Fliser diagonalt
Fra : Per H

Dato : 08-03-02 19:01

Er der en der har nogle gode råd til opsætning af fliser diagonalt.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Calle.

Dato : 08-03-02 19:39

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Er der en der har nogle gode råd til opsætning af fliser diagonalt.

Hej

Når du skriver opsætning, så tolker jeg det som om de skal op på en væg.
er de rigtigt forstået?
Hvis ja, ville jeg sætte en lodret streg med et vaterpas, og så sætte den
første op med spridserne på stregen, så kommer resten af sig selv. brug evt.
flisekryds/muresnor(massiv), for at få ens afstand mellen fliserne.

Calle

Fra : Per H

Dato : 08-03-02 20:47

On Fri, 8 Mar 2002 19:38:55 +0100, "Calle." <Calle@jyde.dk> skrev:

> [...]
>første op med spridserne på stregen, så kommer resten af sig selv. brug evt.
>flisekryds/muresnor(massiv), for at få ens afstand mellen fliserne.

ja det er på en væg, men gulvet skal også lægges diagonalt. Ville
det ikke blive for meget med diagonalt på et badeværelse på 2x 1.5 m,
med både væg og gulv med samme opsætningsmønster.

jeg plejer at bruge flisekryds. Snorden syndtes jeg driller lidt, når
den skal tages af.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Asle Bjerva

Dato : 09-03-02 01:55

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i melding

> ja det er på en væg, men gulvet skal også lægges diagonalt. Ville
> det ikke blive for meget med diagonalt på et badeværelse på 2x 1.5 m,
> med både væg og gulv med samme opsætningsmønster.

Jeg satte opp en midlertidig list som 'fundament' på veggen. Jeg har
diagonale filser på veggene og på badegulvet. Jeg fant ut at det ble penest
med en dekorlist i høyde med vasken, over er det diagonalt, under er det
vanlig rett. Dette fordi mitt badegulv har fall mot sluk i den ene siden,
og derfor ville forskjellen i avstand vises litt for godt. Hvis du skal ha
speil mot et hjørne, må du passe på at du har 'hel langside' på den kuttede
fli inn mot speilet, og ikke må kutte spissene av noen flis. Hvis du gjør
det rett, vil speilbildet av flisene vise en hel flis i hjørnet, og det blir
lekkert :) Det er også best ikke å måle ut midten, for så å kutte slik at
flisene er sentrert, det blir penest å starte med hel 'halvflis' i et
hjørne, og fortrinnsvis halvfils på motstående vegg, hvis ikke stemmer ikke
de diagonale fugene, og ting vil ikke se pent ut. Jeg bruker snor, får ikke
til kryss, speiselt mår det skal fuges.

På gulvet la jeg hel flis, altså ikke kuttet spiss mot de veggene som er
mest synlig, og la alt kutt til de to andre veggene.
--
Asle Bjerva, Oslo
(Fjern spamfilter '9' for Epost)

Fra : Calle.

Dato : 09-03-02 04:30

> [...]
> det ikke blive for meget med diagonalt på et badeværelse på 2x 1.5 m,
> med både væg og gulv med samme opsætningsmønster.

Hej Igen
Jeg har selv lige lavet badeværelse (ca. 2 x 2,5), og sat glasvæv på vægen,
bortset fra brusenischen selvfølgelig og med en lille kant fliser rundt ved
gulvet.
Jeg syntes personligt, at fliser på vægge hører hjemme i slagterier og
lignende.
Jeg kan maile dig et billede hvis du er interesseret.

Calle