Den nye garanti lov
Fra : Peter

Dato : 10-03-02 19:50

Hejsa

Jeg sad og tænkte lidt på den nye garantilov...er det ikke 6 måneders
garanti og 18 måneders reklamationsret den siger?
Gorskellen ved garanti og rekl. ligger så vidt jeg ved, i hvem der skal
bevise fejlen.
Ved garanti skal sælger bevise at fejlen ikke har været der hele tiden, og
ved rekl. skal køber bevise at den har været der hele tiden ?!

Er der nogen der kan be eller afkræfte mine formodninger ?

Hilsen Peter

Fra : Jakob Paikin

Dato : 10-03-02 20:48

On Sun, 10 Mar 2002 19:49:30 +0100, "Peter" <thk@pc.dk> wrote:

>Jeg sad og tænkte lidt på den nye garantilov...

Der er ingen "garantilov". Der er et forslag til ændring af købeloven.

>er det ikke 6 måneders
>garanti og 18 måneders reklamationsret den siger?

I praksis vil lovændringen få det resultat. Formelt give den 2 års
reklamationsfrist, men en formodningsregel angående fejlens eksistens
i de første 6 måneder.

>Ved garanti skal sælger bevise at fejlen ikke har været der hele tiden, og
>ved rekl. skal køber bevise at den har været der hele tiden ?!

Hvis du med "hele tiden" mener "til stede på købstidspunktet" så jo.

--
Jakob Paikin

Fra : Peter

Dato : 10-03-02 21:12

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev i en meddelelse

> Der er ingen "garantilov". Der er et forslag til ændring af >købeloven.

Okay, så den er altså ikke vedtaget endnu? Synes da ellers at de
forskellige butikker er begyndt at skilte med det....og der var vist også
noget i "Rene ord for pengene"...

> I praksis vil lovændringen få det resultat. Formelt give den 2 års
> reklamationsfrist, men en formodningsregel angående fejlens eksistens
> i de første 6 måneder.

Hmm, vil det så ikke stille køber i en dårligere situation end nu ?

> Hvis du med "hele tiden" mener "til stede på købstidspunktet" så jo.

Det var netop hvad jeg mente :)
> --

Hilsen Peter

Fra : Jakob Paikin

Dato : 10-03-02 22:46

On Sun, 10 Mar 2002 21:11:52 +0100, "Peter" <thk@pc.dk> wrote:

> Okay, så den er altså ikke vedtaget endnu? Synes da ellers at de
>forskellige butikker er begyndt at skilte med det....og der var vist også
>noget i "Rene ord for pengene"...

Hvis lovforslaget vedtages i den nuværende udformning får de nye
regler tilbagevirkende kraft fra 1.1.02. Så det er meget fornuftigt at
de erhvervsdrivende allerede indretter sig på den.

>Hmm, vil det så ikke stille køber i en dårligere situation end nu ?

Bestemt ikke! I dag er der 12 måneder reklamationsfrist og ingen
formodningsregel - altså ren reklamationspligt/-ret.

Den nye købelov til indføre en reel 6-måneders garanti pga.
formodningsreglen og i øvrigt give en længere reklamationsfrist.

Hvorfor skulle det være dårligere for køberen?

--
Jakob Paikin

Fra : Peter

Dato : 10-03-02 23:27

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev i en meddelelse > >> Der er ingen
> [...]
> formodningsreglen og i øvrigt give en længere reklamationsfrist.
>
> Hvorfor skulle det være dårligere for køberen?

Næ, det er det jo heller ikke...troede bare at vi havde noget garanti med
den gældende lov...men åbenbart ikke !

Takker for den lille udredning...det hjalp lidt på det !