Hylende brændeovn
Fra : Per Vinther

Dato : 10-03-02 15:19

Hej i gruppen.

Vi er indehaver af en brændeovn af mærket, Andersen 4. Den er ca. 5 år
gammel. En ellers god og velfungerende ovn, men når det blæser lidt, kan man
virkelig hører at den "arbejder".
Forstået på den måde, at den nærmest hyler eller ihvertfald larmer meget,
når den "trækker vejret"
Den er tilkoblet en stålskorsten.

Da vi var plaget af røgnedslag, når vinden var i et bestemt hjørne, ca.
nord, monterede vi en røgsuger, Exhausto, for et par år siden. Den har også
fungeret fint hele tiden, men så for 14 dage siden, da vi fik det her
stormvejr og vinden gik i nord, kunne røgsugeren ikke længere magte opgaven,
selv på fuld styrke, og resultatet var en stue med sod overalt og
efterfølgende 6 timers rengøring.

Er der nogen som har kendskab til en hylende ovn og er der nogen som har
været ude for at røgsugeren ikke kunne magte opgaven.

Det skal for en god ordens skyld lige nævnes, at ovnen også hylede inden
montering af røgsuger samt at opstilling af ovn og skorsten i sin tid blev
udført at professionelle folk.

Mvh.

Per

Fra : John Vedsegaard

Dato : 10-03-02 20:22

Blev der holdt rejsegilde?

I gamle dage indmurede man en ølflaske i skorstenen, hvis der ikke blev
holdt rejsegilde. Herefter "hylede" skorstenen-:)

Det er jo nok ikke derfor, prøv at spørge dem som har opsat ovnen. Fejlen må
jo være deres, hvis ikke noget er ændret i konstruktionen, laver de nok
arbejdet gratis...

John

Fra : Niels Olsen

Dato : 10-03-02 21:28

"Per Vinther" <per.vinther@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen som har kendskab til en hylende ovn og er der nogen som har
> været ude for at røgsugeren ikke kunne magte opgaven.

Min brændeovn hylede også en overgang.
Det lød ligesom vinden piber når det blæser kraftigt.
Nye pakninger og en justering af lågen ordnede det problem.
Om det er den samme lyd du har fra din ovn ved jeg ikke.
Mine forældre har stålskorsten til deres ovn og der kan man godt høre vinden
i skorstenen når det blæser kraftigt.
Min skorsten er muret. Røgnedslag har jeg ikke problemer med, da jeg har for
meget træk i.
Et spjæld i røgrøret har dog dæmpet det meget men ikke helt nok synes jeg.
Hvad kan man egentlig gøre ved det??

MVH Niels