Det måtte jo ske...
Fra : Jan Jonasen

Dato : 10-03-02 20:54

Selvom den nye iMac ikke er i min smag, så virker det nu altid en anelse
amatøragtigt, når de evindelige design plagiater kommer frem. Her er
Gateway's bud: <http://news.com.com/2100-1040-855959.html>

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 10-03-02 21:12

On 10/03/02 20:53, in article 1f8uklr.244e5pi4pn4rN%jonasen@it.dk, "Jan
Jonasen" <jonasen@it.dk> wrote:

> Selvom den nye iMac ikke er i min smag, så virker det nu altid en anelse
> amatøragtigt, når de evindelige design plagiater kommer frem. Her er
> Gateway's bud: <http://news.com.com/2100-1040-855959.html>

Hehe

Det må sgu da efterhånden være ganske svært at lave noget så grimt?! Hmmm...

For dem som tør er der flere horrorbilleder her:

<http://www.gateway.com/home/prod/hm_profile3cx_ProdDetail.shtml>

--
mojn, Jesper

<icq:150160998>

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-03-02 21:52

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Det må sgu da efterhånden være ganske svært at lave noget så grimt?!
> Hmmm...

Jeg tror næsten, pc-brugere vil have det sådan. No pain, no gain. De
køber jo computer efter de tekniske data. Det ville jo svare til, at
købe bil efter tophastighed eller cykel efter antal gear. Computeren
skal nærmest være grim. Den skal være rå, barsk og svinsk hurtig.

> For dem som tør er der flere horrorbilleder her:
>
> <http://www.gateway.com/home/prod/hm_profile3cx_ProdDetail.shtml>

Selv papæsken er som en sortbroget dansk malkerace. Gad vide om det
kommer fra en hvis dogcow?
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Peter Gersmann

Dato : 10-03-02 22:38

In article <1f8umtv.bbqe751tol7l6N%muenster@esenet.dk>, muenster@esenet.dk
(Henrik Münster) wrote:

> Selv papæsken er som en sortbroget dansk malkerace. Gad vide om det
> kommer fra en hvis dogcow?

Det skyldes at Gateway blev startet på en ranch. Og Apple blev jo startet i
en garage, hvilket måske forklarer at alle mac'er i 15 år havde massive
fartstriber langs kabinettet... Hm, måske ikke.

//Peter

Fra : Gunnar Holse

Dato : 11-03-02 01:05

Det eneste den har designmæssigt tilfælles med iMacII er at den kan stå på
et bord foran brugeren uden at fylde så meget som en almindelig PC. Det er -
også selvom den skulle have været ældre end iMacII - mildest talt langt ude
i hampen at beskylde Gateway for at plagiere Apple. Det er noget
macbrugerpladder. Men at anklage dem for at sende en tudegrim maskine på
markedet, det er så en anden sag jeg godt kan tilslutte mig.

/G

Fra : Jesper

Dato : 10-03-02 23:18

in article B8B17CBC.291A%jmfink@mac.com, Jesper Møller-Fink at
jmfink@mac.com wrote on 10/03/02 21:12:

> [...]
>
> Det må sgu da efterhånden være ganske svært at lave noget så grimt?! Hmmm...
>
> For dem som tør er der flere horrorbilleder her:

Her ser vi virkeligt forskellen på et smukt designet og virkeligt
gennemtænkt produkt og en billig hovsa-løsning lavet af folk helt uden
æstetisk sans.
--
Jesper
"Hvis alle slår en skid mod racisme Fredag lugter der af lort Lørdag."

Fra : Morten Reippuert

Dato : 10-03-02 21:16

jonasen@it.dk (Jan Jonasen) wrote:

> Selvom den nye iMac ikke er i min smag, så virker det nu altid en anelse
> amatøragtigt, når de evindelige design plagiater kommer frem. Her er
> Gateway's bud: <http://news.com.com/2100-1040-855959.html>

seriøst uoriginalt design, det er utroligt at ingen PC fabrikanter har
hyret designerer og givet dem indflydelse.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 10-03-02 21:59

In article <bueg6a.p21.ln@G4.reippuert.dk>, Morten Reippuert
<spam@reippuert.dk> wrote:

> seriøst uoriginalt design, det er utroligt at ingen PC fabrikanter har
> hyret designerer og givet dem indflydelse.

Med "amatøragtigt", "design plagiater", "Det måtte jo ske" og "seriøst
uoriginalt design" har I lagt op til seriøse bøllebank af Gateway for deres
Profile 3.

Profile 3 blev introduceret i efteråret 2000.

//Peter

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-03-02 22:10

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> writes:

> [...]
> Profile 3.
>
> Profile 3 blev introduceret i efteråret 2000.

Hvornår kom IBM's NetVista?

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : BentBent

Dato : 10-03-02 23:54

"Thomas Bjorn Andersen" <tbamacnews@gen-v.net> wrote in message

> Hvornår kom IBM's NetVista?

Ved ikke men her er et review fra June 9, 2000
http://www.techtv.com/freshgear/firstlook/story/0,23008,2582382,00.html

Fra : Morten Reippuert

Dato : 10-03-02 22:24

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> deres Profile 3.
>
> Profile 3 blev introduceret i efteråret 2000.

oplys mig, please.

<icq:131382336>

Fra : BentBent

Dato : 10-03-02 22:36

"Morten Reippuert" <spam@reippuert.dk> wrote in message

> oplys mig, please.

Her et review af Profile3 fra November 27, 2000
http://www.cnn.com/2000/TECH/computing/11/27/toy.box.profile/

Fra : Terje Rydland

Dato : 11-03-02 08:52

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> seriøst uoriginalt design, det er utroligt at ingen PC fabrikanter har
> hyret designerer og givet dem indflydelse.

Det er vel ikke utrolig? Design koster penger. Det koster penger å
ansette designere, det koster penger å lage maskinene for å produsere
det som blir designet osv...
I PC-verdenen er det kun snakk om pris, og alt som gjør at en maskin
blir dyrere må skrelles vekk.

Terje

Fra : BentBent

Dato : 10-03-02 22:18

"Jan Jonasen" <jonasen@it.dk> wrote in message
> Selvom den nye iMac ikke er i min smag, så virker det nu altid en anelse
> amatøragtigt, når de evindelige design plagiater kommer frem. Her er
> Gateway's bud: <http://news.com.com/2100-1040-855959.html>

Hvordan kan du og 'journalisten' til artiklen få det til at være at det er
Gateway der efterligner Apple når det står i artiklen at Gateway havde
Profile3 ude FØR Apple. Det er Profile3 der er afbilledet i artiklen og her
i gruppen. Artiklen omtaler en Profile4 som skal konkurere med iMac, men den
er ikke afbilldet.

Det må være Apple der har efterlignet IBM og Gateway, da deres modeller var
ude før iMac.
http://www5.pc.ibm.com/dk/products.nsf/$wwwovseries/netvista+x+series

Nej de ligner slet ikke hinanden (Profile3 og iMac), men når I mente at
Gateway efterlignede Apple må det modsatte være gældnende nu når Gateway
havde deres model ude først.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 10-03-02 22:31

BentBent <BentBent@hotmail.com> wrote:

> [...]
> konkurere med iMac, men den er ikke afbilldet.
>
> Det må være Apple der har efterlignet IBM og Gateway, da deres modeller

Apple havde også en vis 20th anniversary Mac samt en række prototyper
med TFT skærme helt tilbage i 96/97.

<icq:131382336>

Fra : Peter Gersmann

Dato : 10-03-02 22:50

In article <1f8uoz7.s9d7jksppl5xN%spam@reippuert.dk>, spam@reippuert.dk
(Morten Reippuert) wrote:

> Apple havde også en vis 20th anniversary Mac samt en række prototyper
> med TFT skærme helt tilbage i 96/97.

For lige at holde tråden - du beskyldte Gateway for at stjæle fra Apples
spritnye iMac. At Gateways så computer er 15 mdr. gammel - en detalje.

At Apple så for mange år siden lavede en overklasse computer til 40.000,- med
børstet stål, håndstøtter i italiensk læder, lodret cd-drev etc. må siges at
være en noget anden sag. Gateway og den nye iMac er jo "for the rest of us".

Og skal vi tale plagiater, så var 20th mac'en var da det mest skamløse og
uoriginale plagiat i computerindustrien til dato. Designet var jo "hentet"
direkte fra B&O.

//Peter Gersmann

Fra : Morten Reippuert

Dato : 10-03-02 23:05

In article <moof-0C4C5B.22493110032002@news.get2net.dk>,
Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> For lige at holde tråden - du beskyldte Gateway for at stjæle fra Apples
> spritnye iMac. At Gateways så computer er 15 mdr. gammel - en detalje.

Nej, jeg har ikke beskyldt nogen for at efterligne - Jeg har beskyldt
Gateway for at lave et dårligt design.

> Og skal vi tale plagiater, så var 20th mac'en var da det mest skamløse og
> uoriginale plagiat i computerindustrien til dato. Designet var jo "hentet"
> direkte fra B&O.

Enig, men nu lavede B&O ikke computere. Jeg bryder mig i øvrigt hveken
om 20thA eller B&O's muskianlæg med tilsvarende materiale valg og form.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 10-03-02 23:18

In article <galg6a.r61.ln@G4.reippuert.dk>, Morten Reippuert
<spam@reippuert.dk> wrote:

> Nej, jeg har ikke beskyldt nogen for at efterligne - Jeg har beskyldt
> Gateway for at lave et dårligt design.

Du skrev "uoriginalt design" - men det er altså ikke uoriginalt.

Har du måske set noget lignende?

//Peter

Fra : Jakob H K

Dato : 10-03-02 22:08

> Du skrev "uoriginalt design" - men det er altså ikke uoriginalt.
>
> Har du måske set noget lignende?

Det ligner da en imac der har fået et klem

Hygge

Jakob

PS: jeg skal da love for at der er kommet gang i personsagerne mens jeg
har været væk en uge

Fra : Jonas Voss

Dato : 11-03-02 01:50

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> PS: jeg skal da love for at der er kommet gang i personsagerne mens jeg
> har været væk en uge

Yips, mudderet har flydt så meget, at jeg måtte iføre mig regnudstyr og
beskyttelsesbriller inden læsning. Jeg kunne jo ikke bare ignorere de
verserende opgør (:

--
//Jonas @ 55.7,12.5
blog | <http://verture.net/>

Fra : Per Madsen

Dato : 11-03-02 12:14

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> PS: jeg skal da love for at der er kommet gang i personsagerne mens jeg
> har været væk en uge

Det har du f... ret i Jakob. Man har mest haft lyst til at holde sig
væk, og måske finde en anden ng. De sidste 14 dage har mest været
kendetegnet ved lige dele ævl, bavl, indforståede anekdoter og
personlige opgør.

Laters

Per

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-03-02 23:47

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> writes:

> Du skrev "uoriginalt design" - men det er altså ikke uoriginalt.
>
> Har du måske set noget lignende?

http://www.eurocom.ca/products/showroom/specslp260.cfm

http://www.eurocom.ca/products/showroom/specslp300.cfm

17" LCD? Det lyder da ok.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 11-03-02 03:16

In article <moof-C4BE17.23175610032002@news.get2net.dk>,
Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> Du skrev "uoriginalt design" - men det er altså ikke uoriginalt.

Jo, det uoriginale kan jeg se bort fra, pointen er at det er dårligt
design.

> Har du måske set noget lignende?

mht. konceptet, ja - jeg nævnte 20th.A som også har computer og drev
integreret i samme enhed som TFT" skærmen, Det uoriginale består i af
man genbruger konceptet, der kendes fra tidligere alt-i-et computere med
CRT skærme. Man har ikke tagen hensyn til de nye muligheder mht. til
form, funktionalitet og æstitik som TFT" skærmen giver. Meteriale valget
er heller ikke just spændende.

NB. Thomas spurgte i FAQ tråden om nogen skulle have FAQ'en fra
MacPlanet - Du skulle vel ikke ligge inde med den?

Fra : Peter Gersmann

Dato : 14-03-02 11:41

In article <g04h6a.qb.ln@G4.reippuert.dk>, Morten Reippuert
<spam@reippuert.dk> wrote:

> NB. Thomas spurgte i FAQ tråden om nogen skulle have FAQ'en fra
> MacPlanet - Du skulle vel ikke ligge inde med den?

Eh, FAQ? Om hvad?

//Peter

Fra : Morten Reippuert

Dato : 14-03-02 12:42

In article <moof-522E75.11404414032002@news.get2net.dk>,

> Eh, FAQ? Om hvad?

øøøh... Mac, jeg ved ikke vor meget du læser her for tiden, men vi har
tænkt os at løbende at skrive en FAQ/OSS til gruppen.

Jeg kan ikke selv huske den, men det må Thomas kunne, i og med han
spurgte til om nogen skulle ligge inde med et eksemplar.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 14-03-02 16:14

http://groups.google.com/groups?q=faq+macplanet.dk&hl=en&ie=ISO-8859-1&oe=ISO-8859-1&selm=peterg-0809982204050001%40ppp23.bir.tele.dk&rnum=1

Fra : Peter Gersmann

Dato : 14-03-02 17:20

In article <m37kofji5p.fsf@ted.gen-v.net>, Thomas Bjorn Andersen
<tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> http://groups.google.com/groups?q=faq+macplanet.dk&hl=en&ie=ISO-8859-1&oe=IS
> O-8859-1&selm=peterg-0809982204050001%40ppp23.bir.tele.dk&rnum=1

Whoa - FAQ holder

Hm, mumle - det er altså 5 år siden. Jeg husker, at jeg på et tidspunkt kom
med et forslag til ændring af gruppens fundats - den nævner Pippin og Newton,
men det var der ikke stemning for.

En egentlig FAQ husker jeg ikke. Personligt synes jeg mest der er behov for
en "her finder du mere om mac" - der er alligevel for mange spørgsmål til at
vi kan besvare dem alle.

Vh.
Peter Gersmann

Fra : Morten Reippuert

Dato : 15-03-02 06:19

In article <moof-7DF171.17195814032002@news.get2net.dk>,
Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> der er alligevel for mange spørgsmål til at
> vi kan besvare dem alle.

Tanken var i første omgang, at lave en FAQ med de spørgsmål her stilles
på ugenlig basis - eks. vdr. danske ordbøger i Office, om man kan få
ADSL, Netbank, hvordan skrivebordet genopbygges, sletning af PRAM,
hvordan man gør et eller andet i Mac OS X osv.
Dvs. de helt elementere spørgsmål, så man kan henvise til en god
forklaring i FAQ'en, frem for at skrive en udførlig vejledning hver
eneste gang.

Den kunne også rumme en vejledning for newbies mht. hvordan det er
hensigtsmæssigt at stille sine spørgsmål, dvs præcisere hvilken
software, version eller hardware der driller.

Hvis den derudover kunne udvikle sig til en reference + tips&tricks for
os der skriver den (akumuleret viden), ville det absolut være en goodie,
som kan være med til at holde dampen oppe.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-03-02 00:00

Hej Peter

Peter Gersmann wrote:

> For lige at holde tråden - du beskyldte Gateway for at stjæle fra Apples
> spritnye iMac. At Gateways så computer er 15 mdr. gammel - en detalje.

Jeg var for ikke så længe siden ved at købe en QuickSilver PC - øh... en Samsung
LifeTec PC, der rent faktisk er 100% identisk i design med QuickSilver'en i det
samme særdeles smukke sølvfarvede kabinet, men specs var helt anderledes....
PIII/1400mhz/256mb RAM WinME til 9000kr. inkl. 17" skærm - eller en 1800mhz
AMD/256mb RAM Win2000 til 11000kr. inkl 17" skærm. Selv skærmen lignede til
forveksling Apples 17" graphite skærm..... Det var juni 2001....

Hvad jeg ville med den? - Droppe en emulator og kun til netbnanking....

> [...]
> uoriginale plagiat i computerindustrien til dato. Designet var jo "hentet"

Ja selvfølgelig er designet inspireret af B&O!! - Hvad ellers, når Jacob Jensen
var involveret i projektet? - Prøv også at kigge på de nyeste Schneider
produkter, - de er også B&O-lignende, - især, da det jo er Jacob Jensen, der har
designet dem for Schneider. Du må jo lige tænke på, at Jacob Jensen ikke længere
udelukkende er tilknyttet B&O, men er helt og aldeles frit stillet til at
designe for hvem han vil.

Og Gateways computer er ligeledes et meget fint resultat af hele den
designerskole, som JJ har skabt med sin unikke stil. (hermed har jeg ikke sagt
noget om computerens kvaliteter, kun udseendet). Hvis du ser bort fra skærmen og
bare betragter den som en sort glasflade, så er det meget let at se, at den
minder meget om BeoCenter 7500 - Den lodretstående model på fod, der kun blev
lavet til eksport til Japan og USA, men som salgsmæssigt blev noget af en
fuser.... Hvem h..... vil give 38.995kr. for sådan et 'minianlæg' på 2x45w
sinus/2x75w musikeffekt!?!

Du må jo regne med, at når en designer som Jacob Jensen først er slået igennem,
så vil han danne skole for andre designere. Jeg vil vove den påstand, at du med
lige fuldt ret kunne sige, at både iMac og iMac2 er inspireret af designeren til
Alfi termokanden - eller Krups nye serie i kaffemaskiner - med de runde bløde
linier.

.....apropos kaffe... nu er jeg tørstig! - Så tak for kaffe!
mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-03-02 00:03

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Hvem h..... vil give 38.995kr. for sådan et 'minianlæg' på 2x45w
> sinus/2x75w musikeffekt!?!

Umm, folk der ved at "The Megahertz myth" ikke holder?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-03-02 00:37

Hej Thomas

-) - men ikke mig! - ikke engang, da den blev introduceret (solgt ud)
herhjemme til 19.995kr. istedet for de 38.995kr.

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Umm, folk der ved at "The Megahertz myth" ikke holder?

Men det er 'The Danish Design"! - Og det sælger - eller rettere solgte -
som varmt brød en søndag morgen.... For B&O er da heldigvis ved at finde ud
af, at de ikke kun kan sælge på designet alene, men også er nødt til at
putte lidt teknisk kvalitet i det, de forsøger at sælge.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 11-03-02 08:29

In article <3C8BE563.E24D6D0D@mail1.stofanet.dk>, kml.ers@mail1.stofanet.dk
wrote:

> Ja selvfølgelig er designet inspireret af B&O!! - Hvad ellers, når Jacob
> Jensen var involveret i projektet?

Apple har ellers en pressemeddelelse hvor Jonathan Ive fortæller om da han
designede 20th Anniversary mac'en. Ive designede senere iMac.

[http://www.google.com/search?q=cache:mbC9FmVG-JcC:product.info.apple.com/pr/p
ress.releases/1997/q4/970821.pr.rel.idawards.html+20th+anniversary+apple+desig
n&hl=da]

Og jubii mac'en ligner jo heller ikke noget fra Jacob Jensen. Den er ikke
just præget af mørkt glas, blankt stål eller rette linier.

Hvilket er ret forståeligt. Det design Jonathan Ive kopierede kommer fra
David Lewis. Se evt. på Dansk Design Centers hjemmeside:
http://www.ddc.dk/Dansk_Design_Leksikon/frembringelser/Beosystem2500.html

Nej, det gør ikke Gateways computer pæn, men ret skal være ret - Apple og
Jonathan Ives har altså plagieret ret hårdt. Det har Gateway i denne
forbindelse ikke gjort.

//Peter Gersmann

Fra : Mads Lindegård Hjort~

Dato : 11-03-02 13:44

Hmmm... Det interne kodenavn for millenium mac'en hos apple var B&O
mac'en...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-03-02 17:16

Hej Mads

Exactly! - just the case!

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-03-02 10:21

> [...]

> i gruppen. Artiklen omtaler en Profile4 som skal konkurere med iMac, men den

Artiklen taler jo ikke om efterligninger, men mere om computertyper og
hvem der i forvejen står stækt på all-in-one markedet. Konklusionen:
Gateway skal fremkomme med et flot design til deres 4. Profile system,
hvis den skal kunne klare sig mod iMac'en.

> Det må være Apple der har efterlignet IBM og Gateway, da deres modeller var
> ude før iMac.
> http://www5.pc.ibm.com/dk/products.nsf/$wwwovseries/netvista+x+series

Nu kan en computer bygget op omkring en 15" TFT skærm jo sjældent komme
til at ligne andet end.... "en computer bygget op omkring en 15" TFT
skærm". Der hvor Apple er gået en anden vej end andre er ved _ikke_ at
bygge hele hardwaredelen bag på displayet. Jonathan Ive beskriver
faktisk selv "fristelsen" til at lave den nye iMac ved blot at skære
bagenden af den gl. iMac og udstyre den med en TFT skærm. (Den ville nok
ha' været pænere end Gateways Profile 3, men også ha' lignet den en
del.) Så var det jo Jobs kom med de vise ord: "Let everything be true to
itself" og taadaa... den nye iMac blev født - en computer bygget op
omkring en 15" TFT skærm som ikke kun ligner det, men som også ligner en
luxo lampe

Tja.. jeg synes nu fortsat at den nye iMac er den eneste gennemdesignet
all-in-one computer. Det er den andre computerproducenter må måle deres
produkt efter (mht. æstetik) - kan man så ik' godt sige at den er
original selv om den ikke kom først?

Martin