3 hurtige vedrørende leje af bolig
Fra : Torben F@rum

Dato : 08-03-02 10:03

Skal en huslejekontrakt være stemplet for at være gyldig ?

Kan udlejer lovligt vælge opsigelsesvarsel på 6 måneder, da han på et senere
tidspunkt skal anvende boligen til medarbejderbolig ?

I forbindelse med byggeri på et landbrug tæt på udlejnings-boligen, hvem kan
klage (i den 4 ugers høringsperiode)? udlejer, lejer eller begge ?

Torben Farum, 9300 Sæby

Da jeg er træt af spam, bliver du nødt til at fjerne ** fra min emailadresse
inden svar.

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-03-02 15:46

Scripsit "Torben F@rum" <**farum@city.dk>

> Skal en huslejekontrakt være stemplet for at være gyldig ?

Nej.

> Kan udlejer lovligt vælge opsigelsesvarsel på 6 måneder, da han på
> et senere tidspunkt skal anvende boligen til medarbejderbolig ?

Ja, for det stiller lejer bedre end de sædvanlige 3 måneder. Men det
giver ikke udlejer ret til at opsige uden at en af de sædvanlige
opsigelsesbetingelser er til stede. Man kan altså - uanset aftalen
- ikke opsige udelukkende fordi man vil udleje til en anden i stedet
for den nuværende lejer, heller ikke selv om den anden er ansat hos
udlejer.

--
Henning Makholm "... not one has been remembered from the time
when the author studied freshman physics. Quite the

Fra : Erik G Christensen

Dato : 08-03-02 16:33

Henning Makholm wrote:

> Man kan altså - uanset aftalen
> - ikke opsige udelukkende fordi man vil udleje til en anden i stedet
> for den nuværende lejer, heller ikke selv om den anden er ansat hos
> udlejer.

Jo, hvis boligen er beliggende på en landbrugsejendom.

Landbrugsloven er i denne sammenhæng "over" boliglovgivning.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Torben F@rum

Dato : 08-03-02 18:37

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Adviser for danish farmers, economy
> ICQ # 59294864
> Prepare for the worse - allways hope for the best

Der ER tale om en landbrugsejendom.

Torben Farum

Fra : Erik G Christensen

Dato : 08-03-02 21:39

"Torben F@rum" wrote:

> Der ER tale om en landbrugsejendom.
>
> Torben Farum

Så er det svjh 12 mdr, hvis ejer kan overbevise boligretten om
behovet for en ansættelse med bolig,

men tjek selv landbrugsloven på retsinfo.

Fra : Torben F@rum

Dato : 08-03-02 18:37

> [...]
> contrary: he merely remembers that such and such is true, and
> explain it he invents a demonstration at the moment it is

Lejer har stadig 3 måneders opsigelse, mens udlejer har 6 måneder istedet
for de normale 12.
Så lejer bliver ikke bedre stillet.

Med venlig hilsen

Torben Farum

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-03-02 19:22

Scripsit "Torben F@rum" <**farum@city.dk>

> Lejer har stadig 3 måneders opsigelse, mens udlejer har 6 måneder istedet
> for de normale 12.

Det er kun i ret specielle tilfælde der er 12 måneders opsigelse fra
udlejers side (og i de tilfælde kan man naturligvis ikke aftale en
kortere frist).

--
Henning Makholm "Manden med det store pindsvin er
kommet vel ombord i den grønne dobbeltdækker."

Fra : Camilla Scharff

Dato : 08-03-02 20:31

> [...]
> Det er kun i ret specielle tilfælde der er 12 måneders opsigelse fra
> udlejers side (og i de tilfælde kan man naturligvis ikke aftale en

Det normale er faktisk uopsigelighed! Dertil kommer de særlige
omstændigheder, som gør, at der fx er et års opsigelse - eller de _helt_
særlige tilfælde med 1 måneds opsigelse.
Så uanset hvad, kan der *næsten* ikke aftales 6 måneders opsigelse fra
udlejers side.

Camilla

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-03-02 20:49

Scripsit "Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk>
> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev...

> Det normale er faktisk uopsigelighed!

Ja. Det fik jeg måske ikke gjort helt klart her i anden omgang. Min
pointe var at man godt kan aftale at *når* en af de normale lovlige
opsigelsesgrunde foreligger, udvides udlejers opsigelsesvarsel fra 3
til 6 måneder.

Jeg er enig i at man ikke kan aftale opsigelse fra udlejers side uden
en af de lovlige grunde foreligger, hverken med 3, 6 eller 12 måneders
varsel.

--
Henning Makholm "*Jeg* tænker *strax* på kirkemødet i
Konstantinopel i 381 e.Chr. om det arianske kætteri..."

Fra : Bosse.m

Dato : 09-03-02 09:22

"Torben F@rum" skrev d. 08-03-02 10:03 dette indlæg :
> [...]
hvem kan
> klage (i den 4 ugers høringsperiode)? udlejer, lejer eller begge ?

KÆRE TORBEN
ja en kontrakt er kun gyldig hvis der er stæmpel der på
og uand set hvad han siger så har du 1 års opsigelse med minder der er
tale om misveligelse af leje målet fra din side
og den han kommer med den er slet ikkke gyldig mår det ikke er til eget
forbrug at han siger dig op.
klæge indstans ja det er lejjerens lands organision
ellers har du osse en anden mulighed og der er jo at lade en advokat
skrive til han og sætte han påplads en gang for alle og så vil du osse
stå noget stærker når det gæller at få dit indskud til bage.
der er en utroligdygtig advokat i FR- havn Lars Fog Andersentlf 98433411
han har forstand på de sager han er advokar for boligforeningen i FR
-HAVN.
Og husk at du skal ha en opgørelse på lejligheden senest 14 efret at du
er FRAFLYTTET og det er noget som de fleste glemmer og lejeren skal
kunne bevise at du har modtaget en opsigelse og opgørelse samt en
flyttesynsraport
og den enenste måde hvor han kan bevise at han har sendt det ja det er
jo hved at sende det andbefalet.
håber at du kan bruger det her til noget.

M.V.H
Bosse.m

http://www.kandu.dk/

Fra : Poul Christensen

Dato : 09-03-02 11:03

"Bosse.m" <Bosse.m.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:8tji8.2881$Z25.103262@news000.worldonline.dk...

> KÆRE TORBEN
> ja en kontrakt er kun gyldig hvis der er stæmpel der på

Stempelafgiften for lejekontrakter er ophævet forlængst. Manglende stempling medførte i øvrigt ikke ugyldighed.

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : Torben F@rum

Dato : 09-03-02 14:49

Tak for de mange svar, jeg er blevet lidt klogere.
For en god ordens skyld vil jeg lige nævne at JEG er udlejer, der er i
øjeblikket ingen problemer med lejer, som først lige har overtaget boligen.
Det var mere for at høre hvor vi står hvis der bliver problemer.

Hmmnnnn jeg kommer til at tænke på "en lille historie" tidligere i
gruppen......

Torben Farum, 9300 Sæby