Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket SLR kamera skal jeg købe?
Fra : Simon Veith Reinholt

Dato : 08-03-02 12:41

Hej i gruppen. (håber denne slags indlæg er i overensstemmelse med gruppens
formål)

Jeg håbede lidt på at der var nogle her der kunne komme med nogle forslag
til hvilket spejlrefleks kamera jeg bør købe. Eller måske vise mig til nogle
sider på nettet for jeg kan finde beskrivelser/sammenligninger/tips til køb.

Jeg leder ikke efter et begynderkamera, men min erfaring er heller ikke så
stor at jeg skal have noget professionelt :). Jeg har i en del år
efterhånden taget billeder med min fars 20 år gamle Olympus OM2 (kan det
navn passe?). Så jeg leder efter et spejlrefleks med disse kriterier:
- Der må gerne være autoindstilling af blænde,lukketid og autofokus
- Men ikke på bekostning af manuel indstilling (af blænde, lukketid og
focus). Det er et absolut krav.
- Motor til fremføring af film (men kameraer uden det kan vel ikke fås
længere
- Jeg kan godt lide at tage billeder af natur/landskaber og
anderledes/underlige motiver (altså sådan lidt kreativt ligefrem . Jeg
ved ikke om det skulle give anledning til at anbefale et specielt kamera,
men man kan jo aldrig vide ;)
- Blitz er ikke vigtigt. Hvis det følger med er det fint, men jeg bruger det
sjældent.
- Prisen må meget gerne være i den lave ende :), da jeg er studerende på SU.
Men jeg regner med at bruge 2500 - 3000kr. Evt. lidt mere, meeeen....:). Er
det realistisk?
- En zoomlinse ville da være rar, men kan man få dem og selve kameraet til
den pris? Hvis man kan hvad bør jeg købe der?

Er der andre forudsætninger jeg skal forklare for at kunne få lidt hjælp?

Hvilke ting skal jeg lede efter i beskrivelserne af kameraer? Altså er det
vigtigt med spotmåling? Er der nogle ting jeg skal være på vagt overfor?
Eller bare opmærksom på?
Jeg overvejer at købe brugt f.eks. på Den blå avis. Er det dumt? Skal jeg
hellere købe i en forretning? Er Merlin god nok, eller skal jeg finde en
desideret fotoforretning?

mvh og på forhånd tak, Simon Reinholt

Fra : Ole

Dato : 08-03-02 13:20

Hej Simon

Håber at det kan hjælpe dig en smule at kigge på
http://www.atomb.dk/foto/udstyr.htm

Ole
www.atomb.dk/foto

Fra : Simon Veith Reinholt

Dato : 08-03-02 13:47

Der har jeg skam allerede været :) Det er godt nok nogle flotte billeder han
holder sig der. Jeg ledte egentlig mere efter nogle anbefalinger til køb af
kamera.

Men tak alligevel. Det var jo også links jeg spurgte efter.

mvh Simon

Fra : KASO

Dato : 08-03-02 14:21

>" Er Merlin god nok, eller skal jeg finde en
> desideret fotoforretning?

Merlin er god nok, hvis du er 100% sikker på, hvad du vil købe. I modsat
fald bør du finde en "rigtig" fotoforretning, for jeg har endnu ikke
mødt en ekspedient i Merlin, der havde forstand på, hvad han solgte. Der
går normalt maks 30sek. før jeg hører dem komme med første fejl. Hvis de
blot indrømmede, at de intet vidste, var det intet problem, men når de
giver sig ud for at vide besked, bliver kunderne vildledt. Jeg handler
stadig i Merlin, hvis prisen er rigtig - men kun, hvis jeg ved, hvad jeg
skal have.

Vælg iøvrigt et godt "pakketilbud" fra Canon eller Nikon - det findes
ofte hos fotohandlerne, hvor du typisk får et "grundkamerahus", der
svarer til dine krav (EOS 300/F60) med en 35-80/28-70 zoom med. Så er du
godt kørende og kan sidenhen supplere med andre objektiver, blitz etc.
Ser du dig godt for, burde der være en chance for at holde dig indenfor
prisrammen.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 11-03-02 00:10

> [...]
> godt kørende og kan sidenhen supplere med andre objektiver, blitz etc.
> Ser du dig godt for, burde der være en chance for at holde dig indenfor

Jeg tror nu nok at Nikons hedder F65, og så vil jeg da lige i forbindelse
med de to andre nævne Minolta Dynax 5, og kig evt. også på Pentax. Når du
skal vælge er det bedste simpelthen at gå ned i en fotoforretning og prøve
at holde kameraerne, og se hvilke du bedst kan lide.

--
Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den!" - Dalai Lama

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 08-03-02 14:13

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-03-02 17:53

"Thomas Heide Clausen" <voop@cs.auc.dk> wrote in message
> et godt OM2 kamerahus for omkring de 1000 Kr, og linser hertil (Zuiko's og

Hmmm... Det gav jeg for mit OM10 for 9 år siden...

BTW, laves OM4 stadig?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 10-03-02 18:29

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-03-02 19:58

> Olympus har for øvrigt annonceret, at de ophører produktionen af OM-serien
> (OM3Ti og OM4Ti er de sidste heraf) i iværende måned i år....i sandhed en
> trist nyhed ;(
> trist nyhed ;(

OM er der nogle af de mest seriøse kamerahuse jeg har oplevet.

Det største problem er nok at Nikon's billigprodukter og Canon's
plastikkameraer fænger mere hos den almindelige forbruger.

Fra : Langgaard

Dato : 08-03-02 14:47

Hej

Husk at se på batteripriserne, der er meget stor forskel imellem de
forskellige kameramærker og modeller.

Mit råd er at du bør holde dig til OM systemet, og se stort på at der ikke
er AF på systemet.

Du bør finde en brugt OM 2 SP, det er kræs !

Min erfaring er at der i tidens løb er kommet mindre indhold i billederne i
takt med mere unødvendig teknik i kameraerne.

Jeg ynder selv at montere en optik på min Canon F1n (ikke zoom) og så gå ud
og koncentrere mig om motiver til denne ene brændvidde, det kan være 28, 50
eller 100. Det giver mig flest gode brugbare billeder pr film !

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

-= H =-

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 08-03-02 15:10

Fra : Morten Bagger

Dato : 08-03-02 16:13

Hej Simon

Jeg synes du sætter nogle fornuftige kriterier for dit kommende
kameras kunnen. Du har også defineret to meget vigtige ting, nemlig
hvad det skal bruges til og hvad det cirka skal koste.

På alle nyere SLR-kameraer (selv de billigere) kan man vidst vælge om
tid, blænde og fokusering skal foregå automatisk eller manuelt. Til
gengæld er der så lidt forskel på om der er "depth-of-field preview",
"mirror lock-up", spotmåling, manuel indstilling af filmhastighed osv.
Du vil dog sandsynligvis ikke komme til at savne disse funktioner den
første tid, med det afhænger naturligvis af hvor grebet du bliver af
fotografering og hvilke billeder du ønsker at tage. Men fortvivl ikke;
hvis du om et par år føler at du er vokset fra kameraet og vil have et
nyt, er det altid rart at have et back-up hus f.eks. med sort/hvid
film. Generelt vil jeg mene at et du, indenfor dit budget, skulle
kunne få et ganske udmærket, nyt kamerahus og et objektiv. Med hensyn
til mærket, laver både Canon, Nikon, Minolta og Pentax (de mest
anerkendte i denne kategori) glimrende kameraer. Typisk vil disse
kunne fås med en 28-80mm zoom (f/~3.5-5.6) eller en 50mm fast
brændvidde (f/~1.8) til under 3000 kroner. Hvilket mærke du vælger, må
først og fremmest afhænge af hvilket du synes ligger bedst i hånden.
Med hensyn til objektivet, ville jeg nok overveje at gå efter
50mm´eren. Dette objektiv vil give dig mulighed for at fotografere i
sparsom belysning, hvilket kniber med de billige zoom-objektiver. Alle
kameraerne har godt nok indbygget flash som dog primært kan anvendes
til udfyldningslys for at fjerne skygger i ellers stærkt lys – de er
ikke meget bevendt til fotografering i mørke. Samtidig giver
50mm-objektivet langt skarpere billeder end zoomen. En brændvidde på
50 mm er dog ikke optimal til landskabsfotografering, hvor 28 mm eller
mindre (læs: dyrere) ville være at foretrække. Valget er svært, så du
får lige nogle links til godt steder på nettet. Så kan du selv studere
videre.

http://www.kamerahuset.dk (altid blandt de billigste i Danmark – og du
behøver ikke at prutte)
http://home.nc.rr.com/tspadaro/ (en god guide til valg af kamera)
http://www.photo.net/equipment/35mm/building-an-slr-system (endnu en
god guide)
http://www.photozone.de/ (generelle tests og sammenligninger)
http://www.photo.net/ (flere tests og sammenligninger)
http://www.photographyreview.com/defaultcrx.aspx (1000-vis af brugeres
vurderinger af udstyr)

Så skulle du have noget at tage dig til i weekenden
God jagt,
Morten

Fra : Simon Veith Reinholt

Dato : 08-03-02 18:37

Mange tak for de mange gode svar og links.
Jeg gik ned i en fotoforretning og bad om hjælp til at finde et kamera ud
fra de kriterier jeg stillede op i det første indlæg. Ekspedienten viste mig
så et Canon EOS300, Nikon F65, og 2 Pentax kameraer(det samme kamerahus, men
det ene havde en zoomlinse, det andet en linse med fast brændvidde).

Funktionaliteten osv. på de to første kameraer synes jeg godt om, og de var
gode at bruge/holde og de passede godt til mit formål og den tid som jeg har
lyst til at lægge i det, så jeg er rimelig sikker på at jeg vil satse på et
af de to. Er der nogen der har specifikke erfaringer med de to? Jeg hælder
nok mest til Nikon F65 alene pga. at det virker mere solidt og at det har en
metalfatning til linser, selvom det er 400kr dyrere. Canon'en har en
plasticfatning. (Eller kan jeg være ligeglad med det? Er det overhovedet
realistisk at fatningen går i stykker?). Er der nogen forskel på de
kameraers kvalitet i forbindelse med dias-film?

Med hensyn til optikker, er jeg meget i tvivl. Så vidt jeg kan forstå på
indlæg heri og på de links i har vist, er et 28mm bedst til
landskabsfotografi. Men hvis jeg vil tage personbilleder er det så bedst med
et i nærheden af 70mm? Jeg kan også forstå at de 28-70mm linser der følger
med et kamera ikke er særlig gode? Jeg har altid taget billeder med et
objektiv med fast brændvidde (men jeg kan desværre ikke huske brændvidden.
det er lidt dumt), og har ikke rigtig brug for zoom-muligheden. Jeg har
erfaret at jeg bare kan gå tættere på eller længere væk fra den type motiver
jeg kan lide. Men da jeg ikke vil købe 2 linser med det samme, hvilken en
skal jeg så starte med? Kan jeg tage landskabsbilleder OG nærbilleder med en
50mm optik?

Jeg har vel 2 muligheder:
1) Vælge standard 28-70mm linsen så jeg kan tage billeder af det meste, men
på bekostning af kvalitet. Om nogle år kan jeg så købe et 50mm objektiv og
endnu senere en ordentlig zoom linse. (eller omvendt)
2) Vælge 50mm linsen med en ordentlig kvalitet, som så ikke er så alsidigt
hvad angår motiver. Jeg må så senere investere i et zoom objektiv, og endnu
senere i et 28mm objektiv (som vist er RET dyrt ;).

Efter jeg nu har skrevet alt dette op, kan jeg godt se at det måske er bedst
med den første mulighed, i kraft af mit begrænsede budget (og fremtidige
budget). Jeg er bare lidt urolig for kvaliteten med standard 28-70
objektivet.

Er der nogen ide i at købe kameraet i en forretning (med en linse) og så
købe en brugt linse senere?

OK, det blev - igen - et langt indlæg og mange spørgsmål. Håber ikke det
afskrækker nogen fra at svare :)

mvh Simon

Fra : Morten Bagger

Dato : 09-03-02 00:25

Hej Simon

Hvis jeg var dig, ville jeg købe Nikon 65 eller Canon 300 med et 50 mm
objektiv. Det er ganske vidst vanskeligt at tage klassiske
landskabsbilleder med den billedvinkel, men jeg har selv været utrolig
glad for min 50´er. På grund af den store maksimale blændeåbning
(f/~1.8) er det let at tage billeder hvor både for- og baggrund er ude
af fokus, hvilket f.eks. giver flotte portrætter. Normal tages
portrætter med brændvidder på mellem 85 og 135 mm, men 50 mm kan godt
bruges hvis din "model" ikke er for genert (da du jo skal lidt tæt
på). Billedkvaliteten overgår langt den jeg har fået med min
standard-zoom - så jeg ville som sagt satse på 50 mm´eren. Der vil
garanteret alligevel være nogen i din omgangskreds der vil kunne låne
dig en standardzoom en periode da sikkert (her gætter jeg) 19 ud af 20
kameraer i denne prisklasse sælges med zoom.

Jeg mener at både Canon 300 og Nikon 65 kan fås med 50 mm i
www.kamerahuset.dk for 2700 kr. Af en eller anden grund er danske
fotoforretninger urimeligt dyre med objektiver. Kamerahuset, som endda
er blandt de billigste, tager 2800 kr. for et Canon EF 28/2.8
objektiv. Hvis du køber samme objektiv i Tyskland (f.eks.
http://www.ny-camera.net) slipper du med 1800 kr. Du sparer altså
mindst 900 kr når fragten medregnes. Sats på at spare de 1800 kroner
op mens du udforsker 50 mm´erens muligheder. Du vil ikke fortryde det!

Mvh Morten

PS: Jeg vil ikke indlade mig på en Nikon-Canon krig, men jeg tror
næppe at bajonet-materialet har den store betydning. Jeg har endnu
ikke læst om en polycarbonatbajonet der er knækket. Begge kameraer har
små indbyrdes fordele og ulemper. Vælg det du synes er lækrest at se
og holde på.