/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
aflæsning af oliestand
Fra : Jacob Stegelmann


Dato : 07-03-02 19:44

Hej, i kloge hoveder
når nu man har skiftet olien på sidst kæreste eje. Og skal tjekker for
korret oliestand i det lille "ko øje", skal motorcyklen så stå lodret eller
skal den stå på støttebenet?
Har altid fået at vide at den skulle stå lodret men er pludselig, og
uforklarlige grunde, blevet i tvivl.....
specifikt drejer det sig om oliestanden på en suzuki GSXR250.

--
Jacob m. babygixxer



 
 
D@n Dethlefsen (07-03-2002)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 07-03-02 19:50

> Hej, i kloge hoveder
> når nu man har skiftet olien på sidst kæreste eje. Og skal tjekker for
> korret oliestand i det lille "ko øje", skal motorcyklen så stå lodret
eller
> skal den stå på støttebenet?
> Har altid fået at vide at den skulle stå lodret men er pludselig, og
> uforklarlige grunde, blevet i tvivl.....
> specifikt drejer det sig om oliestanden på en suzuki GSXR250.
>

Suzuki`en skal stå lodret når du checker oliestanden.
Hvis du har skiftet oliefilter på modellen skal du nok fylde 1-2 dl
efter når du har haft den startet første gang.

--
mvh
Dan
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar




Jacob Stegelmann (07-03-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Stegelmann


Dato : 07-03-02 20:14


"D@n Dethlefsen" <FJERNMIGsota@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3c87b668$0$83741$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Suzuki`en skal stå lodret når du checker oliestanden.
> Hvis du har skiftet oliefilter på modellen skal du nok fylde 1-2 dl
> efter når du har haft den startet første gang.

skiftede olie og oliefilter, go så tjekkede jeg sammen med en kammerat, han
sikrede at den var lodret og jeg aflæste.
og da standen passede også efter at den ahvde været tændt, troede vi at den
hellige grav var velforvaret......
men men men, efter en tur til silkeborg og retur, var oliestanden
steget!!!!!!
meget mystisk, men nu skal jeg lige have hevet noget af olien ud.....

--
jacob



Lars T. Thomsen (07-03-2002)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 07-03-02 20:23

> men men men, efter en tur til silkeborg og retur, var oliestanden
> steget!!!!!!

Spørger af rent interesse: Hvad sker der, hvis der kommer for meget olie i
vådsumpen? - Oliestanden i inspektionsruden på min Yamaha er nemlig også
steget: Helt op over inspektionsruden!!!!! - Dog skete dette ikke efter en
tur til Silkeborg!

Havde faktisk ikke set dette som en katastrofe, men hvis det er det, så vil
jeg da gerne vide det!

Hilsen
Lars



b.jeppesen (07-03-2002)
Kommentar
Fra : b.jeppesen


Dato : 07-03-02 21:26

"Lars T. Thomsen" skrev d. 07-03-02 20:23 dette indlæg :
> > men men men, efter en tur til silkeborg og retur, var oliestanden
> > steget!!!!!!
>
> Spørger af rent interesse: Hvad sker der, hvis der kommer for meget
olie i
> vådsumpen? - Oliestanden i inspektionsruden på min Yamaha er nemlig
også
> steget: Helt op over inspektionsruden!!!!! - Dog skete dette ikke
efter en
> tur til Silkeborg!
>
> Havde faktisk ikke set dette som en katastrofe, men hvis det er det,
så vil
> jeg da gerne vide det!
>
> Hilsen
> Lars
>
>
Hej!
Der må hellere være lidt for lidt, end for meget, i værste tilfælde,
ryger olien i indsugningen, og bliver forbrændt, dette øger
motortemp=havari, meeeen der skal en god sjat til denne ulykke.

Bjørn


--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Lars T. Thomsen (08-03-2002)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 08-03-02 08:10

> Hej!
> Der må hellere være lidt for lidt, end for meget, i værste tilfælde,
> ryger olien i indsugningen, og bliver forbrændt, dette øger
> motortemp=havari, meeeen der skal en god sjat til denne ulykke.
Hmm! - Men så ville jeg vel have opdaget det i form af en blå røg?
- Så systemet må vel være selvstabiliseret (hvis man altså ikke overdriver)?

Hilsen
Lars



b.jeppesen (07-03-2002)
Kommentar
Fra : b.jeppesen


Dato : 07-03-02 20:57

"Jacob Stegelmann" skrev d. 07-03-02 20:14 dette indlæg :
>
> "D@n Dethlefsen" <FJERNMIGsota@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:3c87b668$0$83741$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Suzuki`en skal stå lodret når du checker oliestanden.
> > Hvis du har skiftet oliefilter på modellen skal du nok fylde 1-2 dl
> > efter når du har haft den startet første gang.
>
> skiftede olie og oliefilter, go så tjekkede jeg sammen med en
kammerat, han
> sikrede at den var lodret og jeg aflæste.
> og da standen passede også efter at den ahvde været tændt, troede vi
at den
> hellige grav var velforvaret......
> men men men, efter en tur til silkeborg og retur, var oliestanden
> steget!!!!!!
> meget mystisk, men nu skal jeg lige have hevet noget af olien ud.....
>
> --
> jacob
>
>
Hej Jacob!
Oliestanden stiger, når olien bliver varm, det er helt normalt.
På nogle motorcykler er der angivet stand for kold/varm motor
C=cold/h=hot.
Så hvis standen var ok kold, så skla du ikke tappe noget olie af :)
--
Bjørn (snart cbr1000f)

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Jacob Stegelmann (07-03-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Stegelmann


Dato : 07-03-02 21:04


"b.jeppesen" <b.jeppesen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:NsPh8.110$Z25.19231@news000.worldonline.dk...
> >
> Hej Jacob!
> Oliestanden stiger, når olien bliver varm, det er helt normalt.
> På nogle motorcykler er der angivet stand for kold/varm motor
> C=cold/h=hot.
> Så hvis standen var ok kold, så skla du ikke tappe noget olie af :)

den er for høj, også når olien er høj

--
jacob



Jacob Stegelmann (07-03-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Stegelmann


Dato : 07-03-02 21:19


"Jacob Stegelmann" <stegelmann(@)privat.dk> skrev i en meddelelse
news:3c87c767$0$80948$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "b.jeppesen" <b.jeppesen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:NsPh8.110$Z25.19231@news000.worldonline.dk...
> > >
> > Hej Jacob!
> > Oliestanden stiger, når olien bliver varm, det er helt normalt.
> > På nogle motorcykler er der angivet stand for kold/varm motor
> > C=cold/h=hot.
> > Så hvis standen var ok kold, så skla du ikke tappe noget olie af :)
>
> den er for høj, også når olien er høj

øøøhhhh, jeg mener selvfølgelig den er for høj også når den er kold

-
Jacob



Armand (08-03-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-03-02 17:19


b.jeppesen <b.jeppesen.news@kandu.dk> skrev i en
news:NsPh8.110$Z25.19231@news000.worldonline.dk...
>
> Oliestanden stiger, når olien bliver varm, det er helt normalt.

Ligesom at olien under drift, og indtil flere minutter efter kan "gemme"
sig rundt omkring i motoren, hvorved at oliestanden viser for lidt lige
efter stop af motor!

> På nogle motorcykler er der angivet stand for kold/varm motor
> C=cold/h=hot.

Derved at man skal(!) kunne checke oliestanden under en optankning
undervejs, er der ingen(!) fabrikanter der byder at motoren/olien skal
være kold ved kontrol :-|
At det for nogle kan være ligegyldigt om motoren er kold eller varm, er
så en anden sag

> Så hvis standen var ok kold, så skla du ikke tappe noget olie af :)

Hvis standen er for høj et par minutter efter standsning af motoren, ér
der for meget i!

Om støtteben eller ej:
Hvis modellen står på et plant underlag betyder den smule løft som
baghjulet har ved brug af centerbenet ikke noget af betydning,
hvorimod at selv mindre sideværts hældninger (á asfaltens skrånen ud
imod kantstenen!) giver et falskt billede af oliemængden.
Hvis man sidder på, eller holder modellen med hjulene på jorden, vil den
være opret uanset underlagets hældning, hvorved man sikres den bedste
indikering!

--
Armand.




Jacob Stegelmann (08-03-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Stegelmann


Dato : 08-03-02 20:15


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:a6aqvp$2ncu$4@news.cybercity.dk...

> Om støtteben eller ej:
> Hvis modellen står på et plant underlag betyder den smule løft som
> baghjulet har ved brug af centerbenet ikke noget af betydning,
> hvorimod at selv mindre sideværts hældninger (á asfaltens skrånen ud
> imod kantstenen!) giver et falskt billede af oliemængden.
> Hvis man sidder på, eller holder modellen med hjulene på jorden, vil den
> være opret uanset underlagets hældning, hvorved man sikres den bedste
> indikering!

Og nu ville den opmærksomme læser (puha jeg læser for mange amerikanse
bøger!!) have set at jeg skrev: "specifikt drejer det sig om oliestanden på
en suzuki GSXR250" og en gammel ræv som dig ved jo godt at sådan en
"ræser" ikke har central støtteben.
Men så kunne du jo komme med en halvredder om at det var almen
information du var ved at uddele

--
Jacob



Armand (09-03-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-03-02 00:22


Jacob Stegelmann <stegelmann(@)privat.dk> skrev i en
news:3c890d8d$0$97374$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:a6aqvp$2ncu$4@news.cybercity.dk...
>
> > Om støtteben eller ej:
> > Hvis modellen står på et plant underlag betyder den smule løft som
> > baghjulet har ved brug af centerbenet ikke noget af betydning,
> Og nu ville den opmærksomme læser have set at jeg skrev:
> "specifikt drejer det sig om oliestanden på en suzuki GSXR250" og en
> gammel ræv som dig ved jo godt at sådan en "ræser" ikke har
> central støtteben.
> Men så kunne du jo komme med en halvredder om at det var almen
> information du var ved at uddele

Og det vil jeg så:
Ikke mindst ud fra subj.; men også netop p.g.a. at subj måtte have almen
interesse fandt jeg at jeg måtte fylde lidt kød på!

Og så regner jeg dig for tilstrækkeligt vidende, til at du kunne finde
på at checke ud fra sidestøtte-parkering

FYI: Jeg havde(!) misset detaljen med GSXR'eren!

--
Armand.





Jonas Holt (08-03-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 08-03-02 00:12

> skiftede olie og oliefilter, go så tjekkede jeg sammen med en kammerat, han
> sikrede at den var lodret og jeg aflæste.
> og da standen passede også efter at den ahvde været tændt, troede vi at den
> hellige grav var velforvaret......
> men men men, efter en tur til silkeborg og retur, var oliestanden
> steget!!!!!!
> meget mystisk, men nu skal jeg lige have hevet noget af olien ud.....


Når man har hældt olie på, startet motoren (ikke tændt, man tænder lyset:) og ladet den køre
kortvarigt, er olien kold (og tyk!) og vil derfor "hænge ved" rundt om i motoren (og ikke løbe
tilbage fra oliekøler) og tjekker man kort efter motoren er stoppet vil man aflæse en for lav
oliestand set i forhold til hvor meget olie der er på motoren.
Når du tjekker senere, efter en køretur, er olien varm og dermed tynd og olien render derfor hurtigt
ned i sumpen igen. Derfor vil du nu se en højere oliestand end ved den kolde motor.

--
mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Jacob Stegelmann (08-03-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Stegelmann


Dato : 08-03-02 11:35


"Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en meddelelse
news:3c87f3b4$1$1722$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>

> Når du tjekker senere, efter en køretur, er olien varm og dermed tynd og
olien render derfor hurtigt
> ned i sumpen igen. Derfor vil du nu se en højere oliestand end ved den
kolde motor.

som sagt : "Hej, i kloge hoveder " ...
.....når man lige tænker over det......logik for burhøns
takker

--
Jacob- Babygixxer, nu med endnu mindre olie



Lasse Lundberg (08-03-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Lundberg


Dato : 08-03-02 13:58

så skulel i prøve at aflæse oliestanden på en mille.....som kun har gået 170
km og derfor er olien klar og fin....og dermed umulig at se i det lange vide
rør det skal måles i .....en lille bobbel afslørede dog at der var olie
på da den boblede op igennem rørert.

Lasse
RSV1000 og ikke helt vandt til det endnu



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste