Advokatforbehold
Fra : Pgr

Dato : 08-03-02 13:34

Hej!

Det her skal gå lidt hurtigt Jeg skal i eftermiddag ud og skrive under på
en slutseddel på et hus. I går fik jeg slutseddel + alle papirerne til
gennemlæsning. Det viser sig, at mægler har "glemt" at oplyse noget, da vi
så huset. Dette er der nu taget forbehold for i slutsedlen, således, at vi
som købere gøres opmærksomme på problemet. Men det er ikke et forhold, vi
vil acceptere. Så vi vil have sælger til at bringe det i orden.
Der er også advokatforbehold i slutsedlen. "nærværende handel er, fra såvel
købers som sælgers side, betinget i sin helhed af advokaters godkendelser".
Mit spørgsmål: Hvis vi skriver under, og advokaten efterfølgende ikke kan
godkende handlen pga. ovenstående, skal vi så betale 1% for at fortryde? Min
opfattelse er, at det skal vi ikke, men jeg vil gerne være 110% sikker, da
det ellers er et ret stort beløb, vi så skal betale. Og så vil vi jo hellere
vente med at skrive under!
Advokaten sidder i møde, så ham kan jeg ikke få fat - Håber på hurtig
hjælp!!

mvh.
Karina

Fra : Pgr

Dato : 08-03-02 14:28

Hej igen

jeg har fået svar fra advokaten: Vi skal _ikke_ betale 1%, hvis han ikke
godkender handlen.

mvh.
Karina

Fra : kc

Dato : 08-03-02 17:01

> jeg har fået svar fra advokaten: Vi skal _ikke_ betale 1%, hvis han ikke
> godkender handlen.

Enig, men jeg forstår stadig ikke, at du indgår en handel, du ikke vil
indgå!

Husk, at advokatforbeholdet kun gælder i ganske kort tid og med en hel del
begrænsninger! Hvis det alene drejer sig om forbehold mht. faktiske
omstændigheder kan advokatforbeholdets rækkevidde være ganske tvivlsomt, og
så kommer I alligevel til at betale 1%! De faktiske omstændigheder vil jo
typisk ligge uden for et advokatforbeholds rækkevidde!

Mit råd vil derfor fortsat være undlade at skrive under - I har jo åbenbart
fortsat noget af forhandle om!

KC

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-02 15:01

Pgr skrev:

> [...]
>en slutseddel på et hus. I går fik jeg slutseddel + alle papirerne til
>gennemlæsning. Det viser sig, at mægler har "glemt" at oplyse noget, da vi

Disse to ting tilsammen ville få mig til at stå helt af den
handel.

Jeg kan ikke hjælpe dig med det juridiske.

--
Bertel

Fra : Pgr

Dato : 08-03-02 19:16

"Bertel Lund Hansen" skrev i en meddelelse

> Disse to ting tilsammen ville få mig til at stå helt af den
> handel.

Hej!
Jeg talte som sagt med advokaten og gjorde ham opmærksom på problemet. Han
sagde, "skriv under" og så skal jeg sørge for, at mægleren får bragt i orden
i tingene, ellers bliver der ingen handel. Det drejer sig om en
uorensstemmelse mellem det faktiske boligareal og BBR-meddelelsen. Vores
dilemma er, at det er et hus, hvor der er mange interesserede købere - så
advokaten anbefalede, at vi ikke lod handlen gå i vasken, før tingene er
undersøgt til bunds af ham.

Da vi var hos mægleren, oplyste han, at bygningen er fuldt lovligt opført,
og at han vil fremskaffe dokumentation. At vi så nok vil lade sælger om at
få bygningen registreret hos BBR, er en anden sag, som vores advokat skal
ordne i næste uge. Vi er selvfølgelig klar over, at det betyder forhøjede
ejendomsskatter, men vi vil ikke bo i noget "fusk".

Så nu håber vi på det bedste. Advokaten garanterede i hvert fald, at vi ikke
skal betale 1%, hvis handlen pga. dette går i vasken. Og det er jo i sidste
ende det vigtigste - ud over at det jo helst skal gå i orden

mvh.
Karina