jordbærbed - hvad skal jeg gøre?
Fra : Klitte Egeberg

Dato : 10-03-02 15:47

Hej..

Jeg anlagde jordbærbed forrige efterår, havde fantastiske jordbær sidste
sommer, men ved så ikke rigtigt om jeg har behandlet planterne rigtigt
efterfølgende.. Jeg gjorde nemlig ikke noget som helst, og nu hvor foråret
truer er det et vildnis af visne blade..
Hvad gør jeg nu ? Skulle planterne have været klippet ned efter "høsten"? Og
hvad med udtynding, er det nødvendigt, og hvor meget skal der udtyndes i så
fald?

Tak på forhånd for hjælpen!

mvh Sandra

Fra : Aa. Worm

Dato : 10-03-02 16:16

Hej.
Hvis dine jordbær har sat udløbere (og det gør jordbær vis altid), er det
mest hensigtsmæssigt at tynde ud i dem inden så længe. Hiv planterne op med
hård hånd, og det gør "ondt", hvis man ikke er vant til at tynde ud og har
opdaget, hvor meget det forbedrer udbyttet.
Der skal være plads omkring de enkelte planter. Jeg har 30-40 cm mellem mine
planter, nogle anbefaler større afstand.
Pladsen gør, at hver plante får tilstrækkeligt lys. Samtidig mindskes
risikoen for gråskimmel ("rådne bær").

Efter 3 år, bør du plante helt nye planter i et andet bed. Hvis dine planter
er sunde, kan du sagtens bruge egne
stiklinger.

Vh
Aase

Fra : Klitte Egeberg

Dato : 10-03-02 19:18

Hej igen..

Tak for responsen... Skal jeg tynde ud i udløberne, eller i selve
"moderplanterne"? Hvorfor skal man plante i et andet bed efter 3 år?? Når
man nu ikke har så mange bed at give af, kan man så ikke blot forbedre
jorden i samme bed inden nyplantning??

Endnu en gang tak!

mvh Sandra

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-03-02 19:33

On Sun, 10 Mar 2002 19:18:02 +0100, "Klitte Egeberg"
<sanbo@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
>"moderplanterne"? Hvorfor skal man plante i et andet bed efter 3 år?? Når
>man nu ikke har så mange bed at give af, kan man så ikke blot forbedre

Kun udløberne skal fjernes. Moderplanterne skal blive.

Det vil være en dårlig ide at plante jordbær i det bed hvor de gamle
stod. Man siger at jorden bliver 'træt'. Det indebærer f.eks at
planterne bliver lettere syge, de bliver svagere, giver mindre osv. Men
det samme gælder jo for alt andet i en køkkenhave, aldrig det samme som
sidst.

Det smarteste man egentlig kan gøre med jordbær er at forbedre dem
løbende, har man f.eks 3 rækker, så planter man hvert år en ny række og
fjerner den ældste række. Så skal man heller ikke hvert tredie år nøjes
med få bær. (Førsteårs jordbærplanter giver ikke så meget som andet
eller tredieårsplanter)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Klitte Egeberg

Dato : 10-03-02 21:00