én tlf. linie til fax og tlf - hvordan med~
Fra : flemming

Dato : 10-03-02 14:40

Hej

Jeg har én ISDN boks med 2 tlf på én analog tlf. linie, der skal bruges til
fax og til tlf.
Den anden analog linie anvende til privat tlf nummer, så jeg skal udnytte én
analog linie til 2 numre.

Hvis nogen ringer på fax nummeret. Findes der så en nummerbestemt ringnings
box lignende ting, der f.eks. kan sættes på tlf. stik eller i forbindelse
med faxen (hp laserjet 3100) , så fax selv svarer, når fax kan se at opkald
er til fax ?

Mvh
Flemming

Fra : Lars

Dato : 10-03-02 15:28

"flemming" skrev:

> Hvis nogen ringer på fax nummeret. Findes der
> så en nummerbestemt ringnings box lignende [..]

Nummerbestemt, nej, ikke med mindre du investerer 10000 kr. i en ISDN fax.

Det du søger er en fax-omskifter, en lille box der lader faxen få opkaldet
(uden at telefonerne ringer) når en anden fax ringer. Mange faxer har den
funktion indbygget, men det kan være sparet væk i din fax-printer.

Du bør kunne købe sådan en i nærmeste telebutik.

- Lars

Fra : flemming

Dato : 10-03-02 17:28

Hej Lars

Det lyder meget rigtigt med den fax-omskifter box... husker du navnet på
denne eller er der andre her i nyhedsgruppen der kender navnet ???

mvh
Flemming

Fra : Lars

Dato : 10-03-02 18:01

"flemming" skrev:

> Det lyder meget rigtigt med den fax-omskifter
> box... husker du navnet på denne eller er der
> andre her i nyhedsgruppen der kender navnet ???

Hvis du spørger hos en teleforhandler (Telebutik, Bluetel ect) så burde de
vide hvad en fax-omskifter er. Den slags har eksisteret i mindst en 15-20 år
nu.

Det er en boks med en indgang og to udgange. Telefonlinien tilsluttes
indgangen, faxen til den ene udgang og alle dine telefoner til den anden
udgang. Når der kommer et opkald, så tager den røret og lytter om det er en
fax. Hvis det er en fax stilles opkaldet videre til faxen, ellers stilles
det videre til telefonerne.

- Lars

Fra : flemming

Dato : 10-03-02 19:37

Hej Lars

Tak for svar.
Jeg har søgt efter "fax omskifter" på google.com, m.m. men får kun få
resultater på fax maskiner som har dette....
Min fax har det ikke. Derfor lyder det rigtigt med sådan en box.... bare
mærkeligt man ikke kan finde noget om den ?
Er det en udgået teknologi fordi alle nye fax har det ?

Jeg har duet på den almindelige tlf. Det har ikke nogen betydning jf noget
af det du har skrevet?

Fra : Lars

Dato : 10-03-02 20:10

"flemming" skrev:

> Er det en udgået teknologi fordi alle nye fax har det ?

Det lader det til.

Kan dog se andetsteds at en har tilbudt dig at du kan købe en. Søgte også
lige i Den Blå Avis (www.dba.dk) og der var også en enkelt tilsalg. Så det
skal nok lykkedes

> Jeg har duet på den almindelige tlf. Det har ikke
> nogen betydning jf noget af det du har skrevet?

Øh, jo, hvis dine opkald er stillet om til mobilen via duet, så får du også
fax-opkaldene der... tror jeg nok.

Alternativt kan du købe et ekstra telefonummer til ISDN-linien, som du
bruger til faxen. Men det kræver en ekstra analog telefonport et sted i dit
setup, som du kan tildele det nye nummer. Den ekstra port kunne være et
billigt ISDN modem, hvor du blot ikke bruger selve modem-delen, men kun
bruger den ene af de analoge porte i modemmet til fax.

- Lars

Fra : flemming

Dato : 10-03-02 20:21

Jeg har bestilt et ekstra nummer til faxen sammen med TDC's NTab boks.
Følgende konfiguration mener jeg bør virke men jeg er ikke sikker:

ab port 1: privat tlf nummer
ab port 2: ekstra tlf nummer (duet) + fax nummer

Ved opringning til duetnummer uden viderestilling: Fax omskifter checker og
det ringer på telefonen
Ved opringning til duetnummer med viderestilling: Der viderestilles til
mobil tlf (hermed kommer faxomskifteren jo aldrig ind i billedet
Ved opringning til fax nummer: Fax omskifter checker om det er til den og
gør som du har beskrevet, dvs svarer fax opkald uden at telefonen ringer

Jeg mener det bør virke ???....

Den med ISDN modem forstår jeg ikke rigtigt, da man jo programmerer numrene
i NTab boksen ?
Men jeg anvender ikke modem over ISDN da jeg har kabel modem via
antenneforening, så det er en mulighed.... jeg har bare ikke overblikket
endnu over hvordan jeg gør.....

Fra : Kent Glerup

Dato : 10-03-02 21:01

Find et brugt Eicon Diva/Lasat Speed II modem.

Programmer port 1 i NTab'en til dit privat-nummer, port 2 til duet-nummeret.
Kobl modemmet til S-bussen, programmer modemmet til faxens nummer og tilslut
faxen hertil.

Voila, nu kan du køre 3 tlf. numre på én linje (max. 2 ad gangen).

Denne løsning er afprøvet og virker!!

Fra : Lars

Dato : 10-03-02 21:26

"flemming" skrev:

> Jeg mener det bør virke ???....

Ja, det burde virke.

> Den med ISDN modem forstår jeg ikke rigtigt, da
> man jo programmerer numrene i NTab boksen ?

Du kan have flere enheder tilsluttet en ISDN linie. Du programmerer herefter
de enkelte enheder til hvilke numre de skal besvare. Lidt ala den
nummerbestemte ringning du tidligere snakkede om, men ISDN er digitalt og
lidt mere intelligent.

Du kunne f.eks. have 6 "enheder":

Analog linie 1
Analog linie 2
ISDN modem 1
ISDN modem 2
ISDN telefon 1
ISDN telefon 2

Alle tilsluttet samme ISDN linie. Men du har selvfølgelig kun 2 B-kanaler i
ISDN-forbindelsen, så højest 2 enheder kan benytte linien på samme tid.

Enhederne kan dele numre, så vil de blot ringe samtidig ved indgående opkald
ligesom de almindelige analoge telefoner gør hvis de sidder på samme linie.
Men de kunne også have hvert sit telefonnummer.

Hvis du får brug for 2 analoge linier mere, evt. med 2 helt andre
telefonnumre, så kan du f.eks. købe et af de ISDN modems hvor der sidder 2
analoge porte i. Lasat, Eicon Diva, Zyxel m.fl. Jeg vil tro du nærmest kan
få de modems smidt i nakken, fra alle de brugere der ikke længere har ISDN
efter at de har konverteret deres internet til ADSL.

- Lars

Fra : flemming

Dato : 10-03-02 22:18

> [...]

> få de modems smidt i nakken, fra alle de brugere der ikke længere har ISDN
> efter at de har konverteret deres internet til ADSL.

Tak for de gode svar. Flere muligheder kan jeg godt se..... lyder til at den
med modem ikke er så tosset....

Jeg gør altså følgende for at lave 3 selvstændige analog tlf. linier
(hvilket jo er det jeg har):

A. ab port 1 + 2 på NTab boks anvendes til 2 forskellige tlf numre (f.eks.
voice numrene)

B. Et ISDN modem tilsluttes den ene ISDN port bag på NTab boksen (til
faxmaskinens nummer)

C. Bag på ISDN modem er et analog stik, som jeg tilslutter faxmaskinen ved
at trække et ekstra alm. tlf. kabel gennem huset. Så virker en alm tlf.
altså på ISDN porten via et ISDN modem ??? Lyder mærkeligt

D. ISDN modem skal ikke konfigureres og tilsluttes yderligere ud over strøm.
Dvs ingen tilslutning til PC.

E. NTab boksen konfigureres herefter med 3 tlf numre på hvert sit stik

Er det virkeligt muligt at konfigurere et tlf nummer til ISDN porten ?
Det står nemlig ikke beskrevet i manualen fra TDC særlig godt. De regner med
at alle installerer analog maskiner til de 2 ab porte.

/ Flemming

Fra : Lars

Dato : 10-03-02 23:01

"flemming" skrev:

> [...]
> forskellige tlf numre (f.eks. voice numrene)
>
> B. Et ISDN modem tilsluttes den ene ISDN port
> bag på NTab boksen (til faxmaskinens nummer)

Ja.

> [...]
> jeg tilslutter faxmaskinen ved at trække et ekstra
> alm. tlf. kabel gennem huset. Så virker en alm tlf.
> altså på ISDN porten via et ISDN modem ???

Nej, du skrev ovenfor at du ville benytte NT boxens analoge porte til de to
voice linier og ISDN-modemmets ene (af 2) analoge linier til en fax. Så går
dine almindelige telefoner jo ikke via ISDN modemmet...?

> D. ISDN modem skal ikke konfigureres og
> tilsluttes yderligere ud over strøm. Dvs ingen
> tilslutning til PC.

ISDN modemmet skal konfigureres via pc, men når det først er konfigureret
kan du afinstallere det igen og efterlade det som en selvstændig enhed.

> E. NTab boksen konfigureres herefter med 3
> tlf numre på hvert sit stik. Er det virkeligt muligt
> at konfigurere et tlf nummer til ISDN porten ?

Nej, ISDN-stikkene kan du ikke konfigurere.

Det er ISDN-enhederne der selv bestemmer f.eks. hvilke telefonnumre de skal
besvare. Det er derfor du er nødt til at konfigurere et ISDN-modem via PC
først - for at fortælle det hvilket nummer faxen skal have (hvilket
telefonnummer det skal lade ringe videre ud på dets ene analoge port).

===

Setuppet med et ISDN-modem vil kræve lidt arbejde i starten under
installationen, men når det først er installeret burde det kunne køre helt
vedligeholdelsesfrit.

- Lars

Fra : flemming

Dato : 10-03-02 23:16

OK, nu er jeg med.
Vedr. nedenstående punkt C, så mente jeg her faxnummeret (alm
nummer/ikke-ISDN) på ISDN porten.

Ja vanskeligt i start med konfiguration af ISDN modem kan jeg godt se....
kræver vel næsten installation af drivers, m.m. på pc'en.....

Jeg har lige et ekstra spørgsmål, da jeg nu har læst en tidligere email om
at NTab boksen hidtil ikke har været med analog ab porte. Det er vist noget
nyt her for nogle måneder siden. Hvad gjorde folk da de ikke havde disse ab
porte ?

De måtte vel have en form for adapter enhed ?
Det jeg tænker er om ikke der findes en smartere adapter enhed, så jeg ikke
behøver installere ISDN modem, osv ?

Fra : Lars

Dato : 11-03-02 21:51

"flemming" skrev:

> Vedr. nedenstående punkt C, så mente jeg her
> faxnummeret (alm nummer/ikke-ISDN) på ISDN
> porten.

Nåeh, nu er jeg vist med. Det må være et produkt jeg ikke kender så...

Det er muligt at du så er nødt til at flytte faxnummeret fra det nuværende
til blot at være et ekstranummer.

Eller måske du kan forklare lidt nærmere hvad der er specielt ved det
faxnummer du allerede har købt ?

> [...]
> har været med analog ab porte. Det er vist noget
> nyt her for nogle måneder siden. Hvad gjorde folk

Satte telefonerne på ISDN modems, altså den løsning du har fået beskrevet
her.

Men her må du tænke på at folk - før ADSL æraen - samtidig også havde brug
for modemdelen til internet mv.

> De måtte vel have en form for adapter enhed ?
> Det jeg tænker er om ikke der findes en smartere
> adapter enhed, så jeg ikke behøver installere ISDN
> modem, osv ?

Det er muligt der findes noget, prøv evt. at ringe til nogle telebutikker.

- Lars

Fra : flemming

Dato : 12-03-02 18:30

Hej Lars

Jeg har bestilt et såkaldt ISDN ekstranummer til faxen.

Jeg har aftalt køb af et Eicon Diva ISDN modem af en person, så det bliver
spændende om jeg får det til at køre - tirsdag i næste uge.

Tak for alle input og ideer.

Fra : flemming

Dato : 10-03-02 21:02

Hej igen

Findes der ikke en form for fordeler stikboks til at sætte på en ab port, så
1 linie stik RJ11 laves til 2-3 linier med RJ11 stik ?

Jeg mener at have hørt om dette...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-03-02 21:09

"flemming" <fvestergaard@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Findes der ikke en form for fordeler stikboks til at sætte på en ab
port, så
> 1 linie stik RJ11 laves til 2-3 linier med RJ11 stik ?

Du er nød til at kunne differentiere mellem de to. Det kan man bl.a.
gøre på nummerbestemt ringning, men det er næppe billigere end en
ISDN-telefon

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : flemming

Dato : 10-03-02 21:15

Der er allerede nummerbestemt ringning når man har ISDN NTab boks....
Dvs på den ene analog ab linie skulle jeg få mulighed for at høre om det er
til fax eller til tlf.

Men det kunne jo være rart hvis ikke telefonen ringede og at faxen
automatisk svarede, så modtager hurtigt kan sende sin fax..

En faxomskifter lyder smart...... der findes nok ikke en ny form for
'faxomskifter' som kan sættes på ude ved NTab boksen eftersom nye fax
brugere ikke har dette behov ?

mvh
Flemming

Fra : Lars

Dato : 10-03-02 21:43

"flemming" skrev:

> Findes der ikke en form for fordeler stikboks til at
> sætte på en ab port, så 1 linie stik RJ11 laves til
> 2-3 linier med RJ11 stik ?

Der findes nogle små flødefarvede adaptere med 2 stik.

De kan købes mange steder. Rudolph Schmidt har dem i de selvbetjeningspakker
som du tit møder under forskellige navne i radio-tv butikker (tit står der
butikkens eget navn på pakkerne).

Prøv at kigge på www.rudolphschmidt.dk, gå ind under "internet butik" og log
ind anonymt. Vælg herefter "Butikspakninger", "Telefon tilbehør", "Dansk
telefon tilbehør", "Modular stik". Både varenr. 303616 og 303619 kan bruges,
men sidstnævnte er måske nemmest at få plads til.

- Lars

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-03-02 21:52

> Der findes nogle små flødefarvede adaptere med 2 stik.

Det er en ren elektrisk forbindelse, der er ingen sortering af kaldende

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : flemming

Dato : 10-03-02 22:23

Hej Lars

Den med ISDN modem skulle virke ikke ? Prøv at se min email for 5 min siden.

Men hvad med nedenstående? Nu har jeg godt nok ikke været inde og kigge
endnu, men deler det linien op i 2 selvstændige tlf. numre ?
Så kan jeg jo droppe ISDN modemet..... jeg kigger lige på de links du har
sendt

Fra : Lars

Dato : 10-03-02 22:51

"flemming" skrev:
> endnu, men deler det linien op i 2 selvstændige tlf. numre ?

Nej, jeg misforstod dit spørgsmål. Troede du bare ledte efter en nem måde
passivt at splitte et telefonkabel til 2 enheder.

- Lars

Fra : flemming

Dato : 10-03-02 23:01

Helt i orden....

Min email fra kl 22.17
Er dette korrekt jf. det du foreslog med ISDN modem ?

Altså et ISDN modem tilsluttet ISDN stik til NTab boksen. Det laver en
analog linie ekstra

Fra : Lars

Dato : 11-03-02 21:42

Flemming skrev:

> Altså et ISDN modem tilsluttet ISDN stik til NTab
> boksen. Det laver en analog linie ekstra

Ja, eller rettere: 2 ekstra analoge linier (hvor du kun bruger den ene).

- Lars

Fra : flemming

Dato : 10-03-02 22:30

Lars,

Nu bedes du forklare mig hvad jeg skal gøre, da jeg efterhånden er lidt
forvirret, men som jeg kan forstå så har du jo løst en masse problemer.

Med det stik (f.eks. 303619) så skal jeg ikke have ISDN modem ?
Med det stik så har jeg 3 selvstændige tlf. linier, hvoraf kun 2 kan
anvendes med transmission samtidigt ?
Stikket sættes ind i den ene analog port ab og ikke i ISDN porten ? (bare
for at være sikker jeg spørger)

Fra : flemming

Dato : 10-03-02 22:38

Hvis jeg så har programmeret 2 numre på f.eks. ab-port 1.
Hvordan ved man så hvilket nummer der er på hvilket på de 2 stik ? (skal man
prøve sig frem eller virker samme nummer på begge apparater, så der ikke er
nogen forandring ??)
Eller har det ingen betydning ?

Fra : kjeldn@ddf.dk

Dato : 10-03-02 19:31

Den 10/03-2002 klokken 15:27, skrev "Lars" <ab@cd.de>
i <3c8b6d63$0$87616$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

> [...]
> fax-printer.

> Du bør kunne købe sådan en i nærmeste telebutik.

Jeg spurgte efter sådan en omskifter i Telebutikken i sidste uge. De
kendte den godt, men oplyste, at den var udgået af deres sortiment

Konklusion: Ny fax med indbygget omskifter står på ønskesedlen.
(F.eks. Brother T74).

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Mr. Nobody

Dato : 10-03-02 19:52

Hej jeg har en fax- omskifter som jeg vil sælge for 300Kr vis det er
noget.Hilsen Jesper

Fra : KsNa

Dato : 10-03-02 22:01

> [...]
> box lignende ting, der f.eks. kan sættes på tlf. stik eller i forbindelse
> med faxen (hp laserjet 3100) , så fax selv svarer, når fax kan se at

Din NTa/b kan lave nummer bestemt ringning, hvis der er flere nr. på samme
port, spørgsmålet er så pm din fax kan bruge nummerbestemt ringning.

Boxen der kan dele linien hed vist noget med Faxoperator og en anden type
for Lineshare (begge noget Fanden har skabt i vrede, men er det kun til én
telefon og faxen går det nok).

Mvh.
Kim