Spartling af gipsplader, hvordan gøres det~
Fra : Grønne

Dato : 08-03-02 21:43

Nu må nogen kloge mennesker i denne gruppe fortælle mig den håndværksmæssigt
korrekte måde at spartle gipsplader på.

Der skal sparteltape over alle samlinger og så skal der sandspartel på. Det
er jo nemt nok i de langsgående samlinger hvor der spartel "rille", men hvad
i ende samlingerne, der sidder tapen jo uden på pladen og spartlen kommer
til at lægge i en bue ?

Hvor maget spartel skal der på af gangen, hvor mange gange og skal der
slibes imellem ?

Jeg er heldigvis startet med 65m2 loft i mit værksted, så hvis resultatet
ikke bliver helt perfekt går det nok, men jeg skulle jo gerne ha lært det
inden jeg kommer inden for.

Mange hilsner

Grønne

Fra : John Vedsegaard

Dato : 08-03-02 16:03

> [...]
hvad
| i ende samlingerne, der sidder tapen jo uden på pladen og spartlen kommer

JV "sparteltape" er der ikke noget der hedder, derimod selvklæbende
glasfiberstrimler.

JV Det er rigtigt at spartelmassen kommer til at ligge i en bue uden på
pladerne, derfor skal du på disse steder spartle et meget bredere stykke
(mindst 1/2 meter bredt) så ses det ikke så let.

| Hvor maget spartel skal der på af gangen, hvor mange gange og skal der
| slibes imellem ?

JV Det hedder sig at man spartler alle samlinger og udvendige hjørner 3
gange.
Skruehuller 2 gange Det er normalt ikke nødvendigt at slibe imellem (hvis du
ikke kan lave bunden godt nok, er det muligvis nødvendigt alligevel). Når du
sliber efter dit arbejde skal du bruge sandpapir korn 100.
Første gang spartler du glat. Derefter bredere.
Hvis du ikke er god til at spartle skal du eventuelt spartle 4 gange!
Når du har spartlet sidste gang kan du holde spartlen vinkelret på
samlingerne, der må overhovedet ikke være luft imellem.
Polyfilla er ikke egnet!

Men er er mange andre ting at iagttage ved gibs.
1) Pladerne skal ALTID være sat op i forbandt.
2) Hvis du skruer en skrue i og der ikke er noget den kan hæfte i, skal den
skrues ud igen, og en nu isættes ved siden af. Ellers vil din spartelmasse
falde ud igen efter et stykke tid (også hvis der er væv/filt udenpå).
3) Vinkelrette udvendige hjørner forsynen med spartelskinner i metal.
4) "Skæve udvendige hjørner" forsynet med papirstrimler med aluminiums
skinner (metallet skal vende indad), de limes op i f.eks. klæber.
5) Det er altid en fordel at opsætte 2 lag gibs, da det er mere stabilt.
6) Det er muligt at få en brugsanvisming hos Gyproc.
7) Når du har spartlet og slebet skal du altid grunde spartlingerne med
microdispers.
8) Der findes en speciel gibs til våde rum.
9) Indvendige hjørner fuges med acrylfuge efter første gang maling (husk at
vande efter, det kan ikke slibes). Revner må ikke være over 3mm bredde.
10) Knækkede plader skal udskiftes.

> [...]
| ikke bliver helt perfekt går det nok, men jeg skulle jo gerne ha lært det

Det er en god ide at starte i et værksted, så man kan øve sig lidt.
Måske lyder den arbejdsbeskrivelse voldsom, men spring ikke over hvor gærdet
er lavest. Det meste drejer sig mest om at være omhyggelig.
God arbejdslyst Malermester John Vedsegaard
http://home19.inet.tele.dk/forlaget/

Fra : DOCTOR

Dato : 10-03-02 18:52

"John Vedsegaard" <taform@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pladerne, derfor skal du på disse steder spartle et meget bredere stykke
> (mindst 1/2 meter bredt) så ses det ikke så let.

-SNIP-

Hej John jeg tror du misforstår "grønne"
Jeg vil nu nok sige at der ikke skal bruges glasfiber-armering hvor du ikke
har en "spartel rille" men derimod kradse af med en hobby-kniv så du ligesom
danner en "voldgrav" imellem de 2 gipsplader det er hvad jeg ser på alle
byggepladser og hvad alle de tømrere og malere som jeg kender siger og
gør.(og som jeg selv har gjort herhjemme....hvilket holder helt
fotræffeligt)

Hilsen Doc

Fra : John Vedsegaard

Dato : 10-03-02 20:25

Undskyld, jeg glemte at meddele at de kanter som ikke er trukket fra
fabrikken, skal skæres skråt af.
Den der skal nu alligevel fiberstrimler på!!!!

"DOCTOR" <alban@city.dk> skrev i en meddelelse

| "John Vedsegaard" <taform@c.dk> skrev i en meddelelse
| > |
| kommer
| > |

Fra : John Vedsegaard

Dato : 10-03-02 21:02

Undskyld, jeg glemte at meddele at de kanter som ikke er trykket fra
fabrikken, skal skæres skråt af.
Der skal nu alligevel fiberstrimler på!!!! Selv om det muligvis kan holde på
lofter, vil jeg ikke garanterer for det.
Desuden tror jeg ikke på at malere og tømrere siger der ikke skal strimles
hvor pladerne ikke er trykket.
Man kan skære kanterne enten med en kniv, eller med en høvl.
Men jeg kan altid anbefale begyndere at se på side http://www.gyproc.dk/
under gør det selv.
Her er en komplet anvisning på hvordan man gør. Desuden kan man bestille en
brochure.

Malermester John Vedsegaard
> [...]

| > |

Fra : Grønne

Dato : 10-03-02 22:07

Hej John,

Mange tak for dit meget grundige svar.

Men hvis jeg kigger på gyproc.dk så ser det ud til at "DOCTOR" har ret, i
følge deres anvisninger skal der ikke fiberstrimler på ende samlinger. Se
evt. nedenstående link :

http://www.gyproc.dk/dk_gor_det_selv/hvide_lofter.html

De skriver også at der skal være 2mm mellemrum mellem ende samlingerne, kan
det passe ?

/Grønne

Fra : Jan Pedersen

Dato : 11-03-02 12:31

Hej

Det med at starte i værkstedet er en god ide!!!

Jeg har selv lige været i gang. Jeg startede i stuen, da det jo var
rarest at have den færdig først. De andre rum er blevet ok, men stuen er
desværre ikke blevet pæn.

Problemet er at der nogle steder ikke er blevet spartlet nok ud i
"spartel-rillerne", så det kan ses gennem glas-væven. For at gøre ondt
værre har jeg halogen-spots på væegen, der lyser fra loftet og ned, så om
aftenen, når disse er tændt, så er det stor-slemt.

Jeg har tænkt en del over mulige løsninger:

1) Pille væven ned, og sætte noget nyt op. Dette har jeg opgivet på
forhånd, jeg tror ikke at det kan lade sig gøre.

2) Skære gipsen ned, der hvor der ikke er spartlet ordenligt ud, montere
en liste på bagsiden af de tilbagesiddende gips-plader og skrue en ny
plade op i "rammen". Spartle det ordenligt ud, sætte nyt væv op og male.
Jeg tror at det bliver svært/umuligt at få kanten pæn/usynlig.

3) spartle ud uden på glas-væven, og sætte noget nyt væv op uden på. Er
det muligt?

4) Sætte et ekstra lag gips-plader op uden på og starte forfra.

5) Pille hele lortet ned og begynde forfra.

Hvad mener i eksperter? Hvordan for jeg bedst rettet fejlen?

Fra : DOCTOR

Dato : 12-03-02 22:35

-SNIP-
> [...]
> værre har jeg halogen-spots på væegen, der lyser fra loftet og ned, så om
> aftenen, når disse er tændt, så er det stor-slemt.

Jeg kan se dit problem alle lunkerne er synlige når lyset er tændt......
men er du sikker på at det kun er i samlingerne..
eller er det nogle skæve forskallingsbrædder.....
hvor mange lag gips har du??
hvis du kun har et lag ville jeg uden at tøve skrue nogle nye plader op uden
på de gamle, da du dermed får et stærkere loft, det skidt har det jo med at
gi' sig lidt.
men husk at mærke dine forskallings brædder op inden du går igang.
og så bare følg den grundige vejledning som john vedsegaard har skrevet
tidligere i denne tråd.(dog uden at bruge armeringstape i de ender uden
spartlekant)

> Jeg har tænkt en del over mulige løsninger:
>
> 1) Pille væven ned, og sætte noget nyt op. Dette har jeg opgivet på
> forhånd, jeg tror ikke at det kan lade sig gøre.
drop det så skal du bare spartle hele loftet om.

> [...]
> plade op i "rammen". Spartle det ordenligt ud, sætte nyt væv op og male.
> Jeg tror at det bliver svært/umuligt at få kanten pæn/usynlig.
Jeg tror ikke det vil blive et særligt godt resultat da du går fra en slags
underlag over til en anden sådan midt på loftet.

> 3) spartle ud uden på glas-væven, og sætte noget nyt væv op uden på. Er
> det muligt?
se punkt 2

> 4) Sætte et ekstra lag gips-plader op uden på og starte forfra.
jep se højere oppe.

> 5) Pille hele lortet ned og begynde forfra.
Helt bestemt ikke.

Hilsen Doc

Fra : Jan Pedersen

Dato : 14-03-02 10:15

On Tue, 12 Mar 2002 22:34:47 +0100, DOCTOR wrote:

> [...]
> bare følg den grundige vejledning som john vedsegaard har skrevet
> tidligere i denne tråd.(dog uden at bruge armeringstape i de ender uden

Der er nu ikke loftet, men vægen der er problemet, men det gør vel ingen
forskel?

Jeg er helt sikker på at det er udspartlingen der ikke er god nok. Det er
ikke svært at se

Der er dog et enkelt sted hvor vægen buler lidt udaf. Her må det jo være
træet bagved der buler lidt. Det er nok svært at rette, men det er
heldigvis ikke så synligt.

Du har nok ret i at den bedste løsning er at montere et ekstra lag gips
(jeg har kun eet lag), og så få det spartlet ordenligt...

Tusind tak for hjælpen