Større adskillelse mellem kirke og stat i ~
Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-03-02 20:11

Norge har i fem år haft et udvalg i arbejde med at overveje, hvad der
skal ske med den norske stats/folkekirke.

Udvalget har i går anbefalet en adskillelse, så alle trossamfund
ligestilles.

Det får naturligvis snakken til at gå igen i Danmark - ligesom da
Sverige adskilte stat og kirke.

Personligt er jeg for en adskillelse her i landet.

Det virker kun rimeligt på mig, at landets største trossamfund får
mulighed for at træffe sine egne beslutninger uden at have mere eller
mindre tilfældige politikere til at blande sig i tide og utide -
ganske som alle andre trossamfund i landet har det.

Samtidig vil det være rart for folkekirkens medlemmer at få samme
fradragsret på deres bidrag som andre trossamfunds medlemmer har.

Og sidst men ikke mindst er det vigtigt at få ryddet op i problemet
med ansvarsfordelingen. I øjeblikket udfører Folkekirken nogle opgaver
for staten og staten betaler noget af præsternes løn/pension. Det
antages almindeligvis, at det går nogenlunde op, men det ville være
rart at få styr på det. Staten bør betale for personregistrering,
kirken for præsterne. Hvem der skal betale for vedligeholdelsen af
gamle kirker som kulturelle objekter skal overvejes nærmere. I øvrigt:
Hvem skal betale biskoppernes løn? Pt. betales den af staten i bytte
for de meget store jordarealer, som staten overtog fra kirken for en
del år siden.

Folkekirken og staten er dog så integrerede i mange ting (betaling af
medlemsgebyrer, osv.) at der skal meget grundige overvejelser til, før
man finder en realistisk løsning.

Og det er væsentligt at bemærke, at Danmark hverken er Sverige eller
Norge. Vores folkekirke er ikke magen til deres.

En del tågenakker vil insistere på, at Folkekirken skal væk, fordi de
ikke selv er medlemmer af den, fordi kristendommen er noget lort,
fordi den alene opretholdes pga. dens pengegriske medlemmers ønsker
e.lign.

Glem dem. Tågenakker har altid været til.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I desire macaroni pictures."
The RockBear. ((^)) -Moses.

Fra : Live4Him

Dato : 08-03-02 21:47

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> [...]
> mindre tilfældige politikere til at blande sig i tide og utide -
> ganske som alle andre trossamfund i landet har det.

Er der ikke allerede en mulighed for en hvis frihed gennem de såkaldte
valgmenigheder ? Hvis antallet af valgmenigheder skal tages som målestok for
den folkekirkelige frihedstrang er der næppe håb om en adskillelse mellem
kirke og stat. Og hvad mener landets biskopper iøvrigt ?

jørgen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-03-02 21:58

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> writes:

> Er der ikke allerede en mulighed for en hvis frihed gennem de såkaldte
> valgmenigheder ?

Jo.

Men det er sådan set menigheder, der stiller sig under folkekirkens
ideologi men i alt andet nærmest er frikirker.

En adskillelse af kirke og stat er ikke en nedlæggelse af
folkekirken. Mit gæt er at medlemstallet vil være stort set uændret.

> Og hvad mener landets biskopper iøvrigt ?

De er alle imod opdeling, svjv.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Alle der rejser i rummet er kannibaler og æder
The RockBear. ((^)) deres egen afføring. [..] Deres børn bliver

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 09-03-02 14:50

On 08 Mar 2002 20:11:19 +0100, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

> [...]
>mindre tilfældige politikere til at blande sig i tide og utide -
>ganske som alle andre trossamfund i landet har det.

Men hvordan kan en kirke styres som holder den lutherske fane så
højt som den danske folkekirke og derved nægter ethvert tilløb til
bispestyring? Skal det bare være et løst samvirke af i øvrigt
selvstændige menigheder?

Lars Erik

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 09-03-02 20:04

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fordi den alene opretholdes pga. dens pengegriske medlemmers ønsker
> e.lign.
>
> Glem dem. Tågenakker har altid været til.

Skal folkekirken væk, hvem skal så bestemme over Jesus når regeringen ikke
har en kirkeminister til det???

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-03-02 20:06

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:x0ti8.415$yM6.2407@news.get2net.dk...

[ ... ]
> Skal folkekirken væk, hvem skal så bestemme over Jesus
> når regeringen ikke har en kirkeminister til det???

Ja, og hvem skal så lære dig ikke at lave disse 818 kilometerlange
citater for blot at tilføje 1½ linie ligegyldig pjank!

Godt at der ikke er mange timer inden mit fly går )

Der fra søndag morgen vil nyde 8 dages solskinsferie ved Middelhavet
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk