1/4 tomme momentnøgle
Fra : Tornøe

Dato : 08-03-02 18:40

Hej gruppe

Så fik Banditten sit nye fordæk på, og jeg mangler nu bare at spænde
skiverne på hjulet og hjulet på forgaflen, så er jeg kørende. Derfor har jeg
været ude og kigge efter en kvarttomme momentnøgle, der passer til mine
unbraco-hoveder, men uden held (har prøvet Bildillen, Harald Nyborg og
Silvan).

Er der nogen der ved, hvor man kan købe sådan en nøgle? Alternativt kunne en
1/2 -> 1/4 tomme adapter måske gå an, da en af mine bekendte har en 1/2"
nøgle.

Jens

Fra : Claus Skovbo

Dato : 08-03-02 22:13

Hej Jens

Jeg har lige købt momentnøgler. Jeg handlede to steder, og alle jeg så -
havde ½ tommer firkant.
Vi har netop anvendt en adaptor for at kome ned i 1/4 tomme.
Held og lykke.

Claus

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-03-02 23:53

> [...]
> været ude og kigge efter en kvarttomme momentnøgle, der passer til mine
> unbraco-hoveder, men uden held (har prøvet Bildillen, Harald Nyborg og

Jeg har en 1/4" momentnøgle købt i bil-thema til 200kr. Jeg er meget
tilfreds med den. den går fra 2-24 nm.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 09-03-02 11:53

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse

<snip>

> [...]
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)

Mig også !

Både en 1/4" og en ½"

Jeg er også tilfreds
--
Bent Erik Thomsen
Nær Ålborg

Fra : Pein

Dato : 09-03-02 00:07

"Tornøe" wrote ...

> [...]
>været ude og kigge efter en kvarttomme momentnøgle, der passer til mine
>unbraco-hoveder, men uden held (har prøvet Bildillen, Harald Nyborg og

Nogle momentnøgler er så upræcise ved de små størrelser, at det er bedre
ikke at bruge den. Og bruger man en større nøgle plus en adapter for at
sætte et lille hovede på, så har man også i kraft af den større momentarm
nemt ved at knække skruer uden at det føles som om man tager fat.

Med fare for at give et dårligt råd, så ville jeg ikke bekymre mig så meget
om momentet for så vidt angår skiven, og forakslen burde også kunne klares
på "gefuhl". Lidt fra eller til skader vist ikke på de dele.
Men nu er jeg også en type der siden sidste efterår har kørt rundt med kun 5
af de 6 skruer der holder bagtandhjulet på TransAlp'en. =

/Pein
Honda TransAlp
Yamaha DT125R

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 09-03-02 11:29

"Tornøe" <jens@FJERNtornoe.net> wrote in message
> [...]
en
> 1/2 -> 1/4 tomme adapter måske gå an, da en af mine bekendte har en 1/2"

Vilde det ikke være bedre og billigere at købe en ½tomme momentnøgle og en
sæt bits i Harald Nyborg? Nøglen koster ca. 149 og et stor sæt bits ca.
60-70 kr.
Du vil alligevel ikke spænde din foraksel med en 1/4 tomme momentnøgle da de
typisk går op til ca. 20nm og f.eks. min aksel skal spændes med 44 til 63nm.
Hvis du så har behov for at spænde noget småt sammen kunne du købe en 1/4
tomme hos www.louis.de de har en der går fra 4 til 20nm, den virker ret
solid.

Henrik
ww.gsx.dk

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 09-03-02 11:33

Fra : b.jeppesen

Dato : 09-03-02 11:55

"Tornøe" skrev d. 08-03-02 18:40 dette indlæg :
> [...]
kunne en
> 1/2 -> 1/4 tomme adapter måske gå an, da en af mine bekendte har en

Hej jens!
Jeg tror, at du er bedre tjent med en 3/8 moment nøgle, da den er
rimelig all round.
Giv hellere nogle hundrede kr mere, og få en god nøgle, da risikoen for
at overspænde de små bolte er for stor med en billig nøgle :(
Hvad angår unbraco toppen, så kan den købes i løssalg

Bjørn

http://www.kandu.dk/