere man trækker i rebet) og træk lidt forsigtigt med
traktoren og se hvad der sker. Måske kan den trække den op uden videre,
men måske skal der graves, så kan man hakke i den side som er lænngst
væk fra traktoren.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 11-03-02 13:43

<snip> Jeg er ikke interesseret i at få din bambus - til gengæld hvordan du
> [...]
> skulle være ganske umulig at grave væk; men det lader jo så til at du har
<snip>

Simpelt:
Reb rundt om "toppen" og så en træktalje (købes i byggemarkeder for "små"
penge)
Herefter med en drænspade hakket hele vejen rundt.
Når dette er gjort trækkes der til i rebet med træktaljen og der arbejdes
videre med økser, spader o. lign.
Hvis det er store stykker der skal fjernes (min var 2x5 meter) anbefaler jeg
at man tager stykker på mask 1x½ meter ellers er det umuligt at flytte
stykket bagefter.
når stykket er taget op sættes der en snor rundt om bundet inden rebet
fjernes (så er det nemmer at flytte grenbundterne)
rebet fjernes og "grenene" klippes af.
Vi var 3 mand om at fjerne 10m2 på ca 4 timer.

Hilsen
Thomas

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 12-03-02 00:02

Jeg har tilsyneladende glemt at fortælle hvor i Danmark man kan hente
bambussen.
Sorry, det er: Havdrup på Sjælland (midt mellem Køge og Roskilde)

Fra : Iben Holst

Dato : 13-03-02 13:00

Hej Thomas og Mads !

Dejligt med så udførlige forklaringer om hvordan man skal / kan fjerne
bambus.
Jeg havde næsten accepteret at vi nok aldrig fik vores væk, men nu tror jeg
den ryger så snart jeg har fundet noget andet at placere der (står som
afskærmning).

- så mange mange tak for hjælpen !!

Iben