Diske i raid
Fra : Henning

Dato : 07-03-02 18:32

Det hænder ind imellem, at vi ikke har en given disk på lager til at
erstatte en defekt disk i raid 1 el. 5.
Jeg ved, man uden problemer (som en midlertidig løsning) kan indsætte
en større disk (ex. 9.1 i stedet for 4.3). Men kan du indsætte en 10K
omdrejninger i et 7200 omdrejningers system? Vil disken spinde ned,
vil den køre 10.000 uden problemer for hele raidet, eller vil hele
systemet brage ned?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-03-02 19:22

On Thu, 07 Mar 2002 18:31:31 +0100, Henning <newsmail@mailme.dk>
wrote:

> Jeg ved, man uden problemer (som en midlertidig løsning) kan indsætte
> en større disk (ex. 9.1 i stedet for 4.3).

Afhænger det ikke af, hvad det er for et RAID-system man bruger?

Jeg har oplevet, at diskene skulle være fuldstændig ens (samme
størrelse, hastighed og interface) før det duede. Men det er da
muligt, jeg bare var for dum til at få det til at virke.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 07-03-02 19:34

Hej Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG>

> [...]
>størrelse, hastighed og interface) før det duede. Men det er da
>muligt, jeg bare var for dum til at få det til at virke.

Jeg har uden problemer blandet diskstørrelser og RPM i forskellige
opsætninger af Scumpaq RAID.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-03-02 20:44

On Thu, 07 Mar 2002 19:33:38 +0100, Lars Kim Lund
<larskim@mail.com> wrote:

> Jeg har uden problemer blandet diskstørrelser og RPM i forskellige
> opsætninger af Scumpaq RAID.

Men det bliver vel 'mindste fællesnævner' mht. diskstørrelsen?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 07-03-02 22:45

Hej Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG>

>Men det bliver vel 'mindste fællesnævner' mht. diskstørrelsen?

Ja, det er klart. Som udganspunkt bruger man typisk ens diske, men man
komme i situationer hvor man (midlertidigt) bruger andre diske -
f.eks. i fejlsituation eller ved udvidelse.

Det fungerer også på de Digital (nu Scumpaq) controllers jeg har
arbejdet med.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Skimmerhorn

Dato : 08-03-02 15:10

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> wrote in message
> Hej Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG>

> Det fungerer også på de Digital (nu Scumpaq) controllers jeg har
> arbejdet med.
Kan også lade sig gøre med Mylex DAC960 serien, ExtremeRaid 1100.

Skimmerhorn

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 09-03-02 21:18

> Ja, det er klart. Som udganspunkt bruger man typisk ens diske, men man
> komme i situationer hvor man (midlertidigt) bruger andre diske -
> f.eks. i fejlsituation eller ved udvidelse.

Men helt klart er det altså ikke:

-----8<-----
What features are unique to the Adaptec 5400S?

The Adaptec 5400S delivers advanced features not available in other RAID
products:
Full drive utilization allows the full capacity of all disk drives in an
array, including drives of different capacities to be used. Where
competitive products are limited to using only as much capacity as the
smallest drive in an array, the Adaptec 5400S can utilize the full capacity
of new, larger drives in arrays with older smaller drives. IT managers do
not waste the additional capacity of larger drives, thereby leveraging
existing investments in their storage systems with updated drive technology.
Additional capacity in larger drives can be used as separate storage
volumes, or be integrated into another storage array.
A removable daughter card includes the battery and cache module so cache
data can be transferred to another Adaptec 5400S card in case of a board
failure.
Multiple logical disks per physical disk drive to allow for more flexible
use of disk space. Users can configure multiple arrays on the same set of
physical disks, each with a unique file system, stripe size, and RAID level.
RAID Level Migration (morphing) allows storage arrays to be reconfigured
from one RAID level to another (i.e. RAID 1 to RAID 5) without having to
reboot.
-----8<-----

Tekst klippet fra:
http://www.adaptec.com/worldwide/product/proddetail.html?prodkey=ASR-5400S

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 09-03-02 21:31

Hej "Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk>

>Men helt klart er det altså ikke:

>Multiple logical disks per physical disk drive to allow for more flexible
>use of disk space.

Det har man kunnet meget længe med i hvert fald Compaqs controllere,
men man kan ikke lave en logisk disk der udnytter mere end laveste
fællesnævner af hver disk.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/