Nybegynder-hjælp til html
Fra : Julie Thomsen

Dato : 10-03-02 15:36

Hejsa

Kan ikke få følgende html-dokument til at fungere:

<head>
<title>tabel</title>
</head>

Kommer til at se sådan ud:

Celle 1 Celle 2
Celle 3 Celle 4

Hvorfor er der ikke nogle rammer omkring cellerne i tabellen?
Når jeg markerer cellererne kan jeg se at de rent faktisk er delt
op i "usynlige rammer", men problemet er bare at man ikke kan
se disse rammer.

Venligst hjælp mig med ovenstående hvis du har løsningen.

På fornånd tak.

Julie

--
KONKURRENCE PÅ HTML.dk:
fortæl hvordan din drømmeeditor ser ud

Fra : Ulrik Kold

Dato : 10-03-02 15:44

Julie Thomsen wrote:
> Hejsa
>
> Kan ikke få følgende html-dokument til at fungere:

Ok, så prøv at tilføje følgende...

> <head>
> <title>tabel</title>

table {
border: 1px #000 solid;
}

> </head>

> Kommer til at se sådan ud:
>
> Celle 1 Celle 2
> Celle 3 Celle 4

Det skal det også.

> Hvorfor er der ikke nogle rammer omkring cellerne i tabellen?

Fordi de fleste browsere (alle?) viser en standardtabel uden rammer.

> Når jeg markerer cellererne kan jeg se at de rent faktisk er delt
> op i "usynlige rammer", men problemet er bare at man ikke kan
> se disse rammer.

Det skulle du kunne med den ovenstående tilføjelse. Og så er du faktisk
allerede i gang med CSS, som jeg skrev til dig tidligere.

> Venligst hjælp mig med ovenstående hvis du har løsningen.

Det håber jeg da lidt, at jeg har.

> På fornånd tak.
>
> Julie

..kold
--
Hi! I'm your friendly neighborhood signature virus. -|- www.ulrikkold.dk
Copy me to your signature file and help me spread! -|- mig@ulrikkold.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-03-02 16:05

Sun, 10 Mar 2002 14:36:29 +0000 (UTC), skrev Julie Thomsen
<julle.thomsen@mail.dk>:

Husk den afsluttende </tr></table>

>Kommer til at se sådan ud:
>
>Celle 1 Celle 2
>Celle 3 Celle 4

Hvordan skulle de se ud?

>Hvorfor er der ikke nogle rammer omkring cellerne i tabellen?

Du skal skrive <table border="1"> eller gøre det med css

--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-03-02 16:24

Sun, 10 Mar 2002 16:05:28 +0100, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Du skal skrive <table border="1">

og for urutinerede web-skræddere kan det være en god idé at gøre det
altid. Det letter overblikket under arbejdet, at man kan se sin tabel.
Så kan man rette det til 0 eller helt stryge borter-attributten, når
man er færdig.

hilsen pl

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 10-03-02 16:59

"Peter Loumann" < p_loumann@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> altid. Det letter overblikket under arbejdet, at man kan se sin tabel.
> Så kan man rette det til 0 eller helt stryge borter-attributten, når

Pjat, overblikket kan skabes inline. Jeg kan ikke se grunden til, man skal
starte med at lære forældede htmlkoder, for derefter at skulle lære css.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-03-02 17:24

Sun, 10 Mar 2002 16:59:18 +0100, "Kasper Kyndsberg"
<nospam@kyndsberg.dk> wrote:

>Pjat,

>overblikket kan skabes inline.

Hvad betyder det?

hilsen pl

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 10-03-02 19:36

"Peter Loumann" < p_loumann@hotmail.com> skrev

> Hvad betyder det?

Inline stylesheet:

serif;">

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-03-02 20:01

Sun, 10 Mar 2002 19:35:50 +0100, "Kasper Kyndsberg"
<nospam@kyndsberg.dk> wrote:

>Inline stylesheet:

Nåh, bare det! Så undskyld, jeg ikke er helt inde i jargonen. Men så
er vi jo enige. Min pointe var netop, at urutinerede kan have glæde af
en synlig tabelramme under arbejdet. Mit ærinde var ikke at propagere
for html frem for css. At jeg så selv ikke gider pusle med css til
sider uden ret meget styling, det er en anden sag, måske åndelig
dovenskab. Mit temmelig store http://pedalo.dk er lavet i ren,
gammeldaws html.

hilsen pl

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 10-03-02 23:24

"Peter Loumann" < p_loumann@hotmail.com> skrev

> Nåh, bare det! Så undskyld, jeg ikke er helt inde i jargonen. Men så
> er vi jo enige. [SNIP]

Det jeg protesterede imod, er nedenstående citat. Det kunne let misforstås

---

> og for urutinerede web-skræddere kan det være en god idé at gøre det
> altid.[...]
---

> Mit temmelig store http://pedalo.dk er lavet i ren,
> gammeldaws html.

Utrolig interessant side du har.

Det er selvfølgelig udemærket i god gammeldags html, men den kunne få en
langt bedre placering i søgemaskinerne ved at bruge css. Den ville også være
nemmere at vedligeholde. Ærgrer mig lidt, jeg aldrig tidligere er stødt på
din side, for den er rigtig god :)

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 11-03-02 00:25

Sun, 10 Mar 2002 23:24:09 +0100, "Kasper Kyndsberg"
<nospam@kyndsberg.dk> wrote:

>Utrolig interessant side du har.

Iih, tak! Men du har vist også lokal tilknytning... [dvs. Næstved]

>Det er selvfølgelig udemærket i god gammeldags html,

Tjaeh - jeg har prøvet at pusle med lidt css, men så ikke rigtig nogen
fordel i det. Der er jo ikke meget layout-styring. Og dét er en
indvending: css frister til at styre visning hos brugeren for hårdt.
Jeg synes, brugeren selv må bestemme font, størrelse etc.

>men den kunne få en langt bedre placering i søgemaskinerne ved at bruge css.

Dét er til gengæld helt nyt for mig. Er det noget, du - eller andre -
kunne have lyst til at uddybe?

>Den ville også være nemmere at vedligeholde.

Kun ved layout-ændring, ikke ved indholdsændring.

>Ærgrer mig lidt, jeg aldrig tidligere er stødt på din side

Nåh, den har kun eksisteret i få måneder og er stadig under opbygning.

hilsen pl
http://pedalo.dk

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 11-03-02 02:12

Peter Loumann wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Dét er til gengæld helt nyt for mig. Er det noget, du
> - eller andre - kunne have lyst til at uddybe?

CSS i sig selv giver ikke bedre placering i søgemakinerne - men korrekt brug af
HTML har stor betydning. Siden CSS og korrekt HTML hører naturligt sammen er det
nok det Kasper hentyder til.

Her er nogle eksempler på hvad du kan gøre for at gøre dine HTML dokumenter mere
søgemaskine- og brugervenlige.

1) Øverst på siden = vigtigere
Mange søgemaskiner vægter det som står øverst på en side højere end det der står
i bunden. Argumentet er klart - man starter som regel med det vigtigste først.
Her kan brugen af CSS til sideopbygning have en kæmpefordel fremfor tabeller.

Det gælder om at kode sit HTML dokument så det vigtige står først:

<h1>Vigtig overskrift</h1>

Her efter kan man bruge CSS til at rykke rundt på de enkelte elementer på siden
så menuen kommer op i øverste venstre hjørne, banneret op foroven, etc. etc.

Brugeren ser siden med CSS. Søgemskinerne læser kun HTML koden og ser derfor de
vigtigste informationer præsenteret først på siden.

2) Overskrifter
Mange søgemaskiner vægter overskrifter højere end normal tekst. Det vil sige at
det er vigtigt at bruge <h1>, <h2>, <h3>, etc. til overskrifter istedet for
f.eks. <font> eller <p>. Når man koder tabeller er det også vigtigt at bruge
<th> til overskriftsceller istedet for <td>. Dette passer som hånd i handske med
at bruge CSS til at give sine overskrifts niveauer et konsistent look.

Jeg håber det virkede opklarende for dig?

Mvh
Jonas

Fra : Rune Glerup

Dato : 11-03-02 21:35

Jonas Astrup - html.dk skrev:

> Det gælder om at kode sit HTML dokument så det vigtige står først:
>
> <h1>Vigtig overskrift</h1>

Men man skal ikke kun tænke på søgemaskinerne. Fx er jeg sikker på, at
brugere, der ikke har CSS eller måske har slået det fra, forventer, at
menuen kommer før indholdet, hvilket også ville være den mest logiske
opbygning efter min mening.

Det kan måske diskuteres, men jeg mener at den bagvedliggende struktur af
en side er vigtig.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

"Again, we remind you that frames are on their way out anyway."

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 11-03-02 23:02

"Rune Glerup" <rune@kaboom.dk> skrev

> [...]
> brugere, der ikke har CSS eller måske har slået det fra, forventer, at
> menuen kommer før indholdet, hvilket også ville være den mest logiske

Hvem er de brugere præcist? Mener du helt seriøst man skal sætte en -
potentiel - god placering over styr pga. en enkelt eller ganske få - brugere
(Hvis disse brugere overhovedet findes)?

Opbygningen er - set i mine øjne - ganske logisk. Menuen er ikke særlig
vigtig; indholdet er. Jeg ser ikke den struktur som Jonas har forklaret som
et tweak, men derimod den logiske opbygning af et site. Modargumentet kunne
være, at menuen er en art indholdsfortegnelse, men "Internettet" er ikke en
bog. Søgemaskinerne er det vigtigste værktøj til at finde relevant
indformation, hvorfor strukturen på ens site må være så gennemarbejdet som
muligt, således at søgemaskinerne kan vise relevant information - en menu er
ikke relevant.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Rune Glerup

Dato : 11-03-02 23:24

Kasper Kyndsberg skrev:

> "Rune Glerup" <rune@kaboom.dk> skrev

> Hvem er de brugere præcist? Mener du helt seriøst man skal sætte en -
> potentiel - god placering over styr pga. en enkelt eller ganske få - brugere

Jeg må indrømme, at jeg ofte bliver irriteret over, at folk er så dårlige
til at vælge farver på deres websider; så kan jeg sagtens finde på at slå
stylesheets fra, da jeg foretrækker at se sort tekst på en hvid baggrund
fremfor eks. rød tekst på en mørk, blå baggrund.

> (Hvis disse brugere overhovedet findes)?

Det er ikke så meget praksis, jeg snakker her. Det er mere princippet i,
at når man skræller CSS'en bort, er der et alm., brugbart HTML-dokument
bagved.

> Opbygningen er - set i mine øjne - ganske logisk. Menuen er ikke særlig
> vigtig; indholdet er.

Det må man jo så vurdere. Jeg vil mene, at menuen er ret vigtig. Især på
lange sider ville det være irriterende at skulle scrolle hele vejen ned
til bunden. Min mening: menu i bunden er ulogisk.

Jeg vil ikke forsøge at fastsætte en korrekt løsning; jeg ytrer blot,
hvad der virker mest logisk for mig.

> Søgemaskinerne er det vigtigste værktøj til at finde relevant
> indformation [...]

Søgemaskiner er noget eksternt værk, der da kan være meget gode, men der
må da også være grænser for, hvor langt man må vride sig for at
tilfredsstille teknologiudviklernes sadistiske tilbøjeligheder.

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 12-03-02 00:09

> [...]
> stylesheets fra, da jeg foretrækker at se sort tekst på en hvid baggrund
> fremfor eks. rød tekst på en mørk, blå baggrund.

Det kan vi meget hurtige blive enige om. Jeg plejer enten at markere
teksten, eller også vurderer jeg, sidens skaber er lige så dårlig til at
skrive indhold som til at designe og surfter et andet sted hen. Jeg gad
egentlig godt vide, hvad folk gør i den omtalte situation generelt?

> Søgemaskiner er noget eksternt værk, der da kan være meget gode, men der
> må da også være grænser for, hvor langt man må vride sig for at
> tilfredsstille teknologiudviklernes sadistiske tilbøjeligheder.

Jeg vil godt fastholde, strukturen er logisk. Indholdet er det vigtigste;
overordnet navigation på selve siden er sekundært (Jeg forudsætter,
udvikleren naturligvis laver en fyldestgørende navigation via
hoveddokumentet til andre relevante sider, hvilket vel egentlig bør lede
videre til de fleste andre sider på ens side).

Hvis man vælger at slå css fra, har man valgt at se siden på ens egne
præmisser og ikke på den måde, udvikleren har tiltænkt.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-03-02 23:40

"Kasper Kyndsberg" <nospam@kyndsberg.dk> skrev:

> Opbygningen er - set i mine øjne - ganske logisk. Menuen er ikke særlig
> vigtig; indholdet er. Jeg ser ikke den struktur som Jonas har forklaret som
> et tweak, men derimod den logiske opbygning af et site.

Hvad så med:

<h1 style="display:none;">Vigtig overskrift</h1>

.... til at starte med - vil det fungere på søgemaskinerne?

--
Allan

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 11-03-02 23:59

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> skrev

> Hvad så med:
>
> <h1 style="display:none;">Vigtig overskrift</h1>
>
> ... til at starte med - vil det fungere på søgemaskinerne?

Som udgangspunkt - ja. Men her er vi ovre i spam/cloaking/what ever, som kan
ende med at banne din side/din ip (Det er her, du kan blive meget uvenner
med din ISP) fra søgemaskinerne.

Rent teknologisk set, er de store søgemaskiner ikke kommet længere end til
at være suspekte overfor tekst på samme baggrundsfarve, eller en, der er
meget tæt på i selve den automatiske behandling af siden (<font
color="white" bgcolor="white">). Med tiden, og udbredelsen, vil
søgemaskinerne i højere grad skele til css tweaks.

Jeg vil lige minde om, adfærden er meget risikabel. Søgemaskinerne har også
webredaktører der laver rutinemæssige kontroller af sider - og så er der
selvfølgelig ærlighed/redlighed som de moralske aspekter.

www.joyzone.dk bliver emnet her behandlet i adskillige tråde i forummet.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-03-02 00:46

"Kasper Kyndsberg" <nospam@kyndsberg.dk> skrev:

> Jeg vil lige minde om, adfærden er meget risikabel.

Det var bare en tanke jeg lige fik i baghovedet.

Jamen, så har hr. Astrup jo ret - placer det vigtigste først og flyt
bagefter rundt på det med css.

--
Allan

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-03-02 11:29

Mon, 11 Mar 2002 01:12:27 +0000 (UTC), Jonas Astrup - html.dk
<jonas.usenet@html.dk> wrote:

>Jeg håber det virkede opklarende for dig?

Ja. Tak skal du have!

hilsen pelo

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 11-03-02 02:45

> [...]
> indvending: css frister til at styre visning hos brugeren for hårdt.
> Jeg synes, brugeren selv må bestemme font, størrelse etc.

Der findes ikke nogen begrænsninger i css i forhold til layoutning med
html - derimod langt flere muligheder. Det med fontstørrelserne må bero på
en total misforståelse.

Se: http://html.dk/tutorials/css/lektion4.asp#font-size

> Dét er til gengæld helt nyt for mig. Er det noget, du - eller andre -
> kunne have lyst til at uddybe?

Jonas har vendt nogle af de væsentligste punkter mht. strukturering; dog vil
jeg blot fremhæve, jo mindre kode, jo bedre. Målet nås, som Jonas beskriver
det.

> Kun ved layout-ændring, ikke ved indholdsændring.

Flueknepperi, men jeg mener nu det er nemmere at overskue en side der har så
lidt kode som muligt, og som man har navngivet så logisk som muligt.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-03-02 11:38

Mon, 11 Mar 2002 02:45:11 +0100, "Kasper Kyndsberg"
<nospam@kyndsberg.dk> wrote:

>jeg mener nu det er nemmere at overskue en side der har så
>lidt kode som muligt, og som man har navngivet så logisk som muligt.

Det kan jeg let følge dig i. Jeg er i gang med omlægning, det er ikke
voldsomt. Men må jeg lige spørge? Kan det passe, at der ikke er en
css-løsning for

? Jeg kan ikke finde en, der virker i alle 3 store brusere. Tag'et
behøver sføli ikke nødvendigvis at værte <table>, men det bruges til
at centrere enten en blok tomler, som. f.eks.
http://pedalo.dk/pdr/pdr.html
eller et enkelt billede, som f.eks.
http://pedalo.dk/pdr/04.html .
men ikke i de 2 andre. Jeg har sføli søgt en del, bl.a. på
http://www.html.dk/
inden jeg belemrede jer.

hilsen pelo

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 12-03-02 13:01

> [...]
>
> Det kan jeg let følge dig i. Jeg er i gang med omlægning, det er ikke
> voldsomt. Men må jeg lige spørge? Kan det passe, at der ikke er en

Du har behov for en lille workaround:
http://bluerobot.com/web/css/center1.html

> men ikke i de 2 andre.

Det forstår jeg ikke. Hvis du ikke får løst dit problem via ovenstående
artikkel så prøv at oploade et eksempel som den du beskriver her ovenfor.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-03-02 14:27

Tue, 12 Mar 2002 13:01:07 +0100, "Kasper Kyndsberg"
<nospam@kyndsberg.dk> wrote:

>Du har behov for en lille workaround:
>http://bluerobot.com/web/css/center1.html

Den ser ikke ud som en gevinst. Så kører jeg nok hellere videre med

>Det forstår jeg ikke.

Det bekræftes eller i netop den url, du henviser til:
"IE5/Win incorrectly applies the CSS "text-align" attribute to
block-level elements. Declaring "text-align:center" for the containing
block-level element (often the BODY element) horizontally centers the
box in IE5/Win". Det gælder altså også i msie 6.

Tak!

hilsen pl
http://pedalo.dk