"Den bedste" - hvordan findes denne?
Fra : Pentan

Dato : 08-03-02 22:56

Hej NG
Jeg har tit tænkt på, hvordan man finder "den bedste" advokat til at føre
sin sag. Ikke at det er aktuelt for mit eget vedkommende, men ofte ser man i
nyhederne, at en af Danmarks førende advokater bla bla.. Eller han har hyret
Danmarks dygtigste forsvarsadvokat til bla bla...
Jeg ved, at det her med at være den bedste kan være noget svær at gøre op,
men skulle man nu komme i en situation hvor der var behov for advokathjælp,
hvordan finder man så frem til en af de førende?
Det er måske åndsvagt at nævne, men jeg har aldrig set en retssal in real
life - kun set det på TV. Og selvom jeg udemærket ved, at man ikke kan
sammenligne tv med real life - tja - så har jeg jo ikke noget at sammenligne
med. Og det jeg tænker på i denne sammenhæng er Matlock - der altid bliver
kontaktet af den ene håbløse efter den anden, hvorefter han får dem
frikendt - naturligvis. Men hvordan finder man "matlock" - altså ham/hende
der kan sit stof og har ry for det?
Jeg ved godt, at det ikke er et presserende spørgsmål, men jeg vil alligevel
blive meget glad for et svar.
Mange tak på forhånd
Pentan

Fra : Jakob Paikin

Dato : 08-03-02 23:31

On Fri, 8 Mar 2002 22:56:21 +0100, "Pentan" <pentan@mail.dk> wrote:

>Jeg har tit tænkt på, hvordan man finder "den bedste" advokat til at føre
>sin sag.

Det gør man ikke, for der er næppe nogen entydig definition af hvad
"den bedste" vil sige: Den billigste, den hurtigste, hvad?

>Ikke at det er aktuelt for mit eget vedkommende, men ofte ser man i
>nyhederne, at en af Danmarks førende advokater bla bla.. Eller han har hyret
>Danmarks dygtigste forsvarsadvokat til bla bla...

Ja, ja. Noget skal pressen jo kalde dem. Ofte tror jeg at pressen
forveksler "meste omtalte" med "førende"/"dygtigste".

Jeg har ikke dermed sagt, at de pågældende - meget omtalte - advokater
IKKE er dygtige. Men det vil ofte også være et spørgsmål om personlig
smag, hvilken type advokat man ønsker. Skal advokaten anlægge en
forhandlingsorienteret stil, en konfrontationssøgende stil osv.

>Jeg ved, at det her med at være den bedste kan være noget svær at gøre op,
>men skulle man nu komme i en situation hvor der var behov for advokathjælp,
>hvordan finder man så frem til en af de førende?

Som nævnt: Det gør man nok ikke. Man kan relativt let finde en af de
mest omtalte, men om vedkommende i en given situation er det rette
valg er svært at sige - det afhænger jo bl.a. af sagens art.

Derudover er det jo ikke sikkert, at en meget omtalt advokat rent
faktisk kan opnå et bedre resultat end en mindre omtalt. Det afhænger
igen af sagen.

--
Jakob Paikin

Fra : Peter G C

Dato : 09-03-02 11:43

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ja, ja. Noget skal pressen jo kalde dem. Ofte tror jeg at pressen
> forveksler "meste omtalte" med "førende"/"dygtigste".

Helt enig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Benny Andersen

Dato : 09-03-02 15:05

Fornuftige, men ubrugelige svar. (Jacob Paikin, Peter G C)
Hvis vi glemmer bereømthederne lidt, hvordan sikrer man sig at en
advokat er kompetent indenfor de områder han påtager sig sager?
Er der, og i givet fald hvilke; adgang til registre eller
opslagsværker, der viser hvordan en advokat har håndteret de sager,
vedkommende har haft?
Er det muligt at danne sig et billede af en advokats
uvildighed/habilitet, på grundlag af info om dennes kariere?

-- Benny

Fra : Jakob Paikin

Dato : 10-03-02 10:01

On Sat, 09 Mar 2002 14:05:15 GMT, be9@worldoffline.dk (Benny Andersen)
wrote:

>Hvis vi glemmer bereømthederne lidt, hvordan sikrer man sig at en
>advokat er kompetent indenfor de områder han påtager sig sager?

Man kan slå op på www.advokey.dk og se, om vedkommende angiver det
pågældende område som sit "speciale". Men da der kun kan angives tre
specieler er det ikke særlig dækkende.

Derudover kan man jo spørge advokaten, hvor meget erfaring han har med
området.

Endelig skal man huske på, at de advokatetiske regler pålægger en
advokat at afvise en sag, hvis han ikke mener sig i stand til at
håndtere den korrekt.

>Er der, og i givet fald hvilke; adgang til registre eller
>opslagsværker, der viser hvordan en advokat har håndteret de sager,
>vedkommende har haft?

Nej. Og det skal der heller ikke være. Diskussionen har været oppe
før.

Man kan ikke ud fra oplysninger om en sags udfald direkte konkludere
noget om de pågældende advokaters dygtighed. Der er utrolig mange
parametre der påvirker udfaldet af en sag - advokaternes dygtighed er
blot een (og ikke den vigtigste).

>Er det muligt at danne sig et billede af en advokats
>uvildighed/habilitet, på grundlag af info om dennes kariere?

Advokater skal altid være ubetinget upartiske og kun varetage
klientens interesser! Det ligger i advokatens rolle (og i de
advokatetiske regler).

En advokat skal f.eks. nægte at påtage sig en sag, hvis en anden
advokat på samme kontor tidligere har repræsenteret en anden part i
sagen (selv hvis det ikke er en modpart). Så vidt strække
uafhængigheden sig.

--
Jakob Paikin

Fra : Benny Andersen

Dato : 13-03-02 23:09

Jeg takker for linket.

--Benny

Fra : Bjarne Schmidt

Dato : 09-03-02 21:22

Jeg vil da tro, den bedste advokat er den der vinder fleste sager i retten.
så hvis man følger med i hvilke advokater der vinder i retten, så må den da
være den bedste.
Hilsen Bjarne
Pentan <pentan@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c89311d$0$37686$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-03-02 21:36

"Bjarne Schmidt" <ellehus@schmidt.mail.dk> writes:

> Jeg vil da tro, den bedste advokat er den der vinder fleste sager i retten.
> så hvis man følger med i hvilke advokater der vinder i retten, så må den da
> være den bedste.

Det virker kun hvis sagerne er fordelt tilfældigt. En advikat der kun
tager "sikre" sager vil nok klare sig bedre end en tilfældig beskikket
forsvarsadvokat, også selvom den sidste måske ville klare sig bedre
på de samme sager. men det er vist et statistikspørgsmål nu :)

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'