En lille historie (redigeret)
Fra : JuraJura

Dato : 07-03-02 21:46

Her er en kort beskrivelse af en historie... den er ret dårligt skrevet, men
hvad tror i?

Sam og Adam arbejder i en fælleskab, hvor de kører en online catering
forretning, hvor Adam er kok er Sam spiller rollen som leveringsmand.

Erik holder en opsamling i sine kontore, for at fejre sin 40 årig
fødselsdag. Hans kontore ligger i kælderen af hans byresidens, og han bor på
1. sal. Han bestiller mad fra Sam og Adam via internet. Maden skal leveres
inden kl. 12:30p.m. til kontoret. Han bestil maden med kontorets addresse.

Dagen den blev leveret, ankom Sam 15 minutter tidligt. Han ankom kl
12:15p.m. men gik op af trapperne til 1. salen. Han lagt maden (som er
blevet samlet i to kasser) på gulvet, og ringede på døren. Erik's hustru
åbnede døren, og inviteret ham ind. Sam tog en af kasserne, men uheldigvis
snublede pga. den ene kasse, som lå på gulvet. Han fald og prøvede at holde
på Eriks hustru, men uheldigvis havde hun svage knogler, og faldte også. Hun
brækkede den ene ben og hoften. Kassen som Erik snublede overfor, er
ødelagt. Kun den ene kasse han havde i sine hænder var i god kondition. Pga
Eriks hustruens smerter, lagt Sam begge æsker ind i huset, med fakturet.

Senere fandt Erik ud af hvad der skete. Han ringede så til Adam og Sam dagen
efter og fortalte dem, at han ikke gider betale for maden. Men Sam fortalte
ham at maden var leveret, og at han skal betale for det.

Erik fortalte Sam at han krævet også penge fra ham for orkesteren, som Erik
skulle betale for, men også aflyse dem og send dem hjem, pga maden ikke
kunne spises og fordi hans hustru var u hospitalet.

Hustruen arbejder som freelancer. Pga skaderne, kommer hun til at lægge i
sengen mindst 2 måneder. Og pga det, skal hun nu anullere en projekt hun
skulle optage i 5 måneder. Nu ville hun have pengene for de 5 måneder hun
ikke kunne arbejde i, pga hendes helbred.

Spørgesmålene er:

Skal Erik betale for maden?
Burde hustruet få betalt for sine skader? Hvis så... af hvem?

Fra : jacob nielsen

Dato : 07-03-02 21:48

"JuraJura" <hairyeinstein@yahoo.co.uk> wrote in message
> Her er en kort beskrivelse af en historie... den er ret dårligt skrevet,
men
> hvad tror i?
Jeg tror, at det er bedre, hvis du laver dine opgaver selv.

Mvh.
Jacob

Fra : Allan Kronberg

Dato : 07-03-02 22:39

jacob nielsen <jacobnielsen@altavista.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a68jk5$4so$1@sunsite.dk...
> [...]
> men
> Jeg tror, at det er bedre, hvis du laver dine opgaver selv.

_Enig_

Fra : Allan Kronberg

Dato : 07-03-02 22:44

> [...]
> men
> Jeg tror, at det er bedre, hvis du laver dine opgaver selv.

Måske kunne du godt send os hvad din mening på situationen er... Vi skal kik
på det og debattere om det.

Fra : jacob nielsen

Dato : 07-03-02 22:55

"Allan Kronberg" <kronberg@ct.ac> wrote in message
> Måske kunne du godt send os hvad din mening på situationen er... Vi skal
kik
> på det og debattere om det.
Det kunne jeg, men jeg laver af princip ikke andres opgaver for dem. Gruppen
her er efter min mening ikke en lektiehjælp, hvor man cut'n'paster sine
opgaver, venter et par timer og så har en af de ældre jurastuderende eller
andre sagkyndige lavet opgaven for en.

Mvh.
Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 08-03-02 09:14

"jacob nielsen" <jacobnielsen@altavista.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> opgaver, venter et par timer og så har en af de ældre jurastuderende eller

Det må spørgeren vel selv afgøre. Hvis der så også er en tumpe, der gider
løse opgaven - ja fint med mig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-03-02 13:21

In article <a69rpr$89g$1@tux.netsite.dk>, Peter G C wrote:
> [...]
> Gruppen
>
> Det må spørgeren vel selv afgøre. Hvis der så også er en tumpe, der gider

Er det ?? Så lærer studenten jo ikke noget. Dvs. vi får en
dårlig advokat ud på markedet. Det udvander din uddannelse.

JonB

Fra : Peter G C

Dato : 08-03-02 13:28

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Er det ?? Så lærer studenten jo ikke noget.

Det er studentens problem. Studenten kunne også bare undlade at aflevere
opgaven

> Dvs. vi får en
> dårlig advokat ud på markedet.

Du mener: én mere

> Det udvander din uddannelse.

Og? Det er vel studentens problem.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-03-02 13:38

In article <a6aam5$ke6$1@tux.netsite.dk>, Peter G C wrote:
> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Du mener: én mere

> Og? Det er vel studentens problem.

Nej, det er også et samfundsmæssigt problem. Vi har en uddannelse
for at få kvalificerede advokater ud. Det kan give problemer
senere.

JonB

Fra : Peter G C

Dato : 08-03-02 13:45

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Nej, det er også et samfundsmæssigt problem. Vi har en uddannelse
> for at få kvalificerede advokater ud. Det kan give problemer
> senere.

Langt de fleste jurister bliver ikke advokater. En lille del bliver
dommere - det er da langt vigtigere end advokaterne.

Det såkaldte samfundsmæssige problem vil i så fald eksisterer ved alle
uddannelser: lærerer, ingeniører, læger, tandlæger osv.

GISP!!!

/Peter, der vist nok har afleveret alle opgaver ....

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-03-02 02:47

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in

> /Peter, der vist nok har afleveret alle opgaver ....

hvem har så skrevet dem ? ;)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt

Fra : Sophie Lee

Dato : 09-03-02 01:31

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote in message

> Nej, det er også et samfundsmæssigt problem. Vi har en uddannelse
> for at få kvalificerede advokater ud. Det kan give problemer
> senere.

Jeg læser nu ikke jura, men business. Vi har kun erhvervsjura i 7 uger...

Fra : Fly Christensen

Dato : 09-03-02 11:00

Det er nu også meget sjovt.

Fly

Fra : boe

Dato : 08-03-02 13:45

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> Og? Det er vel studentens problem.

Ja, eller nærmere hans klienters Men omvendt, så har vi jo i en anden
tråd konstateret, at retsvildfarelse i nogle tilfælde kan være
straffritagende. Kan man udvide straffritagelsen til at omfatte anklagede
der har ansat en advokat, som i sig selv ligger under for en
retsvildfarelse?? Altså hvis advokaten er så himmelråbende ubegavet, at han
ikke fatter hvad der foregår i retssalen, slipper anklagede så?

Mvh Bo

Fra : jacob nielsen

Dato : 08-03-02 19:18

> Det må spørgeren vel selv afgøre. Hvis der så også er en tumpe, der gider
> løse opgaven - ja fint med mig.
Naturligvis. Skulle nogen have lyst til at løse opgaven, så skal de da ikke
holde sig tilbage... Jeg gider bare ikke :)

Mvh.
Jacob

Fra : Camilla Scharff

Dato : 07-03-02 22:15

"JuraJura" <hairyeinstein@yahoo.co.uk> skrev ... en hel masse

Der er vist en af dine klassekammerater - eller ihvertfald en, som har fået
_præcis_ samme opgave som dig for - der allerede har forsøgt sig... Hvad med
at læse på det selv? - hvis du skal kunne leve op til navnet på din e-mail,
burde det jo være en smal sag...

/Camilla

Fra : Jakob Paikin

Dato : 07-03-02 22:21

On Thu, 7 Mar 2002 22:15:11 +0100, "Camilla Scharff"
<camischa@jubiimail.dk> wrote:

>Der er vist en af dine klassekammerater - eller ihvertfald en, som har fået
>_præcis_ samme opgave som dig for - der allerede har forsøgt sig...

Det havde jeg overset - hvornår var det

Er det i øvrigt ikke pudsigt, hvor let det egentlig er at skelne en
opgave fra et virkeligt spørgsmål...

--
Jakob Paikin

Fra : Camilla Scharff

Dato : 07-03-02 22:36

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev...
> Det havde jeg overset - hvornår var det

4-5 dage siden, så hut jeg visker - tråden hedder "Hjælp mig..." eller
lignende

> Er det i øvrigt ikke pudsigt, hvor let det egentlig er at skelne en
> opgave fra et virkeligt spørgsmål...

Det er nok pga. de mange detaljerede oplysninger og de typiske konkluderende
spørgsmål efterfølgende (nå ja, og så selvfølgelig den lille detalje, at
"klassekammeraten" rent faktisk gjorde opmærksom på, at det _var_ en opgave

Camilla

Fra : sune vuorela

Dato : 07-03-02 23:12

YNSf8.13555$PE.1004341@news000.worldonline.dk

--
Sune

Fra : Peter Hansson

Dato : 08-03-02 07:15

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev i en meddelelse
newsmf8u0vqdbs2g9qinlh51sh88qsvl9ui8@4ax.com...
> On Thu, 7 Mar 2002 22:15:11 +0100, "Camilla Scharff"
> <camischa@jubiimail.dk> wrote:
> Er det i øvrigt ikke pudsigt, hvor let det egentlig er at skelne en
> opgave fra et virkeligt spørgsmål...

Hvad gør man, i relation til denne gruppe, den dag man støder ind i et
problem der ligner en opgave?? Ikke fordi jeg tror sandsynligheden for at
dette sker er ret stor.

PH

Fra : Jakob Paikin

Dato : 08-03-02 07:46

On Fri, 8 Mar 2002 07:15:24 +0100, "Peter Hansson"
<phansson@mail.tele.dk> wrote:

>Hvad gør man, i relation til denne gruppe, den dag man støder ind i et
>problem der ligner en opgave?? Ikke fordi jeg tror sandsynligheden for at
>dette sker er ret stor.

Der vil man typisk ikke have 3-5 præcist formulerede, juridisk
relevante spørgsmål efter referatet

Desuden er det vist kun i opgaver, at enorme mængder faktum er kendt
samme dag som situationen indtræffer. Oplysningen om de svage knogler
ville madleverandøren næppe kende til med det samme. Ligeledes med
hendes forventede sygeperiode - den vil man ofte først kende et godt
stykke tid efter uheldet.

Så jeg tror ikke der er risiko for at et reelt spørgsmål bliver
forvekslet

--
Jakob Paikin

Fra : Sophie Lee

Dato : 09-03-02 01:34

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote in message
newsmf8u0vqdbs2g9qinlh51sh88qsvl9ui8@4ax.com...

> Det havde jeg overset - hvornår var det
>
> Er det i øvrigt ikke pudsigt, hvor let det egentlig er at skelne en
> opgave fra et virkeligt spørgsmål...

Hvad læser du?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 09-03-02 08:30

On Sat, 9 Mar 2002 01:34:11 +0100, "Sophie Lee"

>Hvad læser du?

Hvorfor spørger du?

Jeg har studeret jura og blev færdig i juli 1999. Nu arbejder jeg som
advokatfuldmægtig og bliver advokat 1.8.1999.

Så jeg har set mange både opgaver og virkelige sager.

--
Jakob Paikin

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-03-02 08:53

On Sat, 09 Mar 2002 08:29:54 +0100, Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:

>Jeg har studeret jura og blev færdig i juli 1999. Nu arbejder jeg som
>advokatfuldmægtig og bliver advokat 1.8.1999.

Mener du 1.8.2002?

Med fare for ikke bare at gøre mit hjemmearbejde ordentligt: Hvornår
bliver man advokat? Jeg mindes noget om at man skal have været
advokatfuldmægtig i 2 år. Men så simpelt er det vel ikke? :)

--
- Peter Brodersen

Fra : Jakob Paikin

Dato : 09-03-02 09:29

On Sat, 09 Mar 2002 08:52:55 +0100, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

>Mener du 1.8.2002?

Jo - selvfølgelig. Tillykke til mig for den tåbelige skrivefejl :-/

>Med fare for ikke bare at gøre mit hjemmearbejde ordentligt: Hvornår
>bliver man advokat? Jeg mindes noget om at man skal have været
>advokatfuldmægtig i 2 år. Men så simpelt er det vel ikke? :)

I korte træk er kravene for at blive advokat:

* Juridisk kandidateksamen (cand.jur.)
* 3 års arbejde som advokatfuldmægtig
* Bestået advokateksamen (hvis kandidat efter 1.1.97)
* Ikke konkurs, umyndiggjort eller under samværgemål

De tre års fuldmægtigtid kan i nogle situationer nedsættes, f.eks.
hvis man har haft ansættelse i anklagemyndigheden og derigennem har
fået erfaring med retssagsbehandling.

--
Jakob Paikin

Fra : Mic

Dato : 09-03-02 11:09

> [...]
> * 3 års arbejde som advokatfuldmægtig
> * Bestået advokateksamen (hvis kandidat efter 1.1.97)
> * Ikke konkurs, umyndiggjort eller under samværgemål

Er der ikke også noget med ren straffeattest eller uantastelig karakter? Man
kan sgu da vel ikke blive advokat med en alenlang straffeattest? Eller
hvad??

Mvh

Mic

Fra : Jakob Paikin

Dato : 09-03-02 11:52

On Sat, 9 Mar 2002 11:08:52 +0100, "Mic" <mico@mandezonen.dk> wrote:

>Er der ikke også noget med ren straffeattest eller uantastelig karakter? Man
>kan sgu da vel ikke blive advokat med en alenlang straffeattest? Eller
>hvad??

Til dels. Der er intet krav om en blank straffeattest, men
retsplejelovens §121 bestemmer følgende:

"Beskikkelse kan nægtes den, der er dømt for strafbart forhold,
såfremt forholdet begrunder en nærliggende fare for misbrug af
adgangen til at udøve advokatvirksomhed eller gør den pågældende
uværdig til den agtelse og tillid, der må kræves til udøvelse af
advokatvirksomhed. Straffelovens § 78, stk. 3, gælder tilsvarende.
Stk. 2. Beskikkelse kan endvidere nægtes den, der i stilling eller
erhverv har udvist en sådan adfærd, at der er grund til at antage, at
den pågældende ikke vil udøve advokatvirksomhed på forsvarlig måde.
Stk. 3. Beskikkelse kan endvidere nægtes den, der har betydelig
forfalden gæld til det offentlige, hvorved forstås beløb i
størrelsesordenen 50.000 kr. eller derover."

Der foretages altså en vurdering af eventuelle strafbare forholds art,
alder mv.

--
Jakob Paikin

Fra : Sophie Lee

Dato : 09-03-02 10:54

> Hvorfor spørger du?

Fordi jeg troede du læste og så var jeg bare nysgerrig efter at vide om du læste
på KU, siden min forelæser også underviser derovre.

> Jeg har studeret jura og blev færdig i juli 1999. Nu arbejder jeg som
> advokatfuldmægtig og bliver advokat 1.8.1999.
>
> Så jeg har set mange både opgaver og virkelige sager.

Aha. Så kan jeg ikke forstå din motivation...men anyway...

Fra : Jakob Paikin

Dato : 09-03-02 11:05

On Sat, 9 Mar 2002 10:53:41 +0100, "Sophie Lee"
<sole00ab@student.cbs.dk> wrote:

>Fordi jeg troede du læste og så var jeg bare nysgerrig efter at vide om du læste
>på KU, siden min forelæser også underviser derovre.

Jeg har læst på KU

>Aha. Så kan jeg ikke forstå din motivation...men anyway...

Motivation til hvad?

Min motivation for ikke at løse andre folks opgaver er to-leddet:

1) Praktisk. Hvad ville jeg få ud af at bruge min tid på andres
opgaver? Intet som helst. (Jeg har lavet de opgave jeg gider i min
studietid og får rigelig faglig udfordring med rigtige juridiske
problemer på arbejdet).

2) Principielt: Formålet med en uddannelse er at den studerende skal
tilegne sig viden og dermed blive i stand til at udføre et stykke
arbejde inden for sit fag. Hvis man aldrig løser opgaver, lærer man
ikke at bruge juraen - og så får vedkommende intet ud af sit studium.

Det er uheldigt af to grunde: a) Vores skattepenge spildes på en
uddannelse, der aldrig kan bruges og b) der kommer en ubrugelig jurist
på "markedet", der måske gør mere skade end gavn i sit arbejde.

--
Jakob Paikin

Fra : Sophie Lee

Dato : 09-03-02 18:26

> Jeg har læst på KU

ok :)

> Motivation til hvad?

Det må du meget undskylde, jeg troede du var ham den anden, som startede tråden!
Min Outlook Xpress har slettet nogle af de ældre indlæg, så jeg ikke kan se
hvem posterede det oprindelige indlæg. Da du så skrev at du havde overset tråden
troede jeg du var personen...! Sorry! :)

> [...]
> opgaver? Intet som helst. (Jeg har lavet de opgave jeg gider i min
> studietid og får rigelig faglig udfordring med rigtige juridiske

Det er selvfølgelig korrekt.

> [...]
> arbejde inden for sit fag. Hvis man aldrig løser opgaver, lærer man
> ikke at bruge juraen - og så får vedkommende intet ud af sit studium.

Høhø, i mit tilfælde kan det vel være lidt ligegyldigt siden jeg ikke læser jura
Men jeg havde også samvittighedskvaler da jeg blev fortalt at det er bedst
jeg selv laver mine lektier.

Fra : Mic

Dato : 08-03-02 23:25

Hmmmm... Slog mig lige: Kunne en eller anden ikke give manden en FORKERT
løsning på opgaven, så han kan lære at lave sine lektier selv???

Mvh

Mic

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-03-02 00:56

In article <3c893a3b$0$5049$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,

<3c893aa9$0$5065$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Mic

Dato : 09-03-02 08:10

> <3c893aa9$0$5065$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>
>
> --

Og det er???

Mvh

Mic

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-03-02 13:23

Scripsit "Mic" <mico@mandezonen.dk>

> Hmmmm... Slog mig lige: Kunne en eller anden ikke give manden en FORKERT
> løsning på opgaven, så han kan lære at lave sine lektier selv???

Det er den klassiske løsning på den slags problemer. Men for dem der
ved hvad de snakker om er det faktisk et større arbejde at konstruere
en løsning der på en gang er skrupforkert og plausibel nok til at
snyderen køber den, og har tilstrækkelig mange indforståede hints til
at de andre der ved hvad de snakker om opfatter pointen og lader være
med straks at poste korrektioner.

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."