Flerpartneri
Fra : Madbit

Dato : 08-03-02 18:21

Hej gruppe

Jeg har et lidt fjollet spørgsmål

Jeg ved at polygami og polyandri er forbudt her i landet. Hvilken
paragraf er der tale om? Nu er det jo sådan at man i dag kan indgå i
et forhold, der i juridisk henseende svarer til ægteskab med personer
af sit eget køn (registreret partnerskab). Er der i lovteksterne
omkring disse forhold taget højde for den situation, hvor en person
både bliver gift med en af modsat køn, og samtidigt indgår registreret
partnerskab med en person af samme køn? Her er der jo hverken tale om
polygami eller polyandri.

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-03-02 18:41

bavarianilluminati@hotmail.com (Madbit) writes:

> Jeg ved at polygami og polyandri er forbudt her i landet. Hvilken

Den juridiske formulering er at finde i lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning §9 (LBK nr 147 af 09/03/1999)

§ 9. Den, som tidligere har indgået ægteskab eller har været part i
et registreret partnerskab, må ikke indgå ægteskab, så længe det
tidligere ægteskab eller registrerede partnerskab består.

Besvre det ikke begge dine spørgsmål?

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : Madbit

Dato : 09-03-02 12:05

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote in message news:<87g03bq7nv.fsf@xyzzy.adsl.dk>...

> [...]
> et registreret partnerskab, må ikke indgå ægteskab, så længe det
> tidligere ægteskab eller registrerede partnerskab består.

Jo tak, næsten. Jeg bliver lige nødt til at spørge om man kan læse
lovgivningen som fanden læser biblen? Altså at man gerne må indgå
registreret partnerskab hvis man i forvejen er gift, da denne
situation ikke står eksplicit beskrevet?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 09-03-02 12:14

On 9 Mar 2002 03:05:12 -0800, bavarianilluminati@hotmail.com (Madbit)
wrote:

> [...]
>registreret partnerskab hvis man i forvejen er gift, da denne
>situation ikke står eksplicit beskrevet?

Nej. Lov om ægteskabs indgåelse regulerer, hvornår man må indgå
ægteskab. Lov om registreret partnerskab regulerer, hvornår man må
indgå sådanne partnerskaber. Den lov bestemmer i § 3:

"§ 3. Registrering af partnerskab har med de i § 4 anførte
undtagelser samme retsvirkninger som indgåelse af ægteskab.
Stk. 2. Bestemmelser i dansk lovgivning, som omhandler ægteskab og
ægtefæller, skal anvendes tilsvarende på registreret partnerskab og
registrerede partnere. "

Altså skal du i ordet "ægteskab" i ovennævnte § 9 læse "ægteskab eller
registreret partnerskab".

--
Jakob Paikin

Fra : Madbit

Dato : 21-03-02 12:08

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote in message news:<4hrj8u8m6196s28q3qe2elnq3p6cgn8vmn@4ax.com>...

> [...]
> registrerede partnere. "
>
> Altså skal du i ordet "ægteskab" i ovennævnte § 9 læse "ægteskab eller

(Nåhr-ja, man skal jo altid læse de foregående §§)

Tak for svaret.

Fra : Peter G C

Dato : 09-03-02 13:54

"Madbit" <bavarianilluminati@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jo tak, næsten. Jeg bliver lige nødt til at spørge om man kan læse
> lovgivningen som fanden læser biblen?

Det kan man kun i Helvede.

> Altså at man gerne må indgå
> registreret partnerskab hvis man i forvejen er gift, da denne
> situation ikke står eksplicit beskrevet?

Nej - det må man ikke.

/Peter

--
http://www.grauslund.com