Ulovligheder på nettet via fælles server -~
Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 08-03-02 01:57

Vi er en andelsboligforening som skal have etableret et
bredbåndsnetværk i ejendommen, som også vil inkluderer en fælles
server med en fast IP-adresse.

Al trafik til og fra internettet skal altså den vej, og i den
forbindelse er vi usikre på, hvordan vi er stillet, hvis en beboer
fortager sig noget ulovligt på nettet - både med hensyn til juridisk
ansvar, men også i forhold til, om en udbyder kan lukke forbindelsen,
hvis der foregår noget ulovligt.
Kan nogen hjælpe?

Kan man evt. forebygge en sådan situation ved at kræve beboernes
underskift på, at de selv har ansvaret for trafikken mellem deres egen
forbindelse og internettet?

vh
Lars

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 08-03-02 10:17

<lcj@wanadoo.dk> skrev:
> [...]
> fortager sig noget ulovligt på nettet - både med hensyn til juridisk
> ansvar, men også i forhold til, om en udbyder kan lukke forbindelsen,

Jeres forening får i praksis en rolle som internetudbyder. Foreningen
vil være ansvarlig for hele jeres netværk over for foreningens
internetudbyder.
Hvis én af beboerne laver noget skidt, vil det altså være foreningens
ansvar at gribe ind. Sker det ikke, kan internetudbyderen lukke for hele
foreningens netværk.

På internettet er "best current practise" for internetudbydere defineret
i RFC 3013:
http://www.faqs.org/rfcs/rfc3013.html

Husk i øvrigt at få lavet nogle "kundevilkår", som giver jer mulighed
for én eller anden form for kontrol/overvågning, således at det bliver
teknisk muligt for jer at finde frem til, hvem der står bag et evt.
misbrug. Det gælder især, hvis alle beboere kommer til at præsentere den
samme IP-adresse udadtil, for i den situation vil andre på internettet
opleve, at det er "foreningen", som har gjort noget skidt.
Beboerne skal ifølge Persondataloven være grundigt informeret, hvis I
laver en egentlig overvågning.

> Kan man evt. forebygge en sådan situation ved at kræve beboernes
> underskift på, at de selv har ansvaret for trafikken mellem deres egen
> forbindelse og internettet?

Det er altid en god idé at informere beboerne om deres ansvar og
rettigheder. I kan med fordel også gøre det klart, at det kan skade hele
fællesskabet, hvis nogen misbruger forbindelsen. Men i sidste ende er
det stadig den juridiske person (andelsboligforeningen), som har indgået
en aftale med internetudbyderen, som er ansvarlig for brug af netværket.

Hvis I ikke har styr på det tekniske, kan det være en god idé at få en
snak med en it-konsulent. Det er f.eks. muligt at outsource håndtering
af netværksmisbrug (såkaldt abuse-håndtering).

Bemærk: Det vil naturligvis stadig være den enkelte beboer, som vil være
ansvarlig i forhold til straffelov, ophavsret osv. Jeg bekræfter blot,
at det er foreningen, som står med aben i forhold til internetudbyderen.
Det er godt, at I er opmærksomme på problemet, for jeg kan hilse at
sige, at det er kommet som en grim oplevelse for visse kollegier, der
pludselig fik travlt med at indføre selvjustits.

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i denne forbindelse repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet)