Genladning 30.06 Hornady
Fra : Carlo Gabelgaard

Dato : 10-03-02 18:40

Er der en der har et datablad på Hornady 150 Gr BTSP Interlock ?

Den skal lades med Norma Krudt (MRP).

Hvis jeg kunne modtage en kopi, ville jeg blive glad ! , evt. en link
ville være rigtig godt, det er ikke lykkes mig at finde det på deres egen
hjemme side. Jeg har engang set den i deres databog, hvor i den var
beskrevet med Norma krudt!

M-V-H

Carlo Gabelgaard

Fra : M@X

Dato : 11-03-02 18:52

Nu er det nok ikke det mest optimale at lade så let en kugle med så langsom
en krudt, men Hornady opgiver allievel en max ladning på 62,9 grain MRP til
deres #3031 kugle, der har samme vægt, men ingen boattail som din #3033.
Et bedre valg kunne være en max ladning på 52,5 grain N202 ifølge Den Norske
Ladebibel ( Sierra 150 gr. kugle)
Køb en fornuftig Ladebibel. Det betaler sig i længden.

mvh M@X

Fra : Carlo Gabelgaard

Dato : 13-03-02 09:18

Mange tak , Jeg er meget ny på området, hvilken ladebod er "fornuftig" ?

M-V-H

Carlo Gabelgaard

Fra : Erik Prestmo

Dato : 13-03-02 13:58

> Mange tak , Jeg er meget ny på området, hvilken ladebod er "fornuftig" ?
>

> M-V-H

Den Norske boken ved navn:

Ladeboken, skrevet av Svein Solli og Erik Bråthen, et unikt skandinavisk
kulturverk!

ep

Fra : B.J.Hansen

Dato : 11-03-02 19:54

Carlo Gabelgaard <carlo@gabelgaard.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:UQMi8.2841$8A5.80831@news000.worldonline.dk...
> [...]
> ville være rigtig godt, det er ikke lykkes mig at finde det på deres egen
> hjemme side. Jeg har engang set den i deres databog, hvor i den var

Det er ikke lykkes mig at finde en kombination mellem MRP og det forholdsmæssige lette projektil til denne krudt type. Sierras loading manual foreskriver ved brug af deres 150 grains Spitzer BT, som meget ligner Hornadys projektil som du beskriver, at man anvender Norma 201, som har en hurtigere forbrænding end MRP. Man kan også bruge Vhitavuori ( Kemira N140 ).

Ved brug af Norma N201 foreskrives en ladning på 41,8 grains til en V0 på 2700 f/sec. (820m/sek.)
Ved brug af Vhitavuori N140 foreskrives en ladning på 44,7 grains til en V0 på 2600 f/sec. (792 m/sek.)

COL. = 2,750" svarende til 69,85 mm.

Du skal huske, jo lettere projektil vægt, jo relativ hurtigere forbrænding skal krudttypen være, og ved brug af MRP til det lette projektil, er du nok ved at være tæt på den optimale.

Det var det tæteste jeg kunne komme, håber du kan bruge noget af det.

Hilsen Bent.

Fra : M@X

Dato : 12-03-02 15:42

<snip>
[...]

Du Bent. MRP er altså den næstlangsomste Norma krudt, så hvad mener du
egentlig?

mvh M@X der troede han havde styr på det med krudtet.

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 12-03-02 16:19

Jeg var ellers lige ved at tro at jeg var den eneste der kunne trænge til
at komme på kursus igen - selvom det kun er 14 dage siden. Nu må vi da være
minimum 2 M@X

Mvh Steen

M@X <404-jeffrey@get2net.dk> wrote in article
<1xoj8.427$2E2.2309@news.get2net.dk>...

Fra : B.J.Hansen

Dato : 12-03-02 20:03

M@X <404-jeffrey@get2net.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:1xoj8.427$2E2.2309@news.get2net.dk...
> [...]
> ved at være tæt på den optimale.
> <snip>
>
> Du Bent. MRP er altså den næstlangsomste Norma krudt, så hvad mener du

Det jeg mener er, at MRP er et forholdsvis langsom brændende krudt i forhold til det lette projektil som det ønsken anvendt med. Jo lettere et projektils vægt er, jo relativ hurtigere forbrænding ønsker man, krudtet skal være, for at få en god forbrænding.
Hvis man ønsker at anvende et 150 grains projektil i en cal. 30-06., ville jeg vælge en anden krudt type.
Jeg har måske ikke været klar nok i min tidligere forklaring, men så håber jeg det er bedre forklaret med dette indslag.
Jeg ved godt at Normas MRP er det næst langsomste i deres sortiment, og at det er en udmærket krudt type, som jeg selv anvender i 6,5x55,
Det der nok har forvirret lidt, er min udtaelse om at være tæt på det optimale, hvorved jeg mener at projektilet er tæt på at være for let til krudt typen.
Det kan måske lade sig gøre at tilpasse ladningen til noget der kan bruges, men jeg ville vælge en anden krudt type.

var det bedre.

Hilsen bent.

Fra : Frans Jensen

Dato : 12-03-02 22:01

On Tue, 12 Mar 2002 20:03:24 +0100, "B.J.Hansen"
<bentjuhl@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>Det kan måske lade sig gøre at tilpasse ladningen til noget der kan bruges, men jeg ville vælge en anden krudt type.

der er jo også en anden faktor der spiller ind, hvis man bruger
MRP til en 150 grains kugle i en 30-06er så skal der bruges meget
krudt, dette forøger rekylen mærkbart plus det koster mere atlave
patonen,
når jeg har ladet 150 grains har jeg altid brugt Norma 202

--
Jeg er født med en bajer i hånden
sådan har jeg tænkt mig at jeg også ville dø ­

Fra : Adrian Petersen

Dato : 11-03-02 20:56

Hej
Prøv at kigge på Normas hjemmeside der er en del ladedata også til 30-06 150
grain. ladet med mrp. www.norma.cc/ Jeg har selv brugt data fra denne side
til 308win. med held.
mvh.
Adrian Petersen