Søges: Gamle elkontakter - godkendte
Fra : Dan Andersen

Dato : 07-03-02 22:52

Er der nogen her i NG, der ved hvor man kan købe nyproducerede stik- og
afbryderkontakter i gammel stil -de skal selvfølgelig være godkendte, da de
skal bruges ved renovering af et gammelt hus.

Mvh. Dan Andersen

Fra : Helle Skoett

Dato : 08-03-02 00:54

Hej Dan.
Der ligger en elektriker i Borgergade i København, der har gamle kontakter.
Mon ikke det er noget?
God fornøjelse
helle s

Fra : Dan Andersen

Dato : 08-03-02 14:04

Nej ikke helt, da det er nyproducerede kontakter efter gl. design, jeg var
ude efter.

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 09-03-02 09:19

> [...]
de
> skal bruges ved renovering af et gammelt hus.

Jeg tror ikke det findes, jeg har ikke hørt om det.
Afhængig af hvad du mener, er det de gamle med en
messingroset der skrues oven på afbryderen...
ligner en muslingeskal lidt.

Eventuelt kunne installationen måske ændres til
svagstrømsinstallation, så er der ikke noget krav
om godkendelse af kontakten til 230 V.
Bare en tanke

Fra : Britta Mott Andersen

Dato : 09-03-02 10:11

Det lyder interessant, men selvom det kun er 12 Volt, så er det omfattet af
stærkstrømsreglementet

Britta M. Andersen
Box 109
3060 Espergærde
Tlf 4913 5555
Fax 4913 3455
Mobil 2026 7555
Hjemmeside: www.dbamott.dk

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 09-03-02 13:31

"Britta Mott Andersen" <britta@dbamott.dk> skrev i en meddelelse news:3c89d141$0$97366$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Det lyder interessant, men selvom det kun er 12 Volt, så er det omfattet af
> stærkstrømsreglementet

Hvordan skal det forstås?

Gælder det også 12 V installation på eksempelvis en modeljernbane?

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 09-03-02 15:01

> Hvordan skal det forstås?
>
> Gælder det også 12 V installation på eksempelvis en modeljernbane?

Ja - det gør det faktisk.
Der skal både beskyttes mod elektrisk chok og brandfare,
så man må f.eks heller ikke anvende for lille ledertværsnit.

Kravet om beskýttelsesisolation er dog væk for installationer
med spændinger mindre end 48 volt vekselspænding /
60 V jævnspænding i forhold til jord.

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 10-03-02 11:08

"Poul Bundgaard" <poul.bundgaard@e-box.dk> skrev i en meddelelse news:%KEi8.806$RB.38648@news010.worldonline.dk...
> [...]
>
> Kravet om beskýttelsesisolation er dog væk for installationer
> med spændinger mindre end 48 volt vekselspænding /

Måtte jeg være så uforskammet at bede om henvisninger, allerhelst
naturligvis links til internetsider?

Formålet er primært af praktisk art idet jeg roder en del med sådanne
installationer, og kender en masse andre som gør det. Desuden er
det vigtigt at vide om der ved lavspændingsinstallationer er begrænsninger
på hvad man selv må udføre.

Bortset fra det konkrete, lyder det ikke umiddelbart logisk at regler for
lavspændingsinstallationer skal findes i stærkstrømsreglementet.

Venlig hilsen
Erik Olsen