Hvilken maling er bedst til prisen?
Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 09-03-02 16:08

Hej

Vi flytter snart ind i vores nye hus og skal i den forbindelse have malet
de fleste rum.

Der er jo stor forskel på prisen på de forskellige mærker af
maling. Men hvor stor er forskellen i kvalitet? Jeg har den holdning
at da vi alligevel bruger en del tid på at male, er det dumt at spare
lidt på kvaliteten. På den anden side er der heller ingen grund til at
betale for meget Så derfor:

Hvilken maling kan anbefales (eller frarådes!!) til maling af
indendørs værelser (ikke vådrum, el. køkken)??

mvh
Jeppe

Fra : Lars

Dato : 09-03-02 16:41

"Jeppe N. Madsen" skrev:

> Men hvor stor er forskellen i kvalitet?

Min erfaring er at forskellen på kvaliteten indenfor maling er ret stor.

De gode dyrere mærker fra Hygæa, Dyrup, Sadolin, Flügger m.fl. vil - med
rette valg af malingstype afhængig af anvendelse - være meget nemmere at
arbejde med.

Nemmere at smøre på, nemmere til at dække, nemmere at få pænt jævnt, nemmere
at rengøre, og nemmere at købe mere til (nye forsynninger eller
reparationsmaling). Dette sammenlignet med de billige man får smidt i
hovedet til næsten ingen penge hos bygge- og supermarkeder.

Jeg ville stikke hovedet ind nede hos den lokale malerforretning. Se om der
ikke lige skulle være et godt tilbud, og få den indgang til råd og
vejledning som du helt sikkert får brug for undervejs. Byggemarkederne har
som regel også de gode malingstyper, men der skal man som regel kigge langt
efter en ekspedient som kan rådgive ordentligt.

- Lars

Fra : Stine Frandsen

Dato : 09-03-02 16:58

Hej
Jeg kan anbefale maling fra Sadolin.
Jeg har efterhånden fået malet hele huset og har denne gang brugt Sadolin.
Min erfaring er at det dækker bedre, rækker længere og kanterne hvor jeg har
malet med pensel kan ikke ses ( har sikkert også meget med teknikken at
gøre *G*) Mit gamle hus malede jeg med Flügger og der var kanterne meget
tydelige og jeg syntes at jeg brugte flere liter / m2 væg.
Go' arbejdslyst
Stine

Jeppe N. Madsen <jeppenm@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3vgc54w7d.fsf@worldonline.dk...

Fra : Thïngmand

Dato : 09-03-02 18:42

> Hvilken maling kan anbefales (eller frarådes!!) til maling af
> indendørs værelser (ikke vådrum, el. køkken)??

Beckmann har god kvalitet til gode priser!

Se adresser på www.beckmann.dk

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 09-03-02 19:24

"Jeppe N. Madsen" <jeppenm@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
holdning
> at da vi alligevel bruger en del tid på at male, er det dumt at

Det mener jeg du har ret i. Har aldrig set nogen test af maling,
men det er mit indtryk at kvaliteten følger prisen lienært.

Niels

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 09-03-02 19:45

> [...]
> betale for meget Så derfor:
>
> Hvilken maling kan anbefales (eller frarådes!!) til maling af
> indendørs værelser (ikke vådrum, el. køkken)??

Lad være med at købe den billige fra bilka! Det er lortemaling.
VH LKP

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 10-03-02 02:24

Jeppe N. Madsen skrev: (messageID: <news:m3vgc54w7d.fsf@worldonline.dk>)

> Hvilken maling kan anbefales (eller frarådes!!) til maling af
> indendørs værelser (ikke vådrum, el. køkken)??

Som jeg har forstået det, så afhænger malingens kvalitet til dels af hvor
stor en procentdel tørstof den indeholder, samt naturligvis kvaliteten af
ingedienserne i øvrigt.

Min erfaring med billig maling (f.eks. fra Bilka eller discountprodukterne
fra Silvan, Råd&Dåd m.fl.) er at det er spild af penge. Dækkeevnen er så
dårlig, at du skal bruge 50-75% mere maling for at dække det samme areal.
Endvidere har jeg oplevet problemer med lysægthed og overfladens vaskbarhed.

Derimod har jeg ret ensartede gode oplevelser med mærkevaremaling (Sadolin,
Hygæa osv). Dog vil jeg særligt anbefale maling af mærket Sigma, hvilket
ofte kan købes hos den lokale malermester. Det er aldeles fremragende maling
til en overkommelig pris!

Læs mere, og find en forhandler på:
http://www.sigmacoatings.dk/

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net

Fra : H. Olesen

Dato : 14-03-02 13:07

On 10 Mar 2002 01:24:02 GMT, "Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net>
wrote:

> [...]
>Endvidere har jeg oplevet problemer med lysægthed og overfladens vaskbarhed.

Samme med maling fra kæden Røverkøb. Gå langt uden om dette.

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 10-03-02 08:38

"Jeppe N. Madsen" <jeppenm@worldonline.dk> wrote:

> Hvilken maling kan anbefales (eller frarådes!!) til maling af
> indendørs værelser (ikke vådrum, el. køkken)??

Jeg har flere gange malet selv, og for nylig stod jeg i samme situation, min
fars gode ven er malermester så det var nærliggende spørge ham.

Han sagde at Flüggers malinger er af god kvalitet, og kom også med en masse
gode tekniske argumenter for dette.

Desværre er de jo dyre, men det kan det gøres noget ved.

Tag en malermester med på råd, få ham til at gennemgå huset, og lad ham
komme med et bud på hvilken maling i skal anvende i de forskellige rum, han
har også farveprøver med i stor størelse, og med dem i hånden, og maleren på
sidelinien får du helt sikkert de rigtige farver fra starten.

Derefter får du ham til at skøne hvor meget maling der skal bruges, og
levere denne maling, i mit tilfælde fik jeg flüggers maling til halv pris,
og rådgivningen gratis.

Jeg ved at han køber malingen til 'noget under halv pris', så han var
bestemt ikke ked at af rådgive.

Jeg er sikker på at enhver maler bruger kvalitet, om det kommer fra flügger
eller an anden producent tror jeg er ligemeget.

Jeg kan også tilføje at de farver jeg fik slet ikke var hver jeg havde
forestillet mig jeg skulle have, og her bagefter er jeg meget gladere for at
jeg tog maleren med på råd, end at jeg fik malingen billigt, det er
simpelthen blevet superflot, og huset er, selv om der er anvendt mange
forskellige farver, blevet en helhed.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : John Vedsegaard

Dato : 10-03-02 12:15

Der er temmelig stor forskel på priserne men også på kvaliteten.

Produkter fra Flügger, Sadolin, Dyrup, Beck & Jørgensen går du ikke fejl
af.
Få evt. fat i Flüggers grå mappe (gratis cd-rom), den indeholder alle
behandlinger og kan overføres direkte til de andre leverandører.

Malermester John Vedsegaard

http://home19.inet.tele.dk/forlaget/

Fra : Ida Nielsen

Dato : 10-03-02 17:21

Jeg tilslutter mig John helt, og minder om at man saktens kan samarbejde med
sin lokal håndværker uden at denne udfører det faktiske arbejde.
Der ud over yder mange farvehandlerer samme service som den du fik.

Hilsen
Ida
farvehandler

Fra : Kristensen

Dato : 12-03-02 16:07

Hygæas produkter er af samme kvalitet som Flügger, men lidt billigere. Vi
har kun brugt Hygæa til hele vores lejlighed og det kan anbefales.
-Signe

Fra : JL

Dato : 15-03-02 18:48

Kan klart anbefale Flügger. Billigst i forhold til kvaliteten, sammenlignet
med Dyrup og Sadolin.