ADSL & ISDN udstyr
Fra : Peter E

Dato : 08-03-02 02:33

Er der nogen der ved om man kan benytte sit ISDN udstyr, hvis man skifter
til ADSL ?

Jeg har pt. 2 * ISDN2 tilsluttet en ISDN telefoncentral.
På centralen er der tilkoblet 3* ISDN routere, 3* ISDN "modems", 4 ISDN
telefoner og 12 analoge telefoner samt 1 fax.
Jeg syntes det er en del at udskifte, hvis det ikke kan bruges ved skift til
ADSL.

Er der noget med at A/B nummeret ikke overføres med bredbånds forbindelser
(ADSL) ?
Skal man have en ADSL forbindelse for hver "samtale", eller kan der
håndteres flere "samtaler" samtidig på en ADSL linie ?

Svaret må også gerne sendes til: P_Engskov@Hotmail.Com

Fra : Sørensen

Dato : 08-03-02 06:41

"Peter E" <P_Engskov@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal man have en ADSL forbindelse for hver "samtale", eller kan der
> håndteres flere "samtaler" samtidig på en ADSL linie ?

Din ISDN køre som den altid har gjort selv om der bliver lagt ADSL ind over.
Jeg ved ikke hvad du mener med samtaler over ADSL ??? Du "skifter" ikke til
ADSL du beholder ISDN og lægger ADSL ind over samme linie.

vh. Sørensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-03-02 15:51

"Peter E" <P_Engskov@Hotmail.Com> wrote in message
> [...]
> telefoner og 12 analoge telefoner samt 1 fax.
> Jeg syntes det er en del at udskifte, hvis det ikke kan bruges ved skift

ADSL lægges ovenpå den eksiterende ISDN linie... Delefilter sættes op, hvor
frekvensbåndet til ISDN forbliver intakt, og resten til ADSL. Så ISDN kører
videre, som det altid har gjort... Dog hvis du har en gammel NT box, skal
den nok skiftet. Da de gamle ikke er samarbejdsvillig på de frekvensbånd,
delefilteret tildeler.

> [...]
> Skal man have en ADSL forbindelse for hver "samtale", eller kan der
> håndteres flere "samtaler" samtidig på en ADSL linie ?

Som sagt, din ISDN forsætter.. Men man skal bestille ADSL på
hovednummeret... Du kan altså ikke bestille adsl linien på et af de ekstra
ISDN numre... Du kan have en adsl for hver fysisk linie.

Fra : Lars

Dato : 09-03-02 00:20

"Peter E" skrev:
> Er der nogen der ved om man kan benytte
> sit ISDN udstyr, hvis man skifter til ADSL ?

Ja, hvis du bor i en (større) by. På landet kan du risikere at skulle opgive
ISDN for at få ADSL, de steder hvor afstanden til centralen bliver for lang.

- Lars

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-03-02 10:44

"Lars" <ab@cd.de> wrote in message

> Ja, hvis du bor i en (større) by. På landet kan du risikere at skulle
opgive
> ISDN for at få ADSL, de steder hvor afstanden til centralen bliver for
lang.

Det har da overhovedet intet med den større by at gøre... Men kun afstanden,
kavaliteten og dæmpningen på linien... I store byer, kan der da sagtens være
problemer. Hvis der netop kun er een central.