[Kristeligt Dagblad] Flere går aldrig i ki~
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 10-03-02 23:44

Jeg faldt over dette på Kristeligt Dagblads hjemmeside og tænkte, at det
kunne have en vis interesse for folk i denne gruppe:

[citat]
Flere går aldrig i kirke

Flere danskere dropper kirken, viser nye tal fra Gallup

Af Anne Katrine Bjørn

I en tid, hvor mange taler om en stigende interesse for kristendom
blandt danskere, afslører nye tal fra meningsmålingsinstituttet Gallup,
at interessen går uden om kirken.
I løbet af de seneste fem år er gruppen af danskere, der aldrig sætter
deres ben i folkekirken, vokset fra 18,2 til 22,3 procent. Det svarer
til, at mellem hver femte og hver fjerde dansker aldrig kommer i kirke.
Gallups undersøgelse omfatter 12.000 danskere og er således behæftet med
meget stor statistisk sikkerhed.

Den faktiske kirkegang

Mediekonsulent Birgitte Høg fra Gallup siger, at man af tallene kan se,
at flere og flere danskere aldrig kommer i kirke, mens tallene er mere
uklare, når det gælder den faktiske kirkegang.

Her tyder noget på, at den har været stabil i perioden 1996-2001, men
der er samtidig en svag tendens til, at kirkens kernemenighed vokser en
smule.

Lektor i praktisk teologi ved Det Teologiske Fakultet i København, Bent
Flemming Nielsen, hæfter sig ved, at der er tale om et fald i
kirkegangen som sådan og mener, at det skyldes samfundsudviklingen.

- Tidligere var kristendom og kirke den lim, der bandt os alle sammen.
Men den har mistet sin betydning i dag. Kristendommens funktion har
flyttet sig fra at være et fælles perspektiv til en identitetsmarkør for
det enkelte individ, siger Bent Flemming Nielsen, der pointerer, at det
at være dansker og evangelisk-luthersk engang var to sider af samme sag.
Men i dag forsvinder det nationale aspekt.

Som kommentar til tallene for den faldende kirkegang skyder sognepræst
Kathrine Lillør, Slagslunde i Nordsjælland, på sin egen profession.

- Jeg oplever en gryende interesse for kirke og kristendom blandt
dåbsforældre og andre. Men mange synes, at der er et mærkeligt formsprog
i kirken. Derfor er det vigtigt, at vi som præster bygger bro. Og hvis
præsten ikke kan bygge den bro, så er der tale om et personproblem i
folkekirken. Et problem, den ikke gerne vil indrømme, siger Kathrine
Lilleør.

Hun udelukker ikke, at mange kommer til kirken med en fordomsfuld
attitude.

Alligevel efterlyser hun engagement fra sine præstekolleger, så
tendensen med den faldende kirkegang bliver standset.
[citat slut]

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
»Jeg tror ikke, Stephen behøver at frygte dommedag. Man skal lede
utroligt længe efter en mere renskuret og pussenusset glatsnuskebasse.«

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 11-03-02 08:09

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:

> [...]
> præsten ikke kan bygge den bro, så er der tale om et personproblem i
> folkekirken. Et problem, den ikke gerne vil indrømme, siger Kathrine

Det finder jeg meget rammende sagt. De fleste af os fatter ikke et klap
af hvad der foregår i kirken, rituelt set. Gudstjenesten virker meget
gammeldags. Det burde der laves helt om på efter min mening.

Hilsen Claus

Fra : Niels

Dato : 11-03-02 09:37

"Claus Christian Larsen" <dsl62456@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af hvad der foregår i kirken, rituelt set. Gudstjenesten virker meget
> gammeldags. Det burde der laves helt om på efter min mening.

Hvad så med dem der har været faste kirkegængere igennem mange år, og som
finder en tryghed og velsignelse ved liturgien og ved den måde tingene
foregår?

I Pinsekirken er søndag formiddag kedelig (set med unges øjne) så derfor får
de muligheden til at arrangere selv.

Den mulighed findes jo også i folkekirkerne hvis altså folk vil det?

Niels

Fra : Live4Him

Dato : 11-03-02 13:57

"Niels" <ikke.til@raadighed> wrote in message

> I Pinsekirken er søndag formiddag kedelig (set med unges øjne) så derfor
får
> de muligheden til at arrangere selv.
>
> Den mulighed findes jo også i folkekirkerne hvis altså folk vil det?

Ja, jeg tror dog at problemet med den manglende interesse for folkekirken i
mange tilfælde hverken er at formen er kedelig, eller at rammerne er stive,
men at der simpelthen intet indhold er. Det er tomt og hult.

jørgen.

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 12-03-02 07:41

Niels wrote:

> [...]

> Hvad så med dem der har været faste kirkegængere igennem mange år, og som
> finder en tryghed og velsignelse ved liturgien og ved den måde tingene

Jeg ved det ikke. "Tidsånden" kan også hurtigt vende og tale "for" en
bevarelse af traditionen.

At kirken "skrumper" skyldes naturligvis samfundsudviklingen, det er jeg
helt enig i.

Men: Kirkens overlevelse vil i det lange løb afhænge af dens evne til at
følge med tiden, og tale tidens sprog.

Hilsen Claus.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 12-03-02 08:18

Claus Christian Larsen <dsl62456@vip.cybercity.dk> writes:

> Men: Kirkens overlevelse vil i det lange løb afhænge af dens evne til at
> følge med tiden, og tale tidens sprog.

Jeg er ganske enig, men jeg tror ikke, at det gøres ved at droppe
ritualerne. Tværtimod virker det som om behovet for ritualer ligger
dybt i menneskets personlighed.

Årstidernes skiften, ugens gang, døgnrytmen, børns krav om "ritualer"
før de falder i søvn, osv. er alle ting, der peger på, at gentagelsen
af det kendte er vigtig for os.

JEg er selv af den opfattelse, at ritualer i kristendommen kan hjælpe
os gennem de perioder, hvor troen er svag.

Det viser sig da også, at modernisering af de kirkelige ritualer ikke
får flere folk i kirke. Den personlige indlevelse fra præsterne, den
personlige stil i prædiken og det sociale liv omkring gudstjenesten
har langt mere at skulle have sagt i den henseende.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Jeg har læst avis hver dag i et år, 365 dage. Og jeg
The RockBear. ((^)) har læst den af pligt, jeg er jo nærmest lige så meget

Fra : Bo Warming

Dato : 11-03-02 15:45

RUP> Men mange synes, at der er et mærkeligt formsprog
CLAUS> De fleste af os fatter ikke et klap
> af hvad der foregår i kirken, rituelt set. Gudstjenesten virker meget
> gammeldags. Det burde der laves helt om på efter min mening.

BW:
_Skabs-privatiserinde Fergo. FK-logo på alt! Snart Glistrup-sejr mht griske
præster_

Tove "Turbo" gir kritikerne en luns kød ved at kovende om salmer, så hun kan
drilles som dum blondine, der er vægelsindet."Tillært hjælpeløshed" er hvad
ulande og muhamedanere( og kvinder) tilraner sig magt med, og Tove er kvik
og gider ikke være bedre end sine modstandere

Takket være mine gode snakker med Tove i tidens løb - her er jeg en ANELSE
indbildsk J - lader hun op til kæmpeglistrupsejre i retning af sund
stat-kirke-adskillelse, hvad hun selvfølgelig ikke tør sige højt,
for danskerflertallet ligger søvnløs om natten pga muhamedanertruslen og i
stedet for at tælle får gentager de i ønsketænkende selvsuggestion

"Men dannebrogsfarvet statskirke er et bolværk mod barbarerne, Men
[...]

At bisper narres til at udstille sig som de ækle og unyttige magthavere de
er, der vil tvinge usyngelige HansAnkerJørgensen-arbejdersalmer ind og
GrundtvigIngemannBrorsonKingo væk, er genialt. Bisper skal føre tilsyn, nix
weiter..

Nu skal alle attester fra FK have påtrykt "DEN DANSKE FOLKEKIRKE A/S" - nå,
ja, måske ikke "A/S" -
_ så muhamedanerne kan indse, at de er korttidsgæster._

og alle kan se, at FK er et _fint, gammelt firma_ som Thiele, der kan tage
tidobbelt pris for de samme briller, fordi folk er snobber.

DanskKultur-formand pastor Rolf Slot Henriksen har iøvrigt genialt læserbrev
i Politiken idag.

Når Tove har fået firmaets varemærker tvunget ind overalt, og befæstet
monopolet vedr registrering, så starter gebyrskruen, og indtægter fra
ceremonier og nødvendige attester kan så lønne præster efter, at smådele af
FK er udliciteret til Tidehverv, Auken-familien, Indre Mission og
Scientology og Sai Baba - en lykkelig utopi i tråd med nederststående
Glistrup-profetier fra 1972

TDC gjorde det samme, da de af Glistrup blev tvunget til (fup)privatisering
- de voldtog
_vanens magt og intertiens kraft_
og nægtede fair play til Image og andre konkurenter, selvom loven påbød
ingen særstilling til KTAS-efterfølgeren.
Den sad på ledningsnettet , og de sad tungt, og hvis Image brokkede sig, så
kunne de da bare få tidoblet ventetid på ny linier(terroristisk tidobling,
ingen viden om ordren blev imødekommet efter dobbelt tid eller aldrig, kun
ankemulighed, jo netpolitiet har gået i en god skole)
- ting som venner af TDC fik samme dag, de afgav ordre..

_Korset_ i den danske stats flag er lånt uden varemærke-aftale, da
kristendommen havde 2/3 af nuværende alder - måske der kan hentes afgifter
på, at nytilkommen dansk stat frækt bruger det kors, som Jesus Kristensen,
FK-firmaets stifter opfandt?

Hvis folk ikke vil betale 50000 kr for en kirke-vielse, så kan de da gå til
borgmesteren, som Tove Turbo vil sørge for har lang ventetid og kun yder
bryllups-service mandag kl 8-9 - ikke særlig festligt...

Selvfølgelig kan FK hvile i sig selv, efter at drænet i skatteydermidlerne
ophører, Japan-style.
Private testamentariske gaver, som idag DDF får, fordi den har en
kontinuitet og mangel på splid, som Z mangler, vil blive stor sag for
FK(hvem vil lade sine utaknemlige børn arve?)

FK er jo et gammelt hus med næsegrus orientalsk underkastelse som vuggegave,
trods valgmenighedslov. , ingen splid her.

-

- Fergo skal nok sikre at det selvbærende udliciterede FK a/s kan
lønne halvdelen af nuværende præster, efter at Tidehverv og lignende har
udskilt sig som BoWarming-agtige særlinge, som pæne mennesker ikke bruger
til andet end at grine af.

-

- V viser vejen - og Fogh Rasmussen brugte mange timer, da Glistrup
var på Christianborg til at tappe ham for knowhow

- - Fogh er nok den eneste politiker (Z-politikere incl, desværre)
der ikke har sagt hånlige ord om Glistrup.

-

Bertel Haarders tilsvininger af Kresten Poulsgaard som værende paralel til
de mest åndsforladte bondekarl-elever på Haarders fars højskole (og det
siger ikke så lidt, min bror var lærer der, så jeg har mødt dem)

- disse billige point som Bertel skorede , er typiske for alle andre
politikere end Glistrup-kronprinsen Anders Fogh Rasmussen, hvis kloge
minimalstat-bog han har evnet ikke at flygte fra trods S-hetz der citerede
ordret og kun det(og side-udrev da slaget var tabt).

Men "min fars hus er et bedehus" ævlede Jesus da han smed kræmmerne ud af
templet.

Det skete nogle århundreder efter at jøderne havde afskaffet
tempelprostitutionen, som grækerne fortsatte med længe.

Kristendommen, som vi glade grundtvigglistgrupske lutheranere kender den, er
mere et produkt af nordboers afstandstagen fra orientalsk næsegrus
underkastelse end af Jesu vildfarelser om at griske præster er dårlige
præster og ussel mammon kræver nåleøje-udvidelse og kamel-slankekur.

Griske præster er _gode_ præster, ser vi i USA
- når præsten ved, at han styrker sin kirke ved at gøre sin kirke
brugervenlig - altså er grisk - så yder han bedre åndelig støtte til
menigheden, end nuværende sig-selv-nok akademikere, hvis teologistudie har
bestået i at lære snobbet foragt for ikke-kirkegængere.

Lad Islam om foragt for vantro - glistrupister elsker hele menneskeheden.

" Om kirken:Baptister, adventister, katolikker og muhammedanere klarer
sig fortræffeligt. Hvis religionen betyder noget for os, hvorfor skulle vi
så ikke kunne leje kirkerne af staten og selv lønne vore præster? Glistrup

" Når folkekirken og dermed kirkeskatten er udskilt af den offentlige
administration, kan de kristne købe kirkerne på fordelagtige vilkår Stat og
kirke skal adskilles. Men de kristne skal dog have en mulighed for at
overtage kirkerne, idet de kan købe dem af staten på fordelagtige vilkår,
når folkekirken og dermed kirkeskatten er udskilt af den offentlige
administration. Kirkerne tilhører ikke de kristne menigheder, men staten -
og de kristne skal købe kirkerne, hvis de vil have lov til at bruge dem,
efter at der er sket en adskillelse af stat og kirke. Glistrup

"Kun barbarer kan forsvare sig" Nietzsche

Med FK&katolsk hilsen Bo Warming, EU-borger. Som er enig med Hans Engell,
EB, i at Fergo er så kitsched at hun nok bliver kult. Hun tar klovnerollen,
så vigtigere ministre går fri af kritik. Nul integritet, men god partisoldat
for V, der vil regere længe. Hun har korpsånd - og folkelighed som Krarup
savner.
Tle. 35861000