kørekort
Fra : ymer

Dato : 10-03-02 21:32

Her i Grønland siges det at man kun må køre i tre måneder på et dansk kørekort. Jeg mener at et dansk kørekort er international og
kan bruges overalt i verden indtil det udløber.
Hvem har ret?
villy

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-03-02 22:40

"ymer" <polymer@spamnet.gl> wrote in

> Her i Grønland siges det at man kun må køre i tre måneder på et
> dansk kørekort. Jeg mener at et dansk kørekort er international
> og kan bruges overalt i verden indtil det udløber.
> Hvem har ret?

Formentlig grønlænderne, du skal have et "rigtigt" internationalt
kørekort for at måtte køre i længere tid inden for europa eller for
at måtte køre overhovedet i USA

- om Grøndland tæller som DK i denne sammenhæng ved jeg ikke...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt

Fra : P. Larsen

Dato : 10-03-02 22:57

"Henrik Stidsen" <s-p-a-m@spammer.dk> wrote in message
> "ymer" <polymer@spamnet.gl> wrote in

> Formentlig grønlænderne, du skal have et "rigtigt" internationalt
> kørekort for at måtte køre i længere tid inden for europa eller for
> at måtte køre overhovedet i USA

Vrøvl - du kan leje biler mv. som Dansk turist i USA med blot dit danske
kørekort plus et kreditkort. Det afhænger lidt stat til stat, men når du
f.eks. slår dig ned i en ny stat, skal du faktisk have nyt kørekort i USA -
men du har en "grace period" hvor du kan bruge dit gamle kørekort. Ergo, USA
har intet nationalt for slet ikke at sige internationalt kørekort, så det
giver ingen mening.

Da køreforhold og regler afviger fra stat til stat og fra land til land
giver det vel mening, at du skal bevise at du kan følge reglerne i det land
du kører i.

Personligt syntes jeg at den Amerikanske køreprøve er noget vag iforhold til
den danske, så jeg ville ikke bekymre mig så meget. Jeg kunne forestille
mig, at på Grønland skal man virkelig kende til kørsel i sne og is, så det
giver vel mening at bevise at man kan dette for den almene køresikkerheds
skyld.

--
Regards
Peter Larsen

Fight Spam! Join CAUCE! == http://www.cauce.org/

Fra : TGD

Dato : 11-03-02 11:06

"P. Larsen" <bitdeb@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
USA
> har intet nationalt for slet ikke at sige internationalt kørekort, så det

<KLIP>

Det int. kørekort er faktisk et forsikrings spørgsmål i mange af de lande
der kræver det, hvis man vil køre i deres biler (ikke udlejning i nogle
lande).

Fra : P. Larsen

Dato : 11-03-02 20:10

TGD wrote:

> [...]

> Det int. kørekort er faktisk et forsikrings spørgsmål i mange af de lande
> der kræver det, hvis man vil køre i deres biler (ikke udlejning i nogle

Jeg har aldrig hørt om internationale kørekort. Kunne du hjælpe mig lidt på
vej?

Mvh
P. Larsen

Fra : Henning

Dato : 12-03-02 16:34

On Mon, 11 Mar 2002 14:09:32 -0500, "P. Larsen" <bitdeb@hotmail.com>
wrote:

>Jeg har aldrig hørt om internationale kørekort. Kunne du hjælpe mig lidt på
>vej?

I bund og grund er det bare et pap-stykke med dit pasfoto i, hvor
teksten er på engelsk/fransk/arabisk oma.
Betragt det som et tillæg til det rigtige.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-03-02 16:03

P. Larsen skrev:

>Vrøvl - du kan leje biler mv. som Dansk turist i USA med blot dit danske
>kørekort plus et kreditkort.

Min søster måtte op på nogle ret høje nagler for ikke at skulle
op til en fornyet køreprøve i staten Texas i USA (Austin nærmere
bestemt). Hun skulle bo derovre i 6 måneder, og hun havde haft
kørekort i mange herrens år herhjemme (hun er 57 år gammel).

--
Bertel

Fra : P. Larsen

Dato : 11-03-02 20:06

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> bestemt). Hun skulle bo derovre i 6 måneder, og hun havde haft
> kørekort i mange herrens år herhjemme (hun er 57 år gammel).

Her i Virginia er reglen at du kan bruge dit turist/anden stats koerekort i
et maaned, hvorefter du skal have bestaaet koereproeven i Virginia.

Der er altsaa en tidsbegraesning. Og det hjaelper ikke meget, at du ved
hvordan reglerne er i Texas, hvis du ikke kender reglerne i Virginia. Der
er forskelle, i det mindste i hvor du kan parkere. Og der er specielle
forhold i nogle stater, der goer at reglerne er anderledes fra stat til
stat.

Jeg har aldrig hoert om internationale koerekort, og jeg har dog koert i
det meste af Europa og USA uden at have problemer.

Mvh
P. Larsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-03-02 17:04

"P. Larsen" <bitdeb@hotmail.com> wrote in

> [...]
> hvor du kan bruge dit gamle kørekort. Ergo, USA har intet
> nationalt for slet ikke at sige internationalt kørekort, så det

okay, så tog jeg fejl.

> Da køreforhold og regler afviger fra stat til stat og fra land
> til land giver det vel mening, at du skal bevise at du kan følge
> reglerne i det land du kører i.

helt sikkert

> Personligt syntes jeg at den Amerikanske køreprøve er noget vag
> iforhold til den danske, så jeg ville ikke bekymre mig så meget.

hvordan vag ? - hva er forskellen på den og den danske ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt

Fra : Claus Tondering

Dato : 11-03-02 18:01

Regler og praksis for ombytning af kørekort er i øvrigt temmelig
forvirrende.

Min familie og jeg har boet i New Zealand et år. Da jeg ankom forhørte
jeg mig hos myndighederne om hvad vi skulle gøre med kørekort. Svaret
var ret forbløffende:

* Min kone havde ikke arbejdstilladelse, derfor måtte hun gerne
benytte sit danske kørekort.

* Jeg havde arbejdstilladelse, derfor skulle jeg have et newzealandsk
kørekort. Det kunne jeg få ved at tage en teoriprøve; det var ikke
nødvendigt med en praktisk prøve.

* Så længe jeg bestræbte mig på at bestå teoriprøven, måtte jeg gerne
benytte mit danske kørekort.

Især det sidste punkt fandt jeg forbløffende.

Min datter tog kørekort i New Zealand som 17-årig. Ved hjemkosten
forhørte vi os forskellige steder om reglerne for at få ombyttet
kørekortet til et dansk. (På dette tidspunkt var hun blevet 18 år
gammel.)

* En køreskole sagde: Hun skal igennem et helt normalt dansk
undervisningsforløb.

* FDM og politiet sagde: Hun kan få det newzealandske kort ombyttet
til et dansk, men politiet har ret til at kræve en orienterende
køreprøve.

* Vores lokale politistation sagde: Hvor længe har du boet i New
Zealand? Over 6 måneder? Godt. Værsgo, her har du et dansk kørekort!

--
Claus Tøndering

Fra : Mic

Dato : 11-03-02 19:22

> hvordan vag ? - hva er forskellen på den og den danske ?

Varierer MEGET fra stat til stat. Tog et i Pennsylvania på et tidspunkt. 18
teorispørgsmål, hvoraf femten skulle besvares korrekt. Og derefter to
minutters rundtur på en parkeringsplads, hvor jeg skulle starte bilen, køre
langsom slalom gennem fire forskudte kegler, standse, dreje til højre,
standse, lave en trepunktsvending, og værsgo: Et stk kørekort.

Men det er i Pennsylvania. I F.eks. Colorado har de lidt mere stringente
krav. I hvertfald jævnfør min lillebror, der dumpede to gange i DEN stat,
inden han fik kortet...

Mvh

Mic

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-03-02 22:12

"Mic" <mico@mandezonen.dk> wrote in

> Men det er i Pennsylvania. I F.eks. Colorado har de lidt mere
> stringente krav. I hvertfald jævnfør min lillebror, der dumpede
> to gange i DEN stat, inden han fik kortet...

ja så håber jeg godt nok de har en mere striks prøve, ellers er han
da dum ;)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-03-02 20:23

Henrik Stidsen skrev:

>hvordan vag ? - hva er forskellen på den og den danske ?

Jeg læste en beskrivelse skrevet af en dansk fyr der boede i USA
et års tid. Han havde i forvejen dansk kørekort, men hans
fødselsdag var så uheldig at hvis den blev læst med amerikanske
briller, så var han under 21 år gammel. Han besluttede sig derfor
for at tage et ameriansk kørekort. Han sagde at det var en
parodi. Han kørte i sneglefart rundt om en blok hvor han kun
skulle dreje til højre. Det var alt. Jeg kan ikke huske hvad ham
sagde om teorien.

--
Bertel

Fra : P. Larsen

Dato : 11-03-02 22:08

Henrik Stidsen wrote:

> "P. Larsen" <bitdeb@hotmail.com> wrote in

> helt sikkert

> hvordan vag ? - hva er forskellen på den og den danske ?

Det er nok en længere debat at komme tilbunds i. Det kan måske koges ned
til, at i den Amerikanske trafik bliver trafikanterne set på som ikke
selv-tænkende individer, og skal have alt at vide via skilte. F.eks. WRONG
WAY skilte på alle indfaldsveje i den modsatte bane. Dvs. du forlader en
motorvej, og kommer op ad afkørslen. Du ser et trafiklys, og vejen er delt
i to, hvor delen længest væk kører mod venstre, og den nærmest mod højre.
Du ser to MEGET store skilte på din venstre hånd, på begge sider af den
nærmeste vej, med orderne WRONG WAY. Ikke noget med, at det BURDE man altså
vide.

Et andet eksempel er lyskryds. Du skal køre MEGET længe, før du kommer til
et lyskryds uden ubetinget fremkørsel. I DK har du somregl rødt og grønt i
nord/syd og øst/vest retningerne samtidigt, og skal du dreje så bruger du
dine vigepligsregler når der er grønt (dette kalder jeg betinget
fremkørsel).

Her på østkysten hvor jeg kører mest, har alle vejbaner sit eget lys, og
alle svingbaner ditto. Du kører når din vejbane får grønt - og skal du til
venstre, er alt trafik, bortset fra trafikken modsat dig der også skal til
venstre, blokeret med rødt lys. Ikke noget med at køre frem, hvis der ingen
modkørende er. Ikke noget med at tænke selv. Det skal dog lige siges, at
det er tilladt at køre overfor rødt hvis du skal til højre (så vidt jeg ved
i hele USA men jeg er ikke 100% sikker på det).

Du skal ikke kende til hastigheder via vejtype. Den er altid skiltet. Og de
fleste skilte bruger ord og ikke symboler. Så det er forholdsvis simplere
at forstå reglerne i USA end det ville være for en amerikaner at forstå de
danske. Jeg ved fra mine ferier i DK med konen (der er Amerikansk) at det
tager noget tid før hun forstår skiltene. Især hovedvejsskiltet, der kun
har en udformning der fortæller os hvilken type vej dette er, volder hende
problemer. Men hun forstår da pointen når man forklarer hende hvad skiltet
indebærer. I USA skal du bare læse for at forstå. Det betyder dog, at du
bruger forholdsvis megen tid på at læse skilte end du gør i DK. Og der er
mange flere skilte end du finder i DK.

Og der overskiltes. Tag eksemplet når jeg skal til svigermoderens hus. Der
er et lydskryds, hvor der både er en grøn pil (ubetinget fremkørsel) og en
normal grøn fremkørsel. En af de få undtagelser til ovenstående regl. OG
DOG er der et skilt lige ved siden af lyskurven der siger YIELD ON GREEN.
Og de har netop opsat en blinkende lystavle, der siger det samme når der er
grønt uden pil. Reglerne siger at du har vigepligt, ligesom i DK, men ikke
alene skiltes der med hvad reglerne allerede siger, det skiltes flere gange
og bøjes også i neon. Der er mange eksempler på disse dobbelt skiltninger -
du bliver læst og påduttet i den Amerikanske trafik.

Så alt andet lige er reglerne simplere. Din eksammen er 20 til 30 a-b-c-d
spørgsmål, og har du læst bogen er de yderst simple (samme sprog og
formuleringer som i teori-bogen. Ingen triks og den slags). Alligevel
dumpede stor set alle de der var til prøven da jeg var der.

Et eksempel på et spørgsmål i min teoriprøve var:
Du kommer til et lyskryds, og der er grønt lys. En politibetjent står i
krydset og giver dig signal til at stoppe. Hvad gør du:

a. Forsætter med at køre
b. Kører langsommere men forsætter med at køre
c. Forsætter din kørsel mens du bruger dit bilhorn for at gøre betjente
opmærksom på dig
d. Du stopper

Det tager altså ikke et geni at bestå eksamener med spørgsmål som disse.

Min praktiske prøve var ikke så forskellig fra den danske, udover at den
køresagkyndige var imporneret over at jeg brugte sidespejlene når jeg
skulle dreje til højre ;) Lidt afhængig af hvor travlt der er, bliver du
enten bedt om at køre rundt lokalt, eller som jeg taget ud på en 10
minutters køretur i landskabet.

Åhh ja - det skal lige siges, at til forskel for Danmark, kostede mit
kørekort mig $10 (efter jeg bestod - det dækker prisen for at de kunne
taget et billede og putte det i kortet), og du skal ikke bestille tid. Jeg
tog teori og praktisk kørekort i forlængelse af hinanden, og da det hele
var overstået på ca. 30 minutter, ventede jeg yderligere 15 og havde så det
færdige kørekort i min hånd. YDERST effektivt sammenlignet med burokratiet
i DK ;)

Mvh
P. Larsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-03-02 00:48

"P. Larsen" <bitdeb@hotmail.com> wrote in

[SNIP : uffattelig amerikansk skilte/trafik kultur]

[SNIP : køreprøve]

- yikes en nem prøve i øvrigt ;)

> [...]
> 30 minutter, ventede jeg yderligere 15 og havde så det færdige
> kørekort i min hånd. YDERST effektivt sammenlignet med

jow, godt nok tog det kun en uge fra jeg var til prøve til jeg fik
mit kort med posten, det er hurtigere end mit Visakort ;)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt

Fra : Claus E Beyer

Dato : 11-03-02 23:03

"ymer" <polymer@spamnet.gl> skrev i en meddelelse
> Her i Grønland siges det at man kun må køre i tre måneder på et dansk
kørekort. Jeg mener at et dansk kørekort er international og
> kan bruges overalt i verden indtil det udløber.
> Hvem har ret?

Gælder et dansk kørekort ikke i hele Kongeriget Danmark, inklusive
Færøerne og Grønland ?

Claus

Fra : ymer

Dato : 12-03-02 23:25

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:a6j9uq$eufea$2@ID-62896.news.dfncis.de...
> [...]
> kørekort. Jeg mener at et dansk kørekort er international og
>
> Gælder et dansk kørekort ikke i hele Kongeriget Danmark, inklusive

Det troede jeg også, men der findes altså også et grønlandsk, så jeg må hellere se at få sådan et.