Hvordan skal akumoleringstank monteres
Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 08-03-02 11:12

Hej.

Jeg skal have monteret en akumoleringstank til mit centralvarmeanlæg med
fastbrændsel/stokerfyr.

Det skulle gerne være sådan at de ekstra 1500 liter vand ikke skal varmes op
når jeg bruger piller, men kun når jeg bruger fastbrændsel, derudover vil
jeg helst have cirkulationspumpen på retur og ikke fremløb.

Gode forslag til montering og andre forslag ønskes.

/HHA

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 08-03-02 19:40

">
> [...]
> når jeg bruger piller, men kun når jeg bruger fastbrændsel, derudover vil
> jeg helst have cirkulationspumpen på retur og ikke fremløb.

Hej
Du skal have afgangen fra fyret ført til toppen af akumuleringstanken, og
retur fra bunden, men sæt cirkulation på før det går ind i tanken. Således
at forstå, at der tages noget af det varme vand og blandes i det kolde.
Kedlen kan ikke tåle helt koldt vand. Endvidere skal du hente det varme vand
fra toppen af tanken, ( modsatte side) så varmer du nemlig ikke mere op end
der skal bruges hvis termostaterne er åbne, og kun hvis der varmes mere op
end der bruges på tiden, går det ned i tanken til senere brug. Men der skal
en termostat ventil til at regulere vandet ind i bunden af tanken, f. eks.
en FJV ventil der føler på vandet så det først kommer ind når det er
tilstrækkeligt afkølet. Ca. 30 grader. Uden den bliver det blandet op det
hele og det dur ikke. Med denne opskrift kan du have vand på ca 75 grader i
toppen og kun 25 - 30 grader i det der kommer ind. Og ja jeg har flere års
erfaring.
Gunnar
Gunnar

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 08-03-02 22:34

> Du skal have afgangen fra fyret ført til toppen af akumuleringstanken, og

Det er til at finde ud af.

> retur fra bunden, men sæt cirkulation på før det går ind i tanken. Således
> at forstå, at der tages noget af det varme vand og blandes i det kolde.

Dvs. Fremløb fra fyret --> cirkulationspume --> T-styk. En med hane og til
retur + en til akk.tank. ?

> [...]
> der skal bruges hvis termostaterne er åbne, og kun hvis der varmes mere op
> end der bruges på tiden, går det ned i tanken til senere brug.

Det er også til at forstå - og det er netop meningen med dette cirkus.

> en termostat ventil til at regulere vandet ind i bunden af tanken, f. eks.
> en FJV ventil der føler på vandet så det først kommer ind når det er
> tilstrækkeligt afkølet. Ca. 30 grader. Uden den bliver det blandet op det

Her kan jeg så ikke følge med længere

> hele og det dur ikke. Med denne opskrift kan du have vand på ca 75 grader
> toppen og kun 25 - 30 grader i det der kommer ind. Og ja jeg har flere års
> erfaring.

Det lydder jo meget godt :)

Jeg har lavet en tegning i paint, kan du evt. fortsætte på den (den ligger i
dk.binaer)

F=Fremløb, R=Retur, C=Cirkulationsoumpe, H=Hane

/Hans-Henrik Andresen