kopiering af undervisningsmateriale til ek~
Fra : Dorthe Sandberg

Dato : 08-03-02 13:07

Hvordan er reglerne for kopiering af bogmateriale til brug for undervisning.
jeg ved at der er noget om at man må kopiere ca 10% til uddelingsark på
almindelige skoler.
Men hvordan er reglerne hvis man bruger materialet på intranet/ekstranet til
Elearning ?
Jeg går ud fra at alle siderne er passwordbeskyttede.

vil der være nogen forskel på at bruge materialet på intranet og på
ekstranet ?

kan nogen hjælpe mig med svaret på disse spørgsmål ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-02 15:00

Dorthe Sandberg skrev:

>Hvordan er reglerne for kopiering af bogmateriale til brug for undervisning.
>jeg ved at der er noget om at man må kopiere ca 10% til uddelingsark på
>almindelige skoler.

Det kommer an på skolens aftale med Copydan. Dine andre spørgsmål
kan nok også bedst besvares af dem.

--
Bertel

Fra : Palle

Dato : 08-03-02 22:39

Copyright kan normalt ikke gradbøjes. Tal med CopyDan.

pb

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-03-02 09:51

Palle skrev:

>Copyright kan normalt ikke gradbøjes.

Næ, for det findes slet ikke.

>Tal med CopyDan.

Var det ikke lige det jeg skrev?

--
Bertel

Fra : Palle

Dato : 14-03-02 19:38

> Næ, for det findes slet ikke.

Det gør det da - vi danskere kalder det normalt for ophavsret.

> Var det ikke lige det jeg skrev?

Jo, og det sekunderede jeg jo også. Men jeg beklager at mit indlæg kom til
at virke som et svar på dit - det er jo helt åbenbart gjort dig gnaven.

Palle

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-03-02 12:33

Palle skrev:

>Jo, og det sekunderede jeg jo også. Men jeg beklager at mit indlæg kom til
>at virke som et svar på dit - det er jo helt åbenbart gjort dig gnaven.

Gnaven? Det her er da ingenting. Så skulle du se når jeg virkelig
bliver gnaven.

--
Bertel

Fra : Dorthe Sandberg

Dato : 13-03-02 20:36

Så fik jeg svar fra Copydan på mit spørgsmål. Og det lyder sådan her. Håber
at der er andre end mig der kan bruge det.

Til Dorthe Sandberg,

Som hovedregel for kopiering til undervisningsbrug gælder, at der
højest må kopieres 20% af et værk, dog max 20 sider.

M.h.t. indscanning af materiale på intranet/ekstranet kan vi ikke på
nuværende tidspunkt licensieren en sådan brug. Vi regner imidlertid med,
senest i august 2002, at kunne tilbyde aftaler, hvor der kan lægges
materiale på intranet/ekstranet. Som det ser ud i øjeblikket vil
begrænsningerne være de samme som ved den analoge kopiering - altså 20% dog
max 20 sider.

Med venlig hilsen

Thomas Maagaard Dyekjær
Center for Digital Klarering
COPY-DAN

Fra : Michael Michelsen

Dato : 17-03-02 19:07

Det er selvfølgelig sin sag, at korrigere COPY-DAN's egne svar på det
her, men svaret er ikke korrekt og fyldestgørende. For det første
glemmer Thomas at nævne at forudsætningen er, at
undervisningsinstitutionen har en aftale med COPY-DAN. Uden den må man
ikke kopiere til undervisningsbrug og begrænsningerne fremgår af
aftalen - ikke af loven. Aftalelicensbestemmelserne i loven sætter
COPY-DAN i stand til at indgå disse aftaler og begrænsningerne
varierer fra område til område. På universiteter og højere
læreanstalter er det eksempelvis kun 10% og ikke 20% af et værk der må
kopieres. Aftalelicensbestemmelserne dækker p.t. ikke intra- eller
extranet, så her er man principielt underlagt den klassiske eneret og
dermed aftaleret.

Med venlig hilsen
Michael Michelsen

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-03-02 22:34

"Palle" <bruselius@email.dk> writes:

> Copyright kan normalt ikke gradbøjes. Tal med CopyDan.

Det er ret få dele af lov om ophavsret der ikke kan fraviges ved
aftale.

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : Dorthe Sandberg

Dato : 09-03-02 09:12

Takker for svar.
jeg har sendt svaret videre til copydan og ligger det op her
når der kommer svar.

Dorthe