Hvorfor skal jeg betale?
Fra : Glavind

Dato : 10-03-02 21:33

Hej gruppe.
Under stormen for et par uger siden væltede et af naboens store poppeltræer
ned over mit redskabsskur og mit værksted. Heldigvis landede træet på en
skrosten så der var kun minimale skader på nogle få tagplader, disse er nu
skiftet af tømren. Der skulle mobilkran til at fjerne træet, det vejede ca.
800 kg. og var 18 m. højt.
Der var så 2 skovmænd til at save træet i stykker. For et par år siden
væltede at andet af noboens poppeltræer ned over en anden nabo's hus.
Nu viser det sig at det er min husforsikring som skal dække udgifterne. På
denne forsikring har jeg en selvrisiko på 1000 kr.
Jeg mener at det er uretfærdigt at jeg skal have udgifter p.g.a. min nabo's
træer. Der er nu væltet 3 træer ialt, det 3. fik han på sin egen grund. Det
er kun et spørgsmål om tid før de sidste 2 træer vælter.
Kan det være rigtigt at jeg skal betale?
Kan han blive tvunget til at fælde de sidste 2 træer.
M.v.h.
Glavind

Fra : Erik G Christensen

Dato : 10-03-02 21:52

Glavind wrote:
> Under stormen for et par uger siden væltede et af naboens store poppeltræer
> ned over mit redskabsskur og mit værksted.

Kan du bevise, at det er hans skyld, fx elmetræer, der er syge,
så har du en god sag, ellers ikke.

Men spørg forsikringsoplysningen, som du har fået råd om i
den anden tråd, du startede.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Kim Noer

Dato : 10-03-02 22:32

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

> Kan du bevise, at det er hans skyld, fx elmetræer, der er syge,
> så har du en god sag, ellers ikke.

Men hvordan skal man som lægmand se om det er sygt eller ej? Hvis nu træerne
er syge, er man så ansvarlig uanset hvad?

--
If 0 thinks it looks like O, then 0 got a problem right?

Fra : Erik G Christensen

Dato : 10-03-02 23:04

Kim Noer wrote:

> "Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message
Ganske overflødig, hvis du kender lidt til din browser.

> Men hvordan skal man som lægmand se om det er sygt eller ej? Hvis nu træerne
> er syge, er man så ansvarlig uanset hvad?

Jeg vil vurdere dig som kværulant, og dermed vil du aldrig
få erstatning for en brik,
skulle jeg bestemme

Fra : Kim Noer

Dato : 10-03-02 23:29

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

Nuvel - men det har jeg gjort siden fidonet var stort (100 inaktive
mindst!).

Hehehe- pokkers.

--
If 0 thinks it looks like O, then 0 got a problem right?

Fra : Erik G Christensen

Dato : 10-03-02 23:36

Kim Noer wrote:

> "Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message
Denne linie er ganske overflødig, og kan altid vises i din
browser, hvis du ønsker det.

> Nuvel - men det har jeg gjort siden fidonet var stort (100 inaktive
> mindst!).

Men det skader vel aldrig at følge med tiden,...
og indrette sig lidt derefter ?

Fra en BBS fan i 70'rne, med 2400 b som luksus

Fra : Glavind

Dato : 11-03-02 18:46

Ved ikke af at have startet en anden tråd.
Hilsen Glavind

Fra : Erik G Christensen

Dato : 11-03-02 18:50

Glavind wrote:

> Ved ikke af at have startet en anden tråd.
> Hilsen Glavind

Så har du et problem med din navnebror i dk.penge

Fra : Glavind

Dato : 12-03-02 19:43

> Så har du et problem med din navnebror i dk.penge

I dk.penge blev jeg henvist hertil, derfor.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-03-02 17:33

On Sun, 10 Mar 2002 21:33:11 +0100,
Glavind <glavind@cyberdude.com> wrote:
> [...]
> Kan det være rigtigt at jeg skal betale?
> Kan han blive tvunget til at fælde de sidste 2 træer.

Hvis træerne er syge, eller der er anden grund til at de udgør en
særlig risiko, så kan du principielt bare fælde dem, og bruge
nødretsparagraffen.

Du kan muligvis også slæbe ham i retten, hvis du mener at han har
handlet groft uagtsomt ved at lade det væltede træ stå.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 12-03-02 00:04

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis træerne er syge, eller der er anden grund til at de udgør en
> særlig risiko, så kan du principielt bare fælde dem, og bruge
> nødretsparagraffen.

Det ville ihvertfald mindst kræve, at du først havde bedt ham om at
fælde dem og han afslog. Man kan ikke bare fælde andre menneskers træer
uanset de _muligvis_ vil falde ned over et haveskur.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 12-03-02 00:06

"Glavind" <glavind@cyberdude.com> skrev i en meddelelse
> [...]
Det
> er kun et spørgsmål om tid før de sidste 2 træer vælter.
> Kan det være rigtigt at jeg skal betale?

Det kan det godt, såfremt din husforsikring er en tingsforsikring (hvad
der formentlig er), og naboen ikke har handlet groft uagtsomt/forsætligt.
Det følger af eal § 19, stk. 1

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen