Motorolie til CB750F2 fra 1978
Fra : Flemming Andersen

Dato : 09-03-02 18:57

Hej gruppe!

Stiller sådan en mc nogen særlige krav til motorolie, eller kan jeg nøjes
med en billig bilolie? Den er lidt småtørstig, så jeg vil helst undgå de
dyre specialolier.

Venlig hilsen

Flemming Andersen
Honda cb750f2

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 09-03-02 20:51

"Flemming Andersen" <fka@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> med en billig bilolie? Den er lidt småtørstig, så jeg vil helst undgå de

Her på mandag har bilka tilbud på 10w40 shell olie til 129 kr, hvilket min
far har brugt i sin k7 hele sidste år og jeg har da selv i sinde at hælde
det på min f2...

MVH Claus
(hvis cb750f2 skal til syn på onsdag)

Fra : Hans Paulin

Dato : 09-03-02 21:04

"Flemming Andersen" <fka@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe!
>
> Stiller sådan en mc nogen særlige krav til motorolie, eller kan jeg nøjes
> med en billig bilolie?

Du kan roligt nøjes med bilolie; jeg kørte i 18 år på en Honda 7½ K1, og der
var aldrig noget vrøvl...dvs, den fedtede lidt i koblingen, når
omdrejningstælleren stod på orkan, men aldrig så det blev et problem...

> Den er lidt småtørstig...

....det kan være, du skal igang med en renovering...

I øvrigt en flot cykel...min nevø havde osse en F2...
Hans

Fra : Armand

Dato : 09-03-02 23:57

> [...]
>
> Stiller sådan en mc nogen særlige krav til motorolie, eller kan jeg
> nøjes med en billig bilolie? Den er lidt småtørstig, så jeg vil helst

Ret beset, så er den simpleste bilolie idag sikkert kvalitativ bedre end
hvad man hældte på F2'eren i slutningen af 70'erne :-/
Så køb blot Jem&fix' eller Bilka's bedste tilbud!

--
Armand.

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 10-03-02 01:13

> [...]
> med en billig bilolie? Den er lidt småtørstig, så jeg vil helst undgå de

Midt i firserne havde jeg en Honda CB759 K7. Den fik aldrig andet end
bilolje.
Ingen problemer af nogen art.

Nu har jeg en Suzuki GS850GT. Sidste år hældte jeg mineralsk Belray MC olje
på til ca 220 kr pr 4 l dunk.

I år har jeg hældt semisyntetisk Texaco 3 10-40 på. Fungerer perfekt,
Desuden synes jeg at motoren lyder mere kultiveret end sidste år.
Jeg har tænkt mig at købe ind til både bil og MC når Bilka næste gang har
tilbud på
en passende olje. Jge har faktisk lige læst at man kan købe Mobil 1
fuldsyntetisk til 249,-
og Shell delsyntetisk til 129,-

Jeg tror jeg nøjes med den delsyntetiske til mine bedagede køretøjer ..

Bent Erik Thomsen
Nær Ålborg
1980 Suzuki GS850GT
(og en 10 år gammel Golf 3 1.9TD)

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-03-02 12:10

"Bent Erik Thomsen" <bmt@poet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har faktisk lige læst at man kan købe Mobil 1
> fuldsyntetisk til 249,-
> og Shell delsyntetisk til 129,-

Det var huleme billigt! Var det i Bilka? Så skal jeg på indkøb, 12 liter
burde være nok til min sæson.

Rittig

Fra : OK

Dato : 10-03-02 17:23

Bilka-olie: er det nu lige så godt som den "rigtige" vare købt på
tankstationen, i bilistbutikken m.v.?

Jeg mener en gang at have hørt at olien der forhandles billigt hos Bilka,
godt nok opfylder alle de samme krav - bare ikke så længe!
Er der noget om snakken?

Ole
CB900F

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-03-02 18:48

"OK" <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg mener en gang at have hørt at olien der forhandles billigt hos Bilka,
> godt nok opfylder alle de samme krav - bare ikke så længe!

Hahaha, jeg har ikke fået testet Mobil One fra Bilka på et uvildigt
analyseinstitut, men hvis olien fra Bilka (og de andre varehuse med grotesk
stor omsætning, og deraf følgende enorme indkøb og rabatter) ikke lever op
til specifikationerne "ret længe", hvor længe lever olien fra den lokale
forhandler så op til dem? Endnu kortere måske?

Rittig

Fra : Armand

Dato : 12-03-02 01:49

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en

> [...]
lokale
> forhandler så op til dem? Endnu kortere måske?

Jup!
Specifikationerne á f.eks. API og VW -grade'n angiver bl.a. også noget
omkring olien "nedslidelighed", og er de spec's de samme ér olien den
samme!!

--
Armand.

Fra : Frans Wiig

Dato : 11-03-02 00:11

> [...]
> med en billig bilolie? Den er lidt småtørstig, så jeg vil helst undgå de

Sådan en havde jeg for et par år tilbage (også en 78'er) den kørte
fint på standard traktorolie...hentet på en tilfældig gård efter en
mindre motorvejsreperation (et olierør der sprang) - og det er ikke
engang løvn !

Eller sagt på en anden måde - den kører på en hvilken som helst
motorolie, køb det billigste du kan finde !

Mvh
/Frans

Fra : james

Dato : 12-03-02 11:00

> men skift olien ofte...750ere er meget nøje med olie!

-james

Fra : Buck

Dato : 11-03-02 10:50

Jeg er blevet anbefalet en 10w60 Racing olie fra MotoLine (Købt hos Polini)
til min gamle CB550F1 ´75, og jeg starter nu på første sæson med den olie.
Min nabo kører med samme olie i sin CB750K og den lyder og kører som en
drøm.
Ok, denne olie koster omkring 81,- pr. liter, men hvis det virkelig skulle
få min motor til at køre lidt bedre, så er det vel pengene værd...

/Buck
CB550F1 ´75