CD-R på PB 1400 - hjælp
Fra : Finn Brunberg

Dato : 27-01-01 17:50

Jeg har for nylig anskaffet en brugt CD-brænder (Phillips CDD
2600/ekstern SCSI).
Brænderen virker sådan set udmærket, men jeg har problemer med at finde
egnet software.
Toast kan ikke anvendes på en PB1400, da programmet kræver SCSImanager
4.3

Jeg har forsøgt mig med et program der hedder Discribe PPC V. 2.78 (fra
CharisMac). Det fungerer fint til en helt almindelig back-up brænding
*men*:
En del af Discribe pakken består af en init "CD-ROM Extention V.1.57"
Denne udvidelse skal gøre det muligt for computeren at læse fra CD-R
drevet. Imidlertid bomber maskinen, hver gang jeg forsøger at starte med
denne udvidelse installeret. Jeg får besked på at den omtalte udvidelse
indeholder en "unimplementet trap" og at jeg skal genstarte med
udvidelser slået fra (hvorefter jeg naturligvis må fjerne udvidelsen og
genstarte).
Problemet er at uden denne udvidelse kan CD-R drevet ikke læse en CD,
hvilket igen betyder at jeg ikke kan benytte multisession funktionen :(
og at jeg ikke kan brænde en startdisk :(
elle lave en disk-kopi :(

jeg har naturligvis genemlæst dokumentationen til programmet og til
brænderen og checket CharisMacs hjemmeside.
Der er ingen tvivl om at den omtalte brænder er understøttet og at den
burde være i stand til at køre multisession og brænde bootable CD´ere.
Tilsyneladende er alle sytemkrav også opfyldt - både hardware og
software. Jeg bruger System 8.1 DK (men har også afprøvet en clean
installe af System 8.5 US - blandt andet for at udelukke
init-konflikter).
Hverken dokumentationen eller deres CharisMac´s hjemmeside omtaler
problemer med PowerBooks.

Jeg har også hentet en Demo af den seneste version af programmet (skulle
være fuld funktionsdygtig til 5 brændinger). Her er der samme problem
med den medfølgende "CD-ROM Extention".

Er der nogen der har erfaringer med at bruge en PB1400 i kombination med
SCSI brænder ? Hvilen software bruger I ?
Eller er der nogen der har forslag til løsning af mit problem ?

Finn

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-01-01 19:27

In article <1enwl71.1wo9nv7vu976eN%brunberg@post5.tele.dk>,
brunberg@post5.tele.dk (Finn Brunberg) wrote:

> SCSI brænder ? Hvilen software bruger I ?
> Eller er der nogen der har forslag til løsning af mit problem ?

Har du slået Apples egen CD/DVD-udvidelse fra?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Finn Brunberg

Dato : 31-01-01 00:47

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Har du slået Apples egen CD/DVD-udvidelse fra?

Ja, jeg har fjernet Apples egen CD-udvidelse fra systemmappen og
erstattet den med udvidelsen fra CharisMac (efterfulgt af genstart).
Jeg har dog også prøvet at lade begge udvidelser blive i mappen.

I begge tilfælde bomber masikinen ved genstart.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-01-01 01:35

Finn Brunberg <brunberg@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> hvilket igen betyder at jeg ikke kan benytte multisession funktionen :(
> og at jeg ikke kan brænde en startdisk :(

Har du ikke 1400'erens interne CD-rom drev til at læse fra? (Jeg bruger
næsten aldrig min eksterne brænder til at læse med, og kan derfor undgå
3. parts cd-rom udvidelser.)

/Martin

Fra : Finn Brunberg

Dato : 31-01-01 00:47

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Har du ikke 1400'erens interne CD-rom drev til at læse fra? (Jeg bruger
> næsten aldrig min eksterne brænder til at læse med, og kan derfor undgå
> 3. parts cd-rom udvidelser.)
>
> /Martin

Tak for dit svar
Jo, du har ret - det fungerer til alm. diskkopi.
Jeg kan dog ikke kopiere en startdisk. Når jeg beder programmet brænde
en bootdisk, får jeg en dialogboks, der beder mig lægge en bootable disk
i brænderen (så programmet kan læse bootinformationer herfra) - men
brænderen kan som nævt ikke kan læse uden den famøse 3.parts udvidelse.

Hvordan bærer du dig ad med at brænde en bootdisk uden 3. parts
udvidelse ?

Jeg kan heller ikke brænde multisession, fordi _brænderen_ ikke kan
bruges til at læse på.

Hvordan bærer du dig ad med at brænde multisession ?

Hvilket brænderprogram anvender du ?

Hilsen Finn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-01-01 03:16

> [...]

> udvidelse ?
>
> Jeg kan heller ikke brænde multisession, fordi _brænderen_ ikke kan

Hej Finn, jeg har grublet lidt over det, og har måske en idé, som jeg
ikke kan huske og blev afprøvet, da du købte brænderen:

Jeg kan ikke huske om Toast Reader i lighed med Toast kræver SCSI
manager 4.3, men hvis ikke den gør, er det måske muligt at bruge Toast
Reader sammen med Describe.

Tjek også om CD-drivernes konge "CD-ROM Speed Tools" kræver SCSI manager
4.3 - På min G3 _har_ jeg brugt den som driver, og den kunne uden
problemer bruges som driver til brænderen

En demo og yderligere informationer kan hentes og læses på
<http://www.IntechUSA.com/>, ellers kan du droppe mig en mail.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-01-01 03:48

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Tjek også om CD-drivernes konge "CD-ROM Speed Tools" kræver SCSI manager
> 4.3 - På min G3 _har_ jeg brugt den som driver, og den kunne uden
> problemer bruges som driver til brænderen

Jeg kunne ikke dy mig og har selv undersøgt sagen:
(sådan er det når klokken er 03 og man de sidste 3 dage har været på
nattevagt)

"CD/DVD SpeedTools" understøtter både CD-ROM drevet på din PB1400, og
måske mere interessant: Mac'er siden Mac Plus dvs. at den ikke kræver
SCSI manager 4.3.

Just do It! Spørgsmålet er nu blot _om_ driveren vil arbejde sammen med
Describe, ellers tror jeg, at jeg kan konkludere at en PB1400 under
ingen omstændigheder kan bringes til at brænde multisession

NB. Husk en vis hr.Amilio i din aftenbøn - han er ansvarlig for din
PB1400