"50 gange farligere at køre 45-knallert en~
Fra : Claus Rolsted

Dato : 09-03-02 16:25

Hej alle,

Jeg faldt lige over en rapport om 45-kørsel, som Vejdirektoratet har fået
lavet.

Der er statistik over uheld, hastigheder, kørekort, risici og sammenligning
med uheld på motorcykel, 30-knallert og voldtunet 30-knallert. De har
undersøgt hvad der typisk sker, når der er uheld, og hvad de anbefaler at
der skal ændres (ved lovgivningen og andre initiativer) for at forhindre
uheldene. Meget interessant faktisk!

Se rapporten ved at klikke på linket
http://www.dtf.dk/upload/documents/rap0102.pdf . Prøv at skimme starten og
konklusionen, hvis det er noget, som har din interesse.

Sådan opsummerer de rapporten på deres hjemmeside
(http://www.vejsektoren.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=61806) :

[+citat]
"50 gange farligere at køre 45-knallert end bil
Ny rapport belyser forskellige forhold ved 45-knallerten, især ud fra
uheldsstatistikken

I en rapport fra Danmarks TransportForskning, 45-knallerter - kørekort,
risiko, hastighed, uheld, analyseres risikoen ved at køre 45-knallert.
Analysen viser bl.a. følgende:

Om 45-knallertføreren har kørekort til motorcykel eller til bil har kun
lille betydning for uheldene. Med motorcykelkort er der forholdsvis færre
uheld på de større veje og forholdsvis flere venstresvingsuheld.
Hastighedsmålinger i nogle få kommuner viser, at 45-knallerter i gennemsnit
kører knap 50 km/t. Det betyder, at godt halvdelen af de målte 45-knallerter
har kørt for hurtigt i forhold til den grænse, som 45-knallerten er godkendt
til.
Risikoen for uheld ved kørsel på 45-knallert er den samme som ved kørsel på
motorcykel og lavere end ved kørsel på 30-knallert. Målt i forhold til
personbil er det pr. kørt km 50 gange farligere at køre 45-knallert eller
motorcykel og 75 gange farligere at køre 30-knallert.
Uheldsanalysen for perioden 1997-1999 viser ingen væsentlige forskelle i
forhold til en tidligere uheldsanalyse for perioden 1995-1997. Uheld med
45-knallert er nu mere ensartet geografisk fordelt, hvor der i 1995/97 skete
forholdsvis flere uheld med 45-knallert i Jylland.
Det samlede antal uheld med tohjulede motorkøretøjer er i perioden 1. april
2000 - 31. marts 2001 steget i forhold til 1994.
Rapporten konkluderer, at der kræves en særlig indsats for at sikre de
tohjulede motorkøretøjer bedre i trafikken."
[/citat]

De skriver også følgende om rapporten :

[+citat]
"Rapport 1 - 2002
45-knallerter - kørekort, risiko, hastighed, uheld

Dato
6. marts 2002

Forfatter
Hans Lund

Rapport
Rapport 1 - 2002

Resume
Rapporten belyser forskellige forhold ved 45-knallerten, især ud fra
uheldsstatistikken.

En analyse af kørekortartens (kørekort til motorcykel eller til bil)
betydning for uheldene viser kun små forskelle. Der er forholdsvis færre
uheld på de større veje og forholdsvis flere venstresvingsuheld med
motorcykelkort.

[...]

Undersøgelsen viser, at risikoen for uheld ved kørsel på 45-knallert er den
samme, som ved kørsel på motorcykel og lavere end ved kørsel på 30 km
knallert. Målt i forhold til personbil er det pr. kørt km 50 gange farligere
at køre 45-knallert eller motorcykel og 75 gange farligere at køre 30 km
[...]

Skal der gøres noget ved dette, kræves derfor en særlig indsats for at sikre
de tohjulede motorkøretøjer bedre i trafikken. "
[/citat]

Sidste sætning kan man da kun være enig i. Hvem ved, måske sker der virkelig
noget nu(?).

--

mvh. Claus Rolsted
Vespa ET2 - kommer sommer, kommer mc-kort

Fra : [KTN]FalkenDK

Dato : 09-03-02 18:50

Halløje I Gruppen

Må sige, efter at have læst de indledende sider, at jeg er positivt
overrasket over at der ikke har været flere uheld med dødend til følge !.
Håber vikelig at de ville strække sig så langt at give 45´eren love til at
kunne køre den hastighed de nu er konstrueret til !.
Det er et must at kunne forudse farlige situatoner når man (så jeg selv)
køre på tungt befærdet landevej, og det er rart at have fjernet sine
begrænsninger fra knallerten (selv om det er ulovligt !) så man har en
hastighed der giver en flere sekunder til at gøre den bagfra kommende
trafikant opmærksom på den manøvre man nu skal udføre !.
Håber der kommer flere god ting, så det bliver lidt mere atraktivt at trille
på _mini_ kværn

Lige en tanke fra skrivebordet

H;P

--
[KTN]FalkenDK (Quake 3 Nickname)
Praise The Lord & pass the Ammo !

Fra : Claus Rolsted

Dato : 10-03-02 11:48

"[KTN]FalkenDK" <hpaalling@`hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Må sige, efter at have læst de indledende sider, at jeg er positivt
> overrasket over at der ikke har været flere uheld med dødend til følge !.

Åbenbart viser det sig, at det statistisk ikke er farligere end at køre mc
(selvom mc'ere har mulighed for at følge med trafikken). Men det er jo altid
noget, at man ikke kører 30-knallert. Dem er der _virkelig_ mange der kommer
til skade af.

> Håber vikelig at de ville strække sig så langt at give 45´eren love til at
> kunne køre den hastighed de nu er konstrueret til !.

Det er også bemærkelsesværdigt, at selv repræsentanter fra politiet kommer
med den slags udtalelser
Se følgende udklip fra rapporten:

s.5 (i pdf-dokumentet, ikke i rapporten):
[+citat]
Politiets opfattelse af 45-knallerten vedrører især hastigheden og
identifi-kationsproblemerne.
Hastigheden findes nogle steder for høj i forhold til
andre knallerters hastighed og andre steder for lav i forhold til
hastighe-den
på de biler, som 45-knallerten skal færdes blandt.
[/citat]

s.11-12 (i pdf-dokumentet, ikke i rapporten):
[+citat]
Tilsvarende er der om "langsomme" 45-knallerter svaret fra en kreds:
"I betragtning af, at der kræves kørekort til motorcykel eller bil (og
dermed
et alderskrav på mindst 18 år) syntes mange forhold at tale for, at
knaller-ten
blev lovliggjort til en hastighed, som knallerten konstruktivt egentlig er
beregnet til."
I en enkelt kreds er der i svaret om hastighed skelnet mellem by og
land-område
således:
"I landzone, på smalle veje kan der nemt opstå faresituationer ved
overha-lende
biler. Hastighedsforskellen fra 45-80 km/t er for stor. Hvis man tillod
70-80 km/t ville mange af disse faresituationer kunne undgås."
"Hertil mener jeg, at der ingen problemer er i byområderne, hvor
knaller-tens
hastighed passer til den normale bytrafikhastighed."
Næsthyppigste problem kan karakteriseres som trafikrytme, men kunne
også være anført som et hastighedsproblem. 7 kredse nævner dette, og
som eksempel gives her to karakteristiske svar:
"Det er politiets generelle skøn, at 45-knallerterne ikke passer harmonisk
ind i det almindelige trafikmønster pga. deres begrænsede hastighed og
placering, og at de derfor kan give anledning til trafikfarlige
situationer".
"Der opstår farlige situationer i forbindelse med forbikørsel og overhaling,
idet den reelle hastighed er for høj, sammenlignet med andre knaller-ter/
cykler og for lav, sammenlignet med MC/bil."
Også bilisternes manglende tolerance overfor den langsommere 45-knallert
nævnes som et problem. Særreglerne for 45-knallerterne kommenteres i en
enkelt kreds således:
"Desuden forekommer dens (lovlige) hastighed og placering i trafikken som
særdeles uheldig, idet den ikke må færdes som almindelig knallert og ikke
"kan" færdes efter motorcykelreglerne - uden at være til fare og/eller
ulempe både for knallertkøreren selv og andre trafikanter."
[/citat]

Dette kan vi som øvertkørere vel kun tilslutte os!!

Lad os håbe at der bliver lavet en kampagne eller på anden måde gjort
bilisterne opmærksomme på 45-knallerterne. Der er trods alt i dag flere
indregistrerede 45-knallerter end der er indregistrerede motorcykler i DK,
så det må være på tide at de bliver klar over vores tilstedeværelse.

Fra : Kim Larsen

Dato : 10-03-02 12:45

Klip......

> [...]
>
> mvh. Claus Rolsted
> Vespa ET2 - kommer sommer, kommer mc-kort
> ICQ #91028400. Spammere bedes fjerne "NOSPAM" ved svar på email.

Vi kan tilslutte os meget, bare det kommer os til gode, men det bliver nok
svært at få tingene gennemført, i og med at der stadig blandt os EU'trillere
er nogle rådne kar. Selv om man (også jeg) kører noget hurtigere end det der
er tilladt, så tror jeg ikke det er det der er grunden til den store
modstand til at give os lov til at køre med en max hastighed på 80, nej det
er dem der triller rundt og "keder" sig, og så voldtuner deres 2hjulede og
laver ballade både her og der. Der er også enkelte der ikke fatter en meter
af at færdes i trafikken, men sådan er det også med bilister. Her hvor jeg
kommer fra, har jeg ikke indtryk af at der bliver snuppet ret mange af dem
der kører for hurtigt, der er heller ikke så meget ballade og dødskørsler
som andre steder i landet, efter min opfattelse. Jeg har op til flere gange
blevet passeret af politiet hvor jeg kørte 75-80 km/t, de sad bare med et af
disse smil på, og en løftet pegefinger, og kørte forbi, og det er der flere
af dem jeg kender der også har oplevet.

Kim Larsen

Fra : Claus Rolsted

Dato : 11-03-02 18:08

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

meter
> af at færdes i trafikken, men sådan er det også med bilister. (..)

Ja selvfølgelig. Enig.
Men det vil jo altid være de de 'brådne' kar, som gør sig bemærket og
påkalder harme mod ALLE 45-piloter. Selvom der måske kun er 10% (et slag på
tasken), som kører sindssygt, så er det _dem_, man lægger mærke til i
trafikbilledet, og _dem_ de andre trafikanter husker.

Dermed ikke sagt at der ikke er et reelt problem for 45-knallerterne i
trafikken. Hvis bare bilisterne kunne opleve en uge i knallertsadlen, så
skulle de nok få øjnene op for, hvor udsat man er!
--

mvh. Claus Rolsted,
som vælger at tro, at mange bilister kører som de gør af

Fra : RpR

Dato : 17-03-02 16:39

> Det er også bemærkelsesværdigt, at selv repræsentanter fra politiet kommer
> med den slags udtalelser

Har også den opfattelse at politiet lader dig være i fred på 45'eren hvis du
kører som en der har lidt mellem ørerne og overholder den skiltede
hastighedsgrænse.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Rapper

Dato : 17-03-02 17:47

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote in message

> Har også den opfattelse at politiet lader dig være i fred på 45'eren hvis
du
> kører som en der har lidt mellem ørerne og overholder den skiltede
> hastighedsgrænse.

Det har jeg også med 30'eren

Jeg er er da ikke blevet stoppet én gang på de 8 måneder jeg har haft min
scooter.

Har endda været ude for at ligge 4 knallerter med ca. 70 km/t på cykelstien,
med en mc-betjent kørende parallelt med os ude på vejen, uden at han gjorde
noget

--
Regards Rasmus aka Rapper
www.gramsespektrum.com

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 17-03-02 18:15

"Rapper" <dont@spam.me> skrev i en meddelelse

> Det har jeg også med 30'eren
>
> Jeg er er da ikke blevet stoppet én gang på de 8 måneder jeg har haft min
> scooter.

Har kørt 30'er i næsten 11 måneder og jeg er blevet stoppet én gang med 70
gennem en lille by.. slap med skrækken! Har oz den opfattelse at hvis man
kører fornuftigt og viser hensyn gør panerne ikk dig noget

--
Michael Frederiksen
Honda SFX :,-/ mig ha' MC

Fra : RpR

Dato : 18-03-02 21:24

> Har kørt 30'er i næsten 11 måneder og jeg er blevet stoppet én gang med 70
> gennem en lille by.. slap med skrækken! Har oz den opfattelse at hvis man
> kører fornuftigt og viser hensyn gør panerne ikk dig noget

Den holder ikke med 30'erne, slet ikke når de har Razzia.

Er blevet stoppet et eller andet sted over 10 gange ialt på de 30'ere jeg
har haft, og kun én gang har jeg kørt uforsvarligt. er sågar blevet stoppet
med 45km/t.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 18-03-02 22:22

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> Den holder ikke med 30'erne, slet ikke når de har Razzia.

Det kommer sq da for fanden an på hvor i landet man befinder sig.. Her i
diskrektet er de meget flinke at have med at gøre..
En af mine kollegaer er blevet stoppet med 100Km/t uden sele gennem en 60
zone i Ford RS1600 Mrk. III uden noget som helst andet end en løftet
finger...

Fra : J

Dato : 18-03-02 23:10

"Michael Frederiksen" <chipmasterNOSPAM@get2net.dk> skrev i en news:yWsl8.389$MG1.4087@news.get2net.dk

> En af mine kollegaer er blevet stoppet med 100Km/t uden sele gennem en 60
> zone i Ford RS1600 Mrk. III uden noget som helst andet end en løftet
> finger...

Det er jeg sg'u ked af at høre!

Fra : Rapper

Dato : 19-03-02 01:28

> Den holder ikke med 30'erne, slet ikke når de har Razzia.

Her gør de...

En af mine venner blev nuppet af 2 æggeskaller ved en razzia ved afkørslen
til motorvejen i Gentofte...

--
Regards Rasmus aka Rapper
www.gramsespektrum.com