Ros til os alle!
Fra : Hans Erik :) amck.dk

Dato : 10-03-02 18:58

Ja, så er den her:

I TV-avisen her 18:30 blev det endelig anerkendt, at vi er blevet bedre til
det vi alle helst vil undgå: Ulykker!
'Op imod en ½-vering af ulykkerne over de sidste 5 år, vidner om en
grundigere køreuddannelse hos
motorcyklisterne, der skal have op imod 20 timer inden de slippes løs i
trafikken', hed det.

En flot og positiv MC-nyhed her op imod sæsonstarten af medierne! Måske er
flere af de der journalister
begyndt at køre mc. (Journalisten hed i øvrigt Ejnar Thorup, som sidst jeg
så ham kørte i AMCK på en RT1100...)

Rigtig go' sæson til alle!

Let it shine! The bike AND the sun!

AROS Hilsen
H@ns Erik :)
RF900R (klar!)

www.amck.dk

Fra : flemsus

Dato : 10-03-02 19:21

Jeg synes bare det er mærkeligt at reglerne om hestekræfter blev udeladt!!
Mvh. Flemming Sørensen

Fra : Julius - Morell

Dato : 10-03-02 19:43

Og jeg syntes det lyder mærkeligt hvis journalisten selv er MC´ist
og så lader eleven fortælle om en tur på glatførebane, det ville jeg nødig
udsættes for,
måske det burde være klippet fra ?

/Niels

Fra : Casper Hundebøl

Dato : 10-03-02 21:32

"Julius - Morell" <nemo@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Og jeg syntes det lyder mærkeligt hvis journalisten selv er MC´ist
> og så lader eleven fortælle om en tur på glatførebane, det ville jeg nødig
> udsættes for,
> måske det burde være klippet fra ?

Der sad jeg godt nok også og kløede mig i håret!

Casper

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 10-03-02 20:03

> Rigtig go' sæson til alle!

Og pas på jer selv. Ifølge den nyeste trafikforskning er det 50 gange
farligere at køre mc end bil.

/Anders - /Aprilia der kom på gaden idag efter endnu 12timer på
værkstedet...

Fra : Frederik

Dato : 10-03-02 20:36

> Og pas på jer selv. Ifølge den nyeste trafikforskning er det 50 gange
> farligere at køre mc end bil.

I høj grad netop pga. disse biler. Men har du så set statistikken for
scootere? Ulykkesraten er jo gået gennem taget et par gange i forhold til
mc'er.
Kan det i øvrigt passe at der ikke er afgift på scootere overhovedet?
Heller ikke på de store 4-500 ccm modeller? Så priser på en Suzuki AN400 og
de var stort set ens både her i afgiftshelvedet og i Sverige. Hvordan kan
det være? Scootere er vel også en slags motorkøretøj...

Frederik

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 10-03-02 23:01

Frederik <glem@det.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c8bb584$0$264$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> I høj grad netop pga. disse biler. Men har du så set statistikken for
> scootere? Ulykkesraten er jo gået gennem taget et par gange i forhold til
> mc'er.

Nixen bixen. Samme risiko for 45'er og MC.

MVH Anders

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 11-03-02 14:18

> I høj grad netop pga. disse biler. Men har du så set statistikken for
> scootere? Ulykkesraten er jo gået gennem taget et par gange i forhold til
> mc'er.

Samme risiko. Dvs 50 gange farligere end bil. 30knallerter er 75gange
farligere end bil. (Personligt tror jeg at der er fejl i noget af
baggrundsmaterialet for undersøgelsen. Det kan ikke passe at en mc kun kører
1700km i snit om året ... Desuden nåede danmarks stastistik sidste år frem
til at der var 7 gange farligere at køre mc end bil ...)

Men der er nogle forskelle mellem mc og 45knallert. 45knallerternes uheld
skyldes primært spirituskørsel og at de bliver kørt ned af biler der ikke
ser dem. Sprirituskørsel er ikke så stort et problem for mc'ister men de har
flere og alvorlige uheld "på landet" men stadig at de bliver kørt ned af
svingende bilister der ikke ser dem - egenligt ikke nogen overraskelse...

> Kan det i øvrigt passe at der ikke er afgift på scootere overhovedet?

Du drømmer vist - Hvis det var tilfældet ville du nok se nogle helt andre
salgtal af "store" scootere. De eneste der er undtaget er knallerter på max
50ccm og der kun må kunne køre enten de 30 eller 45km/t ...

--
/Anders Majland Valby, Denmark
/Aprila Leonardo 150, 98', 38700km <- Scooter med nypris på ~40000kr incl.

Fra : Claus Rolsted

Dato : 11-03-02 19:20

"Frederik" <glem@det.dk> skrev i en meddelelse

> (..) Scootere er vel også en slags motorkøretøj...

Tjoeh, det kan man vel godt kalde dem

--

mvh. Claus Rolsted
Vespa ET2 - kommer sommer, kommer mc-kort

Fra : PHK

Dato : 11-03-02 19:45

"Frederik" <glem@det.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det i øvrigt passe at der ikke er afgift på scootere overhovedet?

Nej.

> Heller ikke på de store 4-500 ccm modeller?

Min 150cc scooter kosteode 20.5 i afgift og 20.5 var prisen på grisen, ialt
41.000 kr.

Min 250cc scooter kostede 54.000, fordel selv lidt afgift på det beløb :)

Nej, jeg vil ikke hellere have en MC :)

--
_
|_|

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-03-02 16:34

Anders Majland \(Replace DOT with . when replying by email\) skrev:

> Og pas på jer selv. Ifølge den nyeste trafikforskning er det 50 gange
> farligere at køre mc end bil.

Hmm... Det glemmer jeg lige igen.. :-/
Well, det kommer jo også an på hvem der kører. Om det så er godt eller
skidt i mit tilfælde, det kan man jo så spørge sig selv om

> /Anders - /Aprilia der kom på gaden idag efter endnu 12timer på
> værkstedet...

Tilykke
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 11-03-02 16:56

> Tilykke

Tak - det blev en større omgang der startede med at kugelejerne i
motorophænget var stået af (som i kuglerne på vej ud at lejeskålene) og at
den forreste bremskive var blevet ødelagt ved et tyveriforsøg. Motoren
svinger jo med på sådan en scooter så den skulle ud af stellet. Når jeg nu
var igang kunne jeg jo lige få pulverlakeret hjul, bagagebærer, støttefod og
et par andre stumper. Og inden man ser sig om er man gået igang med:

Motorophængaksel skiftet - var slidt så meget at der ville være slør under
de nye lejer.
Hjullejer (både for og bag)
Dæk -Heidenau K58 (for og bag)
2 Ekstra lange sidespejle (+~2cm) så jeg kan se andet end mine egne skuldre.
Braking bremseskiver og Braking bremsebelægning
Malet bremsekalibre med 2 komponent kalibermaling fra Bildillen
Udskiftning af fjeder i forreste bremsekaliber (m. piaggio stump til 1/2
pris af TMP's)
Bitubo ZVB støddæmpere bagpå-
Skiftet forgaffelolie - rep'et stenslag på forgaffelbenene (slibning +
10sek lim)
Enduro style beskyttere på forgaffelbenene.
Skiftet transmissionsolie (udluftningsslangen var regnet så der var kommet
vand i)
Skiftet kølevæske - og forhåbentligt fået det tæt denne gang (brugt for
100kr rustfri spændebånd)
Betella vario (Den jeg fik ombyttet efter at have kørt fra 30000km til
36000km
Svejst revne i udstødning og malet med plasticote udstødningsmaling
(varmehærdet i keramikovn)
"Klatmaling" af stel og side støttefod
Tectyl i hulrum i stel
Næsten alle bolte der har været ude erstattet af rustfri
Og så en gang "bumper black" på den sorte plastic

Og så har jeg sikkert glemt en masse ..... men sammenlagt har jeg vel brugt
en 30-40 timer...

Det største problem var at jeg knækkede den ene bolt til montering af
luffilteret. Den var usandsynlig rusten og forsøget på at bore den ud
mislykkedes også. Først knækkede jeg en skrueudtrækker. Der næst knækkede
jeg mine sidste små bor og endte med at bore hullet "halvt udenom" og bruge
en gennemgåede bolt .....

Men jeg var godt nok ved at blive lidt lang i armene da jeg skulle have
motoren på igen. Jeg havde samlet den færdig på et bord inklusiv baghjul
udstødning osv. og så bliver den altså lidt tung. Den vejer lige godt 50kg .
Og det er uaffjedret vægt ...

/Anders Majland

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 12-03-02 19:43

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> var igang kunne jeg jo lige få pulverlakeret hjul, bagagebærer, støttefod

Hvor meget koster det ca? altså pulverlakeringen.
og hvor har du fået gjort det henne?

> Motorophængaksel skiftet - var slidt så meget at der ville være slør under
> de nye lejer.
> Hjullejer (både for og bag)
> Dæk -Heidenau K58 (for og bag)

Gode dæk, tror du bliver glade for dem, godt greb i al slags føre!

> 2 Ekstra lange sidespejle (+~2cm) så jeg kan se andet end mine egne
skuldre.

Yes.. har fandme ledt længe efter dem! Hvem importere sådan nogle satan'er
og hvem fabrikere dem?

> Malet bremsekalibre med 2 komponent kalibermaling fra Bildillen

hehe, min kaliber skal males om.. Hammerite er ikke Bremsevæske fast, men
det vidste jeg vel egentlig godt hvis jeg tænkte mig om! har selv set
kalibermaling! er det besværligt at have med og gøre?

> Skiftet forgaffelolie - rep'et stenslag på forgaffelbenene (slibning +
> 10sek lim)

Hmm. er det besværligt at have med at gøre, altså skifte gaffelolien?
har du også skiftet fjedre?

> Svejst revne i udstødning og malet med plasticote udstødningsmaling
> (varmehærdet i keramikovn)

Maler selv min med grillak fra råd & kåd. koster ca 56,- for en dåse der
holder til en 8-9 lag maling, det er ikke verdens bedste mod salt men til
prisen kan jeg godt overlave at male en weekand hver 6. måned

> "Klatmaling" af stel og side støttefod

Hvis der er etableret rust, skulle det bedste for stellet være, ifølge min
far, en gang spildolie.. spildolie indeholde nogle stoffer som skulle være
godt mod rust, hans gamle landrover får en tur ca hvert år, og der ikk noget
rust i...

> Tectyl i hulrum i stel

Pas på med tectyl på etableret rust! vandet kan (vil) løbe ned bag, uden
mulighed for at løbe væk, og så har du et problem! så ruster det meget
hurtigere end før, så hellere spildolie!

> Og så en gang "bumper black" på den sorte plastic

Det ser også skide godt ud!!

> Og så har jeg sikkert glemt en masse ..... men sammenlagt har jeg vel
brugt
> en 30-40 timer...

Puha, der går lige et par dage før min den får den tur så!

> [...]
> mislykkedes også. Først knækkede jeg en skrueudtrækker. Der næst knækkede
> jeg mine sidste små bor og endte med at bore hullet "halvt udenom" og

Sådan har min bremsearm bagpå det også!

> /Anders Majland

Har du fået ordnet plastik på den?
sprit nyt eller pænt brugt?

Håber indkarnerede DFM'ere bær' over med vores "knallert" snak!
--
Michael Frederiksen - scooter idiot
Honda SFX

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 13-03-02 11:36

Michael:
> Hvor meget koster det ca? altså pulverlakeringen.
> og hvor har du fået gjort det henne?

Det var gennem en bekendt så jeg ved ikke hvad "normalprisen" vil være, men
det var ikke slemt og billigere end hvad SayJes reklamerer med (men det var
jo også kun 12" hjul)

> Gode dæk, tror du bliver glade for dem, godt greb i al slags føre!

Jeg er ikke helt begejstret for fordækket. Det grove mønster for den til at
"vælte" lidt ind i sving som et dæk der er slidt fladt på midten - Men det
er nok mest en vanesag. JEg har haft et K58 bagpå før og det var ok. Jeg har
netop valgt dem for deres egenskaber på våd vej (Jeg tog en røvtur sidste år
fordi jeg fik blokeret forhjulet - nogen der vil købe et næsten ikke slidt
Sava MC16 ?)

Jeg har købt dem hos www.scootercenter.com

> er det besværligt at have med og gøre?

Nej egenligt ikke - men malingen er meget tynd, løber let og der skal en del
lag til at dække.

> Hmm. er det besværligt at have med at gøre, altså skifte gaffelolien?
> har du også skiftet fjedre?

Både og. På min Aprilia bruegr de et system med en prop i toppen der er
holdt fast af en låsering. For at få den op skal man presse den ned og
samtidig pille låseringen ud. Det var lidt svært at få plads til mine store
fingre ... Men dernæst er det bare at skrue en skrue ud i bunden og lade
olien løbe af. Jeg tog dog gaffelbenene helt af da jeg ville have nogle
gaffelbeskyttere på. Det krævede lidt vold at få broen til at slippe
rørerne...

> Puha, der går lige et par dage før min den får den tur så!

Jeg havde lånt et værksted så jeg kunne stå indendørs i et opvarmet lokale
og en del af tiden er gået med at lede efter værktøj og ikke mindst
oprydning efter hver gang jeg havde roddet med noget. Jeg har nok brugt 10%
af tiden på oprydning efter mig selv

> Har du fået ordnet plastik på den?
> sprit nyt eller pænt brugt?

Stadig originalt. Det er "kun" brækket to tapper hvor det er skruet sammen,
og ellers er det kun skrammet så det lever jeg med lidt endnu. Min plan var
ellers at få det lakeret inden jeg satte det på igen, men det kunne jeg ikke
vente på

> Håber indkarnerede DFM'ere bær' over med vores "knallert" snak!

Sålænge det primørt handler om en knallert med afgiftsplade er det vel ok

Jes:

>Havde det ikke en lidt skidt effekt på køreegenskaberne?

I den ens side var der stort set ikke noget slør mens lejet i den anden side
havde det skidt og der var noget slør. Sammenlagt gjorde det at baghjulet
kunne bevæge sig nogle få milimeter sidelæns, så det har da bestemt ikke
haft en positiv effekt ...

>Hvad endte det med at koste? Hvordan er det nu forresten, pulverlakering,
>det er det der maling man 'sætter strøm til' for at få ind i krogene, ikke?

Yep strøm på, pulver over og så bage det i en ovn. Det giver en utrolig
stærk overflade. Ulempen er at når man slår en flig af har det en tendens
til at springe store stykker af. Desuden er det ikke til at reperare på ...
Desuden er laget ret tykt, så man skal passe på med hvor man får det hen.
Jeg var lige evd at få problemer med simmeringen til speedometerdrevet.

Jeg har ikke lige fået alle "materialerne fra silvan" men jeg ender vel i
omegnen af 4-5000kr. Det var heller ikke lige planen at mine støddæmpere
skulle udskiftes. Jeg havde sendt dem til renovering for at få nogle nye
pakninger i, men det lykkedes for postvæsenet at brække "gaflen" på den ene.
De var ellers pakket i skumgummi og i en papkasse, men de er nok blevet kørt
over af en gaffeltruck. Så jeg har (igen) en erstatningssag kørende ved
PostDK.

> Men hvis jeg må være lidt ærlig, burde du så ikke at have ordnet nogle af
> tingene hen ad vejen istedet for at spare hele dyngen op?

Nej egenligt ikke - Lejet stod af først på vinteren, tyveriforsøget ødelagde
den forreste skive i januar, den bagerste skive bremsede fint selvom den var
under mål. så den var der ikke nogen grund til at skifte - andet end jeg jo
skulle have den gamle skive af for at få hjulet malet. Sidespejlene købte
jeg da jeg alligevel skulle have skiverne fra dem der solgte dem. De
bagerste hjullejer var ved at være lidt slidte, men lejerne "dør" jo ofte
når de bankes ud, så der var ikke nogen grund til at spare de par hundrede
på nye lejer.

>Ren vildskab. Var det sådan en typisk sydlandsk bolt der har meget let ved
>at ruste, eller var det en alm.der var rustet så voldsomt?

Jeg tror at den har været galvaniseret, men de 6cm der sad igennem
luftfilterkassen var ræverøde, og i overfladen sad rusten i flager - men den
sidder også hvor den får spray fra baghjulet ...

Jeg har endnu ikke fået lagt billeder på http://go.to/ApriliaLeonardo men
der ligger nogle stykker på

27Winter+Work%27&.src=gr&.order=&.view=t&.done=http%3a//photos.groups.yahoo.
com/group/aprilialeonardo/lst%3f.dir=/Majland%2527s%2b%2527Winter%2bWork%252
7%26.src=gr%26.view=t

eller følg linket nederst på forsiden af hjemmesiden.

Mvh
Anders Majland

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-03-02 23:33

Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by email\) skrev:

> [...]
Havde det ikke en lidt skidt effekt på køreegenskaberne?

> og at den forreste bremskive var blevet ødelagt ved et tyveriforsøg.

Møg

> [...]
det er det der maling man 'sætter strøm til' for at få ind i krogene, ikke?

> Og inden man ser sig om er man gået igang med:

.....voldsnip.....
*gys*

> Og så har jeg sikkert glemt en masse ..... men sammenlagt har jeg vel
> brugt en 30-40 timer...

Det er egentlig ret lang tid, men selv hvis man sætter ens timeløn til
100,- er det jo alligevel ikke så slemt, når det kommer til stykket. Men
hvis jeg må være lidt ærlig, burde du så ikke at have ordnet nogle af
tingene hen ad vejen istedet for at spare hele dyngen op? Jeg ville nok
være lige så... dvask som dig, hvis det var mig der stod med en billig
scooter Den slags udsætter jeg dog ikke Fazeren for

> [...]

> udstødning osv. og så bliver den altså lidt tung. Den vejer lige godt 50kg

Ligesom da jeg skulle have den ny motor i gixxeren. Selv ved hjælp af en
europalle og lidt træklodser under motoren, så er det stadig temmeligt
besværligt at få møget en bolt igennem, mens man løfter motoren med den
anden arm. Man kommer til at se ret gal ud i hovedet

> . Og det er uaffjedret vægt ...

ja, det er slemt, men det hjælper da på det at det sidder så langt fremme

Fra : Armand

Dato : 12-03-02 01:23

> Og pas på jer selv. Ifølge den nyeste trafikforskning er det 50 gange
> farligere at køre mc end bil.

Mnjaeh:-/

Først og fremmest er historien med ½-veringen sikkert nyere, hvorved at
tallet måske snarere er 25 gange :-/
Men det er sågu' da også højt nok!!!

Til gengæld nærer jeg en tyk skepsis til uhelds-statistikkernes relevans
for sammenligningen af mc hhv. bil:
Statistikkerne føres efter indberetninger fra landets skadestuer og
derved vil en motorcyklist der forstuver sin fod i et desperat forsøg på
at redde en voldsom ubalance under stilstand blive en del af
statistikken.
For bilisten der i sin lørdagsbrandert kører i grøften, derimod kan
tilfældet være at han slipper med knubs og redder sig selv ud og går
hjem for senere at bjærge bilen i ædru tilstand - Skulle vedkommende
have brækket/forstuver noget i en grad så han bliver nødt til at tage på
skadestuen, kommer det ihverfald ikke frem at det havde med trafik at
gøre

De senere års udbredning af Airbags i biler har sikkert også gjort sit
omkring skadesgraden af bilister, ligesom at ABS redder mange
situationer
til blot at blive "near miss". For motorcyklisterne er påklædningen
godtnok blevet sikrere på det sidste, men en skade er en skade i
statistikken, og det brækkede lem samt hudafskrabning som man sparede
sig for p.g.a. grundig påklædning kan sagtens stadig være representeret

skadestuen i form af en forstuvning og/eller et brændsår - Hvorved
optimal
påklædning ikke nødvendigvis holder én ude af statistikkerne ved et
uheld :-/

Det ér utvivlsomt under større uheldsrisiko at fragte sig på motorcykel,
ligesom at dødsraten kun kan være højere for mc'ister der sidder løst i
det fri; men spis brød til statistikkerne!

--
Armand.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 10-03-02 22:31

Lad os håbe at det kommer til at betyde noget på det vi så skal betale i
forsikring... Det kan vel ikke være rigtigt at vi skal flåes for det samme
som tidligere når nu statistikken begynder at se bedre ud?!

Mvh,

Tony

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 11-03-02 09:17

Statistikken har været nedadgående i de sidste 10 år, samtidig med at
MC-bestanden er vokset betydeligt. Og hvad er der sket med
forsikringerne....

Så jeg tror ikke du skal glæde dig for tidligt, desværre.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 11-03-02 13:01

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> forsikringerne....
>
> Så jeg tror ikke du skal glæde dig for tidligt, desværre.

Nej det skulle ikke undre mig. Man burde klage til forbrugerombudsmanden
(eller hvem det nu er der har med sådan noget at gøre).

Hygge,

Tony
XJ600S

Fra : Mads Lund

Dato : 11-03-02 17:53

> Nej det skulle ikke undre mig. Man burde klage til forbrugerombudsmanden
> (eller hvem det nu er der har med sådan noget at gøre).

I samme periode er cyklerne blevet ca dobbelt så dyre, og reparations
udgifterne er nok nærmest eksploderet sammen med. Så mon ikke det går lige
op for forsikringen ?

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Pein

Dato : 11-03-02 20:49

"Mads Lund" wrote ...

>I samme periode er cyklerne blevet ca dobbelt så dyre, og reparations
>udgifterne er nok nærmest eksploderet sammen med. Så mon ikke det går
>lige op for forsikringen ?

Godt set.
Er du motortosse, eller fyldt med sund fornuft? Nu må du snart bestemme dig

/Pein
TransAlp
DT125R (rundt regnet)

Fra : Mads Lund

Dato : 12-03-02 08:22

> Er du motortosse, eller fyldt med sund fornuft? Nu må du snart bestemme
dig

Det er jo lidt svært, men med tastaturets anonymitet kan man jo godt
fremstille sig selv som fornuftig og eftertænksom

Det er lidt sværere i virkeligheden, når man kommer kørende på sin RR
maskine kamufleret som en mellemting mellem en hjemmeværnsmand og et
autoophug, efter man lige skulle udfordre naturlovene.

Mads Lund
KX1/2 - langt fra fornuftig