Husmaling
Fra : Claus Kjeldsen

Dato : 08-03-02 19:47

Hej
Er der nogen her i gruppen som har erfaring med at male huset's mursten
udvendig, ikke vandskuret.
Vi har et kalksandstens hus, men vi syntes at murstene ikke er så kønne at
se på, har fået at vide at det ikke er så godt at vandskure.
Hvad med værdien af huset, hvis det en dag skal sælges ?
Hvor tit skal man male ?

MVH Claus

Fra : John Vedsegaard

Dato : 08-03-02 16:08

> [...]
| Hvor tit skal man male ?
|
| MVH Claus
|
| Det er ikke nogen god ide at male mursten udvendigt.
1) Huset ånder ikke mere så godt.
2) Du har vedligeholdelse i al fremtid. Skal males med ca. 10-15 års
mellemrum.
3) Er det ikke muligt i stedet at rengøre huset udvendigt?
4) Værdien af huset ved jeg ikke noget om.

Malermester John Vedsegaard
http://home19.inet.tele.dk/forlaget/

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 09-03-02 08:02

Claus Kjeldsen wrote:

> Hej
> Er der nogen her i gruppen som har erfaring med at male huset's mursten
> udvendig, ikke vandskuret.

Ja, det fik fik det fineste dyreste plastik maling, og
blev en værdløs ruin.

Stenenes overflade og malingen slår fra i frost.

Fra : Ida Nielsen

Dato : 09-03-02 09:19

Du kan uden problemer male huset.
Ellers er en anden mulighed at pudse det op med farvet mørtel, dette giver
et meget flammet udseende som jeg personligt syntes er rigtigt flot
Det kan købes hos bla. Kalk & Mørtel værkerne.

Følgende malinger kan du bruge, jeg har listet dem efter hvor åndbare de er.

Silikatmaling Meget diffusionsåben
silikonemulsionsfärg ( Kan købes hos bla. Beck & Jøgensen under navnet
Kivisil) Meget diffusionsåben
Siloxsan ( Kan købes hos bla. Beck & Jøgensen under navnet Novasil) Meget
diffusionsåben
Emulsionsmaling ( Blanding af Vand og Olie) Rimelig Diffusionsåben
Acrylmaling. Meget lukket

Hvis du ikke vil pudse dit hus op, så vil jeg anbefale at du benytter en
silikat maling, denne kan dog være lidt svær at styrer, ellers kan du bruge
en Kivisil fra B & J

Skriv gerne hvis dette giver yderliger spørgsmål.

Hilsen
Ida
Farvehandler

Fra : John Vedsegaard

Dato : 10-03-02 11:49

"Ida Nielsen" <idani@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
| Du kan uden problemer male huset.

Hvem har egentlig skrevet denne mail? Ida Nielsen eller Claus?

Du nævner nedenfor diverse forskellige typer maling, dog ikke Caim som
anvendes meget. Næsten alle fabrikker har silikatmaling.

Silikatmaling har den fordel at det ikke kan skalle af, da det indgår en
kemisk forbindelse med underlaget.

Der vil komme masser af problemer med at male huset, især evig
vedligeholdelse. Hvis der er tilbageliggende fuge, vil det være sværere at
male det. Endvidere vil det være en fordel at se huset inden man siger
"problemfrit"!

Ved du hvilken PAM værdi de forskelige typer maling har, set i forhold til
f.eks. kalk eller mursten?

Det kan være en god ide at pudse med indfarvet mørtel, men senere er det
ikke muligt at lave reparationer, uden de bliver synlige.

Fra : Ida Nielsen

Dato : 10-03-02 17:17

Det er Ida som har skrevet.

De forskellige PAM værdier kan jeg selvfølgelig finde, og ja jeg er klar
over hvorledes de befinder sig i forhold til mursten og kalk.
Du har ret jeg glemte at nævne Kaim. ( Nok fordi jeg aldrig har arbejdet med
det)
Kalk nævnte jeg ikke, da jeg aldrig har haft malerer som efterlyste kalk, og
der med vuderede at kalk ikke var det mest arbejds venlige materiale.
Selvfølgelig skal huset vedligeholdes med jævne mellem rum, men det samme
skal en gavl og vinduer. En hus facade, behandlet korrekt vil under normale
forhold, og med en god kvalitets maling ( Det ved vi begge er alt afgørende)
burde facaden holde 10 år eller mere. ( Her tager jeg dog lige forbehold for
huse langs kysten, hvor salt påvirkningen er stor)
Jeg håber at detter er bedre dækkende, samt at du fik fylds gørende svar

venlig hilsen
Ida
farvehandler

Fra : John Vedsegaard

Dato : 10-03-02 20:28

Kalk har været brugt i årtusinder...
Det er billigt og nemt at arbejde med.
Købes normalt i byggemarkeder.

Fra : Ida Nielsen

Dato : 10-03-02 21:14

Jamen det er vi da også enige om, jeg har bare forstået på malerne at det
var en lidt omstændig affaire og derfor ikke benyttede det så meget

Hilsen
Ida
Farvehandler

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 09-03-02 09:31

> [...]
> se på, har fået at vide at det ikke er så godt at vandskure.
> Hvad med værdien af huset, hvis det en dag skal sælges ?

Skalflex ?

Fra : Claus Kjeldsen

Dato : 09-03-02 23:03

Hej Alle
Tak for jeres svar. Lige et svar tilbage, vi har prøvet at rengøre den ene
mur, faktisk 2 år i træk, hvor det ikke hjælper noget, vi ved også at det er
en mur som er meget udsat for vind og vejr. Men vi vil tænke over jeres
svar.
Hej Claus