Dagpenge
Fra : Kim Larsen

Dato : 08-03-02 13:54

Hej Alle.

Hvor kan jeg finde dagpengeloven i sin fulde tekst, jeg kan ikke finde
den på retsinfo. ?

Følgende definition er hentet fra www.lederne.dk og kan også findes i
nogenlunde samme ordlyd, på andre a-kassers hjemmeside.:

Citat begynd:

Idag er retten til at modtage dagpenge opdelt i 2 perioder.

1. Dagpengeperioden, som er på 1924 timer
2. Aktivperioden, som er på 156 uger

Dagpengeretten kan sammenlignes med et klippekort.
Du bruger af dine klip ( timer og uger ), hver gang du får udbetalt
ydelser fra A-kassen.

I dagpengeperioden bruger du et timeklip for hver time, du modtager
dagpenge.

I aktivperioden bruger du et helt ugeklip, selvom du kun får udbetalt
dagpenge for en enkelt dag i en uge.

Alle ydelser tæller med. Den eneste undtagelse er orlov til
børnepasning. Du bruger også af dine klip, når du er i jobtrænning.
Perioder med sygedagpenge forbruger også klip, hvis du er ledig, når
du er syg. Sygeperioder udover 6 uger forlænger aktivperioden.

Citat slut.

Spørgsmålet er hvordan man definerer en udbetalt ydelse.

Jeg sagde selv mit job op, og fik derfor 5 ugers karantæne, hvilket
svarer til 185 timer. Disse timer regner min A-kasse nu med i min
dagpengeperiode. Dette mener jeg ikke er rigtigt, da jeg jo netop i
disse 185 timer ikke har fået udbetalt nogle ydelser fra dem.

Endvidere står der om karantæne:

Citat begynd:

A-kassen skal give dig fem ugers effektiv karantæne, hvis du selv
siger dit arbejde op uden en gyldig grund.

Når karantænen er effektiv, betyder det, at du ikke kan modtage
ydelser fra A-kassen i fem uger (185 timer), hvor du kunne have
modtaget ydelser, hvis du ikke havde karantæne.

Citat slut.

Så min fortolkning er:

At man forbruger af sine timer når man får udbetalt ydelser fra
A-kassen, hvilket selvfølgelig ikke sker når man har karantæne.

Det er ihvertfald deres egen formulering.

Hvad mener i ?

Med venlig hilsen

Kim Larsen

Fra : Dennis Lange

Dato : 08-03-02 14:07

"Kim Larsen" <kimlarsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Alle.
>
> Hvor kan jeg finde dagpengeloven i sin fulde tekst, jeg kan ikke finde
> den på retsinfo. ?

Kan det tænkes det er "Bekendtgørelse af lov om en aktiv
arbejdsmarkedspolitik" du leder efter?

Jeg er ikke ekspert på området, så dette skal ses som et forslag til at
finde den rette lov
--
Mvh. Dennis Lange
-Bruger du Sv: istedet for Re: ? Så kan ikke alle læse dit indlæg...

Fra : Pgr

Dato : 08-03-02 14:26

"Kim Larsen" i en meddelelse

> Hej Alle.
>
> Hvor kan jeg finde dagpengeloven i sin fulde tekst, jeg kan ikke finde
> den på retsinfo. ?
Klip

> Med venlig hilsen
>
> Kim Larsen

Hej Kim.
Mon ikke det er denne lov, du er ude efter?
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20010060329-REGL

mvh.
Karina

Fra : boe

Dato : 08-03-02 14:27

"Pgr" <cfs1796c@post.cybercity.dk> wrote in message

> Hej Kim.
> Mon ikke det er denne lov, du er ude efter?
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20010060329-REGL

Det kunne det meget vel være. Men dagpengeloven er en anden lov, som kan ses
her: http://www.ku.dk/regel/2/2032.html

Men jeg tror, at du har ret i, at det er den anden, der efterspørges.

Mvh Bo

Fra : Kim Larsen

Dato : 09-03-02 10:16

> [...]

>Klip

>Hej Kim.
>Mon ikke det er denne lov, du er ude efter?

Jo det må være den, jeg takker.

Ærgeligt nok står der bare intet i den om antal timer, men kun om en
periode på 12 måneder.

Kim

Fra : Peter Hansson

Dato : 08-03-02 15:39

"Kim Larsen" <kimlarsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Alle.
>
> Hvor kan jeg finde dagpengeloven i sin fulde tekst, jeg kan ikke finde
> den på retsinfo. ?

Hvad med den her:

Lovbekendtgørelse 2001-06-25 nr 603
LBKG 2001 603

om arbejdsløshedsforsikring mv)

Og den her.:

Bekendtgørelse 1998-12-21 nr 1073
BKG 1998 1073

om selvforskyldt ledighed,
som ændret ved bkg 1999-05-20 nr 314, bkg 1999-12-29 nr 1162 og bkg
2000-12-20 nr 1354)

For at en karantæne skal være effektiv, er den nødvendigvis nødt til at gå
fra den periode, hvor man ellers kunne have oppebåret dagpenge.
Ellers ville man jo bare "skubbe" dagpengeperioden.

PH

Fra : Kim Larsen

Dato : 09-03-02 09:13

"Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>fra den periode, hvor man ellers kunne have oppebåret dagpenge.
>Ellers ville man jo bare "skubbe" dagpengeperioden.

Nej ikke som jeg ser det, for dagpengeperioden er defineret som 24
måneder eller 1924 udbetalte dagpengetimer, hvad der nu måtte komme
først.

Kim

Fra : Kim Larsen

Dato : 09-03-02 10:17

"Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> wrote:

> [...]

Det er den rigtige, jeg takker.

> [...]
>BKG 1998 1073
>
>om selvforskyldt ledighed,
>som ændret ved bkg 1999-05-20 nr 314, bkg 1999-12-29 nr 1162 og bkg

Disse 4 kan jeg ikke finde, kan du hjælpe nærmere.

Kim

Fra : Peter Hansson

Dato : 09-03-02 11:36

> Disse 4 kan jeg ikke finde, kan du hjælpe nærmere.

Er erstattet af lovbkg. nr. 826 af 19/09 2001.

PH

Fra : TGD

Dato : 09-03-02 20:04

> [...]
>
> Følgende definition er hentet fra www.lederne.dk og kan også findes i
> nogenlunde samme ordlyd, på andre a-kassers hjemmeside.:

OT et lille råd!

Dobbelt tjek alt hvad De siger er rigtigt, de har det med at fortolke regler
som de lyster i Ledernes A-kasse. Taler af erfaring!