THX-biografer i danmark
Fra : Rune Zedeler

Dato : 08-03-02 22:56

Ifølge http://pro.thx.com/theatre_locator.asp er der kun 4 THX-godkendte
sale i københavn. Det gør det jo lige pludselig rigtigt blæret at være
Århusianer (med vores 9 THX-godkendte sale i BioCity) - men passer det?
I hvert fald blærer CinemaxX sig med THX - selvom de ikke står nævnt på
THX' egen hjemmeside.
At hjemmesiden er forældet finder jeg usandsynligt da både Kinopalæet og
Empire (to ret så nye biografer) er nævnt på den.
Hvad er det hele for noget?

-Rune

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 08-03-02 23:11

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> wrote in message
> [...]
> At hjemmesiden er forældet finder jeg usandsynligt da både Kinopalæet og
> Empire (to ret så nye biografer) er nævnt på den.

Imperial, Palads, Cinemaxx, Kinopalæet, Empire. Det er mindst 5! De tre
sidste har måske endda flere godkendte sale? Derudover er der jo altid de
"ikke-offentlige" sale. Sun Studio og Det Danske Filmstudie har én hver.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Rune Zedeler

Dato : 08-03-02 23:31

"Mikkel Selsøe Sørensen" wrote:

> Imperial, Palads, Cinemaxx, Kinopalæet, Empire. Det er mindst 5! De tre

Ja, ok, nu tæller jeg ikke kinopalæet som københavn (den gang jeg boede
i Lyngby blev jeg i hvert fald sur hvis jeg blev kaldt københavner).
Kinopalæet har 3 THX-sale. Derudover ligger der 1 i Tåstrup og 1 i
Hillerød.

Ifølge http://pro.thx.com/theatre_locator.asp er CinemaxX (kbh) ikke
THX-gokendt. Er det siden eller CinemaxX, der lyver?

-Rune

Fra : Morten Pedersen

Dato : 08-03-02 23:42

SÅ kan jeg så informere jer om at herning har 6 sale med THX, men også der
har der ikke været nok penge til at få godkendt mere end en men teknikken er
der...

//Morten

Fra : Rune Zedeler

Dato : 08-03-02 23:52

Morten Pedersen wrote:

> SÅ kan jeg så informere jer om at herning har 6 sale med THX, men også der
> har der ikke været nok penge til at få godkendt mere end en men teknikken er
> der...

Okay, det er nok bare mig, der er ved at blive lidt for
lokalpatriotisk...
Hvor mange penge drejer det sig om for at THX-stemplet en THX-værdig
sal?

-Rune

Fra : Jesper Winding

Dato : 09-03-02 00:10

Vi har lige fået THX center i Viborg, i den forbindelse spurgte jeg hvad det
kostede - 125.000 pr. sal

--
-=JESPER=-
http://www.jespersunivers.dk/arkiv/pulterkammer.htm

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 09-03-02 09:44

"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> wrote in message
> Vi har lige fået THX center i Viborg, i den forbindelse spurgte jeg hvad
det
> kostede - 125.000 pr. sal

Plus en årlig afregning for at en mand fra THX kommer forbi og tjekker
niveauer, udstyr osv er som det skal være. Det beløb kender jeg ikke.
Muligvis omkring 10-20.000 kr.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Jürgen

Dato : 08-03-02 23:15

On Fri, 08 Mar 2002 22:55:41 +0100, Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk>
wrote:

>Hvad er det hele for noget?
***********************

Man skal betale for at blive THX godkendt og det er jo ikke alle der
gider det. I teorien kunne de 4 sale i København være de dårligste i
hele byen da de andre sale kan have dobbelt så godt udstyr, de har
bare ikke gidet at betale for THX godkendelsen. At sige at en THX sal
er bedre end en anden er som at sige at en højtaler med frekvensgangen
5-30000Hz er bedre end en højtaler med frekvensgangen 30-19000Hz.

"Hvad er det hele for noget?"

Svar: Det er fucked up!

Hvis jeg skal finde ud af om lyden er god i en bestemt biograf, ser
jeg en film i den og finder så ud af om lyden er god. Vores lokale
biograf har DTS lyd, men jeg synes dog ikke at det lyder særligt
godt...

Jürgen

Fra : Rune Zedeler

Dato : 08-03-02 23:37

"Jürgen" wrote:

> [...]
> jeg en film i den og finder så ud af om lyden er god. Vores lokale
> biograf har DTS lyd, men jeg synes dog ikke at det lyder særligt

Enig, Palladium er i hvert fald en god biograf.
Synes nu stadig, det er blæret med en biograf hvor alle sale er
THX-godkendt. Jeg er et par gange blevet slemt skuffet over en
biografoplevelse (på grund af salens kvalitet) - og det er rart bare at
kunne gå ind i en biograf og være sikker på at man får en (teknisk) god
oplevelse - uden at man behøver at have besøgt den i forvejen.

-Rune

Fra : Jürgen

Dato : 08-03-02 23:53

On Fri, 08 Mar 2002 23:36:42 +0100, Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk>
wrote:

> [...]
>kunne gå ind i en biograf og være sikker på at man får en (teknisk) god
>oplevelse - uden at man behøver at have besøgt den i forvejen.
****************

Ja, selvfølgelig. Besøger man en THX biograf er man da garanteret en
hvis form for kvalitet.

Jürgen

Fra : Rune Zedeler

Dato : 08-03-02 23:56

"Jürgen" wrote:

> Ja, selvfølgelig. Besøger man en THX biograf er man da garanteret en
> hvis form for kvalitet.

Nu synes jeg, du blander to ting sammen.
Vi kan godt blive enige om, at en sal KAN være kvali-kvali uden
THX-stemplet - men hvis en sal HAR et THX-stempel, så ER den altså
stemsikkert rigtig god (bedre end hvad jeg ligger i udtrykket "en hvis
form for kvalitet"). Jeg har i hvert fald aldrig været ude for andet.

-Rune

Fra : Jürgen

Dato : 09-03-02 00:05

On Fri, 08 Mar 2002 23:55:53 +0100, Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk>
wrote:

> [...]
>stemsikkert rigtig god (bedre end hvad jeg ligger i udtrykket "en hvis
>form for kvalitet"). Jeg har i hvert fald aldrig været ude for andet.
******************************

Jeg har aldrig besøgt en THX biograf så jeg vil ikke udtale mig om
denns kvalitet, men jeg tror da på at den er rigtig høj. "En hvis form
for kvalitet" kan vel ligge alle steder på "kvalitetsskalaen"

Jürgen

Fra : Rune Zedeler

Dato : 09-03-02 00:05

"Jürgen" wrote:

> [...]

Vi kan godt blive enige om, at en sal KAN være kvali-kvali uden
THX-stemplet - men hvis en sal HAR et THX-stempel, så ER den altså
stemsikkert rigtig god (bedre end hvad jeg lægger i udtrykket "en hvis

Fra : Tenzel Kim

Dato : 09-03-02 07:05

Rune Zedeler wrote:

> [...]
> stemsikkert rigtig god (bedre end hvad jeg lægger i udtrykket "en hvis
> form for kvalitet"). Jeg har i hvert fald aldrig været ude for andet.

Så vidt jeg er informeret kan man godt have en THX-godkendelt sal hvor
operatøren er en nar og ikke kan finde på at vise en widescreenfilm i
scope-format eller ikke kan finde ud af at skrue lyden tilstrækkeligt
højt op (eller ned for den sags skyld) så man får den bedst mulige
oplevelse. THX-godkendelsen siger bare at de tekniske forhold er i
orden, ikke at man nødvendigvis kommer til at få glæde af det

Tenz.

Fra : Peter Larsen

Dato : 09-03-02 09:21

"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> wrote in message
> [...]

> oplevelse. THX-godkendelsen siger bare at de tekniske forhold er i
> orden, ikke at man nødvendigvis kommer til at få glæde af det

Hejsa

Og ud over det du nævner så kan en THX godkendt biograf godt have
dolby mono, ringe akustik (har hørt om biografer med marmor søjler i
salen) og støj ude fra. Ja, det lyder ikke helt som det overlegene sys-
ten som det skulle være. Jeg har selv set en R2-unit i brug og jeg kunne
høre en knallert køre forbi uden for, meget tydeligt uden at grænsen for
hvad
der er acceptabel baggrænsstøj blev overtrådt.

Hilsen

Peter

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 09-03-02 09:42

"Peter Larsen" <????Trump@pc.dk> wrote in message

> "Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> wrote in message

Operatøren kan muligvis være en nar, men han kan ikke skrue op og ned som
han har lyst til. Lydniveauet fastsættes til 75db (max eller gns, det ved
jeg ikke) og det kan ikke ændres. Man kan naturligvis heller ikke sætte et
1.85:1-objektiv på en scope-film hvis man har lyst til det - det ville jo
forvrænge billedet totalt.

> [...]
> hvad
> der er acceptabel baggrænsstøj blev overtrådt.

Nej, det kan den ikke. Der er meget skrappe værdier for akustik,
baggrundsstøj osv. Og den kan heller ikke nøjes med at være mono, nej.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Peter Larsen

Dato : 09-03-02 10:13

"Mikkel Selsøe Sørensen" <selsoe@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
>
> Nej, det kan den ikke. Der er meget skrappe værdier for akustik,
> baggrundsstøj osv. Og den kan heller ikke nøjes med at være mono, nej.

Hejsa

Undskyld, men du ved vidst ikke hvad du snakker om. Jeg har set den
måling jeg snakkede om. Knallert støjen var meget under hvad THX
standarden gav lov til.

Der er ingen krav om at THX skal være et digitalt lyd format. Har selv snak-
ket med den danske konsulent om det.

Og med hensyn til kørsel af film, ja så har jeg selv kørt film i BioCity
Odense og der kunne man da skru op og ned som man havde lyst til.

Der er ganske rettigt en niveau som man siger film skal afspilles på, men
det ligger som regel alt alt for højt til det er hensigtmæssigt.

Med venlig

Peter

Fra : Torben Simonsen

Dato : 09-03-02 10:29

"Peter Larsen" <????Trump@pc.dk> writes:

> Undskyld, men du ved vidst ikke hvad du snakker om. Jeg har set den
> måling jeg snakkede om. Knallert støjen var meget under hvad THX
> standarden gav lov til.

Befandt du dig inde i salen, da du hørte knallerten? Det kan jo godt
tænkes, at knallerten har kunnet høres i operatørrummet uden at
kunne høres i salen. Kravet til baggrundsstøj (NC-30) er faktisk
rimeligt skrapt, og der skal ikke så forfærdeligt meget støj til,
før man ryger over grænsen. Det kan dog lade sig gøre, at "skjule"
et støjsignal, som frekvensmæssigt er meget smalt, således at det
er tydeligt hørbart i salen, men alligevel ligger under grænsen på
R2'eren. Et eksempel kunne f.eks. være en hyletone fra en frekvensomformer
i noget styring af ventilationsmotorer eller lignenden. Typisk vil
man dog kunne se den slags støj som en lille top på R2-målingen, og
selvom det ikke er nok til at komme over NC-30 grænsen, så bør den
slags toppe vække mistanke hos THX-manden og få ham til at gå ned
i salen og lytte selv.

> Der er ingen krav om at THX skal være et digitalt lyd format.
> Har selv snakket med den danske konsulent om det.

Det er også rigtigt. Men jeg tror ikke, at du kan få THX-godkendt
en mono-biograf. Mindstekravet er, så vidt jeg ved, analog Dolby SR.

--
-- Torben.

Fra : Peter Larsen

Dato : 09-03-02 10:40

Hejsa

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> wrote in message
> [...]

> Det er også rigtigt. Men jeg tror ikke, at du kan få THX-godkendt
> en mono-biograf. Mindstekravet er, så vidt jeg ved, analog Dolby SR.

Hejsa

Vi stod inde i salen, ved siden af boxen.

Hmm, jeg syntes også selv det lød mærkeligt, men det var ikke desto
mindre det han sagde.

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Torben Simonsen

Dato : 09-03-02 10:13

"Mikkel Selsøe Sørensen" <selsoe@vip.cybercity.dk> writes:

> Operatøren kan muligvis være en nar, men han kan ikke skrue op og ned
> som han har lyst til.

Hvorfor ikke?

> Lydniveauet fastsættes til 75db (max eller gns, det ved jeg ikke)...

85 dBC pr. kanal ved kontinuert pink noise ved et bestemt standardiseret
input-niveau og volumen-faderen indstillet på "7".

> ... og det kan ikke ændres.

Jo da. Det er bare at dreje på volumen-faderen. De fleste biografer
- også de THX-certificerede - skruer ned for at skære lidt ned på
antallet af kundeklager.

--
-- Torben.

Fra : John Hinge

Dato : 09-03-02 13:19

On 09 mar 2002 Torben Simonsen was heard to say:

(om lydstyrken)
> Det er bare at dreje på volumen-faderen. De fleste
> biografer - også de THX-certificerede - skruer ned for at skære
> lidt ned på antallet af kundeklager.

Og så er der os andre.
Jeg var igenigen inde og se Fellowship of the Ring her Torsdag
aften, i Cine^wBiocity i Århus, i den store sal.
For det første kan man desværre godt se på filmen at den har
kørt et stykke tid, der er knas, sære hak og anden festlig form
for billed forstyrrelse.
Vi fik THX introen med den blå kugle og de flydende metal.
Og man ku høre folk mumle ind over 'thx lyden'.
Jeg følte mig nødsaget til at citere Grandpa Simpson
(Turn it u-uuup) men det hjalp ikke. Generelt syntes jeg de
spillede lige lavt nok, og jeg sad altså på række 7, sæde 4
hvilket er sådan ok midt i det hele. Lydopløsningen var ok
tingene skete i de retninger det nu sku, men jeg ville godt
ha haft lidt mere knald på. f.eks der hvor Sauron falder, og
der kommer sådan en dump sugende rumle lyd, den ska sku krildre
i baldeapparatet.

Men hvad, ens smag og holdninger ændrer sig jo løbende.
Efter jeg første gang kom til at sl over på DTS lydsporet på en
DVD skive derhjemme er jeg blevet ustyrligt irriteret på alle
de film (langt de fleste desværre) som ikke er i DTS..
En film som f.eks Moulin Rouge er ret flot i f.eks 'almindelig'
Dolby Digital 5.1 på hjemmebioet, men når man så hører den i DTS
så ændrer lydbilledet fuldstændigt karakter.
Tale og hovedsangstemmer står knivskarpt i centeret, og når så
orkester, kor og den slags stemmer i, så er man omgivet af
lyden så ikke et øje er tørt :) og det skal så lige med at de
højttalere jeg bruger til center og rear ikke ligefrem er de
allerbedste, men sådan mere højttalere jeg gennem tiden har
skrabet til mig, men de er alligevel med til at løfte oplevelsen.
Nu kigger jeg faktisk efter før jeg køber en film, om jeg kan
få den i en DTS version.
Indtilvidere står det dog ret småt til, hvis man f.eks nærkigger
min filmliste
http://www.dvdprofiler.com/mycollection.asp?alias=shayera
Så er der faktisk kun 3 film me2d DTS lydspor, nemlig
Titan A.E, Moulin Rouge og så Shaolin Soccer, og specielt hvad
angår sidstnævnte kan man jo diskutere om det giver en højere
nydelse at jeg kan få kanton kinesisk flot placeret i lydbilledet.
Hvorfor har forhandlerne endnu ikke indset at jeg vil ha DTS
og så skyndt sig at få masteret det, og så lavet et trade-in
tilbud, så jeg kan få hele min samling opgraderet ?

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Torben Simonsen

Dato : 09-03-02 14:38

John Hinge <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> writes:

> [...]
> For det første kan man desværre godt se på filmen at den har
> kørt et stykke tid, der er knas, sære hak og anden festlig form

Tjah, det stemmer jo fint med Tenz's kommentar om, at THX-certificeringen
i sig selv desværre ikke er nogen garanti for, at biografen ikke har
ansat operatører, der kan dumme sig. Bare en enkelt dårlig operatør
i et ellers udmærket operatør-team er jo nok til at give skader
som dem du beskriver.

> Vi fik THX introen med den blå kugle og de flydende metal.
> Og man ku høre folk mumle ind over 'thx lyden'.
> Jeg følte mig nødsaget til at citere Grandpa Simpson
> (Turn it u-uuup) men det hjalp ikke.

Citerede du Grandpa Simpson overfor personalet, eller nøjedes du med
at mumle til sidemanden?

Jeg skrev en længere historie omkring hele lydstyrke-problematikken
her i gruppen for et stykke tid siden:

<URL:http://groups.google.com/groups?selm=m3lmz3k2vs.fsf%40pc115235.stofanet.dk>

--
-- Torben.

Fra : John Hinge

Dato : 09-03-02 19:46

On 09 mar 2002 Torben Simonsen was heard to say:

> John Hinge <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> writes:
> Citerede du Grandpa Simpson overfor personalet, eller nøjedes du
> med at mumle til sidemanden?

Jeg luftede den overfor cirka de 8-10 omgivende sæder, nøjagtig
som Grandpa. Der lød da en del fnisen .o)

Den husker jeg godt, fin betragtning.

Fra : Tenzel Kim

Dato : 09-03-02 15:43

> [...]

> 1.85:1-objektiv på en scope-film hvis man har lyst til det - det ville jo

Selvfølgelig kan operatøren sætte det forkerte objektiv på og
selvfølgelig vil det forvrænge billedet totalt men hvad har de to ting
med hinanden at gøre. Jeg har flere gange været inde og se en film hvor
operatøren har fået sat det forkerte objektiv på og først fundet ud af
det flere minutter inde i filmen. Det er ikke noget du sikrer dig imod
ved at have en THX-godkendt biograf.

Tenz.

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 09-03-02 17:49

> [...]
> operatøren har fået sat det forkerte objektiv på og først fundet ud af
> det flere minutter inde i filmen. Det er ikke noget du sikrer dig imod

Jeg har aldrig oplevet det, men selvfølgelig kan operatøren være et kvaj.
Det er dog så basalt at det ikke burde ske, synes jeg.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Morten DH

Dato : 09-03-02 21:22

> [...]
> operatøren har fået sat det forkerte objektiv på og først fundet ud af
> det flere minutter inde i filmen. Det er ikke noget du sikrer dig imod

Den har jeg også oplevet, de opdagede først efter ca 15 min. af Ace Ventura
2 at de kørte uden at hat sat scope-objektivet på, med det resultat at Ace
var meget tynd og halvdelen af film foregik over og under lærredet - så kom
der objektiv på; men de glemte at køre gardinerne ud til siderne så nu så vi
i stedet halvdelen af filmen på hver sin side af lærredet For det ikke
skulle være løgn, havde gardinerne sat sig fast da man endelig opdagede at
de ikke var kørt tilside.. men ok efter ca en halv time så kørte den da og
størstedelen af biografen havde sgu ikke opdaget der var noget galt før der
rendte en person rundt oppe ved lærredet og hev i gardinerne - suk.... men
Næstved Bio er vist også langt fra THX-godkendt - ik at jeg tror det havde
gjort nogen forskel...

Er der noget at sige til at film skal ses i hjemmebiografen...

Fra : Kevin & Tina

Dato : 09-03-02 22:05

> [...]

> gjort nogen forskel...
>
> Er der noget at sige til at film skal ses i hjemmebiografen...
Ja selvfølgelig er der noget at sige til det!
Det svarer sådan cirka til at lade være med at køre bil fordi mekanikeren en
gang kom til at sætte tændrøret forkert I og så klage til FDM over udsigten
ved vesterhavet, som man gik glip af på grund af det mekanikeren lavede!
Men bliv bare hjmme og se hjemebiograf, gå glip af det meste, især den
oplevelse du beskriver, den bliver du jo så forskånet for osv.

Film skal ses i biografen, det er det de er lavet til!

Til debatten er der kun at sige at standarder er for mennesker der tror på
objektivitet.
Filmoplevelser har ikke ret meget med THX eller andet at gøre, de film jeg
så på gymnasiet, i et mødelokale, absolut værste fremvisning jeg har prøvet
på et stort lærred, står stadig som suveræne, måake fordi vi var en klub?
måske fordi jeg havde en ny kæreste, eller??
"Breaking the waves" så jeg med min kone som jeg på daværende tidspunkt ikke
troede kunne rystes, det kunne hun! alle film har noget af deres tilskueres
humør og indstilling i sig, ellers ville det vek ikke være så vidunderligt
og grænseoverskridende at se film.?
Det er det samme med biler og alle andre ting det der opleves er afhængigt
af den der oplever det.
VH Kevin

Fra : Per Kristensen

Dato : 11-03-02 12:14

> [...]
> oplevelse. THX-godkendelsen siger bare at de tekniske forhold er i
> orden, ikke at man nødvendigvis kommer til at få glæde af det

Der er regler for mindste lydstyrke ved film afspilning i THX.

Fra : Tenzel Kim

Dato : 11-03-02 13:26

Per Kristensen wrote:

> Der er regler for mindste lydstyrke ved film afspilning i THX.

Men regler er som bekendt til for at blive brudt

Er der nogen garanti for at det ikke kan ske i en THX biograf?
Personligt har jeg ingen anelse men det ville undre mig en smule hvis
ikke man kunne skrue helt ned hvis det var det man ville.

Tenz.

Fra : Peter Larsen

Dato : 13-03-02 14:15

> [...]
> Personligt har jeg ingen anelse men det ville undre mig en smule hvis
> ikke man kunne skrue helt ned hvis det var det man ville.

Hejsa

Du kan sagtens skrue helt ned. :]

Er i klar over hvor voldsomt det ville være at se en film
som Armageddon eller lignende i biograf der kørte den
på det fastsatte niveau? Jeg ville ihvertfald ikke gerne
opleve det.

Hilsen

Peter

Fra : Per Kristensen

Dato : 14-03-02 16:19

> [...]
> som Armageddon eller lignende i biograf der kørte den
> på det fastsatte niveau? Jeg ville ihvertfald ikke gerne

Tøsedreng ;!

Fra : Peter Larsen

Dato : 13-03-02 14:17

> [...]
> stemsikkert rigtig god (bedre end hvad jeg lægger i udtrykket "en hvis
> form for kvalitet"). Jeg har i hvert fald aldrig været ude for andet.

Hej

Nej, det er ikke sikkert.

Som sagt har jeg hørt om biografer i Italien der havde
marmor søjler i salen (ikke godt for akustikken) og mono
lyd. Og de var THX godkendte. Jeg tror mere det handler
om den pose penge biografen giver THX, end den egentlige
kvalitet.

THX kan være godt, men det er på ingen måde en garanti for
en overlegen præsentation.

Hilsen

Peter

Fra : Jesper Winding

Dato : 13-03-02 14:32

Jeg tror ikke det er beløbet der tæller da dette ligger fast pr. sal. det
nærmeste vi kan komme er nok at de sale du har hørt om enten reklamerer
falsk med deres godkendelse, eller også er det bare rygter du har hørt. der
er ingen mulighed får en THX godkendelse i en Mono sal.

Fra : Peter Larsen

Dato : 13-03-02 16:35

> [...]
der
> er ingen mulighed får en THX godkendelse i en Mono sal.

Hvor kan jeg læse at en Mono sal ikke kan blive THX godkendt?

Tror ikke det var falsk reklame, han var hvis på tur der nede netop
for at se på THX biografer.

hilsen

Peter

Fra : Jesper Winding

Dato : 13-03-02 16:55

På deres side såmænd:

"The goal of the THX System is to accurately recreate the experience of the
film mixing theatre. All theatres are capable of creating both 4 and 5.1
channel mixes."

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 09-03-02 14:49

"Jürgen" skrev i en meddelelse

> [...]

Hvor skal I være glade for at I ikke bor i Aalborg. Her er ikke en eneste
sal (måske en der er nogenlunde) ellers så er resten noget decideret gammelt
lort.

I en af de små sale i BIO5 sidder man skævt for lærredet, hvis man sidder
ude i siden, og der er ikke andet end nogle få meter fra lærredet til den
første række, så sidder man forrest ude i siden skal man både se op og til
siden for at se noget....

I den store sal i BIO5 har jeg været ude for at varmen ikke virkede mens der
var frostvejr. Der var flere der gik og vi andre sad med vanter på...

Det er sørgeligt at gå i biffen her når man nu er vant til Århus
biograferne.

Det er mig en gåde, at en by som Aalborg skal være den sidste til at få
ordentlige biografer....

Kåre

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 09-03-02 15:12

Kåre Weng Madsen skrev:

> Det er mig en gåde, at en by som Aalborg skal være den sidste
> til at få ordentlige biografer....

Ja, men nu ser det da også ud til, at der sker noget, jf. byggeriet ved
rutebilstationen. (Og så har jeg nu altid godt kunnet lide den store sal
i Astoria.)

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 09-03-02 19:04

"Peter Bjerre Rosa" skrev i en meddelelse

> Ja, men nu ser det da også ud til, at der sker noget, jf. byggeriet ved
> rutebilstationen. (Og så har jeg nu altid godt kunnet lide den store sal
> i Astoria.)

Den store sal i Astoria er også det tætteste vi kommer på en "rigtig"
biograf. Jeg glæder mig til de er færdige ved banegaarden...men det skal
ikke undre mig, at jeg er flyttet tilbage til Århus til den tid....

Kåre

Fra : Deaster

Dato : 11-03-02 13:11

"Jürgen" <johnnylorentzen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> ****************
>
> Ja, selvfølgelig. Besøger man en THX biograf er man da garanteret en
> hvis form for kvalitet.

Ja det gælder så ikke for Kinopaløet i Lyngby, deres sal 3 var helt håbløs
da jeg var inde og se Moulin Rouge.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Kim Grandjean

Dato : 11-03-02 13:45

"Deaster" <frankatnasa@hotmail.com> wrote

> Ja det gælder så ikke for Kinopaløet i Lyngby, deres sal 3 var helt håbløs
> da jeg var inde og se Moulin Rouge.

Den blev jeg også udsat for. Jeg troede egentlig at de havde sat helt nyt
state-of-the-art udstyr i salene. Det er da skræmmende, at man skal glæde
sig til DVD-udgivelsen for at få ordentlig lyd.

Venligst
Kim

Fra : Deaster

Dato : 11-03-02 14:34

"Kim Grandjean" <coolion@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> state-of-the-art udstyr i salene. Det er da skræmmende, at man skal glæde
> sig til DVD-udgivelsen for at få ordentlig lyd.

Jep, mage til skodbio skal man lede længe efter, og så er den ovenikøbet
helt ny, sal 1 er dog ganske udemærket.

Fra : John Hinge

Dato : 11-03-02 17:22

On 11 mar 2002 Kim Grandjean was heard to say:

> [...]
> helt nyt state-of-the-art udstyr i salene. Det er da skræmmende,
> at man skal glæde sig til DVD-udgivelsen for at få ordentlig lyd.

Oh glæde sig unge mand, oh glæde sig !
Hvis du har en DTS kapabel afspiller vil du få vellyd så man
må hulke hjerteskærende af sublim lykke.

Nå, derudover.. ja så er Moulin Rouge, tihvertifalds på R1
og i DTS en ret forrygende lydmæssig oplevelse :)

Fra : Rune Zedeler

Dato : 12-03-02 00:57

Deaster wrote:

> Ja det gælder så ikke for Kinopaløet i Lyngby, deres sal 3 var helt håbløs
> da jeg var inde og se Moulin Rouge.

I KinoPalæet er det kun sal 1, 10 og 11, der er THX-godkendt.

-Rune

Fra : Rune Zedeler

Dato : 12-03-02 01:09

Rune Zedeler wrote:

> I KinoPalæet er det kun sal 1, 10 og 11, der er THX-godkendt.

PS. det gode ved kinopalæet er at man kan tage elevatoren helt op til
salene - forbi billetkontrollørene - og på den måde komme gratis i
biffen. I har det ikke fra mig.

-Rune

Fra : Deaster

Dato : 12-03-02 13:05

> I KinoPalæet er det kun sal 1, 10 og 11, der er THX-godkendt.

What, jeg troede det var de 3 første sale som var THX godkendte?

Fra : Rune Zedeler

Dato : 13-03-02 12:21

Deaster wrote:

> What, jeg troede det var de 3 første sale som var THX godkendte?

Nej, det er de 3 største. Det er sal 2-9 der er små. Se evt
http://www.kinopalaeet.dk/sale.htm .

-Rune

Fra : Rhythm

Dato : 10-03-02 15:50

> [...]
> At hjemmesiden er forældet finder jeg usandsynligt da både Kinopalæet og
> Empire (to ret så nye biografer) er nævnt på den.

Ser man på Odense´s BioCity har de kun THX i 3 af salene.
Cinemaxx/Rosengaard Bio har THX i alle deres 7 sale.
Men de siger også at det er Danmarks største THX godkendte kompleks, men det
var
den jo allerede før Cinemaxx overtog den.
Så jeg vil sige at de har glemt nogle danske biografer på den.
Hvis du f.eks vælger at søge på germany (tyskland) der er meeeget større og
har langt
flere THX godkendte biografer (der i blandt Cinemaxx og Kinopolis i
Flensborg)
står ingen af dem nævnt. Kinopolis åbnede deres døre for snart 2 år siden i
Flensborg.
Det er kun deres bif i Leverkusen der er nævnt.
Jeg vil sige at siten er fyldt med fejl ud efter det, så den THX site vil
jeg slet ikke dømme ud efter
da der mangler tonsvis af biografer på den.

Mvh
Rhythm

Fra : Per Kristensen

Dato : 11-03-02 12:19

> [...]
> At hjemmesiden er forældet finder jeg usandsynligt da både Kinopalæet og
> Empire (to ret så nye biografer) er nævnt på den.

Jeg har flere gange været i Cinecity i Århus og i Apollon i struer, men den
fedeste lyd jeg endnu har oplevet var ok i Scala i Holstebro da vi så Space
Cowboys. Her kunne man virkelig mærke bassen trykke i brystet :)

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 11-03-02 17:41

<KLIP>

> [...]
Space
> Cowboys. Her kunne man virkelig mærke bassen trykke i brystet :)

Du kan da ikke mene at der er god lyd i Scala Holstebro, når du har været i
Apollon.....
Lyden i Apollon er da klart bedre end i Holstebro. Det er en helt nyopført
biograf hvor alle 3 sale er THX godkendte.
Jeg var inde at se Exit Wounds i Biocity i Herning, og blev så imponeret
over lyden dér i forhold til hvad jeg var vant til fra Holstebro, at vi tog
til Holstebro aftenen efter og så den samme film igen, for det kunne jo godt
være filmen der bare havde ekstrem god lyd. Det var det ikke. Lyden var
langt mere flad i Scala. Og lyden skærer mere i ørerne end i Herning eller
Struer. Så min oplevelse er at lyden i Herning og Struer er klasser bedre
end i Holstebro.

Mvh. Lars

Fra : Per Kristensen

Dato : 12-03-02 10:07

> [...]
> Struer. Så min oplevelse er at lyden i Herning og Struer er klasser bedre

Jeg syntes der var en kanon bas i Scala, som altså også er THX godkendt.

Fra : Per Kristensen

Dato : 11-03-02 12:20

> [...]
> At hjemmesiden er forældet finder jeg usandsynligt da både Kinopalæet og
> Empire (to ret så nye biografer) er nævnt på den.

En af mine bekendte tog engang til København for at se en film i Palads for
at høre den gode lyd, men den eneste film der gik var "Kun En Pige", så den
så han, men der var ikke lust god lyd på ;)

Fra : Deaster

Dato : 11-03-02 13:10

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
den
> så han, men der var ikke lust god lyd på ;)

Hmm, i de 12-16 sale de har i Palads blev der spillet Kun en pige i dem
allesammen, var det Lise Nørgaard uge eller hvad ?

Fra : nikolaj borg

Dato : 11-03-02 13:22

"Deaster" <frankatnasa@hotmail.com> wrote in message

> Hmm, i de 12-16 sale de har i Palads blev der spillet Kun en pige i dem
> allesammen, var det Lise Nørgaard uge eller hvad ?

Festdag for kræfsyge kællinger?

/Nikolaj
- ikke et ondt ord om folk med kræft, men jeg har ingen respekt for Lise
Nørgaard.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 11-03-02 17:06

"nikolaj borg" <nikol@jSbPoArMg.dk> skrev i en meddelelse

> - ikke et ondt ord om folk med kræft, men jeg har ingen respekt for Lise
> Nørgaard.

Jeg undres.

Lise Nørgaard var primus motor bag både Huset på Christianshavn og Matador.
Man er naturligvis velkommen til at mene, hvad man vil om de serier, men
deres betydning i den danske tv-historie er uomtvistelig.

Hvorfor skal Nørgaard ikke modtage behørig respekt for sit arbejde?

MVH
Jens

Fra : Peter Brodersen

Dato : 11-03-02 17:26

On Mon, 11 Mar 2002 17:06:28 +0100, "Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk>
wrote:

>Hvorfor skal Nørgaard ikke modtage behørig respekt for sit arbejde?

Nikolaj blander hende måske sammen med .... nør..gaard

--
- Peter Brodersen

Fra : Per Kristensen

Dato : 11-03-02 14:31

> Hmm, i de 12-16 sale de har i Palads blev der spillet Kun en pige i dem
> allesammen, var det Lise Nørgaard uge eller hvad ?

> [...]

Ja faktisk! Nej ok jeg mente sgu Imperial ;))