Weasel
Fra : John Faurholt

Dato : 08-03-02 07:12

Hejsa Alle

I nogle dage efter jeg havde fixet tcp/ip, fungerede Weasel perfekt men herefter

har det taget en frygtelig tid omat starte op efter boot, ligeledes tar det lang
tid at behandle inkomne mails.
Er der nogle ideer til årsagen ??

Med venlig Hilsen
John Faurholt

Fra : Allan

Dato : 08-03-02 12:38

On Fri, 8 Mar 2002 06:11:47 UTC, john@jfmoulding.dk (John Faurholt) wrote:

> [...]
> har det taget en frygtelig tid omat starte op efter boot, ligeledes tar det lang

Det er DNS opslag, der åbenbart tager for lang tid hos dig.
Check at du har sat de korrekte navneservere op (i den rigtige rækkefølge)
i TCP/IP.

--
Allan.

It is better to close your mouth, and look like a fool,
than to open it, and remove all doubt.

Fra : Bent Nielsen

Dato : 08-03-02 15:19

Allan skrev:

> Det er DNS opslag, der åbenbart tager for lang tid hos dig.
> Check at du har sat de korrekte navneservere op (i den rigtige rækkefølge)
> i TCP/IP.
Vil du forklare dette lidt mere, da jeg også har fået dette problem.
Jeg har tidlige ikke haft dette problem, men lige nu er det helt galt.

Hvis man ikke bruger den som man får med dhcp fra ADSL forbindelse, hvad
skal man så gøre?

Fra : Bent Nielsen

Dato : 08-03-02 15:39

Bent Nielsen skrev:

> [...]
> Jeg har tidlige ikke haft dette problem, men lige nu er det helt galt.
>
> Hvis man ikke bruger den som man får med dhcp fra ADSL forbindelse, hvad

Det samme er også gældende for ftp og web.
Er der tilgang fra internet køre det helt ok, men lokalt er der svar
tidet på op til flere min.
Men fil og print køre ok net1 = tcpbeui$,0,LM10,34,100,14

Nogen forslag??

BN

Fra : Allan

Dato : 08-03-02 19:29

On Fri, 8 Mar 2002 14:18:58 UTC, Bent Nielsen <postmaster@x2000.dk> wrote:

> Vil du forklare dette lidt mere, da jeg også har fået dette problem.
> Jeg har tidlige ikke haft dette problem, men lige nu er det helt galt.

Så må du jo have ændret noget - lad være med det

> Hvis man ikke bruger den som man får med dhcp fra ADSL forbindelse, hvad
> skal man så gøre?

Hvis du ikke kan bruge den, du får med din ADSL, så skal du nok finde dig
en anden udbyder.
Derudover kan jeg jo ikke fortælle dig, om det lige er din udbyder den er gal
med - men her er hvad Weasel gør.

Under opstart, laver Weasel navneopslag på samtlige DNS navne, der er
brugt i dens setup. Det er det man ser der ruller ned over skærmen på
første side. Hvis dette tager mere end 1-2 sekunder, så er det fordi Weasel
ikke modtager svar på dns forespørgslerne. Der er temmeligt lang time-out
på den slags.
Tilsvarende laver weasel DNS opslag ved modtagelse af post, for at sikre,
at modtagelsen er legal. Der laves yderligere DNS opslag, hvis man har aktiveret
nogle af antispam filtrene.

Hvis det tager al for lang tid hos jer, så er problemet altså i jeres DNS.

Det kan enten være at jeres udbyder er sløv, eller at I har insat nogle navne,
der ikke kan findes svar på (kunne være lokal-net navne).

En måde at checke det på kan være selv at checke alle navnene med
Host kommandoen, og se om man enten får underlige svar - eller slet ikke nogen.

Fra : Thomas Lersey

Dato : 09-03-02 11:12

John Faurholt wrote:

> [...]
>
> har det taget en frygtelig tid omat starte op efter boot, ligeledes tar det lang

Prøv følgende.

I config.sys indsættes 'USE_HOSTS_FIRST=1'.
I din hosts fil (typisk c:\mptn\etc\host) indsætter du ip adressen og hostnavn for
din maskine med weasel,
fx: 192.168.1.1 weasel.mydom.dk
Har du flere ip adresser maskinen indsættes de alle i hosts filen.

/Thomas

Fra : Bent Nielsen

Dato : 09-03-02 18:09

Thomas Lersey skrev:

> [...]
> din maskine med weasel,
> fx: 192.168.1.1 weasel.mydom.dk
> Har du flere ip adresser maskinen indsættes de alle i hosts filen.

Tak for hjælpen, men til andre, så skal man være opmærksom på at der er
2 filer i warp 4 af host, så hvis man retter den selv og ikke via
tcpcfg. så er det kun den ene som retttes.

her er de 2:
Så håber jeg at andre ikke får de samme problemer som jeg har haft. da
det var den forkerte host files som jeg rettede.
Det med at bruge host * var grunden til at jeg fandt at der var 2
stedder.

Så nu håber jeg at den køre.

BN

Fra : John Faurholt